Falabella's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:57

ik zie wel een aalstreep..

Glossi

Re: Falabella's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:24

Nouran schreef:
Al het goed is zit er ook papier bij mijn hengstje, ik heb het er alleen niet bij gekregen, ik ben er erg druk mee bezig!

Het is dus geen valk? maar bruin dun?!
Okay.. haha.. Denk je dat die kleur door kan fokken op een zwarte merrie (v. Vos).

Bruin dun? Waarom nederlands en engels door elkaar?
Blue dun is wildkleur zwart. Dus bruin dun is gewoon wildkleur bruin
Mooi paard hoor slurp

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:27

Bruin-dun is ook een normale nederlandse naam, een bruin-dun is een bruin paard met het dun-gen, dus het simpelst gezegt bruin-dun.
In nederland noemen ze een vos-dun meestal creme-dun.
En zwart-dun noemen ze bij de shets vaak silver-dun wat heel verwarrend is want zilver is een heel ander gen, zwart-dun noemen ze ook wel grullo.
Maar idd wildkleur vos, bruin, en zwart kan ook, maar genetisch is de basis + verdunning het makkelijkst.

Een echte dun heeft ook nog een donker masker op het hoofd zebrastrepen en/of schouderstrepen, dat zie ik niet, daarom denk ik gewoon valk.
Een dun heeft het hele jaar door een duidelijke aalstreep die nooit weggaat of vervaagt, een valk kan wel een nep-aalstreep hebben, maar heeft dus geen andere dun-kenmerken.

daftjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:39

Afbeelding
Dit is 1 van de meest bekende volledig falabella gefokt en goedgekeurde dekhengts van 62 cm. swerelds kleinste dekhengst: Falabella Mercador

Glossi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:27

Meavey schreef:
Bruin-dun is ook een normale nederlandse naam, een bruin-dun is een bruin paard met het dun-gen, dus het simpelst gezegt bruin-dun.
In nederland noemen ze een vos-dun meestal creme-dun.
En zwart-dun noemen ze bij de shets vaak silver-dun wat heel verwarrend is want zilver is een heel ander gen, zwart-dun noemen ze ook wel grullo.
Maar idd wildkleur vos, bruin, en zwart kan ook, maar genetisch is de basis + verdunning het makkelijkst.

Een echte dun heeft ook nog een donker masker op het hoofd zebrastrepen en/of schouderstrepen, dat zie ik niet, daarom denk ik gewoon valk.
Een dun heeft het hele jaar door een duidelijke aalstreep die nooit weggaat of vervaagt, een valk kan wel een nep-aalstreep hebben, maar heeft dus geen andere dun-kenmerken.

Ben de laatste tijd ook veel met kleuren bezig maar de kleur bruin dun vind ik erg raar klinken. Als er bijv. een IJslander uit IJsland komt met de kleur blue dun is dat gewoon wildkleur zwart. Omdat dun wildkleur betekent. Had hier echt nog nooit van gehoord dat die term word gebruikt. Bruin dun en zo... Vind het ook raar klinken.

Maar je zegt dat wildkleur ook zebra strepen heeft en duidelijke aalstreep die nooit vervaagt. Wij hebben een wildkleur zwarte merrie waarvan je winters (volgens mij) geen strepen heeft maar zomers weer te voorschijn komt (of is het nou anders om?)

Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet ze er nu uit. Even voor de duidelijkheid, ze is nog maar jong en we rijden haar nog niet. We gingen een zadel en hoofdstel omdoen om te zien hoe het haar stond. Over een jaar kan ik pas echt beginnen.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:14

Je kan bij haar duidelijk het donkere hoofdmasker zien.
Een dun heeft uiteraard een aalstreep maar moet ook nog wel wat van de andere kenmerken vertonen, want ook een valk kan een (nep)aalstreep hebben.
In de genetica spreek je over het dun gen, en daarna de basiskleur, dus dat is gewoon het simpelst en minst verwarrend.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:19

Diesel is eigenlijk precies een Fjord, hij heeft een hele duidelijke aalstreep, en dezelfde kleur onder benen.

Zijn hoofd heeft dezelfde kleur als zijn lichaam. Geen gekleurd masker..
En hij heeft ook geen zebra strepen.

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:21

Haha, een shetlandertje van 60 cm.
als hij s'omers geschorenis ( want hij raakt zijn vacht niet kwijt) is het net een fallabella.

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:22

btw; 65 cm

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:22

een hengst
s'werelds kleinste hengst,., ik weet het zeker

SharOnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:33

Leuk hengstje : s`werelds kleinste dekhengst !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:45

Heike schreef:
Een verzameltopic op bokt is niet toegestaan. Verhalen plaatsen mag, foto's niet.

Vandaar hier een slotje.

Overigens, Eline_ je kunt je bericht gewoon editten, 3 berichten onder elkaar is ook niet toegestaan.