waarom zo'n 'hekel' aan tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:13

nata_4_life schreef:
springen geef ik je gelijk in, maar dressuur kan wel maar is iets moeilijker

Ik wil nu niet klinken als iemand die tinkers haat want dat doe ik zeker niet, ik vind het gave beesten, maar niet voor mij. Maar ze kunnen dat nooit zo goed als een KWPN-er, die bouw hebben ze niet. En dat is helemaal niet erg, want elk paard is weer goed in wat anders, zo kies je ook een paard wat bij je past

DianneM

Re: waarom zo'n 'hekel' aan tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:17

Ik als "tinker"eigenaar hou eigenlijk alleen van de kleine zware tinkers, de cobs. Het mooist vind ik de tinkers die niet hoger zijn dan 1.45 en heel zwaar gebouwd, veel behang. Witte hoofden vind ik pas lelijk, zo'n blaarkop, voor de rest mag overal wit zitten.. Die van mij is qua zwaarte net een minibelgje, maar wel met een erg klein ponyhoofdje, ze heeft netaan maat Cob.

In het topic minst favoriete ras stond met kop en schouders de Fjord trouwens bovenaan, ben eens gaan tellen, toen stond de haflinger op de tweede plaats, draver op de derde en tinker op de 4e plaats.

Maar koppig, het is maar net hoe je het noemen wil.. De een noemt het eigenwijs, ik noem het controlevragen stellen. Bonita probeert je vaak te controleren of je wel echt de leider bent. Daarbij leert ze niet echt heel erg snel, wat op anderen overkomt als koppig, maar met veel geduld komt ze echt een heel eind..

Ik vind tinkers leuk omdat ze niet standaard zijn, maar daardoor worden ze door anderen juist minder geliefd.. Ik heb bewust voor een tinker gekozen, omdat ik geen sportambitie heb, maar wel een veelzijdig paardje wil die ook tegen een stootje kan (ongeschoren buiten staan, sober te voeren, veel uithoudingsvermogen, rustig en stabiel karakter)..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:22

Teuntje111 schreef:

Ik vind tinkers leuk omdat ze niet standaard zijn, maar daardoor worden ze door anderen juist minder geliefd.. Ik heb bewust voor een tinker gekozen, omdat ik geen sportambitie heb, maar wel een veelzijdig paardje wil die ook tegen een stootje kan (ongeschoren buiten staan, sober te voeren, veel uithoudingsvermogen, rustig en stabiel karakter)..

Dat bedoel ik, het zijn leuke paarden, maar niet voor in de spring/dressuur sport. Dus degene die de sport kant op willen, kiezen geen Tinker.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:05

LaFunkyJazz schreef:
Teuntje111 schreef:

Dat bedoel ik, het zijn leuke paarden, maar niet voor in de spring/dressuur sport. Dus degene die de sport kant op willen, kiezen geen Tinker.

Of ze kiezen een tinker omdat ze dat als uitdaging zien en toch de lichte sport in willen.

Jou zin klopt wel, als je het hebt over de hogere sport.
Sorry kon niet laten om je aan te vullen

Tja, en weetje. Iedereen vind wat anders leuk. En ik vind het alleen maar mooi dat er voor iedereen wat wils is. En tinkers zijn gewoon nét even wat anders. Daarom vind de een ze juist wel leuk en de andere misschien niet. Tja, zou jammer zijn als iedereen de tinker leuk vond, dan zouden er alleen maar gevlekte, tinker-dikbillen rondlopen (En tuurlijk zijn ze er ook in andere kleurtjes Maar dat vergeet ik even )

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:08

ff mijn mening:
ik vind tinkers vaak erg lelijk.
maar er zitten mooie tinkers tussen.
Afbeelding
dit is penottie van de balansruiters in emmeloord en deze vind ik heel mooi.
ook wel omdat hij aan 1 kant een maan oog heeft.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:15

LaFunkyJazz schreef:
Teuntje111 schreef:

dan houden de meeste mensen, en vooral jonge meiden, zichzelf voor de gek, want de meesten 'paardensporters' komen toch niet verder dan de B of L met dressuur en dat kan een tinker ook prima.
dus om de 'sport' reden kan al weggevinkt worden. dat het iemand zijn smaak niet is, dat kan prima.
springen wordt al iets lastiger maar als je goed zoekt zijn daar ook tinkers voor te vinden. kijk naar Jordy hier op bokt van Supertje, top springer!
het is inderdaad soms een uitdaging om een tinker leuk in de dressuur mee te laten lopen, gezien hun lichamelijke bouw en karakter.

