Miniatuur Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:32

http://www.mijnalbum.nl/Foto=6EA6J4NN

Stamboek: NMPRS
Palomino
Binky (Gold dust of Roinja) vader:Valiant of Roinja
moeder: Silverdown Golden Delicious
moeders vader: Wantsley Midas

Stamboek : NMPRS
Vos
Billy vader : Valiant of Roinja
Moeder : Adema's Carmen
Moeders vader: Linc's Major
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-06 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: IMG-codes verwijderd, svp tweede post in topic nog eens lezen.

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:21

jah nu ik.
deze verzorg ik.
maar ik heb geeeen iedee hoe oud ze zijn.
nogal moeilik 30 paarden onthouden.
maar dit zijn ze dan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=RHCQ4CAI

sorry foto 2 wil niet.

let niet op hoe ze er uit zien het is winter en ze lopen in een kas.
rollen enzo vinden ze gewelig schoon zijn ze niet.
ook is ze drachtig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-06 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:05

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-06 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Re: Miniatuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:06

Hihi, dank je wel (stiekem een beetje reclame maar mag wel toch ) Hij is goedgekeurd met een premie en staat ter dekking voor de liefhebbers

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:49

Toch kom je naar mijn idee met jimmy op hetzelfde uit als bijv Dennis.
Beide vind ik erg mooie hengsten, en als ik shetland zou fokken zou ik beide overwegen. Maarja, ik fok geen shetland, dus komen ze automatisch niet in mijn lijstje.
Heb zelf een NSPS gefokte merrie (die ik over geschreven heb naar het NMPRS) en fok daarmee dus ook NMPRS (althans, onderneem een poging tot)
Dit is Ouburgia's Magical Mystery (v. Saujana's Raja) Het 1e veulen wat ik heb gefokt:
http://members.lycos.nl/selevia/Mystery.JPG

Hon is voor dit jaar drachtig van Moonlight Samba

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:01

Voor de door Stef genoemde Dennis, kijk in mijn profiel. Super geboud, kan leuk bewegen, heelijk karakter maar te grof voor het NMPRS en niet het juiste papier voor het NSPS.

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:54

oke poging 2

http://www.mijnalbum.nl/Foto=C6GEDSHQ

misschien zou je het iet zeggen maar deze merries lopen ook keuringen.
in de zomer zien ze er veel mooier uit en wij scheren ze niet.
we hebben ook een hele mooie hengste misschien binnen kort daar een foto van

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:57

stef schreef:
Toch kom je naar mijn idee met jimmy op hetzelfde uit als bijv Dennis.
Beide vind ik erg mooie hengsten, en als ik shetland zou fokken zou ik beide overwegen. Maarja, ik fok geen shetland, dus komen ze automatisch niet in mijn lijstje.

Is toch niks mis mee, net als wat Dennis zegt bij een ander stamboek kan je niet terecht. Jimmy's moeder was een goede NSPS fokmerrie, waar een kruising NSPS hengst en NMPRS moeder opgesprongen is stiekem.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:01

Tja, en waarom kan je bij het nsps niet terecht kan vind ik terecht Hij is niet zuiver NSPS (en van dennis weet je het niet, aangezien die heel geen afstamming bekend heeft)
Maar ik denk dat mijn mening bekend is. Ik zie geen meerwaarde aan basis (lees: Shetland gebouwde) hengsten. Als je zelf een basis merrie hebt, zet je er geen basis hengst op naar mijn idee (ok, samba is ook basis, maar qua type vind ik hem best luxe)
Ik vind trouwens wel dat je erg veel suggereerd met je uitspraak: hij is goedgekeurd met premie....
Je laat hem beter overkomen dan ie daadwerkelijk is. En natuurlijk, voor jou is hij de beste, daar zal ik niet over twijfelen, maar feiten zijn feiten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:11

Hoe bedoel je dat? Hij is toch goedgekeurd met een premie. En dat ik hem de beste zou vinden vind ik een beetje raar dat je dat zegt. Ik ben heel kritisch naar mijn eigen paarden toe. Ik zeg toch verder niets over het NSPS. Tuurlijk is het normaal dat hij daar niet terecht kan daar hoor je mij ook niet over klagen. Ik vind Jimmy ook iets luxer gebouwd dan een volwaardige shet zeg maar. Maar goed dat is mijn mening.

