De mens is een verzieker van rassen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: De mens is een verzieker van rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:24

Dan ga ik daar kijken...heb het sowieso niet op de characteranalyses van die blaasbalg op grond van uiterlijk van het hoofd. Wat een ongelovelijke boelsjit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:49

Kunnen we weer on topic, of moet er een mod aan te pas komen om de boel weer normaal te krijgen? We hebben het over ingrijpen van de mens dat rassen niet ten goede komt.

(niet over karakteranalyses...)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:50

aartlover schreef:
Zeker wel Knipoog Je ziet dat de Arabier toch ook sneller bang is? Nou dan. Dit heb ik van Klaus hempfling de bekendste paarden fluisteraar van europa en werkt ook in spanje afrika en amerika dus hou op met: hahaha wat gestoord. Vind ik heel kinderachtig van je Knipoog

hahahaha Rolleyes Gaaaap Arme arabs, het is het meest geweldige familiepaard wat er bestaat. Maar ja... niet voor iedereen weggelegd he Knipoog zéker niet diégenen met die enorme deuken Knipoog Tong uitsteken

Emme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:53

Amai... Mag ik eens vragen of jij ooit al van dichtbij met een arabier in aanraking bent gekomen?
Of ken je ze alleen maar van in de boekjes en op posters?

Ik ga volledig met Cynthia mee! Arabische paarden zijn de meest aanhankelijke, slimme, betrouwbare, lieve paarden die ik ken! Ikzelf heb een Haflinger (geen Arabier dus), ik zie hem doodgraag, zou hem voor geen geld van de wereld willen missen... maar mijn volgend paard? Wordt zeker een Arabier!!!

Wat je zegt over "paarden met een deuk hebben een gebrek aan vertrouwen"?
Geloof me... als je weet hoe je er mee moet omgaan, dan weet je dat dit bullshit is!
Ik heb (net zoals Cynthia) al op verschillende trainingsstallen met Arabische volbloeden gewerkt! Bij de arabieren heb je (net zoals bij alle andere rassen) strontpaarden, waar je nieks aan hebt... Maar ik ben al meer monsters van warmbloedpaarden tegengekomen dan monsters van Arabieren!

Zoals je zelf al aanhaalde "ze doen het wel, maar je moet ze eerst leren kennen"...
Dit is voor mij geen teken van een slecht karakter, maar juist een teken van intelligentie!
Zou jij met een wildvreemde man meegaan als hij je een snoepje aanbiedt? Ik vind het meer dan logisch dat je eerst een band moet opbouwen met een dier voor hij alles voor je gaat doen... dit gaat over wederzijds respect, wat bij sommige andere rassen ver te zoeken is!

Nuja, één ding weet ik zeker, mocht ik ooit een paardenfluisteraar nodig hebben, dan zal meneer Hempfling al zeker niet degene zijn die ik te raden zal gaan!

Amen!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:55

ArabianRanch schreef:
hahahaha Rolleyes Gaaaap Arme arabs, het is het meest geweldige familiepaard wat er bestaat. Maar ja... niet voor iedereen weggelegd he Knipoog zéker niet diégenen met die enorme deuken Knipoog Tong uitsteken

Deuken in hun ego bedoel je denk ik Haha! de mensen dan he! bedoel ik

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:56

CtjeLief schreef:
Citaat:
Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond.

jij bedoelt waarschijnlijk Namusca.. bij haar speelt de vraag of het van nature is, of door menselijk hand, maar hoe dan ook, dit is een extreme uitzondering, en je mag deze merrie ZEKER niet als voorbeeld hanteren voor het gehele ras, want dit is niet waarheidsgetrouw naar het ras toe..

Ik zeg nergens dat het hele ras zo is, ik zeg dat iemand dát heeft willen fokken en we mogen hopen dat het geen trend wordt! Dát is dus echt verzieken van een ras. Daar gaat het om.
Die haar niet kennen, kijk en huiver:
http://www.kakagiarabians.com/images/namusca.jpg

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:57

en nogmaals: dit is OF een natuurfout, OF een een plastische ingreep, waar die betreffende trainer niet vreemd van is.. (maar dit is zeker niet zoals MEN het ras wilt hebben, zelfs wij hebben grenzen hoor Lachen )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:59

Het gaat hier in dit topic over de menselijke invloed op rassen. Dit is een duidelijk voorbeeld daarvan, hoe dat negatief uit kan vallen. That´s all.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:00

CtjeLief schreef:
en nogmaals: dit is OF een natuurfout, OF een een plastische ingreep, waar die betreffende trainer niet vreemd van is.. (maar dit is zeker niet zoals MEN het ras wilt hebben, zelfs wij hebben grenzen hoor Lachen )

