Appaloosa Database

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

panterbont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:51

Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!! Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:16

panterbont schreef:
*D Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!! Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!

Je bent wel erg enthousiast over hem

Zelf heb ik ook een Taro-nakomeling. Moet binnenkort toch echt de papieren erbij zoeken om aan Serenta de gegevens door te geven

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:33

panterbont schreef:
*D Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!! Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!

Bedankt voor je mailtje, ik ga hem erbij plaatsen

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:33

DendroFleur schreef:
panterbont schreef:
Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!! Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!Mijn naam is Linda ik kom uit Oostermeer(Fr)en ik ben de trotse eigenaar van een 2 jarige appaloosa hengst,directe afstamming vanTaro Af Boruplund!!!

Je bent wel erg enthousiast over hem

Zelf heb ik ook een Taro-nakomeling. Moet binnenkort toch echt de papieren erbij zoeken om aan Serenta de gegevens door te geven

Ik wacht geduldig af

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:38

@ dendro-fleur ik heb je mailtje gehad

Kaisa

Re: Appaloosa Database

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:28

Hoe staat het ermee? Is er al iets online? Ik ben namelijk erg benieuwd

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:28

Ben nog hard bezig alle opgegeven appy erin te plaatsen zodra dat klaar is komt die direct online

panterbont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:38

Hallo ik heb sinds een paar maanden ook een zeer mooie appaloosa hengst in bezit...hij heet Jeffrey is bijna 2,wordt circa 1.58m en is over zijn hele lichaam vos/bruin panterbont!!
Hij is een directe afstamming van Taro af Boruplund,vader van Taro is Apollon Karet moeder van Taro is Winnie!!
Jeffrey zijn moeder heet Anneke en die is weer een dochter van Alex v/d Kamperweg verder is de vader van Alex..Onco v/d Kamperweg...ik geloof dat de moeder van Anneke Vera of Dover is,maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd..ik heb op het moment de papieren niet thuis dus vertel ik wel meer als ik ze terug heb..er komt ook nog een zorro in zijn papieren voor maar van wie zijn kant die is weet ik niet,ik zal het de volgende keer wel effe doorgeven!!
Ik ben van plan om het aankomende jaar met Jeffrey naar de hengstenkeuring te gaan..het is echt een prachtige hengst met veel uitstraling en prachtige gangen een super goede temperement,en een super afstamming,maar dat moet de jury natuurlijk ook vinden,dat heb jezelf niet voor het zeggen he??
Groetjes van Linda

panterbont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:46

Vorige keer was nogal enthousiast....maar ik wou altijd al een appie hebben ik ben echt in de wolken!!!!
Hij is ook zo lief....en mooi natuurlijk!!!!Hahaha!!

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 23:35

@ panterbont, je paardje staat er tussen

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:30

Axioma's Varitha NAS
Nino van hopstein x Aritha (Ster, NAS 952173)
Vader Vader: Komeet
Vader Moeder: Sonny af Hojmark

pictureee ze is n zwart-snowflake officieel
Afbeelding

detail van steeds steed smeer wordende stippies:
Afbeelding

dat is der! ze is nu ruim 3,5

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:05

Wauw, daar is Varitha weer! Ze krijg echt veel meer stipjes, toch een appaloosa! Wie had dat gedacht toen ze een veulen was. Leuk dat jij haar hebt, heb je haar al lang? Lotte heeft haar best lang te koop gehad.

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 06:10

Hey nog een bekende appy. leuk dat jij der hebt. Ze is weer erg veranderd in der kleur

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:10

De moeder van de twenter Zavanya, quillaja dus heeft donkerbruine veulens gegeven omdat zij het appaloosa gen niet heeft meegekregen van haar ouders.
Herto-jan en Jonquilla zijn beide wel appies, maar hebben dus samen een bruinzwart veulen gebracht : quillaja.
Ik heb quillaja het eerste veulen laten krijgen van de hengst palousa santos, resultaat was een geheel bruin veulen zonder enige aftekening. Omdat de hengst palousa santos zelf ook geen 100% appaloosa is was er dus een risico op een eenkleurige. Daarna heb ik bachelor gebruikt en een hengst gekregen die overig de donkerste is van de 3 veulens, en het laatste veulen dus Zavanya die bruin is.
Ik ben bij de afstammelingenkeuring geweest van Hertog Jan en inderdaad de afkeuring was vanwege de schimmelfactor maar er zijn toen onderling ook andere zaken aan de orde geweest om een voorgebrachte jaarling op dat moment.
Heb het overigens allemaal nog op video staan.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:16