Ik ben het absoluut niet met je eens dat ik hem beter laat over komen dan hij werkelijk is. Dat jij niks in hem ziet en geen fokwaarde en wat dan ook in hem ziet wil niet zeggen dat andere mensen hem wel leuk kunnen vinden. Er zijn zat mensen die een shetje aan huis hebben staan en daar een leuk veulen van willen en die jimmy een mooie hengst vinden. Nou prima dan toch.

Als ik zo uit de hoogte was geweest als jij beweert ha dik op zijn minst wel gezegd dat hij erg goed was of wat dan ook.

Wij doen keuringen voor de lol en dat hij ter dekking staat is puur omdat hij goedgekeurd is. En of er geen merries komen of 10 in een jaar, daar lig ik niet wakker van.

Dus het is zeker niet zo dat ik hem beter laat overkomen dan hij is want wat zou ik daar mee opschieten helemaal niks. Ik heb daar ook geen baat bij omdat met hem fokken niet op nummer 1 staat bij mij. Hij staat als gebruikspony op nummer 1

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:13

wat ik bedoel is waarom je niet gewoon zegt dat hij ggk is met een 3e premie. Dat staat er nooit bij. En dan ben je IMO eerlijk, als je dat erbij zet.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:18

Dat stond er vorig jaar altijd bij alleen nu nog niet omdat de keuring er aan komt. Dus zodra de keuring geweest si komt de premie overal bij te staan. Dus als je hem vorig jaar ter dekking had zien staan overal had je ook gezien dat er altijd netjes een rpemie bij staat.

Op mijn site staat ook heel duidelijk dat hij een 3de premie heeft.

Sorry hoor maar wat is er nou weer mis met een 3de premie dan? Zoals i al zei doen we het voor de lol en staat fokken niet op nummer 1 dus ik ben gewoon blij met een 3de premie.

Ik snap niet waarom jij je er zo druk over maakt en mij zowat beschuldigd dat ik dingen achter hou en niet eerlijk ben. Vind dat toch echt niet netjes.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:23

Tja, wat is er mis met een 3e premie? Nouja, beter dan geen premie natuurlijk. Hon heeft een 2e premie, en ben er blij mee, maar had blijer geweest met een 1e, lijkt me logisch.
Het enige wat me steeds meer opvalt, en waar ik me steeds meer aan "stoor" is dat je jimmy over doet komen als een geweldige NMPRS goedgekeurde minipaard hengst, terwijl het ja, een hengst is, en ja, goedgekeurd is, maar wel een basis met een 3e premie. En dan kan je zeggen dat het fokken voor jou niet op nummer 1 staat, maar zoals he ermee adverteerd ja sorry....
Misschien (en waarschijnlijk) dat je het totaal niet zo bedoelt, maar zo komt het wel op me over

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:26

Sorry hoor maar doe eens even normaal.

Dat jij de basis nou niks vind, en hengsten die een 3de premie hebben niks vind. Dat wil toch neit zeggen dat ik niet blij mag zijn met wat hij is en wat hij gedaan heeft?

Ik doe hem helemaal niet overkomen als een geweldige mini hengst. Geef dan maar een voorbeeld. Jij stoort je aan iets omdat jij het blijkbaar niks vind, dan kijk je er toch niet naar.

IvysToeter

Re: Miniatuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:10

Geen ruzie mensen!!

Citaat:
Ik zie geen meerwaarde aan basis (lees: Shetland gebouwde) hengsten. Als je zelf een basis merrie hebt, zet je er geen basis hengst op naar mijn idee

Ivy is ook een basis merrie.
En als ik eerlijk ben dan laat ik Ivy ook liever dekken door een luxe hengst.
Maar als ik een basis hengst tegenkom die ik erg mooi vind dan laat ik Ivy door die basis hengst dekken.
En datgene wat jij hierboven zegt dat is niet helemaal waar: sommige mensen willen liever hun merrie gedekt laten worden door een basis hengst.
Het gaat toch niet alleen om het uiterlijk? maar toch ook om het karakter van de hengst? tenminste dat vind ik net zo belangrijk.
Ook denk ik dat jimmy best een 2e premie kan halen.
Hij is nu meer getraind als vorig jaar, hij is een jaar ouder en zijn eigenaar heeft ook meer 'ervaring' met keuringen.