Er zijn er in Amerika die best ver gaan in het verbouwen van paarden. Clown
Kijk naar de walking horses bv.
http://www.imh.org/imh/bw/images/tnridez.jpg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:02

Moderatoropmerking:
Ctjelief, je kunt ook gewoon 1 keer in normale bewoordingen noemen dat de informatie niet klopt ipv de ander belachelijk te maken en continue er op door te gaan. Reageren op jezelf is al helemaal niet de bedoeling. Het topic op AV had je ook neutraler kunnen opstellen ipv te verwijzen naar dit bericht. Graag ontopic verder zonder persoonlijke aanvallen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:05

nou ja het was niet gemeen bedoeld, maar vond het oprecht belachelijk.. maar goed, ik zal inderdaad wat subtieler reageren.. sorry!

Inderdaad gaan ze in Amerika soms erg ver in het verbouwen van paarden. er is een trainer voor 5 jaar geschorst geweest omdat ie platische ingrepen op paarden liet verrichten (arabieren), ik vind ook vaak de arabieren in amerika er onnatuurlijker uitzien dan in Europa.. daar gaan ze inderdaad ook vaak te ver wat mij betreft..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:22

Klaus heeft de 26 'karakters' laat ik maar zeggen(is niet echt het goede word). En de meeste arabieren
vallen dus onder 'de duif' en ook vele Arabieren onder andere natuurlijk.

Over het Karakter:

Onder de voor Arabieren karakteristieke convexe neuslijn zien we hier ook nog diepliggende jukbeenderen. Dat is typisch voor het wezen de duif. Het hele hoofd lijkt naar onderen toe gebogen, uitgaande van de neuslijn. Het paard zelf beleefd dit als een soort 'principiele zwakte' als een soort gebrek aan zelfvertrouwen. Dit paard kan zichzelf samen met de hulp van een mens overwinnen. Zijn angstigheid zal dan veranderen in waakzaamheid en uitmonden in lichtheid, sensibiliteit en beweeglijkheid.

Dit is maar een klein stukje over het karakter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:18

Dit topic gaat niet over karakter analises en het probleem daarbij is trouwens ook vaak dat dergelijke karakters ook te vinden zijn bij paarden met andere kenmerken en andere karakters bij paarden met dezelfde kenmerken.

Het doet me altijd een beetje denken aan de "joden neus" bij mensen. Er is gebleken dat de grote meerderheid van de joden niet zo´n neus heeft en dat hij onder alle andere typen mensen dus ook wijd verspreid is.
Verder is er ooit een onderzoek gedan naar wat nu echt en gezicht van een crimineel was. Daar zaten ze dus 100% fout bij.

Dus wees voorzichtig met het passen van karakter aan uiterlijk. Ik geloof zeker dat er bepaalde kenmerken samen kunnen gaan met bepaalde dingen, maar niet iets algemeens als een deuk in de neus wat bij ontzettend veel rassen voorkomt en een kenmerk is bij de meeste types van arabieren. Dat zou je zeggen dat alle arabieren hetzelfde karakter hebben, en dat is natuurlijk niet zo.
Ik heb op een stoeterij gewerkt met arabieren die bovendien ook nog bijna allemaal familie van elkaar waren, maar er waren zeer grote karakterverschillen waarneembaar.
De paarden die het laagst in rang waren en geen zelfvertrouwen hadden, waren twee ruintjes die altijd samen optrokken en rechte neusjes hadden...

Het is beter als we het on topic houden bij het veranderen van paarden door mensen, tot hoever dat wenselijk is en waar het niet goed gaat/is.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:39

Het is niet alleen voor arabieren en zeker niet voor alle arabieren of paarden met deuk in de neus!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:09

aartlover schreef:
Lusitana schreef:
Hebben jullie die foto al gezien van die Arabier met enorm voorhoofd, gruwelijke deuk in piepkleinen neus? Dat vind ik dus gewoon eng en ongezond. De Arabische neus is toch al geen vordeel voor een paard, maar om hem dan ook nog zo diep mogelijk proberen te krijgen, waar ben je dan mee bezig?

