Miniatuur paarden. Jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Miniatuur paarden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:29

ik heb een falabella, een echte. Ook erg dunne beentjes en alles. Maar heb toch ook daarbij niet het idee dat die snel wat breekt hoor. Helemaal niet als hij het gevecht aangaat met mijn kruising wit geval Knipoog Ook op Argos word niet gereden, tja, kleine kindjes onder de 3 zitten er voor 10 meter op, maar ook alleen als ze onder de 15 kilo zitten.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:32

idooltjuh schreef:
onderste linker is wel een mini die is 75cm een echte mininatuur stamboom heb ik van die pony en de 2 rechter zijn geen mini's maar ik zei ook de 2linker zijn mini-s Knipoog

Kan natuurlijk ook gewoon een mini shetlander zijn. Iig vind ik je miniatuur paardje dan wel nogal dik,struis,breed gebouwd voor een (volgens de fokkers) 'Pony die op sportuiterlijk is gefokt' Lachen Ben er eigenlijk bijna van overtuigd dat je de miniatuurpaardjes verwisselt met de mini shetlanderstjes.

Maar kijk ik zei het al; ik weet erg weinig over deze pony'tjes, dus ik kan het ook helemaal mis hebben.

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:34

Pluttersput : nee het is echt een mininatuurpaardje,, maar ze heeft haar wintervacht daar op diefoto,, ik zal nog weleen foto maken als ze weer geschoren is dan zie je goed dat het een echte mininatuurpaardje is;)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:53

Ben ook wel benieuwd Ja

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:12

Ik ben vorige week ook in Aalten geweest. Op zich vind ik de miniatuur paardjes best leuk, maar er is weinig paard meer aan. De paardjes tot aan de veulens aan toe helemaal kaal geschoren incl binnenkant oren en neus. Alles staat stijf van de gel en haarlak. Sorry hoor, maar ik had het idee dat ik op een hondententoonstelling terecht was gekomen.

In een artikel las ik ergens de term "bonzai-paardjes" en dat klopt eigenlijk wel.

Dus.....ik vind miniatuurpaardjes leuk maar waarom moet het zo amerikaans overdreven?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 09:49

haha daar heb ik me ook dood aan geergerd, maar daar hebben die paardjes zelf geen last van
thuis lopen ze er over het algemeen niet zo opgedirkt bij hoor Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:49

Nee idd, denk dat het thuis gewoon vunzige beestjes zijn (beetje overdreven, mja Clown ) Ik had Indy voor de koets willen zetten. We waren al een heel eind op weg, tot er een koets in beeld kwam. Die is veel te groot. Dus er is een merrie gekocht voor voor de koets, en Indy is nu mijn speel/vertrouwens paardje geworden Lachen En daar is ze uiterst geschikt voor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:20

over vele bloedlijnen van de échte amerikaantjes is bekend dat de botstructuur erg slecht is. hier in Nederland worden de amerikaanse paardjes Goddank vaak gekruisd met shetlanders en kruisingen daarvan, om de kwaliteit te verbeteren. paardjes van goede lichamelijke kwaliteit kunnen gewoon in het tuig bijvoorbeeld. ze zijn niet gemaakt om te berijden, vergelijk het eens met een KWPN-er. uitgaande van 600 kilo, mag zo'n paard maximaal 90 kilo (15% van het eigen ideale gewicht) dragen. een minipaardje weegt tussen de 100 en 150 kilo, en mag dus maximaal 15 tot 22 kilo dragen ongeveer. dan ga je uit van een normale botstructuur, uiteraard.

in het Nederlandse stamboek wordt onderscheid gemaakt tussen basis- en luxe type, de luxe paardjes moeten minimaal 12,5 procent amerikaans bloed hebben. mijn eigen paardje valt onder het basis type. klinkt mooi enzo, de keuringen, officieel erkend stamboek, basistype... maar eigenlijk is het gewoon een kruising shet. niet meer en niets minder. mijn pony mag maximaal 35 kilo dragen, wanneer ze goed in de training staat en uitgegroeid is. veel mensen vergissen zich in wat een shet mag dragen, ook deze paardjes zijn breekbaarder dan vaak wordt beweerd.

