Tinker, wat voor bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Tinker, wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:05

Ik rijd mijn tinker ook met een koperen enkel gebroken watertrens. Tijdelijk wat problemen gehad, ze trok de tong over het bit en pakte het beet, de veearts zag niets bijzonders. Toen een correctiebit geprobeerd. Vond ze afschuwelijk. Toch nog een tandarts laten komen, ze had een beetje een golfgebit. Niet erg, zelfs de tandarts twijfelde of dat de oorzaak was maar zei wel dat zij een heel gevoelige mond heeft. Na bijvijlen knapte het idd toch weer op. Ik heb het correctiebitje (K&K 13 cm) maar weer aan de kant gelegd en ben weer voorzichtig met de watertrens begonnen.
Conclusie voor mij: een paard trekt nooit harder dan ik, als ik zelf maar voorzichtig ben is zij superzacht in de mond.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:56

ik ken een tinker en die eigenaar rijdt met een enkelgebroken bit volgens mij

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:45

Ik ben heel erg blij vandaag, want ik heb met een dubbelgebroken bit gereden! En het ging goed! Ze kwam fijn terug en ze liep ontspannen. Ik heb eens nagedacht over allerlei bitten en ik wilde zo'n dubbelgebroken bit eens uitproberen. En dat ging dus goed!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:40

He super zeg goed om te horen,

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:28

Ik weet dat ik soms een beetje eigenwijs ben! Maar ik vind het ook echt gaaf dat ik weer eens een normaal bit heb voor een jong paard. Ik kende de dubbelgebroken bitten eigenlijk niet zo. Een vriendin had er nog een liggen. Ik dacht, ik probeer het gewoon in de bak. In stap liep ze heel fijn met wat aanleuning. in de draf niet maar dat kan ik ook nog niet verwachten. Ik ga het gewoon langzaam opbouwen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:10

klint goed tinkermeisje ach en de aanleuning dat komt wel knabbelt ze wel lekker op het bit,

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:08

Op het laatst begon ze wat te knabbelen. Maar het voelde meteen anders als een enkelgebroken bit. Ik kon haar met fijne hulpen sturen. Met dat enkelgebroken bit had ik echt geen contact.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:22

Nee dat kan hoor, ben wel blij voor je dat het goed voelde,

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:14

Ik rijd mijne met een simpel redelijk dik gebroken trensje in de bak, en buiten met hackamore. Voor mij de ideale combinatie, buiten is ze me te vaak door het bit heen gebroken, en hackamore rijd voor mij toch fijner buiten. Meer vrijheid, lekker lange teugel en lang leve de lol. en ik kan er haar mee houden. Daarmee bedoel ik niet dat ik hem er maar erom heb gehangen omdat ik m'n paard niet aankan, maar als Jes wil, dan gaat ze. en nou gaat het prima voor dressuurmatig gewoon bitje, vind ik in de bak fijner rijden. Geloof dat Jessie er ook wel tevreden mee is zo

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:02

Ik rijd over het algemeen met een (denk ik) normale dikte dubbel gebroken watertrens. Soms met een enkel gebroken watertrens en redelijk dunne bustrens. En ook vaak met een westernbit, maar moet van mezelf nu eindelijk eens gaan wennen aan een "gewoon" zadel.. Maar ik moet zeggen dat Bonita op dunnere bitten beter reageert op dikke, want daardoor ademt ze niet goed en loopt veel te snuiven als ik er een dik bit in hang. Doordat ze het niet prettig in haar mond vindt, wordt ze er ook nog eens koppig door..

Groetjes Dianne

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:26

Ik rij nog steeds op een simpel normale dikte enkelgebroken trensje... (weet niet meer of het een watertrens of een D-trens was...) of op (touw)halster.. of met alleen een touwtje om de hals

en voor de kar met een Liverpoolstang

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:04

Marjolein117

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:06

Hoi,

Ik rij mijn tinker op een enkel gebroken bustrens 21mm. Zij is hiermee ingereden en rijd hier gewoon het beste mee. Ze kauwt graag op haar bit. En neemt hem ook makkelijk aan. Ik heb wel eens een ander bit geprobeerd. Een dubbel gebroken KK bit, maar daarmee was ze bijna niet meer te stoppen. Ik heb toen snel haar andere bit er weer in gedaan en ze was meteen weer rustig.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:34

Supertje schreef:
Don't shoot me, maar ik rijd Jordy alleen nog maar op een k&k correctiebit. En niet omdat ik een scherp bit nodig heb of omdat hij moeilijk in de aanleuning is.

Toen dat eenmaal over was wilde ik toch een zo zacht mogelijk bit, ook omdat Jordy nogal een probleemmond heeft. Hij heeft een erg hangend rooster (blijvend) een hele korte mond en gewoon weinig ruimte.

No worries , heb voor Kieran sinds enige tijd ook een KK correctiebit. De aanschaf van dat bit was ook de aanleiding voor http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=51&t=432469

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:50

Ja die linkte ik dus ook al een paar reacties terug (eigenlijk zaten er heeel veel reacties nog tussen, maar database heeft dat dus gewist)