Hoe oud was jouw KWPN paard toen het overleed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoe oud is jouw KWPN paard geworden

0-1
8 (5%)
2-3
2 (1%)
4-5
19 (13%)
6-7
15 (10%)
8-9
8 (5%)
10-11
9 (6%)
12-13
9 (6%)
14-15
11 (7%)
16-17
9 (6%)
18-19
12 (8%)
20-21
11 (7%)
22-23
6 (4%)
24-25
7 (4%)
26-27
16 (11%)

Totaal aantal stemmen: 142

Lielle

Re: Hoe oud was jouw KWPN paard toen het overleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:05

3 (en dat was de 1e onder de 7 die ik we verloren Knipoog ), en 30. Wordt toch een gemiddelde van 16 *LOL* Verder hebben we nu een 9jarig, 10jarige en ik cross er een van 15.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:11

pff heftig zeg, zoveel jonge paarden die ingeslapen zijn.
Ik wist wel dat een gemiddeld paard in Nederland slechts 7 wordt, maar wel schokkend om allemaal verschillende verhalen zo op een rijtje te zien.

Ik heb op dit moment mijn eerste eigen paard, hij is nog maar 6. Hopelijk kan ik er nog heel lang van genieten....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:56

ff update; 44 % van de gestorven paarden hier halen de 7 net.
Vind dit kleine stukje info al best schokkend...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:59

Beetje lastig aangezien ze momenteel in leven zijn (en hopelijk nog lang) Haha!.

Het eigen paard is nu 15 en nog gewoon bezig in de sport, het bijrijdpaard is nu 21, niet meer in de sport maar zeker nog niet met pensioen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:00

Apple schreef:
Beetje lastig aangezien ze momenteel in leven zijn (en hopelijk nog lang) Haha!.

Het eigen paard is nu 15 en nog gewoon bezig in de sport, het bijrijdpaard is nu 21, niet meer in de sport maar zeker nog niet met pensioen.

Misschien redden de jouwe de 30 beide wel! Ach gut

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:02

detour schreef:

Exactly my thoughts Bloos!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:06

Ik heb zelfs afscheid moeten nemen van 3 jonge paarden.

Een met ernstige kogelproblemen,zij was 6 jaar.De volgende vanwege Kissingspine,hij was 4,5 jaar
En het paard daarna had ernstige arthrose in de halswervels met een breuk in een van die wervels.Zij was 7 jaar!

En nu heb ik al 1,5 jaar een nu 7 jarige zonder problemen tot nu toe(klop het af) Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:09

taverno schreef:
Ik heb zelfs afscheid moeten nemen van 3 jonge paarden.

Een met ernstige kogelproblemen,zij was 6 jaar.De volgende vanwege Kissingspine,hij was 4,5 jaar
En het paard daarna had ernstige arthrose in de halswervels met een breuk in een van die wervels.Zij was 7 jaar!

En nu heb ik al 1,5 jaar een nu 7 jarige zonder problemen tot nu toe(klop het af) Haha!

Jemig, zeg!!! Ach gut

heftig. paarden zijn toch kwetsbaar...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:09

In het algemeen kun je stellen dat: als een paard eenmaal 7-10 jaar is geworden gaat ie meestal lang mee en >15 hoef je eigenlijk niet veel meer te vrezen op ouderdom na.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:14

Sammie schreef:
In het algemeen kun je stellen dat: als een paard eenmaal 7-10 jaar is geworden gaat ie meestal lang mee en >15 hoef je eigenlijk niet veel meer te vrezen op ouderdom na.