Hier een foto van Quillaja met haar 3 veulens:

Afbeelding

Eastside's Prinses Quillaja (Hertog-Janx Jonquilla)
Afbeelding

Westside Princes Siddieqa (Palousa Santosx Quillaja)
Afbeelding

Westside's Bachir (Bachelor x Quillaja)
Afbeelding

Westside's Princes Zavanya
Afbeelding

Het appaloosa gen was dus bij mijn verkochte merrie Quillaja niet aanwezig.
Ook een volle broer was net als zij geheel zwart geboren en uiteindelijk net als Quillaja zelf zwart/bruin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:17

nadezda schreef:
Omdat de hengst palousa santos zelf ook geen 100% appaloosa is was er dus een risico op een eenkleurige.

Dit klopt niet helemaal. Alleen bij een few spot heb je 100% kans op appaloosa, omdat die homozygoot zijn. Een appaloosa uit 1 appaloosa-ouder is heterozygoot en heeft 50% kans op een appaloosa-nakomeling, echter een heterozygote nakomeling (panterbont, sjabrakbont) uit 2 appaloosa-ouders heeft ook 50% kans op een appaloosa-nakomeling.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:32

Ook dit klopt niet helemaal wat je zegt want ik heb me namelijk toendertijd erg verdiept in het fijt dat Quillaja pikzwart werd geboren en ook zo is gebleven, normaal worden schimmels zwart geboren en niet meteen als schimmel. Ik heb mij laten vertellen dat ondanks dat Quillaja uit 2 appaloosa paarden kwam het appaloosagen dus niet bij zich draagt, dus wat voor veulens ik ook had willen fokken met haar, zolang ik er geen appiehengst op zet krijg ik nooit en te nimmer een appieveulen.
We hebben het dus geprobeerd met Santos maar omdat deze ook geen 100% appie was, was de kans groter op een eenkleurige, daarbij komt dat ze zeggen dat uit een zwarte appaloosa het erg moeilijk is een vlek te krijgen.
Ook de merrie Siddieqa heeft een veulen gekregen van de hengst Ferro een zwart/bruin met bijna geen aftekening.
Ik heb het me door de appaloosafokkers uit laten leggen hoe het zat genetisch en wat je zegt klopt wel maar ook weer niet (klinkt een beetje vaag ik weet het) maar toch hebben ze gelijk gehad. Ik had meer kans gemaakt op een appie veulen met een hengst die meerdere generaties appies had gehad dus niet appiexkwpn en dan het beste een few spot. Maar goed omdat we erachter kwamen dat Quillaja het appaloosa gen niet heeft wilden we voor kwaliteit gaan en niet voor kleur, de keuze in grote maat hengsten was toen ook erg beperkt.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:34

maar ik had hoe dan ook met een few spot geen 100% kans gehad op een appie veulen maar gewoon 50%, omdat de moeder het appiegen niet bij zich draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:34

Hoi nadezda, Ik snap alleen dat schimmel gen nog niet .Hoe geeft dat dan donker door.Of komt het toch dat er te weinig appie's in de hele lijn zitten.(Ben trouwens zeer te vreden met het donkere kleurtje )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:37

Afbeelding
Mooi is ze hè

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:43

Hoi silvana als je de bloedlijnen na gaat kijken van quillaja zie je b.v aan moeders zijde dat er arabier in zit Hassan OX en daarachter plakat.Dat Quillaja uiteindelijk zwart is geworden (wat overigens bij appies erg weinig voorkomt dat uit 3 generaties een zwarte appie geboren wordt) eenkleurig daaintegen komt wel vaker voor. Dit houdt in er in de bloedlijn dus ook eenkleurige andere rassen voorkomen, en je dus een terugslag kan krijgen van opa's , oma's maar ook nog veel verder terug.
Het appaloosa is dus ook geen ras maar een kleurenstamboek, omdat er dus puur op vlekken gefokt wordt krijg je dus dat er schimmelfactor kan onstaan (dit gebeurd vaak als er in het stamboek weinig keus in qua hengsten en je dus teveel inteelt krijgt.
Hertog Jan had dus de schimmelfactor maar ook diletto had deze, maar de schimmelfactor houdt alleen maar in dat de vlekken die ze hebben bij de geboorte vervagen en het paard dus helemaal wit wordt (schimmel dus).
Hertog jan heeft overigens wel veulens lopen die mooie vlekken hadden en nog steeds hebben, dus tja het is allemaal genetica.
Zavanya en de overige andere veulens van quillaja zullen hier nooit mee te maken krijgen omdat quillaja het appaloosa gen niet heeft meegekregen en dus dit ook niet doorgegeven heeft aan haar nakomelingen.
Je hoeft dus niet bang te zijn als je zavanya door een kwpner laat dekken dat je een appie krijgt
Als je wel met een appiehengst zou gaan dekken heb je 50% kans op een appieveulen, maar dan alleen van de kant van de hengst.
Hoop dat je het nog een beetje snapt.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:50

