[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:06

Super leuk en leerzaam topic.

Zo te zien is Tweety dan inderdaad gewoon valk met wat frosting, en geen rabicano. Maakt me in feite ook niets uit, ik heb hem gekocht op zijn karakter en de geweldige klik. Ik vond zijn kleur in eerste instantie lelijk, en ik was sowieso niet van plan om een paard te kopen. Maar ach, soms gebeurt er gewoon iets... Het zal wel de "KLIK" zijn waar iedereen zijn mond altijd zo van vol heeft... Nooit spijt van gehad.
Ondertussen vind ik het trouwens wel een supermooi kleurtje, vooral in zijn zomervacht. Dan heeft hij echt een enorm mooie gouden gloed over zijn lijf. (Momenteel zels in zijn wintervacht nog wat goudglans)

Erg leuke en bijzondere kleuren komen er langs. Volgens mij wordt er met de kleinere pony's vak veel bewuster op kleur gefokt dan met grote paarden, of zie ik dat verkeerd?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:10

Warmbloeden worden toch vaak meer op sportcapaciteiten gefokt, bij aparte en/of zeldzamere rassen en pony's waar wat minder van wordt verwacht op dat vlak kan men een stuk makkelijker experimenteren met dat soort dingen..
Heeft Tweet ook witte haren door z'n huid heen? En wat het dan ook voor kleur mag zijn het is gewoon een knappe vent!
Schijnt dat die meestal ook pas na 6 jarige leeftijd komen meen ik ergens opgepikt te hebben... Bij mijn Kalife die al voorbij is gekomen op mijn foto's en op die van Lifaya lijken het er ook wel meer te worden het laatste halfjaar, hij is nu een jaar of 6/7. Hij is wel heel egaal valk, helemaal niet zoals m'n andere valk/dun of de palomino met heel veel appeltjes erdoorheen. De andere valk/dun heeft ook veel zwarte haren erdoor en de palo veel wit, allebei extra veel in de winter..
Palo en valk
Afbeelding

valk/dun (niet de beste foto maar qua winterkleur wel de duidelijkste die ik zo 123 kan vinden)
Afbeelding

(edit linkjes)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:11

Appeltjes staan bij mijn weten los van de basiskleur. De mijne heeft in het voorjaar appeltjes, maar de rest van het jaar niet. Is op haar lichte kleur natuurlijk ook wel erg moeilijk te zien.
Ik zou inderdaad denken dat zowel Vado als Tweety net als de mijne valk met frosting zijn. Overige tekenen van rabicano ontbreken, tenminste vanaf de foto's beoordeeld.

Wat me verbaast is dat het topic niet is overspoeld met fjorden, vanwege de wildkleur, maar goed wildkleur bruin is bij fjorden natuurlijk niet bepaald zo zeldzaam als bijv. de dubbel wildkleur fjord van uudje. :D :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:13

Ja, of Haflingers die kleur zie je bij andere rassen ook een stuk minder. Maar goed, Fjorden en Haflingers zijn best "standaard" paarden dus dat zal het zijn. :P

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:24

dan heeft mijn paardje ook geen bijzondere kleur :Y)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:32

Mijn tinkermerrie heeft een Vosbont Pintaloossa veulen gekregen in 2008. Ik heb hem verkocht. Hij heeft wel een apart kleurtje. Hij verandert continue van kleur en zal uiteindelijk praktisch helemaal wit worden met her en der nog wat vos kleur.

Zijn al wat oudere foto's
Afbeelding

Afbeelding

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:35

De appeltjes zouden wel op sooty kunnen duiden..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:39

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, ik vind bijzondere kleurtjes namelijk altijd te waarderen :)) maar over rabicano zijn hier nogal wat misverstanden: een paard is alleen dan rabicano als hij stekelharigheid toont op de onderbuik. Dat is het hoofdkenmerk van rabicano. Witte haren en staart en manen kunnen bij rabicano voorkomen, maar ook bij bijvoorbeeld sabino/tabino. Een paard dat geen witte haren heeft op de onderbuik (dat kan heel minimaal zijn) is geen rabicano.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:49

Witte haren rond de flanken, boven de staart en wat onder de buik, kan heel minimaal zijn bij rabicano.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:55

Die van mij heeft indd ook witte haren onder de buik :)
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:11

s6801881 schreef:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, ik vind bijzondere kleurtjes namelijk altijd te waarderen :)) maar over rabicano zijn hier nogal wat misverstanden: een paard is alleen dan rabicano als hij stekelharigheid toont op de onderbuik. Dat is het hoofdkenmerk van rabicano. Witte haren en staart en manen kunnen bij rabicano voorkomen, maar ook bij bijvoorbeeld sabino/tabino. Een paard dat geen witte haren heeft op de onderbuik (dat kan heel minimaal zijn) is geen rabicano.