Poeh, gelukkig, wij hebben er 2 van 11 jaar oud, puur voor de recreatie en 1 van 15 jaar oud en die wordt nog uitgebracht in de sport. Gelukkig verkeren ze alle 3 in blakende gezondheid. Ik hoop echt dat ze nog jaaaaren meegaan.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:39

Heb mijn paard verkocht op 9jarige leeftijd, nieuwe eigenaars zijn er onmiddellijk de spring wereld mee ingegaan, na een paar wedstrijden landde hij verkeerd en hebben ze hem moeten laten afmaken.. Paard werd bij mij ook enkel recreatief gereden en bij hun moest hij eigenlijk direct alles kunnen, nog steeds beetje kwaad om maarja... was trouwens een BWP ruin

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:40

Mijn paard was 24 jaar, en overleed omdat hij artrose in zijn heupgewrichten kreeg, en binnen een week heel snel achteruit ging.
(Op zaterdag sleepte hij wat met zijn achterbeen, en op dinsdag kon hij na het rollen al bijna niet meer overeind komen).

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:50

Wij hebben er thuis een gehad die op een paar maanden na 34 is geworden..

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:46

detour schreef:

Ik geloof dat dit niet helemaal een juiste conclusie is (verbeter me als ik het verkeerd zie). Dit zijn puur en alleen overleden paarden. Voor een juist percentage moet je toch ook het aantal levende paarden mee nemen?

En waar ik ook nieuwsgierig naar ben;
Welke overlijdensgevallen zijn te wijden aan 'training' ?
Laatst bijgewerkt door malloesje op 14-12-07 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:48

Puck was 15, erg jong (vind ik) Zijn doodsoorzaak is onbekend, maar het is waarschijnlijk iets met een gezwel in zijn darmen geweest.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:54

Stermerrie: 14 geworden, overleden aan koliek.
Ruin: 13 geworden, overleden aan fibroom sarcoom.

Overige drama's bij ons op stal:
- atatisch veulen
- paard wat een been gebroken had op het land. Jaar of 6
- paard dat op het erf schrok en een been brak: 10 jaar.
- castratie die mislukte bij een drie jarige
- 12 jarige met artrose in de rug.
- diverse gevallen van hoefkatrol, en zo kan ik nog wel even door gaan...

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:59

hercules mijn vorige paard was 11 jaar geworden erg jong de bloei van ze leven.
het begon zo:
hij ging steeds onregelmatiger lopen dus de dierenarts erbij en die zij raar beeld ik weet niet wat we ermee kunnen (hij had al die kreupelheidsonderzoeken gedaan)
nou 2 dagen laten ging nog niet best werd alleem amar slecht dus naar utrecht
daar hadden ze ze hoef kogel en peesgedeelte en knie helemaal verdooft maar ze mochten niet verder verdoven dus hij moest daar blijven maar ze hadden ook foto's van knie gemaakt daar zagen ze wel kleine vlekjes op dus ze zeiden het komt uit de knie. (me vader zij nee het komt niet uit die knie het komt uit ze schouden of rug, maar daar gingen ze niet opin) dus een kijk operatie in zijn knie. ja zeggen ze het komt wel uit zijn knie hij moest 14dgn op stal blijven en pijnstillers en ontstekkingsremmers.
na die 14dagen mocht ik 2x 10min stappen en dan rustig op bouwen dus na een half jaar was hij weer op niveau waar we waren.
toen op een gegeven moment met een wedstrijd zij ik tegen me vader pa hij loopt niet zuiver maar alsnog een 8 voor de gangen van het paard.
nou wij weer de dierenarts gebelt en gezegt dat ie nog niet lekker liep. dus we kregen meteen weer een afspraak met utrecht en weer wouden ze beginnen met al die dingen uitverdoven toen zijden ze weer van mevrouw het zit in de knie en toen was me pa even boos geworden en die zij ik wil nu een foto van de schouder en rug. dat zijn 2 dingen die moeilijk op de foto konden maar ze hebben het wel gedaan.. en toen kwam eruit dat hij twee versleten schouders had maar dat kregen we pas een week of 2 later van onze eigen dierenarts tehoren en me vader geloofde dus niet dat het zo erg was, en die dierenarts zij ger (zo heet me vader) ga is kijken in een vreemde auto op het land.
en toen schrokken we van hoeslecht hij liep Huilen zit weer tejanken het is al ruim 7 jaar geleden maar nog heb ik het er moeilijk mee want savonds kwamen we hem binnen halen en hij komt gewoon 100% goed naar het hek gedraaft Huilen hij had zit dus gewoon dood gelopen voor me. en dat mocht ik hem niet aan doen hij had erg veel pijn en kon dus elk moment door ze schouders klappen.
inlaten slapen was bij hem geen optie want het was een vechter. zelfs tegen een verdofing vechte hij.
dus toen hebben we me kereltje van 180 naar gerrit koud in warder gebracht (slachterij) ben daar zeer tevrede over en daar zullen al me paarden heen gaan als ze oeten gaan hemelen Huilen
sorry voor het lange verhaal maar zo is het gegaan .

