Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

Re: Minipaarden: Onbekend is onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:50

Ik heb zelf ook een shet en nog 15 minis onder mijn hoede .
Ik vind ze ronduit geweldig .
Die beestjes zijn zo vindingrijk slim en gerafineerd .
Ook ik krijg vaak van die reacties van meid wat moet je er mee .
Ik heb ook nog 2 veulens en een rijpaard .
Zelfs bij die veulens ( haf en kruising d/e ) krijg ik reacties van tja is maar waar je zin in hebt om op te gaan wachten 3 jaar .
Tja ik maak wel alles mee van mijn paarden kan ze zelf naar mijn eigen hand zetten en met mijn veulens kan ik genoeg leuke dingen doen hoor .
Beter nog als ik dat grut al blij zie zijn en lekker zie spelen ben ik al gelukkig .

Ieder zijn eigen ding natuurlijk maar vind het toch jammer dat veel mensen niet verder kijken dan rijden .

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:57

meissielief schreef:
Wat is het dekgeld?

de meeste hebben hun dekgeld tussen de 1000 en 1500 euro staan ( sommige nog duurder zelfs)en dan heb je nog de kosten van de stalling van je merrie bij de betreffende hengst, het scannen enz. dus tel maat uit.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:59

Wat een geld. Komt vast omdat er nog weinig in Nederland zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:05

melanie: In NL zitten de meeste hengsten (AMHA) rond de 500 euro, er zijn er maar een paar die boven de 1000 zitten hoor

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:09

Ik heb niks met, maar ook niks tegen mini's. Op rijden na kun je er alles mee wat je met een gewoon paard ook kan, dus ik zou niet inzien waarom we ze zouden onderwaarderen. Misschien dat ik er ooit een koop als gezelschapspony voor mijn toekomstige paardje en er dan VD mee ga beoefenen.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:10

Redrumfox schreef:
Het is juist vreselijk moeilijk om zo'n kleintje goed in vorm te houden aangezien je ze niet kan rijden, karretje incl. bestuurder is voor de échte Amerikaantjes ook al te zwaar dus dan blijft er niet zoveel meer over.

Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt maar er valt zelfs aangespannen te rijden met mini's onder de 32". Ik denk dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:11

Ik blijf toch ook wat moeite hebben met "dan koop ik er wel 1 voor erbij" Mag natuurlijk hoor, absoluut, maar voor zomaar een paardje erbij kan je net zo goed op de markt een voor een paar centen een shet kopen toch?
Waarom zou je veel geld investeren als je toch geen fok/show ambities hebt?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:12

Valt een minishet nou wel of niet onder de mini's?
Ik heb bij mini's altijd het beeld van een luxe paard in het mini. Dus niet echt "pony-achtig".

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:13

Needje schreef:
Valt een minishet nou wel of niet onder de mini's?
Ik heb bij mini's altijd het beeld van een luxe paard in het mini. Dus niet echt "pony-achtig".

Mini shets en mini paardjes is volgens mij wat anders .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:14

ik doel hier echt op minipaarden, zoals bijv de amerikaantjes, de luxe nmprs'sers, de BMPers, fala's, bergmannen, etc

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:17

Dan moeten ze wel aan de eisen voldoen die je wilt verbeteren en de meeste die ik zelf zou willen gebruiken zijn allemaal tussen de 1000 en 1500 euro, ik ga geen hengst gebruiken die me niet bevalt omdat die zo goedkoop is dan spaar ik nog maar een jaar, maar toch vind ik het soms wel belachelijk de prijzen, dit is mijn menig maar ik wil geen ruzie op het forum. Vriendjes zijn?
Ik heb soms het idee dat ze hun hengst zo snel mogelijk weer terug willen verdienen Lips are sealed en in amerika liggen de prijzen ook tussen de 1000 en 1500 dollar dat is nog lang geen 1000 of 1500 euro zoals hier.
Ik doe het voor mijn hobby en plezier en zo gaat er toch wel een beetje de lol vanaf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:18

melanie, ik weet niet wat jou wensen zijn, maar ik weet wel dat er onder de 1000 euro ruim voldoende keuze is aan goede hengsten.
En als mensen van mening verschillen hoeft er toch niet gelijk ruzie te zijn?

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:20

gaan we dan niet offtopic? anders wil ik mijn wensen en de hengsten die ik op het oog heb wel hier neerzetten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:23

Maar waar kan ik nou aan zien of het een minishet is, of een echt minipaardje?
Bij ons op stal staan 2 kleintjes. Een zegt dat het een echte minipaard is, de ander zegt een minishet. De minishet weten we zeker omdat we de moeder kennen. Van het minipaard weten we dus niets. Maar aangezien ze mij iets teveel op elkaar lijken qua type ben ik erg geneigd om het als een minishet te zien. Tot groooote ongenoegen van de eigenaresse.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:25

heb ik ook hoor.. heb 2 minis,
en dna vragen ze wat moet je ermee..
nou gewoon leuk?
je kan er niet op rijden!
maar er is toch genoeg anders naast rijden...
en dna word je aangekeken alsof niet spoort ofzo

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:26

Beide kleintjes worden bij ons op stal gereden (door kleine meisjes uiteraard Haha!), en de minishet staat ook voor ene karretje.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:27

melanie_h schreef:
Ik heb soms het idee dat ze hun hengst zo snel mogelijk weer terug willen verdienen Lips are sealed en in amerika liggen de prijzen ook tussen de 1000 en 1500 dollar dat is nog lang geen 1000 of 1500 euro zoals hier.
Ik doe het voor mijn hobby en plezier en zo gaat er toch wel een beetje de lol vanaf.

