wat vinden jullie van deze hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: wat vinden jullie van deze hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:27

Weet je eigenlijk wat zijn zwakke punten waren toen hij die tweede premie kreeg? Dan kan je gaan kijken of die inmiddels verbeterd zijn met uitgroeien of dmv trainen (en ga daaronder niet verstaan dat je weet ik veel wat met hem moet doen, maar ik bedoel als zijn stap beter kon, kan je dat wat met hem oefenen: hoe hij goed stapt in de ring)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:06

mijn tinker heeft ook een lichte vorm van piephak. Lecy is een pittige tinker en heeft weinig geduld. Daardoor staat ze altijd met haar hakken tegen de muur aan in de stal. Hierdoor heeft ze wat piephakken gekregen. Hierop heb ik wat punten verloren op de keuring ( maar mag geheel niet klagen, want voor de rest waren de punten super)...
Dus ik zou er niet gelijk van uitgaan dat het een teken is van dat je paard verkeerd behandeld is ofzo.
Piephakken komen ook vaak voor bij paarden die voor een kar lopen. Zij stoten dan een aantal keren hun hakken aan de boom ( sorry, ik ben niet zo bekent met de benamingen van onderdelen van een kar) ( nou ja, dat ding dat achter hun benen hangt) en dan gaan hun hakken een soort beschermlaag aanmaken om de hak te beschermen.
Het doet geen pijn ofzo, is alleen niet zo mooi.
Vroeger zag je piephakken veel bij freizen en zover ik weet wordt het daar een stuk sterker afgekeurd dan bij de tinkers...
Je kan je dierenarts komen laten spuiten. De piephak kan voor een groot deel verdwijnen, maar als de oorzaak er nogsteeds is dan komt hij net zo hard weer terug.
Persoonlijk denk ik dat het in deze hengst zijn gevalt komt doordat hij schuurt. Wanneer hij schuurt dan komen zijn hakken ook tegen iets aan waardoor daar een reactie ontstaat en hij dus piephakken krijgt.
Wil er even op benadrukken dat piephakken alleen maar een schoonheidsfoutje is en niet erfelijk... dit is ook de reden dat ik koos om niets te doen aan mijn merrie haar hakken... Ik ben niet zo voor vreemde stoffen in mijn paardenlijf alleen maar voor schoonheid... maar deze keuze staat voor iedereen vrij...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:40

Als ik Lecy's verhaal zo lees is het dus wel een reactie van het lichaam op overbelasting. Of dat nu van schuren of stoten of wat anders is....

Mijn paard heeft ook wel eens kontkriebel, maar die staat dan echt niet met haar hakken tegen de muur hoor...
Laatst bijgewerkt door Chubby op 02-09-05 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:48

Misschien komt het hiervan?
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:02

Een piephak wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een kneuzing, bijvoorbeeld door slaan tegen de muur of opstaan op een harde ondergrond. Het is een overvulling van de slijbeurs in de hak. Een piephak is overigens bijna altijd blijvend.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:06

Ik vind zijn nek te zwaar. Verder vind ik hem wel leuk, maar zoals al hierboven vermeld... zomerexceem

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:33

Jee nog geen 3 jaar en dan al zo laten springen?!? Belachelijk!
Verder een mooi paard, de nek vind ik wel wat zwaar, ook jammer van het exceem, en ik vind hem niet helemaal "tinker".

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:30

Sorry, maar ik ben bang dat dit paard geen 2e premie waard is. Het is ook heel jammer dat je hem niet rustig heb t laten uitgroeien voor je ermee aan het werk ging. Maar daar veranderen we nu niks mee aan..
Ik hoop dat je nu wat zorgvuldiger omgaat met je paardje..
Succes ermee

jennifer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:38

wjerbo_en_ik schreef:
Afbeelding

wat vinden julli van hem, hij heeft op 7augustus 2004 een 2e premie behaald met 139 punten, denken jullie dat hij een 1e premie zou kunnen halen (minimaal 144 punten???)

hij is hengst, 2jaar en 4maand en 22 dagen, ras: tinker

gr's

haay
het is een leuk beest maar als hij zomerexceem heeft is niet zo goed want dat komt ieder jaar trug en het trekt niet weg maar het is een kei leuke hengst en ik denk dat ie het wel haald 144 punten haalt ie makelijk
groetjes lieke

jennifer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:40

Tinkerloos schreef:
Afbeelding

Tinkerloos schreef:
Afbeelding

Tinkerloos schreef:
Afbeelding

wat een mooi beest zeg niet normaal dat is egt een mooi beest is het ook een hengst?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:03

jennifer1,dit is wjerbo op deze foto!
Hij is hier volgens marcelino 2 jaar,maar volgens mij heb ik de foto's al eerder ergens gezien..
toen ie net anderhalf jaar oud was...
En iemand was in een ander topic zo aardig te zijn om meer foto's te plaatsen van springende Wjerbo:
http://www.mijnalbum.nl/Album=7T8BLS3Z

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:11

cker wel een mooi beestje!!!!
alleen vind die hindernissen erg hoog voor een 2 jarige...
voor de grap beetje balkjes lopen kan wel op die leeftijd maar zulke hoge sprongen???

