Scheer jij je Haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:07

cheyenne is vorige week geschoren, alleen de benen niet, ze staat 's nachts binnen onder een 200 grams deken, overdag als het mooi is gaat ze naar buiten, totdat ik een niet al te duur waterdicht dek heb gevonden kan ze dus niet naar buiten als het regent, maar ik geloof niet dat ze het heel erg vind, ze zat heel erg dik in het haar, had geen energie meer en zweette al nog voordat ik haar had opgezadeld......het scheren is echt een verademing, ze heeft weer energie en ze zweet wel maar is na een kwartiertje weer lekker droog......echt een aanrader dus....

Elke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:16

Arthorius

Re: Scheer jij je Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:38

Ik denk dat scheren zin heeft, als je heel fanatiek rijdt.
Ikzelf rijd recreatief, en vind het niet nodig.
Maestro staat onder een 200 grams deken, en ik persoonlijk vind dat voldoende.
Natuurlijk is hij na een strand, of bosrit aardig nat, maar dat los ik op met een zweetdek.

Gr.Michele

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:22

Ik vind ze geschoren wel mooier, maarja ik mag het niet..

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:23

Arthorius schreef:
Ik denk dat scheren zin heeft, als je heel fanatiek rijdt.
Ikzelf rijd recreatief, en vind het niet nodig.
Maestro staat onder een 200 grams deken, en ik persoonlijk vind dat voldoende.
Natuurlijk is hij na een strand, of bosrit aardig nat, maar dat los ik op met een zweetdek.

Gr.Michele

Ook wel mee eens.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:58

ik heb mijn haf zijn nek geschoren voor de helft dus alleen de onderkant
ook voor het zweet
en hij staat dag en nacht buiten met een regendeken om en hij heeft het niet kouw

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:28

mijn haf is ook geschoren dit jaar voor het eerst, omdat hij nu echt te dik in het vacht zat. Hij stond onder regendeken te zweten. Z'n benen en hoofd zijn niet geschoren hij staat nl 24/7 buiten.
Het bevalt me prima

okay geen charmante foto (problemen met uploaden)
Afbeelding

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:08

Ik scheer mn haflinger ook, tis dit jaar de eerste keer omdat ik haar ook nog maar jaartje heb! Het is wel sjiek horr Kijk maar op www.picturetrail.com/DametjAnn daar staan allemaal foto's van Yentle mijn Pony

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:23

@wouterpaard, wat voor deken en hoeveel grams heb jij op je haf liggen ivm geschoren en 24/7 buiten.

De mijne wordt aankomende week geschoren, staat ook 24/7 buiten. Alleen laat ik bij hem wel zijn buik ook ongeschoren ivm optrekkende kou vanaf de grond als hij ligt.

Zelf hoef ik bij Siem niet overdreven veel op te gooien, spekjes genoeg . Ik ben gewoon even nieuwsgierig.

_Emm_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:36

ik ga mijn haflinger niet scheren,, hij heeft ook niet zo'n dikke vacht en zweten doettie ook niet snel dus is helemaal niet nodig en ik vind em wel een lekker bolletje zo

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:47

onze haflingers zijn ook geschoren waar de zweetspieren zitten waar ze ook altijd zweten benen doen wij niet en we laten op de rug een strook helemaal over de kont zitten zodat ze het niet te koud krijgen en die van mij heeft ook 2 hartjes op de kont:D

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:24

Jaa, ik heb mijn sgatje geschoren : Yentle

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:27

HOE KAN JE FOTO'S OP DE SITE ZETTEN ALS JE, JE PRACHTE HAFLINGER WIL LATEN ZIENN!!?

Kus An

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:09

DametjAnn; waarom typ je in hoofdletters, en waarom 2 berichtjes vlak achter elkaar? Je had ze ook gewoon bij elkaar in kunnen typen?
Voor het plaatsen van foto's moet je even in de Faq kijken!
viewtopic.php?t=435226

Ik mag mijn verzorghaflinger die overigens vreselijk dik in z'n vacht zit, niet scheren..
Dat hoort niet bij een haflinger volgens de eigenaar..
Maar wat is nou belangrijker.. een geschoren paard, dat zijn warmte goed kwijt kan of een teddypaard dat na 10 minuutjes rijden al drijfnat van het zweet is
Ik baal echt als een stekker dat ik daar niks over te zeggen heb..

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:16

Kijk mijn sgatjee Yentle dan, ze is ook geschore, staat onder een 300gramswaterdichte deken, elke dag staat ze halfuur in de paddock dus dat is handig, en als ik ga rijden, kan ik daarvoor en daarna gewoon ff der zweetdeken overderheen leggen, het is echt handig, want anders zweette ze al voordat ik erop zit, met het schere zelf was ze superbraaf! Heb alleen haar hoofd en benen niet gedaan.