Ik zet wobbe er ook even bij als mini paardje.
Hij heeft in 2005 op de merriekeuring van het NMPRS ook een 3e premie gehaald.
De jury had gezegd dat hij best een 2e premie kon krijgen maar dat hij nu gewoon te schraal was en dat ik iets meer moest oefenen om zijn bewegingen te laten zien.
Maar ja, wat wil je? het was de allereerste keuring waar ik ooit naartoe was geweest.
Dus als ik dit jaar ga dan moet ik hem gewoon iets minder schraal laten worden en goed oefenen met zijn bewegingen.
Maar ik ben wel heel trots op mijn mannetje (ook al heeft hij MAAR een 3e premie).
Van zulk soort dingen leer je toch alleen maar?

Dit is de man waar ik zo trots op ben
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MQBYNTQK

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:03

Ik vind om eerlijk te zijn dat er helemaal niet gedekt moet worden met 3de premie hengsten. Fokkerij is toch het verbeteren van een paardje, 3de premie betekend toch dat er hier en daar tekortkomingen zijn in de hengst.

Mijn merries staan allemaal ingeschreven bij het nmprs, maar zijn geen minipaardjes. Gewoon shetlanders waarvan ik toevallig wel de ouders op papier kon krijgen bij het nmprs.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:11

Ivy, het gaat om een fokdoel van een stamboek waar je bij aangesloten bent, en ja, ik probeer in de buurt van dat fokdoel te komen, en dat lukt dus niet met een basis hengst x basis merrie

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:23

Ik ben het helemaal eens met Stef (en ook met Max wat betreft het niet dekken met een 3e premie paardje/pony).

Van Dennis weet ik dat zijn oma een kroonmerrie is en zijn opa de keurhengst Luitenant van de spoorlaan, bij zijn moeder is een papier aangevraagt(maar dus wel goed gefokt). Zijn vader is ook een goedgekeurde dekhengst(uitpluizen welke ben ik alleen nog niet helemaal uit). Dus gewoon goed gefokt, maar door het niet aanvragen van papier is hij 'niets' (zelfs niet met zijn 2 kampioenschappen).

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:24

Max schreef:
Ik vind om eerlijk te zijn dat er helemaal niet gedekt moet worden met 3de premie hengsten. Fokkerij is toch het verbeteren van een paardje, 3de premie betekend toch dat er hier en daar tekortkomingen zijn in de hengst.

Maar een hengst met een 2de premie heeft ook dan dus tekortkomingen. Als een hengst slecht zou zijn krijgt hij geen premie neem ik aan.

Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld een paar weken geleden een luxe NMPRS merrietje gekocht drachtig van een AMHA hengst/of met veel AMHA bloed weet het niet meer precies. Zij heeft zelf een hengstje zonder papieren maar die gaat ook een keer haar merrie dekken. Dus niet iedereen fokt om premies of wat dan ook te krijgen.

Snap wel wat je bedoeld, jij fokt echt voor het stamboek dan zeg maar. Dan is het logisch dat je bij het NMPRS zo luxe mogelijk zeg maar gaat fokken. Dan is het ook logisch dat je hengsten wil met een hoge premie.

Maar er zijn ook mensen die gewoon een pony willen fokken die hun aanspreekt en dat hoeft dan niet altijd luxe te zijn. Die mensen nemen dan natuurlijk ook genoegen met lage of geen premies. Wil dus alleen maar zeggen dat niet iedereen voor een 1ste premie fokt. En dan heeft mn het er niks mee te maken dat jimmy een 3de rpemie heeft. Als ik een merrietje voor Jimmy zou kopen om mee te foken, zou ik ook geen heel luxe merrietje kopen maar een merrie dat bij hem past en in mijn ogen zijn tekortkomingen aanvult.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:31

karoliena schreef:
Als ik een merrietje voor Jimmy zou kopen om mee te foken, zou ik ook geen heel luxe merrietje kopen maar een merrie dat bij hem past en in mijn ogen zijn tekortkomingen aanvult.

