achal-teké

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Re: achal-teké

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:40

Ik vind ze heel mooi. jammer dat ze hier zo zeldzaam zijn. Ik heb er 1 keer eentje gezien (en hij was nog wel te koop..) en die was nog voor een kwart arabier ofzo.
Afbeelding

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:49

ik vind het een erg lelijk ras als ik eerlijk mag zijn.. Zo dun en een spillenekkie. Alleen de vachtkleur is vaak erg mooi en apart.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 18:57

iemand nog iets toe te voegen of een andere reactie??????

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:19

marn schreef:
ik vind het een erg lelijk ras als ik eerlijk mag zijn.. Zo dun en een spillenekkie. Alleen de vachtkleur is vaak erg mooi en apart.

Dan heb jij geen smaak

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:34

de paarden van djengiz khan...Ik vind het kanjers van paardjes. vooral ook omdat ik gek ben hoogbenige ranke paarden(volbloeds vind ik helemaal het einde(engels dan wel he)). daarbij zijn het paarden die ik enorm leuk vind omdat ze wijs zijn ze gaan graag en tsja je kan het heet noemen, ik noem tegenwoordig rijpaarden koel.
Afbeelding
grafiti

http://home.hetnet.nl/~akhal-teke/

de paardjes komen trouwens uit turkmenistan

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:44

Schitterende paardjes. Vooral idd die goude kleur. Jammer dat ze zo iel zijn, maar dat ik dat vind komt meer omdat ik de groot en stevig ben voor zo een iel dier. Maar ik vind ze schitterend om naar te kijken! Verder weet ik helaas niet zoveel van dit ras. Heb daarom dit topic ook gelezen. Heb weer een boel geleerd.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:48

nooit verwacht dat je aan de andere kant van dit vierkante schermpje nog iets educatiefs zou meemaken ook he

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:40

Woogy schreef:
de paarden van djengiz khan...Ik vind het kanjers van paardjes. vooral ook omdat ik gek ben hoogbenige ranke paarden(volbloeds vind ik helemaal het einde(engels dan wel he)). daarbij zijn het paarden die ik enorm leuk vind omdat ze wijs zijn ze gaan graag en tsja je kan het heet noemen, ik noem tegenwoordig rijpaarden koel.
Afbeelding
grafiti

http://home.hetnet.nl/~akhal-teke/

de paardjes komen trouwens uit turkmenistan

Toerkmenistan ( zal wel het zelfde zijn)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:01

De officiële nederlandse schrijfwijze is turkmenistan (idd hetzelfde land ).

Overigens waren het niet de paarden van Djenghis Kahn. Die reed op de mongoolse paarden/pony's. Maar toen hij Turkmenistan eenmaal veroverd had lijfde hij logischerwijs natuurlijk ook de Akhal-Teke's in.
Maar dat bleef een minderheid in zijn cavalery.

Die van mij komt binnenkort weer thuis, ik heb 'm echt gemist. Zijn moeder heeft in september een 80 km CEI** endurance wedstrijd gewonnen!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:48

do4evah schreef:
Leentje1 schreef:
In een van mijn honderd paarden boeken (misschien ietsje minder hahaha )
stond dat het pittige karakter van de achal teke komt doordat: vroeger deze paarden in een kuil of omheining werden gezet en toen door de hele stam bekogeld werden met stenen. Behalve door 1 iemand zijn eigenaar. Hij/zij gaf het paar eten en verzorgde zijn wonden. Hier door komt misschien het karakter

Dit lijkt me heel onlogisch: een voorval als dat kan niet het karakter van een dier (of mens) veranderen. Karakter is genetisch bepaald. Zoiets kun je niet overdragen volgens mij.

Als je je witte paard zwart verft, krijg je de volgende generatie ook geen zwartjes

Maar goed, ik vind de arabier een stuk mooier dan de Akhal Teké.

ik zei ook niet dat het kon ofzo . Gewoon leuk weetje voor de mensen die dat willen weten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:53

Karakter kan in die zin overgedragen worden dat de moeders het de veulens leren, na eeuwen en eeuwen zou het best een raskenmerk kunnen worden denk ik.

Jammer dat we geen warmbloedjes hebben met die aparte goudkleuren.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:02

en las ik nou zo'n beest wil hebben waar kan ik m dan kopen? waarom zijn er zo weinig in Nederland? misschien als volgende paardje zo een....

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:13

Ik ga voor de hazewindhond en de gouden achal-teké .
Zonder gekheid, ik vind ze heel gaaf! (Hazewindhonden ook trouwens)

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:38

Die horen dan ook wel bij elkaar.
dan heb je de hazewind onder de honden en de hazewind onder de paarden (dat is een van de bijnamen van de Akhal-Teke ).

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 13:41

k vind het een leuke bijnaam ''hazewindhond onder de paarden''

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 15:13

Niemand meer??????????????..........................

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:18

Leentje, ik ben er nog hoor. Als je nog wat wilde vragen roep je maar.

Zazou, er is nu 1 fokster in Nederland en 1 in België.
Er zijn er nu rond de 20 in Nederland, 4 jaar geleden was dat nog maar 3. Dus het aantal is hard gegroeid!!