En dat kan zo minimaal zijn dat het lijkt alsof er niks zit :) dus het kan wel degelijk dat bijv. alleen de staart wit is voor het oog. Maar, vaak zie je wel witte haren, dat zie je ook op het plaatje dat ik postte als voorbeeld van rabicano.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:42

Super mensen, al deze info!
Ik leer echt bij! Dank jullie, ik vind het altijd leuk om dit soort dingen te leren, en al helemaal als het zo duidelijk met foto's geilustreerd wordt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:57

Haha Mossel leuke foto :P

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:38

lakshmi schreef:
De appeltjes zouden wel op sooty kunnen duiden..

Ik kan me echt niet voorstellen dat de mijne sooty draagt, want die is zo extreem licht van kleur voor een valk...
Of de mijne rabicano draagt weet ik trouwens niet. Rabicano is bij de AT zeer zeldzaam en ze is verder zo licht van kleur dat je zuiver witte haren eigenlijk nauwelijks ziet op haar vacht. In de winter lijkt ze bijv. een kolletje te hebben, maar de rest van het jaar niet. Vooralsnog denk ik aan frosting bij de mijne en daarbij aan de afwezigheid van sooty trouwens.

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:50

Heb 3 jaar geleden m'n buckskin merrie laten dekken door een palomino hengst en eindelijk na lang geprobeerd kreeg ik eindelijk een palomino veulen ! ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:39

Da's leuk, maar we willen graag foto's zien :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:36

celien94 schreef:
Heb 3 jaar geleden m'n buckskin merrie laten dekken door een palomino hengst en eindelijk na lang geprobeerd kreeg ik eindelijk een palomino veulen ! ;)

Da's toch niet vreemd?

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:01

Ik zet even een stipje.. K zal zo een fotootje van mijn paardje plaatse..
Leuke kleurtjes komen ervoor bij zeg!!!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:32

dit is mijn knapperd;
een palomino lusitano x angelo-arabier..

dit is zijn (geschoren) winter kleurtje:
Afbeelding

en dit is zijn heerlijke goude zomerkleurtje..
Afbeelding

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:46

Afbeelding

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:21

Even een post hier. Er wordt een fotomeeting georganiseerd bij het Canadameer (Friesland). We zoeken daarvoor nog modellen. Deze worden later nog geselecteerd op kleur en uitstraling. Misschien zitten er hier nog liefhebbers? Voor meer informatie: [BM] Foto meeting Friesland

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:36

Hier op stal staan een aantal loud sabino's. Dacht dat de kleur zo heette.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een van de drie. Andere paarden op stal hebben ook bijna allemaal sabino en een al dan niet hele grote buikvlek, maar niet zo extreem als deze.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:26

prachtige kleur vind ik die hierboven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:39

Weet iemand hier of het sooty gen, dat onder andere bij haflingers gezien wordt, ook op andere kleuren naar voren kan komen? Mijn vos krijgt steeds meer zwart door de vacht. In het begin alleen op zijn benen rond de knieën. Inmiddels is bijna zijn hele hoofd en hals zwart en ook op de achterhand en op z'n buik heeft hij zwarte vlekken....
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:32

Kan niet meer wijzigen, maar vond qua kleur nog een goede foto:
Afbeelding
Ben zijn kleurtje eigenlijk pas verdacht gaan vinden sinds ik van de week zwarte plukken manen vond. Als ik zo terug kijk op de zomerfotos is zijn staart ook donkerder... Dacht eerst dat het gewoon van het scheren kwam. Maar hij heeft alweer wat haar en het lijkt steeds erger te worden :=