Hij heeft dus tekortkomingen. Daar moet je eerlijk in zijn. En omdat hij 'maar' een 3e premie heeft zullen er dat meer zijn dan Dennis. Dennis is kwa type en beweging (en ook nog karakter) goed, alles in verhouding en weet ik wat al nog meer. Als ik echt serieus naar Dennis kijk is zijn minpunt een iets grof hoofd, verder staat hij perfect op zijn benen en dergelijke.

Bij mijn merries weet ik meer op te noemen wat verbeterd kan worden(al zijn dat echt geen super kneuzen).

play_coy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:34

Ilonab schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=34TGN8MD

Wij hebben thuis 2 mini's het zijn 2 hengstjes van nu 7 maanden oud een vosje en een palomino beide hebben een appaloosa vader en het zijn half broertjes.

ze zijn echt onwijs lief!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:36

Tuurlijk heeft Jimmy tekortkomingen dat heeft iedere hengst. Maar ook hij is netjes in verhouding en heeft een goed karakter. We kwamen afgelopen jaar 4 punten tekort voor een tweede premie. Op alle gangen had hij onvoldoende. Uitleg van de jury: Hij heef niks laten zien aan beweging. Was ook zo want meneer heeft niks gedaan alleen maar rond lopen springen. Dus hij is heus niet slecht of wat dan ook. Op zijn ecterieur waren 2 aanmerkingen, verder niet.

En ik ben altijd eerlijk en kritisch naar mijn eigen paardjes dus ook naar Jimmy toe. Hoe jij het zegt lijkt het alsof jij vind dat ik dat niet ben, misschien dat ik het verkeerd opvat of zo hoor, kan ook.

Edit: Ik beweer toch ook nergens dat Jimmy beter is dan Dennis of zo?
Laatst bijgewerkt door LADPR op 10-01-06 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

roam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:37

Wat zijn ze toch schattig:D

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:44

Ik ben het met iedereen eigenlijk wel een beetje eens.
Met dennis, max en stef omdat als je echt voor het stamboek fokt en voor de keuringen, kampioenschappen etc. dan fok je inderdaad liever met een luxe hengst als met een basis hengst.
Maar karoliena snap ik ook wel, want die doet het puur voor de lol en heeft jimmy alleen maar ter dekking als extra bijkomstigheid van zijn geslacht.
Voor de rest is het voor haar gewoon puur lol dat ze jimmy heeft.
En als hij echt zoveel minpunten had gehad dan had hij vast geen 3e premie gekregen.
Karoliena vind het gewoon heel erg leuk om keuringen te doen en als je een hengst heb kan je toch niet anders als naar de hengstenkeuring? (of je moet hem laten ruinen natuurlijk)

Maar als ik eerlijk ben (had ik geloof ik al gezegd) laat ik mijn basis merrie ook liever door een luxe hengst dekken.
Al hoeft hij voor mij toch niet zo heel erg luxe te zijn.
Maar als ik een hengst tegen kom die eigenlijk superluxe is en hij staat mij aan en hij past bij mijn merrie dan laat ik hem ook Ivy dekken.
(ik hoop dat ik ivy ooit nog kan laten dekken)

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:59

Om eerlijk te zijn ben ik het idd wel met Stef eens over de "premie", in andere stamboeken betekend een premie, een premiehengst, wat dus overeenkomt met 1ste premies en dus de toppaardjes.
Jimmy is een leuk hengstje maar idd geen minipaard.
NMPRS betekend niet meteen minipaard, een volle shet kan daar ook komen.

Ik heb ook 3de premies gehaald hoor in het begin, en niet alle 3de premies zijn echt slecht, mijn Show Girl bijvoorbeeld had de een keer een 2de en dan weer een 3de, puur omdat ze zich enorm opwind en dan onregelmatig werd.
Ook heb ik weleens hengstjes gezien waarvan ik dacht WOW en die later ook een 3de of zelfs niks kregen, vaak door de beweging dan.
Maar wie weet wat ze later nog eens halen!

Hengsten worden echter wel veel strenger bekeken dan merries, op de merriekeuring krijgt alles wel minimaal een 3de op de hengstenkeuring gaan er zelfs een hoop zonder premie weg.
Als ik een 3de premie zou krijgen zou ik nu wel teleurgesteld zijn hoor want dat zijn idd in mijn ogen toch geen topdieren.