Owja er zitten overigens juist wel veel appies achter Quillaja, als ze ook maar de uiterlijke kenmerken van een appie had gehad, had ze zelfs opgenomen geweest in het hoofdstamboek omdat er 3 generaties appies achter zitten.
Alleen aan moeders zijde in de 3e generatie 1 arabier, met daarachter meerdere arabieren.
De schimmelfactor komt dus niet zozeer door te weinig appies in de bloedlijn maar meer door de vergrijzingsfactor (genen) van de desbetreffende hengst of merrie.
Het is puur kleur fokken, net als met bonte paarden, waar b.v ook paarden lopen die weinig vlekken hebben en groetendeels wit zijn. Maar omdat het aanbod veel groter is komt hier dit soort dingen veel minder voor, bij de appaloosahengsten is er gewoon erg weinig keus in de grote maten hengsten, en zeker als je gaat kijken naar hengsten met 3 generaties appiebloed.
Er zijn nu wel een aantal hengsten die super mooi zijn en super mooi getekend, maar het zijn dan vooral kruisingen met KWPN of NRPS.
Dit moest ook wel omdat je anders nog meer inteelt krijgt en de schimmelfactor zich nog verder uitbreidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:50

Zou wel en verassing zijn Dek ik met een zwarte hengst,staat er plots een appieveulen naast .
Ik heb al zeer veel complimenten gehad over mijn mooie veulen(jouw fokproduct dus)dat ze zo mooi van bouw is en zo'n mooi hoofd heeft.Ik kan natuurlijk niet anders zeggen dan dat ik het er mee eens ben

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:44

maar, ik volg het echt even niet....
Fewspot en schimmel heeft niks met elkaar te maken. Een fewspot heeft 2x het appaloossa gen, en geeft er dus zowiezo 1 door, ongeacht wat voor kleur de andere ouder is.
Dus een fewspot x een effen = een appie.
Een appie x een appie kan een fewspot worden, maar HOEFT niet

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:53

Ik ben naar de fokavond van het appaloosa geweest waar mij is uitgelegd dat mijn (toen) merrie Quillaja ongeacht een few spot hengst of andere hengst mijn merrie 50% kans zou geven op een appieveulen dus geen 100%.
Lijkt me ook wel logisch want net als bij de mens komen de genen van zowel de merrie als de hengst bij elkaar, is maar net wat er door gegeven wordt. Het klinkt logisch als je zegt dat een fewspot 2x het appaloosa gen bevat maar wat als de merrie overheerst? volgens mij blijft het niet vanzelf sprekend dat er altijd het appaloosa gen wordt doorgegeven.
Kijk maar bij de friezen paarden, nog steeds worden er friezen geboren met witte aftekeninen, tewijl er generaties lang met de zwarte kleur gefokt wordt. Het blijft hoe dan ook gokken het fokken , en mij is het zo verteld en ik heb zelf ook wel het 1 en ander opgezocht maar in de praktijk klopt het dus niet helemaal.
Als een few spot altijd een appieveulen zou geven, dan zouden de appaloosa fokkers toch alleen nog maar dekken met de few spot hengsten? en niet het risico willen lopen op een 1 kleurig veulen? ben het absoluut met je eens dat als je de meeste kans op een appieveulen wil hebben, je met een few spot hengst moet dekken, maar garantie? heb je nooit.
Anders zouden de hengstenhouders van de few spot hengsten garant kunnen staan voor een appaloosaveulen, net als er bij sommige hengsten gedaan is zoals o.a. ferro, we hebben daar met een merrie gedekt (bruin) en deze gaf de garantie af dat er hoe dan ook een bruin/zwart veulen geboren zou worden. Hij had gelijk het is een bruin/zwart hengstveulen geworden.

Ik wil niet tegen je ingaan hoor, maar zo is het mij verteld en uitgelegd.
Zowiezo zeiden ze dat het zo goed als onmogelijk was om uit mijn (toen) merrie quillaja een appaieveulen te fokken.