vraagje over fjord ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

Re: vraagje over fjord ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:21

De allereerste reactie van een pony kan 200 kilo dragen klopt volgens mij niet helemaal. Er is namelijk een groot verschil tussen dragen en trekken. Zo kan een fjord bijvoorbeeld een behoorlijk grote trekkracht hebben, maar draagkracht is een stuk lager. Dit met name omdat het zwaartepunt op een ander stuk ligt.
Voor een kar kan een fjord zijn gewicht naar een kant plaatsen en dat is voorwaarts. Alle druk komt van achter, maar trekt het paard niet (en staat het op een rechte ondergrond) dan rust er ook amper druk op het paard. Wanneer een zwaar persoon op een paard gaat zitten dan ligt er ten alle tijde druk op rug, benen, etc etc...maw rijden is behoorlijk intensief voor het lichaam. Nu kunnen fjorden inderdaad veel hebben maar het is afhankelijk van de bouw van de fjord, de conditie (van zoveel uithoudingsvermogen als spieren etc) en de aan/afwezigheid van gebreken. Zo zal het ene paard zijn max hebben liggen op 80 kilo (en sommigen zelfs nog minder) op zn rug, de andere kan makkelijk 120 of meer aan!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:03

Bella schreef:
De allereerste reactie van een pony kan 200 kilo dragen klopt volgens mij niet helemaal. Er is namelijk een groot verschil tussen dragen en trekken. Zo kan een fjord bijvoorbeeld een behoorlijk grote trekkracht hebben, maar draagkracht is een stuk lager. Dit met name omdat het zwaartepunt op een ander stuk ligt.
Voor een kar kan een fjord zijn gewicht naar een kant plaatsen en dat is voorwaarts. Alle druk komt van achter, maar trekt het paard niet (en staat het op een rechte ondergrond) dan rust er ook amper druk op het paard. Wanneer een zwaar persoon op een paard gaat zitten dan ligt er ten alle tijde druk op rug, benen, etc etc...maw rijden is behoorlijk intensief voor het lichaam. Nu kunnen fjorden inderdaad veel hebben maar het is afhankelijk van de bouw van de fjord, de conditie (van zoveel uithoudingsvermogen als spieren etc) en de aan/afwezigheid van gebreken. Zo zal het ene paard zijn max hebben liggen op 80 kilo (en sommigen zelfs nog minder) op zn rug, de andere kan makkelijk 120 of meer aan!!

Hier ben ik het mee eens.
En een paard kan altijd veel meer trekken dan dat tie kan dragen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:22

hallo wat hieboven staat ben ik het helemaal mee eens 130 kilo is te zwaar maar niet om te trekken daar zijn ze ook voor gefokt ik zal daar zeker niet aan beginnen laat hem dan op een kwpn rijden dat is veel beter en staat vooral ook veel mooier veel succes moniek

proost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:47

hoi, ik heb een fjord van 1.51 het moderne type deze kan en mag niet meer dan 70 kilo dragen .wanneer er iemand heeft op gereden die te zwaar is (m'n vorige bijrijder)liep ze de volgende dag onregelmatig en had spierpijn.ik denk dat je moet kijken naar hoe het dier reageerd en niet alleen op het moment zelf maar ook de dagen er na! groetjes

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:47

ik weeg 80 (helaas) en ben ong 1.70 lang en ik ben 16 en ik rij al jaren op een fjord en ik weet ckr dat een fjord echt wel wat kilo's kan dragen zeker wel 100 kilo of meer
ik ken iemand die is egt heeeeel zwaar en die rijd op een kwpn dus het ligt denk ook wel aan de bouw van een paard fjorden waren oorspronkelijk trekpaarden ook al heeft dat niets met gewoon 'dragen' te maken maar die kunnen heus wel wat meer hebben dan een gewoon slank paard

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:34

Fjorden zijn heel compact, veel kracht in een klein bol ponylichaam..
Ze kunnen zeker wel wat hebben..

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:40

Er zijn maneges en stallen die een grens van 90 og 100 kilo aanhouden. Ik denk ook dat het van fjord tot fjord verschilt, maar ik denk dat het niet goed is voor een fjord om meerdere dagen per week iemand van over de 100 kilo te dragen... Je merkt dat trouwens vanzelf wel, je fjord gaat wel in protest!

farahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:13

ik dacht dat een paard bijna zijn eigen gewicht kon dragen maar een fjord kan veel dragen hoor ..

_______
FARAH

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:05

Ze KUNNEN het wel, maar ze slijten eerder en worden dan niet zo oud.
Is natuurlijk afhankelijk van het gewicht.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:14

Zoals ik hierboven paar maanden geleden ook zei: verschilt per paard.

Ken een paard die echt...groot is, rond 1.75, breed. Als je het paard ziet is het gewoon gigantisch beest, maar deze kan maar weinig gewicht dragen, bij te zwaar begint hij te kreupelen etc.

Dus tja ook hier weer; verschilt per paard. Als jij een groot paard hebt wat er robuust uit ziet (eventueel dus ook grote robuste fjord) , maar met een zwakke (of ongetrainde) rug of benen en je zet daar een zwaarder persoon op......tja verwacht dan niet dat je paard dat aan moet kunnen!

Daarbij nogmaals: Een fjord kan veel trekken, maar dragen...tja...verkijk je er niet op! Mensen zeggen heel gemakkelijk: Ooooh dat kan wel. En achteraf blijkt dan toch niet...

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:47

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe iemand rijd. iemand die 80 kilo weegt en zit te bonken lijkt me minder prettig dan iemand van 100 kilo die goed met de bewegingen mee gaat.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:05

een fjord is echt harstikke sterk.. maar dan moet je niet zo een slank gebouwde nemen lijkt mij
Ik denk dat ze wel 100 kilo kunnen dragen.. 150 maximaal?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:24

Zoals eerder gezegt in dit topic, denk ik idd dat dat heel veel verschilt.
Dat ligt aan hoe je Fjord is gebouw, of z'n rug goed getraind is, of z'n rug en benen in orde zijn, hoe z'n conditie is, enz.

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:56

Ik denk iets van 90...
Alleen dat ligt natuurlijk ook aan de bouw van de fjord en hoe groot hij is