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:27

@pellie en teuntje, leuk jullie hier ook te vinden. Heb al veel van julie 'gelezen' (met name in het tinker subforum)

En inderdaad ik vind dat er veel mensen zijn die wel degelijk kunnen bewijzen dat tinkers het wel kunnen, en als ik me niet vergis zit Roosa hier op bokt met haar tinker in de M-dressuur Kijk naar Riccardo ( www.tinkerwereldcom ) ook in de M2-dresuur, en spaanse pas stijgeren enz. Ik zelf vind ook des te groter de uitdaging hoe leuker het word

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:36

Mijn tinker (toen ze nog engels bereden werd) sprong 1.10m dus tinkers kunnen vrij aardig springen. En op het Nk western in Mariemheem deed ook een tink mee. Het zijn hele allround beesten.

ragna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:05

Al de mensen die zeggen dat tinker/irish cob saai, loom, enkel koppige paarden zijn!!! (zo zijn er mensen) die mogen een bij mij komen rijden.

Ik ging met een vriendin rijden(zij heeft een duits warmbloedje van 1.65m). We zijn gaan rijden met 2 tinkers van mij. Mijn merrie van toen 6 jaar en mijn hengst van 5 jaar, het begon al met opstijgen dat duurde te lang naar madam haar zin en ze stond al te wippen.
Op staart doen mijn paarden niets dan zijn ze braaf. Nu waren we al een hele tijd weg en mijn vriendin zijn jouw tinkermerrie is toch heviger dan dat mijn merrie ooit geweest is(dat is dan een duitse warmbloed).

Ik Vind tinkers/irish cobs een fantastisch ras gewoon omdat ze uniek zijn je vindt nooit 2 tinkers die op elkaar lijken. Het zijn geen slungels van reuze zoals je nu bij de BWP-er ziet.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:08

Ik vind tinkers juist leuk, of de meeste dan. Ze zijn vrij mooi en volgens mij rijden ze ook wel lekker. Het lijken mij echt heerlijke paarden gewoon, maar wel een beetje lomp

Reaus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:17

Ik ben ook eigenlijk niet zo'n tinkerfan.
Tja waarom..? Ik vind ze denk ik te grof. Ben meer van het chique zegmaar. Al vind ik sommige tinkers wel echt mooi.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:01

Het is niet zo zeer dat mensen een hekel aan tinkers hebben.Iedereen heeft zijn eigen smaak.Zelf vindt ik tinkers ook minder.Zou er zelf nooit een nemen.Maar dat is mijn mening.Die moet je respecteren.Net zoals wij respecteren dat jij wel van tinkers houdt.
Het ligt aan de doelgroep.Ik denk dat het voor mensen die recreatie rijden, lekker buiten rijden hele leuke paardjes zijn.Maar voor de echte dressuurruiters en springruiters zijn tinkers gewoon ongeschikt.En dan kan je wel zeggen dat ze voor vele doeleinden geschikt zijn.Maar ik ziek een tinker nog geen Z parcours van 1.40 meter springen en ik zie ze ook nog niet in de hogere dressuur lopen, want daar zijn ze nou eenmaal niet voor gefokt.
Dus het heeft er niks mee te maken dat mensen een hekel aan tinkers hebben.

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 07:45

dit vind ik zo'n onzin Tja een goede vriendin van mij heeft een tinker/trekpaard enz. de grootste megelmoes van rassen die je maar kan tegen komen en ik heb al heel veel tinkers zien, aangezien ik op een tinker-stal rij. maar zo'n breed paard heb ik ame nooit niet gezien, zal wel vragen of ik een foto mag gebruiken..oh en ehh waarom ik een foto er wil op zetten,
Tja niet schrikken maar hij loopt op Z-niveau

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 07:55

ik val gwn op de chiquere types... maar dat zegt niet dat ze niet leuk zijn ik hou niet van die echte dikkerds... en bont moet mooi zijn of niet en sommige zijn gwn niet mooi maar slanke rijpaarden kunnen ook nie mooi zijn als zel elijk getekend zijn dat is een menings kwestie maar nu ik verhuisd ben naar een bosrijke omgeving heb ik liever een tinker onder me kont als een heethoofd en een chique paardje haha

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:02

Nou even wat vooroordelen wegnemen.
Iedereen kiest voor een paard wat je aanspreekt, toevallig zijn wij gek op bont en sokken.
Alle paarden incl. Tinkers Fjorden, Haflingers etc, kunnen de sport in, maar niet op hoog niveau, daar zijn ze nu eenmaal niet voor gebouwt maar ook al zijn ze er voor gebouwt, zoals kwpners dan zijn er ook zat die niet ver komen.
vaak ligt het aan de ruiter/menner.
ik ben dus een menner en en zowel met mijn tinker Z-dressuur en en ook met mij kwpner, en de ene keer loopt mijn tinker beter de andere keer mijn kwpner.
als iedereen zijn paard netjes opvoed en netjes rijdt, dan kan je ver komen met was voor ras dan ook.
het is alleen zo jammer dat er al vaak een vooroordeel is voor je gestart ben.
Even voor de record, wij hebben 5 tinkers, een bonte kwpner, een bont veulen is iets tussen tinker en luxe paard? afkomst onbekend en een shetlander (is helaas zwart). en ze zijn allemaal even leuk