hier enkele foto's van mijn paardje:
foto voor het stamboek:
http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Show/P6050053.jpg

en dit is ze ook, net een 'gewone' shet toch?
http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Faram%20en%20Flicka/P2270021.jpg

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:37

Bedankt voor je info Merrieveulen! Zeker handig. De jouwe lijkt inderdaad als een 'gewone' shetlander. Waarschijnlijk ook omdat de paardjes van op de markt allemaal mooi geschoren, gekamd, in de gel gezet, etc zijn. (slechte zin.) Ook de hoeven van jou pony'tje zijn veel groter. Dit vind ik echt een leuk paardje om naar te kijken. En zeker fijn om te houden. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:21

jazeker! ze kan door weer en wind, is een super pittig maar goudeerlijk beestje! op de keuring wordt zij ook wel opgetut hoor, maar niet zó overdreven. ze wordt niet geschoren, en niet opgemaakt, en ik scheer de manen ook niet voor 1/3 af. ik knip het derde oor wel altijd bij, de sokjes gaan er voor de keuring ook af. de manen leg ik netjes met babyolie en rider's magic, en vlak voor we de ring ingaan doe ik met een stukje handdoek een heel dun laagje hoefvet op de hoefjes, zodat ze mooi glimmen.

en ach, Flicka is er echt een paardje voor, vorig jaar was ze voor het eerst op de keuring, maar heeft er net zo van genoten als ik, écht een topbeestje! uren tuttelen is écht haar ding, en zolang zij er ook lol in heeft, heb ik het ook!

hier nog twee plaatjes van de keuring (mooi kleurtje?)(let niet op mijn hoofd, ik keek tegen de zon in)
http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Show/P7290108.jpg

ook hier, niet op mijn hoofd letten. het was voor mij nogal emotioneel, zie ook profiel.
http://img.photobucket.com/albums/v491/loeloe333/Show/P7290122.jpg

maar goed, op die keuring zie je ook écht extreme dingen langskomen, paarden die compleet in een sleezy staan, om het haar mooi glad te houden, en er wordt met zweetbanden om de buik gewerkt zodat die mooi slank is. sommigen doen het écht amerikaans, en die amerikaanse paardjes... tja. het zijn mooie beestjes om te zien, de meesten. maar kwaliteit... nee, over het algemeen niet. ze staan mooi te zijn in een weilandje of stalletje, en dienen voor de fok etc. écht in het tuig werken wordt er amper mee gedaan, laat staan rijden. ik denk ook niet dat zwaar werk op de lange duur goed is voor die paardjes. een licht wagentje zou overigens best kunnen hoor...

en dan de spulletjes die je kunt kopen... ik hou ook wel van mooie halsters, maar al die dekens, sleezy's en schoonheidsproducten gaan soms wel érg ver.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 01-07-07 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:23

ze is prachtig Ja
ik hoop dat mijn wanabee mini net zo gezond opdroogt Haha!
(foto;s in onderschrift)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:28

vast wel. op die foto's (behalve de winterfoto) is Flicka drie jaar, en dus nog niet aan het werk. op de keuring was ze ietsje 'mollig', op de foto voor het stamboek is ze goed. ik denk dat de jouwe nog meer rijpaardtype kan krijgen, Flicka is erg langgelijnd, een 'worst op pootjes'. jouwe is korter in de romp, maar ja je weet nooit wat de groei kan doen he?

een klein tipje wat ik je mee wil geven, los van het minigebeuren: informeer even bij je smid of het mogelijk is om haar wat lager op de hakken te zetten, die zijn te hoog. het is wel een fraai paardje vind ik hoor, mooi hoog op de pootjes, maar wel voldoende massa, meestal heb je óf een mager ding, óf een rolmops. de jouwe zit precies in het midden, waar ze moet zitten!