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:25

Misschien is het handig de discussie omtrent wat je wel en niet doet met een jong paard hier voort te zetten.

Dan kan dit topic gewoon on-topic (wat vinden jullie van deze hengst) doorgaan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:26

@chubby

Lecy staat eigenlijk al vanaf dat ik haar heb op een heel erg laag pitje qua werk. Dus overbelasting kan het eigenlijk niet zijn.
Ze loopt niet voor de kar en schuurt ook niet.
Maar mevrouw is een behoorlijke heethoofd en een drammertje.
Dus wanneer ik niet snel genoeg ben met haar eten of niet snel genoeg ben met haar een aai te geven als ik de stal in loop dan duwt ze vaak tegen de deur of de muur aan.
Precies weten waar die piephakken vandaan komen weet ik ook niet, de enigste verklaring die ik heb is van stal.
Even een foto, dan heb je een beter beeld...

" class="postlink">http://Afbeelding

Afbeelding

voor de rest heeft ze een luizen leventje... ze staat alleen maar een hele dag in het zonnetje te genieten van de vogeltjes...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:28

dus om gelijk de schuld van de piephakken van deze hengst op het springen af te steken vind ik een beetje onzinnig...
Uiteraard is het niet verstandig om jonge paarden zovroeg te laten springen, maar deze discussie is al ruimschoots behandeld op dit forum...
Ik begrijp niet waarom iedereen zo gierig is om deze hengst af te keuren op alles... Het is nog een jong dier en zijn bouw kan nog veel veranderen, maar zoals met alle jonge paarden, moet er wel verantwoordelijk met hem om worden gegaan...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:33

ik ben het met je eens lecytinker, alleen er wordt gevraagd hoe ie nu is.. (tuurlijk kan er nog veel veranderen..!)
Maar even @ de TS, ik zal hem nog even laten groeien en kijken wat eruit komt.. (2 jaar is nog jong, de komende 3 jaar kan er nog heel wat veranderen)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:37

Piephakken ontstaan niet zomaar! Ik ken ook een paardje wat een piephak heeft, doordat zij altijd tegen de boxwanden slaat. Misschien houdt jouw paardje zich daar ook mee bezig Lecy?

Als men hier op bokt een topic opent en eerlijk commentaar vraagt betreffende het exterieur van een paard, kan diegene een eerlijk commentaar verwachten. Wat heeft de TS eraan als iedereen oh en ah roept?

Het exterieur kan iemand's smaak zijn, of niet. Van diegene waar het paard niet in de smaak valt, kan (opbouwende) kritiek worden verwacht. Ook de mensen die objectief een paard beoordelen, dus naar de maatstaven van een stamboek en rasbeschrijving, zullen de minpunten noemen indien die aanwezig zijn in het exterieur. Daar is toch ook specifiek naar gevraagd door de TS?!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 18:33

@chubby... ben het met je eens en dat houd in dat als hij een tweede premie krijgt, hij op dat moment niet 1e premie waardig is.
Maar ik denk dat ze eigenlijk op een antwoord zat te wachten dat hij 1e premie waardig was. Persoonlijk vind ik dat op dit moment ook niet, maar het is moeilijk te interperteren wat opbouwende kritiek is ( dat heb ik al herhaaldelijk in sommige topicen gemerkt).
Ik had het ook niet specifiek op jou bedoeld...

Over Lecy... weet ik wat dat mormel ( lief bedoeld) allemaal uitvreet... ze is iig zeer vriendelijk ontvangen in het stamboek, dus ik doe toch echt iets goed... Wat mevrouw allemaal doet om die piephakken te krijgen, vraag het me niet... ze stond een goed half jaar geleden met een teveel aan eiwitten en dat gaf kleine huidproblemen... dat is er nu weer uit gewerkt ( flink onderzoek gedaan naar eiwitten) en nu staat ze prima... Piephakjes waren wel de reden waarom ik maar een 8 op achterbenen heb gekregen...en mij werd verteld dat als ik zou spuiten dat cijfer hoger zou liggen...
Ik heb een nette premie, dus daar ga ik niet aan beginnen...
Ik ben van meniing dat met de juiste voeding je een paard zijn bouw heel erg veel kan beinvloeden.
Zelf zou ik ze ook niet laten springen op zo een jonge leeftijd omdat het de achterhand en de rug teveel belast en dus een negatieve invloed kan hebben op de groei en de uiteindelijke bouw van je paard... Maar dat is maar net wat je vind, want ik heb ook al aardige discussies gehad hier op het forum over wat wel en wat niet met een jong paard. Ik ben van mening dat een jong paard zeer zeker de basis bij gebracht moet worden ( en dus ook stem commando´s) en er voor de rest geen druk gelegt moet worden op deze dieren... Lecy is 5 en nog spring ik er niet mee, omdat ik vind dat ze nog te jong is om echt zwaar werk te verrichten. Voor mij is een Tinker pas volwassen als hij/zij 6 is en dan kan je er echt dingen van gaan verwachten. Maar ik weet zeker dat er genoeg hier op het forum zijn die vinden dat 3 al oud genoeg is...
TS heeft misschien iets te hoge verwachtingen of teveel hoop als het op bepaalde dingen aan komt.
En zelf ben ik nog maar een jaar of 3 met tinkers bezig ( daaarvoor altijd bwp en kwpners gehad) dus ben ook niet de gepaste persoon om echt kritiek te geven als het op tinkers aankomt.
Maar tja, als ze goed voor het paard zorgt dan komt ze vanzelf erachter wat wel en niet goed is...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:20

