Welsh A, geschikte kinderpony???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Welsh A, geschikte kinderpony???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:47

inderdaad, ik zou ook niet perse afgaan op een bepaald ras. bij elk ras zitten er goeien en rotte appels tussen. je moet maar net de juiste treffen.
zoek gewoon een brave kinderpony,daar heb je meer plezier aan en weet je zeker dat die geschikt is.
ikzelf heb ook sinds kort een Welsh A gekocht om die in lessen te gaan gebruiken, maar als ik zie hoe ze is (wel heel braaf en luistert goed) zou ik er een mini 6 jarig ruitertje er niet alleen mee vertrouwen.
en niet omdat ze gemeen is, maar gewoon omdat ze een normale jonge pony is die dingen doet die bij haar leeftijd horen.

een leerling van mij had eerst een welsh, en dat klikte totaal niet, ze was er doodsbang voor. nu heeft ze een papierloze leeftijds onbekende C pony en braver dan die heb je ze niet, en het gaat supergoed.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:08

wij hebben ook een welsh voor onze dochter van 8 jaar. Het is best een wakkere pony, maar als onze dochter wat brutaler durft te rijden is het een hele leuke wedstrijdpony. Ik vind het net kleine arabiertjes, snel, maar niet gemeen. Voor een beginnend kind zou ik zeker geen jonge welsh nemen. Eerder een grote shetlander, die hebben over het algemeen een beter karakter als een kleine shet. Dartmoors zijn er niet zoveel te koop en erg duur.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:11

Sokkebok schreef:
Dartmoors zijn er niet zoveel te koop en erg duur.

dat had ik idd ook al gezien

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:44

lucas03 schreef:
Sokkebok schreef:
Dartmoors zijn er niet zoveel te koop en erg duur.

dat had ik idd ook al gezien

Dat is waar ja, maar wie weet kom je ergens een leuk dartmoortje tegen die niet zo duur is. Wie weet vindt je wel wat op marktplaats ofzo voor een klein prijsje, of iets wat erop lijkt met een rustig karakter. Een echte rasbeschrijving van de geweldige kinderpony kan ik niet geven, maar ik zou deze omschrijving geven :

Karakter : rustig, braaf en betrouwbaar.
hoogte : ong. 1.30m, daar kan hij dan voorlopig nog op blijven rijden. De hele kleine pony's zijn vaak erg eigenwijs en lastig (shet !) en das niks voor een beginnertje.
leeftijd : je hebt hele brave pony's van 3 jaar maar ook van 25 jaar, dat ligt dus maar net aan de pony. Ik zou een pony kiezen van een gemiddelde leeftijd die voorlopig nog heel wat jaartjes mee kan.
ras : New Forest / Shet / Dartmoor / kruising enz.

Meer zou ik niet weten, maar hier zou ik naar op zoek gaan. Veel s6 !!

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:04

Ik denk dat zoeken naar de omschrijving kinderpony de beste trefkans geeft. Neem de tijd om te kijken of de pony inderdaad relaxed is rijdend met onervaren kinderen. Een tijdje op proef zou mooi zijn.
Ik heb een Welsh b gekocht voor mijn dochter om ervaring op te doen. Pony was rustig bij het proefrijden, maar na de verhuizing en andere stal omstandigheden was ze erg onrustig. Het heeft zo'n 2 maanden geduurd voordat ze tot rust is gekomen. Nu hebben we een lieve pony die zich aan de ervaring van de ruiter aanpast . Maar het was in het begin wel even slikken.
Eerdere ervaring met een bijrijd shet: je kon er wel opzitten, maar echt rijden voor een beginneling lukte niet.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:00

Ik denk dat het aan het karakter van die welsh licht .
als het nouw zo'n knol is die iedereen er afbokt is het mischien niet zo'n goed iede .

zelf ken ik geen welshjes. ik heb er wel goeie dingen over gehoord.;

en het licht ook aan jou zoontje als hij neit echt overal bang voor is is het mischien wel wat suc6!

p.s is een shetlander niks??? of een newforst

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:06

Zoals ook bij KWPN paarden heb je stammen die wat heter zijn dan anderen. Denk er wel aan dat een Welsh altijd wel werkwillig is. Als je je kind echt rijden wil leren, denk ik dat je bij een Welsh beter thuis bent dan bij de meeste andere ponyrassen (kijk maar eens hoeveel topruiters op een Welsh pony begonnen zijn).

Mijn nichtje rijdt al een paar jaar op onze merrie van 12. Dat is een bijzonder pittig beestje, maar onder het zadel doet ze gewoon wat er van haar verlangd wordt. Als het nog mag volgend jaar, dan gebruik ik ze als leading rein pony voor mijn zoontje (ik weet niet wat de leeftijdgrens is, Jan is nou 6).

En dat is wel een waarheid als een : De grootste markt in Wales is voor leading rein ponies. Dat is iets waarbij je een klein kind op een pony neerzet en de pony feitelijk alles zelf maar moet uitvissen. Gaat prima.