De deuk bij een paard in de neus is een gebrek van vertrouwen. Die zijn vaak banger en schigteger of hoe je het schrijft Clown , ze vertrouwen je minder snel enzo. Letter heel erg op en schrikken dus van veel. Het is dus niet leuk om telkens te zorgen dat er meer deuk in zit.

dit vind ik dus ook niet kloppen,
ik heb een welsh merrie die ook zoo rastypisch is dat ze ook een deuk in het hoofd heeft.
ze vertrouwd echt iedereen en superlief en zeker niet bang...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:19

inowa schreef:
dit vind ik dus ook niet kloppen,
ik heb een welsh merrie die ook zoo rastypisch is dat ze ook een deuk in het hoofd heeft.
ze vertrouwd echt iedereen en superlief en zeker niet bang...

Als je verder leest zie je dat dit niet voor alle arabieren of paarden geld! Dit is maar 1 soort.

Moon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:30

*Namusca.. arme paard Verdrietig Ik denk dat ik te lief bent voor paarden Haha! *

de mensen verzieken rassen misschien wel, maar ik zou als ik een paard mocht kopen, een gewoon wat verschillende rassen in één paard kopen Haha! dat is net zo leuk Lachen

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:47

de mens heeft al honderden jaren paarden als huisdier/werkdier/pakdier enz enz. en de mens selecteerd. niet alleen met paarden. ook honden/katten en andere dieren moeten er aan geloven.
zo moeten ze groter en sterker zijn en dan weer rank en slank. het licht er maar aan waar ze gebruikt voor worden. met een arabier gaan ploegen?? een shire om te polo-en?? en met een shetlander 1.70 springen?? en ga zo maar door. en wat is dan goed en wat is dan fout? zolang er ergens vraag naar is zal er naar worden gefokt! het draaid allemaal om geld.
zou je de natuur zijn gang laten gaan , dan krijg je een natuurlijke selectie. een paard moet snel,wendbaar zijn. geen beenproblemen? of iets dergelijks. hoe zou een paard er dan uit gaan zien??
geen idee, maar wij zullen het nooit mee gaan maken. de mens is te bemoeizuchtig. daarbij hebben we natuurlijk hier niet de ruimte enz enz enz...............

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:25

even offtopic: aartlover, als je de info iets zorgvuldiger zou hebben gelezen zou je zien dat dit absoluut niet over het gehele arabische ras gaat. ik heb het boek paardenpersoonlijkheden ook en de heer hemplig wijst er duidelijk op dat het niet voor bepaalde rassen geldt. daarbij hebben de meeste arabieren wel een dish, maar zeker niet dieper gelegen jukbeenderen en de lijn van het hoofd is ook niet naar onderen gebogen, want de onderkant van het hoofd loopt niet in een boog ofzo... je moet echt iets beter je boeken lezen voor je onzin gaat vertellen die de reputatie van iemand behoorlijk kan schaden!!!

en weer ontopic: de mens heeft eerst allerlei rassen geschapen, erg goed natuurlijk. ook leuk dat er steeds meer op de consument wordt gefokt, maar het slaat de laatste jaren wel iets door! haflingers die eruit zien als de gemiddelde lichtgewicht warmbloedpony, barokke paarden van 1,70 (ik heb het dan over de zuid-europese barokken, want de noord/west-europese zijn altijd al hoger geweest), het fokken van minipaardjes als de falabella die ook steeds kleiner en fijner moeten zijn, nee niet echt natuurlijk meer en de consument gaat ook wel terugkrabbelen als blijkt dat de levensverwachting achteruit gaat, dat de kwaliteit van het beenwerk te wensen overlaat, dat de draagkracht minder wordt... ikzelf heb met name moeite met de huidige haflinger, ik heb leren rijden op haffie's en vond ze altijd geweldig, maar nu zijn het gewoon sportpony's geworden... als je een sportpony wil, koop dan een new forest, welsh of iets dergelijks, maar laat de haf zijn zoals hij bedoeld is: als bergpony die prima fungeert als recreatiepony en die in de dressuur en het springen mee kan komen, maar die wel de korte passen van een echte bergpony heeft....
zo geldt dat ook voor andere paarden/ pony's... laat de paarden gewoon paard zijn ipv er modepopjes of barbies van te maken...

die namusca is natuurlijk wel een heel extreem voorbeeld... maar zo gaat het tegenwoordig wel: iemand oppert iets en gelijk staan er 30 fokkers klaar om een experimentje uit te voeren, mits er betaald wordt natuurlijk!

en tjah, natuurlijke selectie vindt nog wel plaats hoor mijnhafje! de dülmener wildpferde, de przewalski, de bronco, de mustang (voor een deel, want bij de mustang doet de mens inmiddels ook het een en ander), sommigen kuddes van koniks, huzule en er zijn vast meer rassen waar de mens nog geen invloed op heeft gehad. dit zijn allemaal paarden met een schofthoogte van 1,25 tot 1,45 en met voldoende massa (niet zwaar, maar zeker niet heel licht) paardjes met een rug die genoeg kan dragen, een hals met voldoende oprichting, maar laag genoeg om fatsoenlijk te kunnen grazen. benen in proportie met het lijf... gewoon, zoals paarden horen te zijn...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:58