ik probeerde ook opbouwende kritiek te geven: ik vind het nog steeds en heel leuk paardje en hij heeft een intelligente, lieve uitstraling. Maar als tinker...en zeker als dekhengst vind ik hem gewoon niks. Ik wil niet beweren dat dat niet meer kan veranderen in de loop van de jaren, maar op dit moment zou ik (maar ik ben uiteraard geen keurmeester) hem zelfs geen 2de premie geven. Ik kan begrijpen dat dat misschien hard overkomt, maar ik denk dat eerlijke kritiek nuttiger is dan een heleboel geslijm (waarmee ik niet wil zeggen dat mensen die dit paard een eerste premie waard vinden per definitie slijmerds zijn). En zoals reeds gezegd: ook zonder premie kan een paard een heel waardevol maatje zijn met een goedmoedig karakter!!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 06:44

daar ben ik het geheel mee eens ( behalve niet 2e premie waardig... foto´s kunnen een heel erg vertekend beeld geven) FRENIA ...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:54

ja das waar, maar op dit moment kan ik hem dan ook enkel en alleen beoordelen naar die foto's dus kan ik er ook onmogelijk over gaan speculeren hoe hij er misschien in het echt zou uitzien...
zoals ik al zei ben ik geen keurmeester en kan ik dus ook geen premies uitdelen, maar van wat ik zie op foto zou ik op de keuring voor dekhengst een derde of een lage tweede premie geven. Uiteraard zonder nu (via foto) te weten hoe hij beweegt etc...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:26

misschien is het goed dat de eigenaar wjerbo eens een goede medische keuring laat geven. want als dit piephakken zijn, op 2 jarige leeftijd, blijven ze zo van dit formaat en is het in de toekomst ook niet schadelijk?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 08:08

Ik denk dat veel mensen dekhengsten onderschatten... het brengt iets meer met zich mee dan gewoon een hengst houden en dan heb ik het niet alleen over het financiele vlak...
Met een 1e premie ben je er zeker nog niet... buiten de premie om... er zijn ook hengsten die goedgekeurd zijn als dekhengst die geen premie hebben... dus de premie is maar een extra... vraag me alleen af ofdat TS goed heeft uitgezocht wat het allemaal inhoud om een dekhengst te houden en alles wat het met zich meebrengt...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:02

Pellie schreef:
misschien is het goed dat de eigenaar wjerbo eens een goede medische keuring laat geven. want als dit piephakken zijn, op 2 jarige leeftijd, blijven ze zo van dit formaat en is het in de toekomst ook niet schadelijk?

Mee eens...

Ga zeker achter de oorzaak aan van de piephak....kan het door stal komen ,door het schuren....want het kan ook zeker komen door teveel belasting van het spronggewricht`.
Laat er naar kijken door de veearts!!!!

Piephakken zijn een schoonheidsfoutje waar ze weinig/geen last van hebben(als het oppervlakkig is maar daarvoor moet advies vragen bij de VA..scan??).
Maar Wjerbo heeft last van zomerjeuk en best heftig(op foto gezien..oa zittend schuren in de weide..kan daar de sprong ook niet teveel belast worden).
Zelf heb ik ook 2 jeukerds staan en weet dus wat het is....en zou nooit of te nimmer met een hengst fokken met deze afwijking.
Zijn uiterlijk vind ik moeilijk...ik ben geen keurmeester dus hier geen tips...ik persoonlijk vind het een leuke tink maar absoluut geen 1e premie of goedgekeurd dekhengst(maar er zijn zoveel 1e premie's/hengsten bij beide stamboeken waar ik niets aan vind....oké leuke tink maar gewoontjes.

het ergst van dit paard vind ik nog steeds de zware belasting zowel lichaamlijk als geestelijk.
Ik zeg niet dat zijn dikke sprong er door komt maar ....je weet dondersgoed dat dit paard teveel belast is op te jonge leeftijd.
Het is een gouden paard qua karakter want anders liet hij dit allemaal niet over zich heen komen(ik heb het resultaat van een tink op te jonge leeftijd dwingen..levenslang een snaar los)
Helaas schijnt dit steeds meer voor te komen....kijk op Mp of andere advetentiesite en de 2,5 jarige vliegen je om de oren incl. zadel en hoofdstel.
Jammer!!!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 05:38

ik ga met Lecytinker mee, het is een behoorlijke verantwoording dat dekken en er gaat heeeeel veel tijd in zitten, en als je dat doet met je hengst moet je het goed en netjes doen, en in het dekseizoen kunnen de hengsten behoorlijk heftig zijn zo nu en dan.