Afbeelding

DametjAnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:22

Mietje: dat komt omdat ik er net op zit, en ik moet alles ff uitproberen, ik zie net hoe foto's moeten dus nu kan je der bekijken ksal geen hoofdletters meer doen hor SORRY

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:57

wouterpaard schreef:
mijn haf is ook geschoren dit jaar voor het eerst, omdat hij nu echt te dik in het vacht zat. Hij stond onder regendeken te zweten. Z'n benen en hoofd zijn niet geschoren hij staat nl 24/7 buiten.
Het bevalt me prima.

Waarom heb je dan een regendeken op gedaan???

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:27

dry schreef:
wouterpaard schreef:
Het bevalt me prima.

Waarom heb je dan een regendeken op gedaan???

Misschien om dezelfde reden dat ik er nu 1 op heb liggen totdat hij geschoren is. Namelijk modder en regen zijn soms erg lastig als je wilt gaan rijden

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:58

Onze waldo word echt niet geschoren en krijgt echt geen deken om.Als hij wel een keer nat word van het zweten krijgt hij gewoon even een zweetdeken om.In de winter zorgen we er gewoon voor dat ze niet te nat worden gereden.Gaat al jaren perfect zo.Maar zouden wel het wel doen (dit is echt onwaarschijnlijk)dan vind ik het mooier als alles eraf is en niet de helft maar,kan ik helaas nou eenmaal niet mooi vinden.Maar ieder zijn mening.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:00

Als Siem niet te nat mag worden van het zweet zou dat betekenen dat ik bijna de hele winter alleen maar kan stappen. Hij zweet nu eenmaal erg snel.

Maar zo maakt iedereen de keuze die bij hem/haar en je paard past.

Joolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:22

Fredt schreef:
Nancy is nu (mét haar) na het rijden elke keer kletsnat. Moet dan 2-3 uur wachten tot ze droog is, hannessen met zweetdekens. Helaas is de eigenaar nog niet overgehaald om dr te scheren. Zou voor mij ideaal zijn!

Heb van de week ook een poging gedaan om ze over te halen om ze te scheren. maar daar was de eerste reactie dat hoort niet bij een haflinger.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:34

Freggel schreef:
Misschien om dezelfde reden dat ik er nu 1 op heb liggen totdat hij geschoren is. Namelijk modder en regen zijn soms erg lastig als je wilt gaan rijden

Hoelang hebben ze dan een regendeken op?
Kan je ze niet gewoon eerst op stal laten opdrogen voor dat je gaat rijden of is daar geen mogelijkheid voor?

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:47

Mijn merrie liep ook 24/7 met regendeken voordat ik schoor, dry. Het scheelt een hoop modder en natte vachten, maar het is ook fijner voor ze als ze geen schuilmogelijkheid hebben.
Sheril is 1,5 maand geleden geschoren, dekenmodel, en heeft nu daar weer een dunne vacht terug gekregen. Wel fijn, dan koelt ze ook niet te snel af.
Sheril's lichaam denkt dat ze nog steeds in Oostenrijk woont, ipv van al 15 jaar in NL. Gevolg: een vacht waar je u tegen zegt, een paard dat op stal al staat te zweten, met rijden niet vooruit te branden is omdat ze haar warmte niet kwijt kan (ik moet haar echt in draf dwingen, terwijl ze normaal lekker voorwaarts is), flink nat is na een half uurtje stappen en nog uren na blijft zweten. Dan maar even wat minder natuurlijk, ik vind het welzijn van mijn paard belangrijker!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:37

dry schreef:
Freggel schreef:

Hoelang hebben ze dan een regendeken op?
Kan je ze niet gewoon eerst op stal laten opdrogen voor dat je gaat rijden of is daar geen mogelijkheid voor?

Die mogelijkheid is er wel. Maar ik ben ook maar beperkt in mijn tijd en die besteed ik liever met mijn paard aan leuke dingen doen als op stal staan op te drogen wat verschrikkelijk lang duurt met modder die je bijna niet uit de vacht kunt poetsen. Bovendien heb ik hem niets voor niets zo lang mogelijk 24/7 buiten staan.

Bij Siem doe ik 'm op op het moment dat er echt regen voorspelt is. Als hij 'm eenmaal opheeft dan laat ik 'm ook opliggen. Zeker nu ik hem straks ga scheren.

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:57

Jive heeft nooit onder een deken gestaan, hij krijgt ook maar een beetje wintervacht, maar genoeg om hem warm te houden.
In de winter zweet hij vaak wel na het rijden, de ene keer even de winterdeken erop en de andere keer even droogwrijven is voldoende.

Ik vind haflingers scheren echt onzin. het zijn ossterijkse ponys hoor die zijn het gewend. Maar ja de meeste worden zo vermutst met dekentjes enzo dat ze het afleren zichzelf warm te houden. Is zonde, maar helaas kun je het niet tegenhouden.

Maar ja dit is natuurlijk mijn mening he