Shetlander of Welsh mountain?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elinaa

Re: Shetlander of Welsh mountain?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:09

iedereen heeft het over gewone welshjes, maar er zit verschil tussne een welsh en een welsh mountain hoor. welsh mountain is wat breder/forser

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:04

elinax21 schreef:
iedereen heeft het over gewone welshjes, maar er zit verschil tussne een welsh en een welsh mountain hoor. welsh mountain is wat breder/forser

Je hebt de Welsh pony in verschillende secties.
De sectie A, ook wel Welsh Mountain pony genoemd, is de pony waar mee alles is begonnen. Deze heeft veel bot en heeft een compacte bouw. Over het algemeen een hele ijverige en betrouwbare pony.

De sectie B, lijkt op de Welsh Mountain, maar is wat rijtypischer gebouwd, en ook een slagje groter (qua stokmaat). Deze zijn tot 1,37 meter.

(Ook zijn er nog de Welsh Cob, de Welsh sectie NWR, de Welsh Partbred.)

Ik denk dat iedereen het hier over dezelfde sectie heeft, de Welsh A, maar niet iedereen zet hier de A of "Mountain" achter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:09

[quote:"Karoliena"]Shetlanders zijn inderdaad (vaak) geen kinderpony's. Ik zou dus kiezen voor een Welsh A.[/quote]
Ja en ik ben sinterklaas.

Als je er een klein kind mee weg wilt sturen moet je een shet nemen. Als die schrikken staan ze stil, en als jij niet reageert gaan ze gras vreten. Als je eraf valt, hetzelfde.
Een Welshje heeft dan toch wat meer bloed; reageert feller op kleine dingen, snellere reactie en vlucht.

Wij hebben een NRPS (87% arab) en een NF. Mooi dat die NRPS een stuk schrikachtiger is. Hij stapt eerder opzij voor kleine banketstaaf dingetjes, terwijl de NF gewoon door sjouwt en niets ziet.

Waarom wil je trouwens rond de meter? Als je een welshje neemt van 1.20-1.30 kan je er zeker op rijden en hoe groter de pony, hoe lekkerder het ment.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:50

ik zou voor een welshje gaan,
ze houden rekeneing met beginners en zijn toch wel wat sneller en pittiger(is mijn mening dus a u b geen commentaar)

en zoals eerder is gezegd je hebt verschillende welshjes kwa maten.
als je zelf ook erop wil rijden en de kinderen zou ik voor de welsh b gaan.
perfecte maat denk ik.

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:17

Shetlander!!!!! Ik wou trouwens dat ik een shet had die zo koel in de kop is als iedereen zegt. De mijne heeft een aardige peper in de reet en springt van het minste al opzij. (wat af en toe best lastig is voor de kar of naast de fiets) Welsh A'tjes zijn ook errug leuk, maar ik zweer bij Rebbeltjes

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:10

SophietjevK schreef:
zitake schreef:
het is niet puur om mee te rijden hoor, meer om gewoon te wandelen( aan de hand), af en toe eens een ritje naar het bos en vooral om er een veulentje uit te fokken. dus het is geen rijpony die ik zoek. En er moeten kindjes opkunnen, een welsh cob is dan direct groot. snap je dus het gaat em niet om het rijden. voor het rijden heb ik toch twee paarden. trouwens dan wil ik er wel eentje die boven de 1.35 is.

Als je er kleine kinderen op wilt laten rijden dan zou ik voor de Welsh Mountain pony gaan. En als je toch een grotere zou willen, dan de Welsh Cob, deze heb je ook rond de 1,35 - 1,40 meter.

we gaan er dit weekend wat bekijken, we zien dan wel.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:02

Okee, leuk om te horen! Laat je weten hoe het is gegaan? En wat voor pony het uiteindelijk wordt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:25

doe ik zeker.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:57

Misschien een Shelsh?? (haha)

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:09

Ik zou zelf een Welsh A aanschaffen.
Zijn kindvriendelijk en ook erg sterk.
Niet dat shetlanders dat niet zijn hoor, maar lijkt me persoonlijk wat leuker.