Mensen met een Vlaams paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:40

Wat een leuke foto's, mooi donker is hij!
Jammer dat hij niet zo veel buiten komt, maar wel fijn dat het goed met hem gaat.

Leanne_Salvo

Re: Mensen met een Vlaams paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:40

@Kingie: gaaf he, die kleur. Hopelijk blijft ie zo, maar ik denk dat hij in de zomer iets lichter gaat worden. Hij heeft nu zo'n hele dieprode gloed...

@Jenna: tja, in dat geval heeft hij een beetje pech met een vrouwtje wat van frutselen houdt haha :Y)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:34

Ja ik zie nu idd dat salvo grovere benen heeft en hij is ook veel donkerder dan Qoke. Wel nog erg schattig. Qoke ziet er tegenover hem ook al zo volwassen uit. Terwijl hij ook nog echt een stumper is.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:52

Ja he? Het is inderdaad nu nog echt een slungel, met van die lange benen waar hij nog regelmatig over struikelt :D Ook de voorvoeten optillen is echt nog moeilijk omdat hij steeds zijn balans verliest... :)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:04

Oeioei, meneertje gedraagt zich zo slecht dat hij waarschijnlijk een aparte paddock krijgt...
Hij zit steeds achter Ilona (Haflingermerrie waar hij mee samen staat) aan, en bijt haar dan in haar achterhand. Ik denk dat het speelsheid is, maar het wordt steeds erger. Ze legt haar oren in haar nek, en trekt haar achterbeen op, maar hij is totaal niet onder de indruk helaas :n
Ik vermoed dat de oorzaak is dat ze nu heel veel binnen staan omdat de paddock bevroren is, en hij heel veel energie over heeft. Waarschijnlijk zou het over zijn met wat meer afleiding en iets meer ruimte, maar het weiland is nog te slecht, en de paddock is niet groter... :\

Heeft iemand nog een goed idee wat kan bijdragen aan de oplossing???

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:05

Nee heb niet echt tips de merrie moet hem manieren bij brengen en hem een trap terug geven. Als je ze apart zet wordt het alleen maar erger als je ze vervolgens weer bij elkaar zet. Ze moeten hun hiërarchie bepalen.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:55

Dat denk ik dus ook. De merrie is nogal laag in rang zeg maar, en Salvo gaat dat nu in de gaten krijgen. Heel typisch is ook dat als ik ze allebei aan het touw meeneem, Salvo voor Ilona loopt er niets aan de hand is, maar zodra Ilona naast of voorbij hem loopt, hij weer begint te bijten...

Aan de andere kant, Ilona wordt steeds harder gebeten, en gaat ook steeds harder trappen. Zo langzamerhand wordt de situatie steeds minder veilig voor beide paarden, dus vandaar het besluit om, als het nog erger wordt 2 paddocks naast elkaar te maken, zodat Ilona ook een beetje rust krijgt.
Gisteren waren ze allebei iets aan het hijgen en een beetje bezweet, zó waren ze bezig geweest... >;)

Zucht... -O-

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:18

Suus en Qoke hadden dit ook Suus stond ook laag in rang en is toch 14 jaar. Qoke is pas 2,5 jaar maar is nu ook de leiding aan het overnemen. Suus probeert wel tegen hem in te gaan maar het doet Qoke niks. Dit heeft zo'n 4 weken geduurt. Nu gaat het goed met beide. Ja als het niet anders kan dan maar apart maar dat is ook niet ideaal. Maar beter dan dat je merrie overal beten heeft

Willeke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 19:21

Mag ik even binnen komen vallen?? :+
Kende dit ras niet tot net, maar wat zijn ze mooi zeg!! <3

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:50

Welkom!
En inderdaad, ze zijn prachtig :j Ga je er misschien ook eentje aanschaffen?

@Suuske: en dan is Qoke 2,5 jaar, Salvo is pas 8 maanden... :oo

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:02

@BimAsSpi Welkom!

@Leanne: Kan hij niet in een kudde met andere jonge paarden? Ik denk dat hij dat dan toch nodig heeft. Of in ieder geval een ruin/hengst.
Vaak als ze ouder worden worden ze ook erg mans en uiten ze dit oa door te spelen met elkaar. Merries zijn hier niet van gediend, die doen vaak niet aan spelen, daarom zou je hem eigenlijk bij een ruin/hengst moeten zetten zodat ze samen kunnen spelen en klooien. Weet niet of dit een mogelijkheid is?