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:05

malloesje schreef:
detour schreef:

Ik geloof dat dit niet helemaal een juiste conclusie is (verbeter me als ik het verkeerd zie). Dit zijn puur en alleen overleden paarden. Voor een juist percentage moet je toch ook het aantal levende paarden mee nemen?

En waar ik ook nieuwsgierig naar ben;
Welke overlijdensgevallen zijn te wijden aan 'training' ?

dat geval van mij was niet door de training die ik heb gaf.
hij was nogal groot 180cm.
en ze hadden hem al op2 en halve jarige leeftijd ingereden en met 3 jaar liep ie al 2 uur perdag in een manege mee (dat wist ik nog niet toen ik hem kocht)
hij was 6 dag ik hem kocht van iemand bij ons opstal die had hem weer gekocht van die manege en die deed ook alleen maar race en toen werd zijn zwanger en paard moest weg. maar ik was zijn verzorgster die dressuur gek was en nog Tong uitsteken en heb me vader gek gezeurt van paaaaaa herkkie staat tekoop zullen we hem kopen ?
nee zij me pa toen zij me pa die overgens geen paarden gek is (me vader wel) aaah ger ga is kijken met die meid en toen was me vader verkocht aan dat paard Haha!
en toen kochten we hem en toen heeft ie nog 5 mooie jaren gehad waarvan ze 2 jaar gedokterd hebben.

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:45

Een van mijn verzorgpaarden is 2 weken geleden overleden. Ze was 29,5 (de optie stond er niet bij, ik heb maar de oudste aangeklikt Haha!) en nog topfit. Helaas is ze gevallen bij het optillen van een van haar hoeven.

fan_kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:03

ik had 2 verzorgpony's ik weet niet of ze mee telen maar de ene(welsh 21 jaar)en de ander(shetlander 4 jaar) zijn samen aan de wandel gegaan en zijn helaas door een ongeluk overleden Verdrietig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:03

Ik vraag me dus ook af: Wie zet nou neer dat zijn of haar paard jong is overleden hier doordat het zijn dier versleten heeft of overbruikt? Niemand toch?... Knipoog

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:07

Kallisto: 8 jaar verbening van het hoefkraakbeen(in hele erge mate)
Jumper: 16 jaar HKO

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:10

Mijn paard kon vanaf 8 jaar niet meer bereden worden, had cyste in straalbeen, met 13 jaar hebben we hem in laten slapen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:20

Die van ons zijn de 15 al gepasseerd. Maar het paard dat officieel van mijn vader is, staat al lang een tijdje in een rusthuis. Ze wordt volgend jaar 20 maar is denk ik vanaf haar 12 al aan het kwakkelen. Ze is nog één jaartje recreatief gebruikt en voor de rest heeft ze vooral op de wei gestaan. Ik denk dat zij wel haar belangrijkste blessure heeft door overbelasting. Niet dat ze zo hoog in de sport heeft gelopen (L2 dressuur). Maar één keer in de 2 weken recreatief 1,5 door heel mul zand in rengalop is ook niet echt bevorderend.
De ander wordt volgend jaar 16 en loopt nog volop in de sport (M2/Z1).

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:25

1x 15 jaar (koliek)
1x 6 jaar (gebroken straalbeen waar niets aan te doen was).