er is overigens ook een leuk topic over minipaardjes en minishetjes:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=795557&st=0&sk=t&sd=a&start=775
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 01-07-07 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:29

ik ben er heel benieuwd naar, ik persoonlijk wil haar graag lekker gezond en vrolijk zien, verder maakt het type me niet uit

flicka heeft maar geluk gehad Ja ze ziet er super uit

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:31

Hé merrieveulen, ik herrinner me inderdaad nog jou itp topic. Volgens mij heb ik daar ook nog op gereageerd. Zo met die zomerharen zou je haar inderdaad wel rapper als 'miniatuur paardje' benoemen. Leuk diertje is Flica! Tja tegenwoordig kan alles natuurlijk. (zelf geiten worden voor de kar gespannen Nagelbijten / Gniffelen)

Maar goed voor die beentjes (met name dan bij de amerikaanse mini paarjdes) lijkt het mij inderdaad niet. Die spulletjes zijn altijd erg leuk. Ook tof voor op de keuring etc. Maar veiligheid gaat toch voor natuurlijk.

Geheel oftopic trouwens, maar Faram z'n bles heb ik áltijd al geweldig gevonden!

@Dana01: is jou 'wanabee mini' (om het met jouw woorden even te zeggen) Ships die je bedoeld? Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:33

ships?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:33

Dana01 schreef:
ik ben er heel benieuwd naar, ik persoonlijk wil haar graag lekker gezond en vrolijk zien, verder maakt het type me niet uit

flicka heeft maar geluk gehad Ja ze ziet er super uit

don't we all... toen ik Flicka kocht had ik geen idee hoe het zou lopen, ik wilde een gezelschapspaardje voor mijn rijpaard, dat was alles. dat ZIJ op de keuring zou eindigen, had toen niemand verwacht, echt niet!
wie weet komen we jou daar nog weleens tegen, hihi!

@ soet, ja het was ook een memorabel topic, haha! ik kijk het af en toe nog weleens door, en elke keer weer komen de tranen... zonet ook, toen ik die groepsfoto bekeek, *watje!*

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:35

op de keuring zul je haar nooit zien, ze heeft een onderbeetje
de hoeven, ze is vorige week bekapt. de smid zou het in de gaten houden

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:36

is toch juist mooi? dat ze zover is gekomen....daar magje best een traantje om laten Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:40

oh balen van het onderbeetje... nou ja lekker belangrijk ook, als ze er zelf maar niet mee zit, toch? keuringen zijn érg leuk, maar verder... hihi Flicka gaat dit jaar ook weer, maar er zal nooit mee gefokt worden, hooguit ééntje voor mijzelf.

mooi is het zeker, al die dure amerikaantjes daar, topponies, shetten met een stamboek tot 1766 en verder, weet ik het allemaal, en daar loopt mijn kleine Flicka dan tussen, en nog met een net resultaat ook!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:41

Dana01 schreef:
ships?

( ships, weet nog steeds geen leuke naam) Summers nieuwe dinnetje
Zie onderschrift topic.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:42

hahaha ja, inmiddels heeft ze een naam hoor Haha!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:43

enja, dat is de wanabee mini Clown
wanabee, omdat een echte mini niet te betalen is, maar ze doet haar best er wel op te lijken Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:47

haha dat valt dus wel mee! Flicka is ook 'maar' een kruising shet, maar sinds vorig jaar (stamboek opname) een échte mini!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:50

deze dame schijnt wel goeie ouders te hebben, maar de fokker was zo misselijk toen ie de onderbeet zag, dat ze alleen een chip en paspoort heeft gekregen Lips are sealed
gelukkig voor hem weet ik niet wie hij is Boos!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:51

de echte AMHA mini's, en dan de goeie, kosten meer dan mijn grote en kleine paanies bij elkaar... Bloos!