Mongoolse Pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Mongoolse Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:20

Hoeveel zijn de importkosten?
Scheelt dit of je 1 of bijvoorbeel 5 pony's importeert?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 02:41

Leuke pony's hoor. Lachen En ja, denk dat je goed moet nadenken over import vanuit China ivm ziektes, omgeving, e.d.
Trouwens, wat maakt kleur/uiterlijk eigenlijk uit? Het maakt toch niet uit welke kleur of hoe mooi een paardje is? 't Gaat natuurlijk om zijn karakter, en als je een geweldig leuk paardje hebt gevonden (qua karakter) dat oerlelijk is, zou dat je er toch niet van weerhouden om hem te kiezen, hoop ik?

peterdekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:32

Citaat:
Ik ben zeer benieuwd of deze paardjes wel zouden kunnen wennen aan het leven in Nederland.

Dat is inderdaad iets om bij stil te staan maar in dit geval ben ik geneigd aan te nemen dat er weinig problemen zullen zijn.

Mijn motivatie: De geschiedenis heeft uitgewezen dat dit extreem geharde en flexibele beesten zijn wiens voorouders gewend zijn aan vele verschillende soorten terrein en omstandigheden. China heeft nooit goede paarden voor oorlogsvoering gehad dus was altijd afhankelijk van Mongoolse leveranciers voor precies deze pony's. (Al zijn te klein, hun rechte rug in gallop leverde een ideaal platform voor schieten vanaf het paard en omdat ze op de permafrost waar zelfs honden niets meer ruiken nog hun eten konden vinden konden ze dus overal eten vinden). China's noorden kent een erg droog klimaat met winters op de steppe graslanden van -20 graden en in het zuiden van China is het 's zomers +40 met een luchtvochtigheid van zo'n 90% en de paarden werden overal succesvol ingezet. (Al hadden ze wel wat meer moeite met die extreme vochtigheid en hitte.)

Onder Ghengis Kahn dienden de legers op deze paarden zowel in Japan, Rusland, het midden Oosten tot Baghdad en in Europa helemaal tot Hongarije alvorens men terugtrok (dit was niet omdat het moest maar omdat ze ervoor kozen). Waar Westerse bezoekers op karavaan naar Azie altijd hun paarden in Rusland moesten inruilen voor dit soort pony's, zijn er geen verhalen bekend waar het omgekeerde het geval was en een pony moest worden omgeruild voor een Westers paard omdat het het niet uithield in Europa.

-Peter

kusmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:53

Oh wow! Lijkt me echt geweldig als je er een paar naar Nederland haalt! Wel aub een hengst en 2 merries, want dan koop ik meteen een veulentje :D Mongoolse paarden vind ik echt geweldige dieren, ze hebben een onwijs uithoudingsvermogen (beter dan volbloeden!) en kunnen dagenlang het tempo 20 min draven, 10 min stappen volhouden... Ik moet ook nog even sparen maar ik ga dat ook zeker doen als ik het geld heb :o <3 En volgens mij komt die wisseling van Mongolië naar Nederland wel goed, het zijn hele taaie paardjes hoor! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:56

Topic is al 8 jaar oud. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:56

Nou idd, die zouden er inmiddels al lang hebben moeten zijn, als je de tocht te voet had gemaakt :D

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:54

Toch ben ik benieuwd of er ooit nog iemand Mongoolse paardjes geïmporteerd heeft. Op internet kan ik geen resultaten vinden, ook niet in het Engels.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:43

Bedoel je in recente jaren, Aurelle? En afgezien van sporadische staatsgeschenken? Ik kan je wel vertellen waarom je niets kunt vinden...

Het Mongoolse paard valt onder cultureel erfgoed in Mongolië dus ze uit Mongolië halen is erg moeilijk omdat je officiële toestemming van de overheid moet krijgen.
Onder zeer strikte voorwaarden kan import bijv. via/vanuit Hongkong, echter alleen van geregistreerde paarden en dan moeten ze tenminste 90 dagen daar hebben verbleven en aan allerlei gezondheidseisen voldoen. Praktisch gezien dus ook een behoorlijk lastig verhaal, aangezien Mongoolse paarden niet geregistreerd zijn.
Vanuit China zelf is problematischer, vanuit Mongolië vrijwel onmogelijk (je moet dan aan heel strikte eisen voldoen aan beide zijden). Tel daarbij op de reële waarde van deze paardjes en je begrijpt waarom er buiten Azië geen fokkers van zijn. Het is vergelijkbaar met veel andere Aziatische landrassen; cultureel erfgoed en restricties vanuit de EU en exportland met betrekking tot export/import.

De TS zal deze droom zoveel jaar na dato dan ook wel op een heel laag pitje hebben gezet, mocht ze hem niet zelfs al (tijdelijk) hebben laten varen. Voor traditioneel boogschieten is het een vereiste dat het paard over een bepaald gangenwerk e.d. beschikt en is het nuttig als het paard ook een geschikt karakter heeft, maar daarvan zijn er in Europa legio te vinden van allerlei rassen, inclusief cultuur-historisch passende rassen. Een Mongools paard importeren kost al gauw vele duizenden euro's en ook over land vervoeren of zelf te paard vanuit Oost-Azië naar Europa is problematisch alleen al vanwege grensovergangen en besmettelijke ziektes (zoals mond en klauwzeer).

Om die redenen zijn er bijvoorbeeld ook maar 5 Marwari's in Europa en iets van het dubbele in Amerika (en die import heeft een lieve duit gekost).