Er zijn er zo weinig (niet alleen in Nederland maar ook in de rest van de wereld) omdat dit ras afgelopen eeuw twee keer bijna op uitsterven stond. Pas vorig jaar zijn ze van de bedreigde paardenrassenlijst afgevoerd.
Een gevolg van die zeldzaamheid, is dat het ras erg onbekend is.
Nog iets wat ervoor zorgt dat niet veel mensen in Nederland dit ras willen, is omdat ze zo totaal anders gebouwd zijn dan de standaard warmbloedpaarden. Daardoor denken veel mensen dat deze paarden niets kunnen en al helemaal geen dressuur. (in de VS zijn er een aantal Teke's die bewijzen dat dat onzin is en in de jaren '70 heeft een Akhal-Teke dat fabeltje al de wereld uitgeholpen door 3x Olympisch goud in dressuur te winnen)

nasheeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:56

1 fokster in Nederland in de wijk, stoeterij Argamak die een mooie collectie heeft waaronder Gargantua de schimmelhengst die al klasse II endurance loopt. en ook 1 endurance amazone die een zwarte halfbloed merrie heeft, rijdt er klasse III endurance mee, waaronder de Fasna trail van dit jaar. Zij heeft ook nog een jonge bruine volbloed akhal teke merrie. In Belgie zit Michele van kasteren met een aardige collectie en ook een meneer met ongeveer drie akhal teke's, die laatste zit vlakbij Maastricht.

nog een endurance amazone in Nederland met een recent gekochte halfbloed akhal teke, heeft dit jaar ook endurance klasse I gestart. de Kossack Stud heeft ze altijd al geimporteerd.

Vorig jaar op marktplaats een mooie jonge akhal teke ruin te koop, een akhal teke x arabier hengstveulen (uit een volbloed moeder die ook in Nederland staat) en ergens in Drenthe staat nog een 20-jarige volbloed te koop. Nederland kent waarschijnlijk toch wel wat meer akhal teke halfbloeden en volbloeden dan die 20 stuks.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:58

zippora schreef:
Leentje, ik ben er nog hoor. Als je nog wat wilde vragen roep je maar.

Zazou, er is nu 1 fokster in Nederland en 1 in België.
Er zijn er nu rond de 20 in Nederland, 4 jaar geleden was dat nog maar 3. Dus het aantal is hard gegroeid!!

Er zijn er zo weinig (niet alleen in Nederland maar ook in de rest van de wereld) omdat dit ras afgelopen eeuw twee keer bijna op uitsterven stond. Pas vorig jaar zijn ze van de bedreigde paardenrassenlijst afgevoerd.
Een gevolg van die zeldzaamheid, is dat het ras erg onbekend is.
Nog iets wat ervoor zorgt dat niet veel mensen in Nederland dit ras willen, is omdat ze zo totaal anders gebouwd zijn dan de standaard warmbloedpaarden. Daardoor denken veel mensen dat deze paarden niets kunnen en al helemaal geen dressuur. (in de VS zijn er een aantal Teke's die bewijzen dat dat onzin is en in de jaren '70 heeft een Akhal-Teke dat fabeltje al de wereld uitgeholpen door 3x Olympisch goud in dressuur te winnen)

laatste zin: was dat niet Absint en was dat niet in de jaren twintig?

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:00

Volgens mij de jaren '60. Gaaf hoor.
Hier een plaatje van Absent of Absint:

Afbeelding

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:37

Arab subsequently proved his exceptional talent in eventing and jumping, as well as prepotency as a breeding stallion. His son Absent, at the tender (for dressage horses) age of eight, won the gold medal in individual dressage under Sergei Filatov at the 1960 Rome Olympics with an astounding score of 82.4%. Absent went on to a bronze individual medal (again with Filatov) in the 1964 Tokyo Olympics and in 1968, under Ivan Kalita, was a member of the gold-medal Soviet team in Mexico.
zie ook: http://www.imh.org/imh/bw/akhal.html#achieve

inderdaad dus jaren zestig, echter geen 3 gouden medailles maar 1 gouden individuele, een bronzen individuele en 1 gouden team medaille, heel erg knap dus.

verder ken ik geen akhal teke's die dit hebben gepresteerd dus over fabeltjes uit de wereld helpen...

tien super goede volbloed arabieren in endurance wil ook bij lange na niet zeggen dat het hele ras geweldig is voor endurance...

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 08:41

Akhal-Tekes are perhaps best known for their extraordinary aptitude for endurance riding. In 1935, their suitability for the cavalry was tested in a famous endurance ride from Ashkhabad, to Moscow, a distance of 4330 kilometers (2,600 miles). Twenty-eight riders, riding Akhal-Tekes, the related Yomud breed and Anglo-Teke crosses, covered a broad range of terrain, including a severe, three-day, 360 kilometer (215 miles) test under the scorching sun of the Kara Kum desert. From the desert, which though stressful, was familiar terrain, they then rode through mosquito infested swamps, over rugged, stony footing, through heavy rain and huge forests. Eighty-four days later they arrived in Moscow. The purebred Akhal-Tekes, notably Arab and Alsakar, arrived in significantly better condition than the Anglo-Teke crosses, impressive evidence for the superiority of the purebred Akhal-Teke for hardiness and endurance.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:35

de akhal teke's hebben ook een hele aparte mooie glans echt heel erg gaaf!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb nog meer hoor :p zon 500 fotos haha

dvanspijker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:08

heey mede liefhebbers!!! hier nog een liefhebber en fan van dit mooie ras ik vind ze vooral mooi in de kleuren palomino, zwart en Golden Bay (Gelishikli als ik een eigen paard ga kopen, dan wordt t er zeker zo een! Heb er helaas nog nooit 1 in levende lijve gezien moet toch es gebeuren.... iemand nog ideeën waar ik er 1 kan vinden??
groetjes

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:56

ik vind ze erg mooi, maar zou er niet 1 zelf willen hebben.. veel te dun en prielig