Zebra houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Zebra houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:21

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:21

RianneH schreef:
Ik zal het even uitleggen Knipoog

Een zebra is eigenlijk niet gedomesticeerd. Dat oerinstinkt zit er nog diep in, vergeleken met paarden en ezels. Als je al zo'n dier houdt, dan moet je eigenlijk 24/7 buiten kunnen staan. Schuilstalletje natuurlijk, maar er dient ook weer rekening gehouden te worden met het voedsel. Ze zijn zo ziek als je ze op te rijk gras zet. Puur omdat die dieren dat van oorsprong niet echt gewend zijn.
Op een pensionstal kan je ze niet zetten, dat is absoluut niet eerlijk tegenover het dier. Of ze in een groep paarden kunnen? Vast wel, maar of ze opgenomen worden is ook weer de vraag. Zou je al 2 zebra's moeten nemen...
En hoefverzorging? Groeien die hoeven hetzelfde als die van normale paarden, of zoals die van ezels?
Je moet ze dus echt anders behandelen dan een normaal paard.

En wat kun je met ze doen? Niets eigenlijk. Ze zijn heel moeilijk om in de hand te nemen, veel wilder. Rijden zal het niet worden, gemiddelde persoon is al te lang en een zadel vinden zal ook problematisch worden. Over de bouw van een zebra nog niet te spreken. Voor een karretje spannen, vrijheidsdressuur enz oke, maar hoeveel plezier doe je het dier ermee?

Fokken? Zebra-zebra oke. Zebra-paard, waarom? Omdat het schattige veulentjes zijn? Hoe groot is de kans dat het goed gaat? Bouw van een zebra komt niet echt overeen met een paard, dus hoe correct zal het diertje worden. Als het al geboren wordt? En dan? Houdt je alle kruisingen, wat wil je ermee gaan doen. Hoe groeit zoiets uit, zou het goed blijven met de botten enz? Lekker gokwerk ten koste van moeder en veulen..

Verdiep je fatsoenlijk in de zebra voordat je uberhaupt erover gaat denken om er eentje aan te schaffen. Fantaseren oke..
Nee, die dieren horen miz in dierentuinen en kinderboerderijen thuis waar ze lekker bekeken kunnen worden en verder zichzelf kunnen zijn.

alvast bedankt! Maar ik denk nu niet dat mijn vriendin ermee zou gaan rijden/werken ofzo Tong uitsteken

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:23

Waldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:26

een vriendin van mij heeft een zebra...
hij staat tussen de paarden en pony's lekker in de wei en 's nachts op stal.
hij kan een halster om en loopt netjes met je mee.
maar poetsen vindt hij echt heel vreemd.
je merkt aan sommige dingen wel echt heel goed dat het toch een wild dier is.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 20:34

Waldo: wel chique dat hij zo'n halster verdraagt! Lijkt me niet eenvoudig om zo'n dier op te leren!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:11

waldo: hebt je misschien ook een foto?

disney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:39

wil iedereen alvast bedanken voor de reacties!!!:P

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:51

Grappig ik was ooit in Afrika te paard op safari en heb samen met een kudde zebra's gereden over het redervaat daar waarop ik tegen de gids ook zei "lijkt me leuk een zebra erbij'

Die man zei mij meteen dat daar niks grappigs aan is. Je krijgt ze inderdaad bijna niet gedomesticeerd en blijken veel een vuil aggressief karakter te hebben. Daarnast is hun bouw te week om echt te rijden en te gebruiken.

uiteraard is er de uitzondering op de regel. Maar ze hebben daar ook de zebra wel al lastdier of rijdier geprobeerd te gebruiken in Afrika, maar dat heeft veel ellende en gewonden gekost.

Het blijft vechten met ze, en ook al krijg je ze redelijk tam ze kunnen toch nog aanvallen op een onwillekeurig moment. Dus lijkt mij niet iets dat je jezelf en een dier wil aandoen.

Even los van het feit of het legaal is, want dat zou ik niet zo weten.

Het is zeker een erg gaaf dier zeker als ze met een aantal paarden mee een sprintje trekken op de savanne dat is onbeschrijfelijk mooi. Volgens de mensen daar zijn ze niet fatsoenlijk te houden voor mensen. Ja en ik geloof dat dan maar Lachen

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:03

Ik heb hier een mensport waarin een man ment met een zebra, zal het zo eens op proberen te zoeken.
Kwam wel uit dat de zebra héél moeilijk was.
Hij gespt bijvoorbeeld het hoofdstel elke keer helemaal los, omdat de zebra geen aanraking bij zijn oren accepteerd..

Ik ga meteen zoeken Clown

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:07

Tis de Mensport van maart/april 2005.
En drie keer raden: Ivan Peeters & Zorro, dezelfde als die foto OHZ. Grappig Lachen

En die stuntman die iemand noemde, die ingepakt op een zebra ging, dat is óók dezelfde man Clown
Hij heeft er drie jaar over gedaan zover te komen.

De zebra heet Zorro omdat hij 2 gezichten heeft, het ene moment een schatje, het andere moment een duiveltje..

Hmm, die beesten horen gwoon in het wild Ja

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:54

Antwoorden zijn hier al gegeven. Echter worden ze in sommige circussen wel gewoon gehouden tussen de lama's e.d. Maar tijdens shows niet gezien