Noordzweden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:48

Paperboy schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie je NZ voeren buiten hooi om......
Dus brok of muesli? En hoeveel per dag?

Ik heb Marstall een suiker en zetmeel lage muesli, hij krijgt ongeveer 600 gram op een dag verdeeld over twee porties. Op de dagen dat ik rij krijgt hij er een vitamine en mineralenkorrel bij. Ik weet dat het een sober ras is maar begin me soms af te vragen of hij er voldoende energie uithaalt.... Dus ben benieuwd naar wat jullie voeren.

Delano krijgt cavalor sensitive. Ben er nu een weekje mee bezig. Hij krijgt nog niet zoveel hoor gezien hij nog niet onder het zadel is.Ik denk dat ik het beleren maar na de winter echt ga oppakken. Hier hebben we alleen een buitenbak en als je eenmaal gaat beleren moet je wel even kunnen doorpakken.
Stel ik begin nu en we krijgen over 2 weken bijv al vorst. Ik heb nu de grootste lol met hem. Doe longeer,grondwerk en vrijheidsdressuur.
In mei word hij 4jaar en dit vind ik een hele mooie leeftijd om hem zadelmak te maken.

liljebo

Re: Noordzweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:52

Nordsvensk, qua skelet zijn ze hetzelfde als andere paarden, maar ik denk dat ze met een jaar of 5/6 toch wel redelijk het uiteindelijke postuur hebben.

Claudia, groot gelijk. Ik vind 4 jaar jong genoeg. Ik denk, eerlijk gezegd, dat je niet eens eerder moet willen beginnen. Met alle voorbereidingen die je nu doet, is rijden straks niet veel meer dan een formaliteit, toch?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:43

Claudia ik vind 4 ook een mooie leefdtijd hoor! Als het gaat vriezen heeft Hummer net als afgelopen winter ook weer vakantie ;).
Het is dat ik Hummer al zadelmak heb gekocht anders had ik dat ook met 4 gedaan, maargoed ik hobbel nu heel rustig door met de winters als vakantie.
Voorlopig blijf ik ook nog maar 3 x in de week rijden als hij in mei 5 jaar wordt dan wordt dat om de dag wat doen dat vind ik zelf erg prettig hou ik ook
nog wat tijd voor de andere dieren :D .

Oja tot nu toe had Hum dekenmaat 195 erg makkelijk want dan kon hij de oude regen en zweetdeken van Paperboy op.
Maar hij is er uitgegroeid, vandaag een 205 gekocht en die is precies goed :o, Ik hoop toch wel dat de groei met 5 een beetje gaat stoppen anders
moet ik straks ook dekens op maat laten maken :')

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:37

Ik heb voor Delano ook een Fleecedeken gekocht ook een 195. Daarna ben ik nog voor een outdoor deken naar eppeljeck geweest en daar adviseerden ze een 185 omdat hij kwa stokmaat eigenlijk net op de grens tussen een 175 en 185 valt. Nou die outdoor deken past dus niet. Meneer heeft zeker een 195 nodig. :')

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:23

Oeps die gaat ook naar de 205 :j

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:06

Misschien uiteindelijk :Y) Claudia, wat is de stokmaat van Delano nu ongeveer?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:58

Astrid: Ja, dat dacht ik ook toen ik die 195 zag. Die past voor nu heel mooi maar ik denk over 2 jaar of volgend jaar zelfs dat hij ook een 205 nodig heeft.

Nordsvensk: Toen ik Delano kocht zat ie rond de 1,45m maar ik dacht gisteren al, ik moet hem nodig eens opmeten want hij is aardig gegroeid (denk ik)
Helaas zijn er weinig mensen met een maatstok dus ik denk dat ik prutsen moet met zo`n latje en een rolmaat :+ :+ :+

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:38

:D Ben benieuwd Claudia, ik had nooit gedacht een maat 205 voor hem te moeten kopen. Vooral omdat de stokmaat maar 1.60 is, maarja die boeg en in de lengte groeit hij maar door.
Hahaha, hij groeit ook goed uit zijn tandjes, morgen komt de da omdat er een dop blijft zitten bij zijn buitenste snijtand. Brrrrr dat wordt trekken, arm mannetje :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:57

Ben ik ff blij dat ik geen dekens gebruik :)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:43

Nou, ik ben er eigenlijk ook een voorstander van om een paard gewoon zo natuurlijk te houden kwa vacht maar bij Delano is dat gewoon niet te doen.
Alle paarden komen s`avonds bij ons op stal en dan is ie zo warm en klam. Ik hoef ook amper wat met hem te doen of hij zweet al zo dik is zijn vacht.
Hij word dus volgende week dinsdag geschoren. Dus zullen we toch aan de dekens moeten. S`morgens komt ie nat van stal zo het land in. Bovendien is ie ook niet meer schoon te krijgen als ie nat is. Ik hoop dat het straks wat aangenamer word voor hem. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:05

Tja, Nederland is al niet erg koud voor een NZ en op stal zal het helemaal te warm voor hem zijn. Helaas kun je soms niet anders en dan moet je idd een andere oplossing zoeken. Dat begrijp ik.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:05

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:23

Vreemd. Normaal gesproken is bont niet toegestaan in het stamboek.
Er staat bij grondstamboek II. Geen idee wat het betekent, maar wellicht slechts een van de ouders of allebei de ouders goedgekeurd voor stamboek, maar deze niet echt? Ik weet het niet.
Lijkt idd meer een tinker.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:59

De sokken vind ik wel echt Zweeds, maar dat bonte maakt het meer een Tinker inderdaad. Toch een hele andere uitstraling dan zeg....... heb het ook nooit eerder gezien!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:04

Paperboy schreef:
De sokken vind ik wel echt Zweeds, maar dat bonte maakt het meer een Tinker inderdaad. Toch een hele andere uitstraling dan zeg....... heb het ook nooit eerder gezien!

