Citaat:
Ik ben zeer benieuwd of deze paardjes wel zouden kunnen wennen aan het leven in Nederland.
Dat is inderdaad iets om bij stil te staan maar in dit geval ben ik geneigd aan te nemen dat er weinig problemen zullen zijn.
Mijn motivatie: De geschiedenis heeft uitgewezen dat dit extreem geharde en flexibele beesten zijn wiens voorouders gewend zijn aan vele verschillende soorten terrein en omstandigheden. China heeft nooit goede paarden voor oorlogsvoering gehad dus was altijd afhankelijk van Mongoolse leveranciers voor precies deze pony's. (Al zijn te klein, hun rechte rug in gallop leverde een ideaal platform voor schieten vanaf het paard en omdat ze op de permafrost waar zelfs honden niets meer ruiken nog hun eten konden vinden konden ze dus overal eten vinden). China's noorden kent een erg droog klimaat met winters op de steppe graslanden van -20 graden en in het zuiden van China is het 's zomers +40 met een luchtvochtigheid van zo'n 90% en de paarden werden overal succesvol ingezet. (Al hadden ze wel wat meer moeite met die extreme vochtigheid en hitte.)
Onder Ghengis Kahn dienden de legers op deze paarden zowel in Japan, Rusland, het midden Oosten tot Baghdad en in Europa helemaal tot Hongarije alvorens men terugtrok (dit was niet omdat het moest maar omdat ze ervoor kozen). Waar Westerse bezoekers op karavaan naar Azie altijd hun paarden in Rusland moesten inruilen voor dit soort pony's, zijn er geen verhalen bekend waar het omgekeerde het geval was en een pony moest worden omgeruild voor een Westers paard omdat het het niet uithield in Europa.
-Peter