Hier zit soms ook een vorm van exclusiviteit aan vast.
Daarnaast zou het prettig zijn als de prijzen hoog blijven.
Op die manier krijg je geen overfok zoals bij de shetlanders.
Bij de shetlanders zijn er teveel hobby fokkers waardoor er teveel in de salami belanden.
Als de prijzen hoger blijven met verkoop en dekkingen scheelt dat weer in het aantal slachtrijpe paarden.

1 nadeel de salami word dan duurder Vingers aflikken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:33

melanie_h schreef:
gaan we dan niet offtopic? anders wil ik mijn wensen en de hengsten die ik op het oog heb wel hier neerzetten.

Dan ga je inderdaad offtopic. Ik zou er even een nieuw topic voor aanmaken of iemand PBen. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 18:35

hmmz, ik zie het niet zo zeer als offtopic, eindelijk eens lekker over mini's beppen hier...
Melanie: Ik heb net op de site van het MHCE gekeken, en daar kom ik 15 hengsten onder de 1000 euro tegen.
De eigenaar bepaald natuurlijk zelf zijn dekgeld, en als ze heel hoog gaan zitten willen ze wellicht niet bijzonder veel dekken... Verward

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:40

Takke schreef:
melanie_h schreef:

Hier zit soms ook een vorm van exclusiviteit aan vast.
Daarnaast zou het prettig zijn als de prijzen hoog blijven.
Op die manier krijg je geen overfok zoals bij de shetlanders.
Bij de shetlanders zijn er teveel hobby fokkers waardoor er teveel in de salami belanden.
Als de prijzen hoger blijven met verkoop en dekkingen scheelt dat weer in het aantal slachtrijpe paarden.

1 nadeel de salami word dan duurder Vingers aflikken

ja, ik wil er best wel wat voor betalen maar het moet wel leuk blijven en niet alleen maar voor mensen met de (dikkere beurs) ik moet er hard voor werken.
1 nadeel de salami word dan duurder Vingers aflikken[/quote] dit is niet erg lust ik toch niet Haha! grapje.
Ik ben het wel met je eens over de slacht gefokte shetlanders die zomaar vermeerderd worden zonder erbij na te denken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:50

stef schreef:
hmmz, ik zie het niet zo zeer als offtopic, eindelijk eens lekker over mini's beppen hier...
Melanie: Ik heb net op de site van het MHCE gekeken, en daar kom ik 15 hengsten onder de 1000 euro tegen.
De eigenaar bepaald natuurlijk zelf zijn dekgeld, en als ze heel hoog gaan zitten willen ze wellicht niet bijzonder veel dekken... Verward

Je moet het zelf weten hoor.. maar volgens mij gaat dit topic niet over dekgeld en ook niet over ''eens gezellig over mini's beppen''. Knipoog

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:51

stef schreef:

En die vind ik niet leuk, heb ik ook al op gezocht.
Ik ben echt al een jaar aan het zoeken naar wat leuks.Enne hulp kan ik wel een beetje gebruiken.
Mijn wensen Haha!

Mijn merrie is groot 33" maar op de nmprs-keuring 92 cm gemeten. Dus ik wil kleiner als 32''.
Ik zou ook graag een hoofdje willen met een goede mooie dish. En een effe veulen en geen bonte als het even kan of het moet een overo zijn en die zijn weer duurder in dekgeld.
merrie is bay met witte sokke en een witte vlek in de nek dus eigenlijk minimaal bont en als ik een bonte hengst ga gebruiken heb ik dus een hele grote kans op bont.

Kijk maar eens of je wat vind, mag ook belgie zijn en duitsland (wel geen poolse grens he?)

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:57

stef schreef:
en als ze heel hoog gaan zitten willen ze wellicht niet bijzonder veel dekken... Verward

Dank je voor de smillie stef Huilen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 21:08

Needje: of het een minipaard is kan je zien aan het stamboek waar het paardje is ingeschreven.
redrumfox: Wellicht lezen niet mini mensen dit topic ook wel, krijgen ze gelijk een beeld van miniland.
Melanie: Als je zegt overo schiet mij gelijk Thriller in mijn hoofd.
Takke: Smiley niet banketstaaf bedoelt, maar je hebt voldoende minimensen die showen op een hoger pitje hebben staan dan fokken. Wellicht zetten die hun hengsten hoog in dekgeld zodat ze niet al te veel aanvraag krijgen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:38

Wat ik eerder met mijn cob hengst deed, is niet ter dekking stellen voor merries van derden. Willen mensen een nakomeling van hem (en daar was vrij veel vraag naar) dan konden ze die hier kopen.
Heb nu nog 1 cob merrie drachtig van hem en dat veulen is in utero al verkocht.

Weet ook nog niet wat ik straks met m'n amha hengstje ga doen, kan best zijn dat ie maar 1 of 2 merries van derden gaat dekken of zelfs helemaal niets...