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:05

en natuurlijk zijn het met buiten rijden super relaxte paarden, wij gebruiken ze ook voor ruiter- en koetsiersbewijs, doen alles wat ze moeten doen. en schrikken nergens van

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:00

[/quote]het is inderdaad soms een uitdaging om een tinker leuk in de dressuur mee te laten lopen, gezien hun lichamelijke bouw en karakter.[/quote] enne ze kunnen heel mooi lopen !!!

maare ik snap eigenlijk heel dit topic niet ???? jullie ?? dit is een beetje iets "uitlokken "vindt ik ,....laat iedereen in z`n eigen waarde ongeacht welk soort , Ras ,en type het ook is ...zal wat zijn als iedereen op hetzelfde valt he .........

of is het zo bedoeld dat het vaak wordt gezegt ???

sorry ben blond he .......
Laatst bijgewerkt door chas op 01-02-06 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniifeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:04

Ik heb er geen hekel aan.
Ik vind Tinkers super mooie beestjes .
Mijn oogjes zijn ook gevallig op die dikkertjes zoals Tinkers, Haflingers, Fjorden, Shire's & Shetjes. .
Kusje .

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:08

Tinkers zijn ook mijn minst favoriete ras, en daar heb ik wel een aantal redenen voor. Ten eerste vind ik bont echt lelijk, en de meeste tinkers zijn bont. Daarbij hebben ze meestal een grover hoofd, en dat vind ik gewoon niet mooi. Ik hou van sierlijke, aansprekende koppies. Het stomme is dat ik haflingers wel leuk vind, maar die hebben sjiekere hoofdjes.
En ik hou van sierlijke gangen, en dat hebben tinkers meestal ook niet. Maar uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals Salmiak van Donna hier op bokt, die was zwart, en kon echt leuk lopen! Dus de dressuurtypjes vind ik waarschijnlijk wel leuk!

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 11:34

chas schreef:
het is inderdaad soms een uitdaging om een tinker leuk in de dressuur mee te laten lopen, gezien hun lichamelijke bouw en karakter.
[/quote] enne ze kunnen heel mooi lopen !!!

maare ik snap eigenlijk heel dit topic niet ???? jullie ?? dit is een beetje iets "uitlokken "vindt ik ,....laat iedereen in z`n eigen waarde ongeacht welk soort , Ras ,en type het ook is ...zal wat zijn als iedereen op hetzelfde valt he .........

of is het zo bedoeld dat het vaak wordt gezegt ???

sorry ben blond he .......
[/quote]

Voor mij is de zin van dit topic, eigenlijk het aangeven dat tinkers geen koeien zijn die wel lopen maar dat ze veel meer als dat kunnen mits ze de juiste ruiter hebben (klik met de ruiter.)

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:28

tinkers hele leuke beesten hoor ! niks mis mee...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:01

Ik haat ze niet hoor, vind ze juist geweldig!

Maarja, ik hou dan ook meer van koudbloeden als warmbloeden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:09

Ik heb ook een tinker, en ja, met de bedoeling om er ook zeker mee de wedstrijdsport in te gaan Zowel dressuur als springen.
Hij is E-pony maat, maar gaat toch echt tussen de paarden paarden springen.
Ik vind tinkers leuk (logisch, anders had ik er geen ), maar ik wilde toch ook een paard waarmee ik wedstrijden zou kunnen rijden. En toen kwam ik Jordy tegen, al het goede van een tinker, maar wel een wat luxer type met 3 hele goede gangen, en bleek later, erg veel springvermogen. Een parcoers van 1.20 legt hij met gemak af, hoger is onder het zadel nog niet geprobeerd, eerst leren lijntjes rijden etc. In vrijheid had hij absoluut geen moeite met de 1.60.
En hij heeft ook nog eens een heel luxe koppie.
Afbeelding
Afbeelding
Foto tijdens oefenparcoers:
Afbeelding

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:54

@ Supertje, Hij is prachtig!! Echt!!

Ik houd dus wel van de iets grover gebouwde paarden.. zelf rijd ik dan op een gelderse merrie.. maar ik heb op friezen leren rijden.. en reed op vakantie heel vaak op fjorden en tinkers..
Dus ik vind tinkers wel heel mooi.. en bovendien vind ik bont ook mooi

Maar vooral die van jouw supertje!!!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:32

Heel simpel: de kleur hou ik niet van
Karakter enzo is niks mis mee hoor en de bouw over het algemeen ook niet.