Alleen zetten is voor zo'n jong ding vaak niet erg bevorderlijk.. Juist op die leeftijd moeten ze de rangorde etc door gaan krijgen.
Bij ons op stal staan ze totdat ze een jaar zijn vaak met z'n tweeën en daarna gaan ze in een kudde het land op.

Het zal gerust ook wel meespelen dat hij minder naar buiten gaat, veel opgekropte energie die hij er dan waarschijnlijk uit wil spelen maar daarvoor is hij bij een merrie niet aan het goede adres.

Willeke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:38

Dank jullie wel! :D
Nouja heb nu al 6 paardjes (4 mini's een ijslander kruising en een Fjordje), dus zit al redelijk vol.
Maar onthoud deze paardjes wel voor in de toekomst!! Ze zijn echt prachtig!!!

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 11:31

Haha dat zijn er best een paar ja, snap dat je er dan nog even niks bij wilt. En dan zijn het ook nog eens van die reuzen (wel schattig trouwens mini's en een vlaams trekpaard, dan kan hij er waarschijnlijk wel onderdoor lopen :P )

Willeke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:38

Kingie schreef:
Haha dat zijn er best een paar ja, snap dat je er dan nog even niks bij wilt. En dan zijn het ook nog eens van die reuzen (wel schattig trouwens mini's en een vlaams trekpaard, dan kan hij er waarschijnlijk wel onderdoor lopen :P )

Hahaha ja vast wel ja. :+

De kleinste (en de oudste) van mij is 79 cm groot! :P

Willeke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:44

weet niet of ik ik deze foto mag plaatsen, maar wil even het contrast laten zien tussen mijn kleinste mini en mijn bijna 2 jarige Fjord :+
Afbeelding
(nu staat de kleine nog iets meer vooraan dus lijkt hij nog wat groter. :P)

(als foto's van andere rassen niet toegestaan is hier, dan hoor ik het wel.)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:47

Kingie schreef:
@BimAsSpi Welkom!

@Leanne: Kan hij niet in een kudde met andere jonge paarden? Ik denk dat hij dat dan toch nodig heeft. Of in ieder geval een ruin/hengst.
Vaak als ze ouder worden worden ze ook erg mans en uiten ze dit oa door te spelen met elkaar. Merries zijn hier niet van gediend, die doen vaak niet aan spelen, daarom zou je hem eigenlijk bij een ruin/hengst moeten zetten zodat ze samen kunnen spelen en klooien. Weet niet of dit een mogelijkheid is?

Alleen zetten is voor zo'n jong ding vaak niet erg bevorderlijk.. Juist op die leeftijd moeten ze de rangorde etc door gaan krijgen.
Bij ons op stal staan ze totdat ze een jaar zijn vaak met z'n tweeën en daarna gaan ze in een kudde het land op.

Het zal gerust ook wel meespelen dat hij minder naar buiten gaat, veel opgekropte energie die hij er dan waarschijnlijk uit wil spelen maar daarvoor is hij bij een merrie niet aan het goede adres.

Helaas kan hij niet in een kudde, hij staat alleen met die Haflinger daar. Er is een kleine kans dat er nog een pensionklant bij komt, maar dat blijft afwachten, en dat is waarschijnlijk ook niet volgende week.
Hij komt ook niet helemaal alleen te staan hoor, aan de bestaande paddock wordt een extra draad en paaltjes gezet, zodat ze nog wel bij elkaar kunnen. 'T is inderdaad niet ideaal, maar ja...

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:55

Welkom BimAsSpi :)
idd een leuk contrast je mini en je fjord. Leuke paardjes heb je ook. En snap idd best dat er nu even niks bij kan. Vlaamse paarden zijn idd heel leuk maar ook best heul grooot. Maar wie weet koop je ooit ook een.

@leannerobert Qoke is dan wel ouder dan Salvo maar als er een nieuw paard bij een (kudde) komt wordt er altijd een nieuwe hiërarchie gevormd en ieder paard moet zijn plaats krijgen en of verdienen dus hoe dan ook je krijgt altijd een paar weken in sommige gevallen langer even gedonder. Als ieder eenmaal z'n plaats kent dan komt de rust van zelf terug. Maar zorg wel dat ze iig wel nog contact kunnen maken met elkaar. want anders wordt het de volgende keer dat je ze bij elkaar zet echt oorlog.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:50

Leuk contrast idd die fjord en die mini.

@leanne, oo dat is wel zonde. Ga je hem daar eigenlijk laten opgroeien of doe je hem nog naar de opfok oid?