Ben het met je eens, Skippy01!
Skippy01 schreef:
en tjah, natuurlijke selectie vindt nog wel plaats hoor mijnhafje! de dülmener wildpferde, de przewalski, de bronco, de mustang (voor een deel, want bij de mustang doet de mens inmiddels ook het een en ander), sommigen kuddes van koniks, huzule en er zijn vast meer rassen waar de mens nog geen invloed op heeft gehad. dit zijn allemaal paarden met een schofthoogte van 1,25 tot 1,45 en met voldoende massa (niet zwaar, maar zeker niet heel licht) paardjes met een rug die genoeg kan dragen, een hals met voldoende oprichting, maar laag genoeg om fatsoenlijk te kunnen grazen. benen in proportie met het lijf... gewoon, zoals paarden horen te zijn...

Dat zijn nog altijd de mooiste paardjes vind ik, die zijn nog zoals de natuur het bedoeld had. Gelukkig wordt er op de meeste van deze rassen voldoende soortbehoud uitgeoefend, compleet met fokbeheer en fokprogramma's soms.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:48

People can make it, maar ook definatly break it!

Neem als voorbeeld het Arabisch Volbloed in Nederland. Meeste AV's lijken hier op KWPNérs en iedereen schijnt het doodnormaal te vinden. Dat noem ik inderdaad, het verzieken van het ras.

Helaas maar enkelen hier in NL die wél verstand hebben van fokken en die daadwerklijk de naam van de Arabier ten goede doen!

Erg jammer!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:54

Jmc schreef:
People can make it, maar ook definatly break it!

Neem als voorbeeld het Arabisch Volbloed in Nederland. Meeste AV's lijken hier op KWPNérs en iedereen schijnt het doodnormaal te vinden. Dat noem ik inderdaad, het verzieken van het ras.

Helaas maar enkelen hier in NL die wél verstand hebben van fokken en die daadwerklijk de naam van de Arabier ten goede doen!

Erg jammer!

Heej, klopt als een bus Knipoog Helemaal mee eens !!
Zo had ik het nog niet bekeken Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:36

Skippy01 schreef:

De Mustang is een gedegenereerd ras. Oftwel dat was eerst een gefokt ras (Iberisch paard) en vervolgens aan het lot overgelaten en verwilderd. Dan krijg je dus een ratjetoe waarvan wel de sterkste, maar niet de beste overleven. Dergelijk paard wordt feitelijk erg lelijk (naar de smaak van mensen) en genetische foutjes worden makkelijk doorgegeven en ingestempelt, want intelt is natuurlijk gewoon in kuddes. Dergelijk losgelaten paarden vind je verdeeld over de wereld (Australië heeft de Brumbies, Mozambique heeft verwilderde paarden, weet zo niet hoe ze heten).

De andere rassen die je noemt zijn meer in het wild gehouden rassen (daar horen de Garrano en Sorraia ook bij) en daar bemoeid de mens zich er aardig mee, wat betreft de hengsten keuze (hengstveulens worden er immers uitgehaald en verkocht). Het leven in de natuur zorgt wél voor sterkere en kleinere paaren die vast ter been zijn en vaak ook tölt en telgang ontwikkelen, maar er zit vaak wel degelijk toch nog een fokprogramma achter. Dus toch menselijke bemoeienis. Knipoog

Zelfs bij de Przewalski is er een fokprogramma (om ze te behouden).

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:58

Ja je hebt wel gelijk....

Alles Moet en zal mooier..

Ze kijken (Haast, op sommige rassen/fokkers na) alleen op de Schoonheid
En nooit meer op karakter...

Mijn haflinger is ook niet de mooiste
Nou en?
Ze is lief en ik kan er mee overweg
Verder hoeft het ook niet

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:35

Citaat:
Meeste AV's lijken hier op KWPNérs

Amen Afgod

Alleen zo jammer dat wanneer men dit meld je meteen met modder bekogeld word.. maar het is een feit dat in NL rastype niet gewaardeerd word, gevolg: we staan nergens op int. niveau.. zo jammer.. men blijft in het verleden hangen en blijft steevast met de strijkplankhoofden fokken, waarom? lekker goedkoop en wel zo makkelijk ipv verder te kijken en type na te streven