Lieke schreef:Ik vind dat er veel te veel mensen zijn die graag een veulentje van hun merrie willen.
Op die manier belanden er veel paarden in de handel of bij de slacht.
Mensen pakken een hengst die ze mooi vinden, zetten hem op hun merrie en krijgen een veulen.
Als het veulen oud genoeg is mag hij weg.
En zo staan er elk jaar weer een hoop paarden te koop waar eigenlijk geen baasje voor te vinden is.
Tuurlijk zijn er een hele hoop leuke kruisingen en lang niet iedereen wil perse een raspaard.
Minderwaardig gedoe over koudbloeden vind ik eerlijk gezegd wel meevallen.
Ieder heeft zijn eigen smaak en met een fjord of tinker is het nou eenmaal moeilijker om mee te komen in de dresuurring dan voor een dressuurgerichte KWPNer.
Maar dat wil niet zeggen dat koudbloedjes niet kunnen dressuren, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen liever een dressuurgefokt paard willen.
Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een fries willen. Het is niet mijn smaak, maar daarom niet minderwaardig.
Nou ik heb 10 jaar geleden een veulen gefokt,ik heb hem nog steeds.
We hebben nu weer een drachtige merrie dit veulen blijft ook,wij zijn
thuis watjes we kunnen het niet weg doen.
Heb je zelf een koudbloed of een koudbloed gehad??????
Want het is echt erg hoe sommige mensen daar over denken.
Fjorden zijn altijd kinderpaardjes en paardjes om recreatie te rijden,
tegenwoordig is dit zeker niet meer zo,ze worden groter en atletischer.
Jah ze kunnen op allerlij manieren gebruikt worden maar als me vader met trots verteld over zijn fjord waar hij op rijd (me vader is 53 jaar) zitten ze hem raar aan te kijken en vragen ze hem waarom hij op zoon kinder ponny rijdt.Maar niet alleen kruising paardjes komn bij de slacht omdat niemand ze wil hebben,''ras ''paarden staan er ook.Zo geheten ras paarden die doel gericht gefokt zijn kunnen ook al met 7 jaar op zijn en bij de slacht zijn en dat alleen maar omdat mensen te hoge verwachtigingen hebben van zoon paard en dan rijden ze hem helemaal kapot.En dat gebeurd vaker dan mensen denken.
Ik snap niet wat mensen zich druk maken als iemand wil gaan kruisen,er zijn ergere dingen,ga naar een manege kijk daar 70% van de paarden daar staat de hele dag in een box,als de baas dan komt (als die wel komt)dan word het paard voor 2 uurtjes of misschien iets meer uit de box gehaald word ff gepoetst,zadel er op,en rijden maar dan wel meteen in de krul lopen en als het paard dat niet kan omdat het paard stijf is,is het nog het paard zijn schuld ook.of een paard dat met 2 of 2 1/2 jaar word ingereden.Daar kan ik me nou druk om maken niet om een kruising want bij mij in de omgeving staan er meer kruisings dan ''ras'' paarden.