Die kleur maak het gewoon een look-a-like Tinker, dat hoofd vind ik trouwens ook echt een zweedse uitraling hebben.. Ik had het ook nog nooi eerder gezien. :o Volgens mij mogen Zweden namelijk niet bond zijn...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:09

Inderdaad, ik dacht ook dat bont (hahaha of bond, ik weet het niet meer) niet is toegestaan.
Ik denk toch een kruising....
We gaan het uitzoeken ;)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:22

Daarom is een Noordzweden topic ook zo goed ;) Ben wel benieuwt, als hier gewoon een uitzondering is voor gemaakt.. Kruising is ook mogelijk, maar in de advertentie staat volgens mij niet dat ze een kruising is dusja....

Extremist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:33

liljebo schreef:
Tja, Nederland is al niet erg koud voor een NZ en op stal zal het helemaal te warm voor hem zijn.

Wat schat je dat zoal de ideale temperatuur zou zijn voor een Noord-Zweed? Ik zou graag eens een keer in Lapland willen rijden, ook tijdens koudere momenten, maar heb vooralsnog geen goed geschikt ras gevonden die daar goed tegen kan. Er is me verteld dat de Nordsvensk Brukshäst goed bij mijn voorkeuren past, maar of dat beest het nog leuk vindt om met -20 een mannetje als ik te dragen...

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 03:29

Weet iemand of in IJsland ook met noord-Zweden wordt gereden? Wil daar graag eens heen voor een tocht.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:36

Extremist schreef:
liljebo schreef:
Tja, Nederland is al niet erg koud voor een NZ en op stal zal het helemaal te warm voor hem zijn.

Wat schat je dat zoal de ideale temperatuur zou zijn voor een Noord-Zweed? Ik zou graag eens een keer in Lapland willen rijden, ook tijdens koudere momenten, maar heb vooralsnog geen goed geschikt ras gevonden die daar goed tegen kan. Er is me verteld dat de Nordsvensk Brukshäst goed bij mijn voorkeuren past, maar of dat beest het nog leuk vindt om met -20 een mannetje als ik te dragen...

Ik neem aan dat je daar gewoon vanuit een gevestigde stal gaat rijden...
Dat kunnen zowel ijslanders als koudbloedpaarden zijn en uiteraard zijn die paarden dan gewend aan het dragen van iemand
Bovendien is het echt niet lastiger om iemand met kou te dragen dan met warme temp. -20 is het in de winter ook hier in het zuiden soms al.
Ga je in de winter naar lapland, moet je toch op -30tot -40 rekenen en heb jij er waarschijnlijk meer ongemak van dan het paard

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:36

lampinaar schreef:
Weet iemand of in IJsland ook met noord-Zweden wordt gereden? Wil daar graag eens heen voor een tocht.

Daar worden , logischerwijs, toertochten met ijslanders uitgevoerd.

Extremist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:45

Kijk, dat is goed nieuws om te horen! Ik heb al meegekregen dat ik mij teveel zorgen maak om die paarden, maar zelf weet ik er niet zo heel veel vanaf, zodoende :) Ik wil het niet al te vroeg in het jaar maken vanwege het gebrek aan daglicht, maar zo tegen maart/april kan het alsnog erg koud worden volgens een vriendin van me in Kiruna. We willen samen met wat andere mensen een flink stuk wandelen in het national park van Abisko, bij de lappenpoorten, zeker aan te raden als iemand nog eens terug naar het paard zijn/haar roots wil :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:05

Abisko is erg mooi.
Wij gaan trouwens eind jan naar lapland :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:34

lampinaar schreef:

Ik denk eigenlijk dat er uberhaupt geen Noordzweden in IJsland zijn, afgezien er al zo weinig in Nederland zijn. En denk dat ze daar inderdaad veel op ijslanders rijden. :o

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:17

Even mijn nieuwe Nordsvenskje showen hoor :P Geintjjuuuuhhh...
Gisteren is Delano geschoren. Voor zo`n 1e keer deed ie het prima. Tuurlijk was het allemaal wel wat spannend maar Maysie hier op bokt heeft alles heel geduldig gedaan. Hier en een voor en een na foto. V/d week als ik wat meer tijd heb en nog wat meer foto`s van achteraf heb dan open ik even een foto topic over hem. Mijn fototoestel hield er nl mee op na de 1e na-foto. Maysie heeft er toen nog een paar geschoten en die zou ze me nog opsturen.

Afbeelding
Afbeelding

De scheerder had nog nooit een paard met zo`n dikke vacht gedaan :P