Mijn uitzicht vandaag, even een rondje om zonder zadel :)

Afbeelding

En daarna op zijn charmantst.. :')

Afbeelding

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:01

Mooooi uitzicht en wat lacht ie leuk

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:50

suuske schreef:
@leannerobert Qoke is dan wel ouder dan Salvo maar als er een nieuw paard bij een (kudde) komt wordt er altijd een nieuwe hiërarchie gevormd en ieder paard moet zijn plaats krijgen en of verdienen dus hoe dan ook je krijgt altijd een paar weken in sommige gevallen langer even gedonder. Als ieder eenmaal z'n plaats kent dan komt de rust van zelf terug. Maar zorg wel dat ze iig wel nog contact kunnen maken met elkaar. want anders wordt het de volgende keer dat je ze bij elkaar zet echt oorlog.

I know! Maar dat maakt het ook des te frustrerender, want het andere paard is niet van mij, dus daar heb ik niets over te zeggen... Als het aan mij lag zou het anders gaan... :(
Maar er is inmiddels besloten dat er aan de bestaande paddock een extra paddock wordt gemaakt, zodat ze nog wel contact hebben, maar niet meer kunnen 'vervelen' samen. Zodra hij gecastreerd is, en de hormonen een beetje uit zijn lijf zijn, mag hij weer bij het andere paardje staan... ;(

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:01

Ach wat een leuke foto`s :) Jij woont daar volgens mij in een prima omgeving? ;)

Ah, Leanne wat rot dat hij alleen moet. Dat komt zijn opvoeding ook niet te goede. Wanneer wil je hem laten castreren?

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:42

Wanneer het kan. De ballen moeten natuurlijk zijn ingedaald, en het moet geen klophengst zijn... In een ander topic had ik ook gevraagd wanneer ik zou kunnen castreren, aangezien er nog niets te zien is bij meneer... Misschien is het stiekem toch een merrie :') 8)7
Daar kreeg ik als antwoord dat je ze niet perse hoeft te zien, maar ook kunt voelen.
Dus nu ga ik proberen te voelen... 8-) Dat zal nog wel wat gaan worden, aangezien hij er nog steeds niet heel gelukkig mee is als ik aan zijn buik of koker kom...
Als ik ze al kan voelen, ga ik advies inwinnen bij mijn veearts over wat het verstandigst is.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:48

Kingie schreef:
@leanne, oo dat is wel zonde. Ga je hem daar eigenlijk laten opgroeien of doe je hem nog naar de opfok oid?

Nee opfok wil ik eigenlijk zelf niet om meerdere redenen, onder andere dat ik er dan niet bij mag/kan en hem ook niet uit de groep kan/mag halen. En omdat hij waarschijnlijk nogal groot gaat worden, wil ik hem nu al zo goed mogelijk opvoeden. Nu heb ik nog iets in te brengen, als hij straks 3 of 4 is en nog helemaal niets kent is dat niet ideaal...
Dus hij zal, als het goed blijft gaan daar op stal opgroeien. Als het echt niet gaat, of uit de hand loopt, tja dan zal ik weer verder moeten gaan kijken... :\

Trouwens, Leo heeft een mooie kleur, ongeveer dezelfde kleur als Salvo :D

Willeke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:04

leannerobert schreef:
Wanneer het kan. De ballen moeten natuurlijk zijn ingedaald, en het moet geen klophengst zijn... In een ander topic had ik ook gevraagd wanneer ik zou kunnen castreren, aangezien er nog niets te zien is bij meneer... Misschien is het stiekem toch een merrie :') 8)7
Daar kreeg ik als antwoord dat je ze niet perse hoeft te zien, maar ook kunt voelen.
Dus nu ga ik proberen te voelen... 8-) Dat zal nog wel wat gaan worden, aangezien hij er nog steeds niet heel gelukkig mee is als ik aan zijn buik of koker kom...
Als ik ze al kan voelen, ga ik advies inwinnen bij mijn veearts over wat het verstandigst is.

Hoe oud is jouw paardje?
1 van mijn ruinen Aswin is pas met zijn 3e gecastreerd omdat tot zijn 3e maar 1 bal ingedaald was..(eerste jaar was er geen 1 te zien).
Hij werd echt een draak en wilde hem toen laten helpen, Was hij het zelf niet mee eens en heeft de halve trailer afgebroken. :+ Toen maar besloten af te bellen.. Achteraf maar goed, half jaar later waren ze beiden gedaald kon hij gewoon in de stal geholpen worden. :) (scheelde mij toch minimaal 1000 euro..)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 20:09

@BimAsSpi: Salvo is nu 8 maanden...