Belgen,shires e.a. zwaarlijvige gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

expiriment

Re: Belgen,shires e.a. zwaarlijvige gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:43

Veel fotos van groninger paarden op www.feelfreefotos.nl en op bokt-forum onder rassenpraat(groninger)

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:46

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:01

Manuutje1990 schreef:
Je ziet tegenwoordig dat Shires het heel aardig doen in de Dressuur, ondanks hun gewicht kunnen ze heel goed lopen, vooral omdat ze lange benen hebben, en een lange hals, in tegenstelling tot de meeste Trekpaardrassen.

dutske schreef:
dat kun je niet vergelijken
pony's zijn in verhouding vele malen sterker dan een paard.
een schetje bv kan op een vlakke weg zijn gewicht 3 maal trekken
dus een pony vvan 150 kilo kan/mag 450 kilo trekken
ik zie een belg van 900 kilo geen 2700 kilo trekken hoor.
een pony en een paard kan en mag je niet vergelijken

Dan vergelijk ik ze niet, ik blijf erbij dat een Belg echt wel meer kan hebben dan 90 kilo, ze zijn niet van papiermachee.

ze kunnen mss wel meer hebben dan 90 kilo
maar ieder paard kan zonder al te veel problemen meer dan 90 kilo dragen, maar wat effect zal dat geven op langere termijn?
ik zou, als het voor agelijks te rijden is toch gaan zoeken voor een groter slagje paard, een belg is nu ook niet echt een kwiek rijpaard, een shire dient daar dus beter voor.
ook lange afstanden is voor e meeste belgen niet weggelegd, gewoonweg omdat ze veel grovver en logger gebouwd zijn, met korte beentjes eronder.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:06

Je hoeft ook niet persé een stamboek Belg te nemen, er zijn er genoeg die dan geen premie's winnen om dat ze te lucht gebouwd zijn, maar dat zijn verder wel heel leuke paarden, en er niet minder sterk op, maar wel veelzeidiger. En een Belg geen kwiek rijpaard? Er zitten er idd tussen die meer geschikt zijn voor simpel menwerk, maar ik kan zo een paar voorbeelden noemen die heel veelzeidig zijn.
Nog een heel leuk ras is een Duitse Koudbloed, ik heb er zelf 1 gehad. Heel leuke vriendelijke en veelzeidige paarden, heel betrouwbaar, maar wel met de nodige pit. De merrie die ik had kon ook heel leuk dressuur lopen. Die van mij was maar 1.63 maar er zijn er ook die 1.70 zijn of nog groter. Ze zijn er ook kleiner trouwens, en er zijn veel verschillende types, omdat elke Duitse provincie z'n eigen Koudbloedras heeft. Ik had een Westphalisch Kaltblut, maar zo heb je ook Rijnlanders, en Schleswiger Kaltblüts.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:42

je hebt uiteraard uitzondering in de belgen, ik rij zelf zoeentje.
ze loopt voor de kar, als ze zin heeft op het land (meestal vertikt ze het daar om te trekken)
ik rij regelmatig buitenritten van 2 uur en langer, ook door het land crossen is geen probleem,
een sprongetje tot 50 cm gaat ook (als ik erop blijf zitten)
en in de piste kent ze de basisgangen en figuren, en zijn we nu aan het verderwerken.
Maarh te is gewoon geen rijpaard, ze loopt goed onder het zadel, maar ze mist toch bepaalde kwaliteiten om een echt goed dressuurpaard te worden.
MAar voor recreatief te rijden zijn ze wel goed geschikt, maar om verder te gaan in de dressuur zou ik toch voor een shire oid kiezen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:05

Ik hierboven ookal gezegd dat een Shire ondanks hun grote en gewicht heel leuke dressuurpaarden kunnen zijn.
De Duitse Koudbloedmerrie die ik had kon ook hartstikke leuk dressuurlopen. Ze staan ook iets hoger op de benen dan een gemiddeld Trekpaard, en ze zijn ook iets langer in de hals.
Tekla kon ook oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts, en ze kon ook heel netjes nagevelijk lopen. Ze kon ook best leuk springen, maar dat moest je niet te vaak en niet te hoog doen, want als er ineens zo'n gewicht op die voorbenen komt bij het landen, hebben ze toch snel overbelaste voorbenen. Als je een meter ging springen dat was dat gewoon slecht voor d'r voorbenen, dus gekker al 80 cm moest je het niet maken.
Maar ik ken wel een Belg die zo over een meter heen vliegt, maar persoonlijk zou ik het niet vaak doen met zo'n zwaar paard, zomaar 1 keer kan best, maar voor de rest zou ik echt niet hoger gaan dan 80 cm, ookal kunnen ze het wel, het zijn wel heel zware paarden.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:10

Misschien is een grote zware tinker (vanner) een oplossing?
Die kunnen ook het hele jaar door op de wei.
Bij het stamboek kun je vast meer info krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:41

een tinker is ook een optie.
mss een zware fries met geen al te zwakke rug.

springen moet je inderdaad niet doen met die zware paarden, ik doe het heel nu en dan eens (maximum een keer in de maand), maar als het 50 cm hoog is is het veel.

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:40

hoi koudbloeden staan inderdaad bekend om hun karakter, ik heb zelf eentje en mijn vader ook het zijn echt goud eerlijke paarden en kunnen gewoon bij andere in de wei. kijk anders even op mijn profiel

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:15

Ik heb afgelopen winter een zware belg dressuurmatig gereden en die kon vantevoren ook alleen maar voor de kar lopen... Nu wordt hij western bereden, omdat de eigenaar voornl recreatief wilt rijden en een westernzadel leuker en fijner vind. Een stalgenootje van me (een meisje van 16 jaar) heeft een belg een paar keer uitgebracht op wedstrijden.

Dus ze kunnen het zeker wel hoor!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:18

Afbeelding
dit is mina in januari

Afbeelding
dit was eind juni

eens ze in conditie zijn zijn ze direct veel ranker en vlotter ook.
echt wel ideale paarden voor recreatief te rijden.
Mina is heel eerlijk, maar heeft wel een gebruiksaanwijzing, en je moet ermee om kunnen gaan...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:07

@ Dutske: Dat is een leuk beest! Wat een verschil trouwens, haha. Wel zonde van de staart.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:18

bedankt
halfjaartje verschil, de eerste foto was het ook winter en geen conditie, e nwas ze boos dat ze moest werken :p
de 2 de foto, bereconditie, en zat ze zo heel lief te kijken

de staart is inderdaad jammer, maar ze is inmiddels al 9 jaar, haar veulen volgend jaar houdt zijn/haar staartje

Enya_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:40

hallo ik zat jullie site te kijken echt grappig er zijn niet zo veel mensen die voor een belg kiezen om te rijden wij hebben ook belgen en het zijn gewoon super beesten kwa karakter.we zijn nu bezig met 1 om in te rijden er had nog nooit iemand op gezeten en we stapte er zo op echt super maar daarin tegen hebben we ook een belg die echt niets wil ze is erg onrustig en als we met zadel aan komen word ze helemaal gek maar ze is ook al 15 jaar en komt uit frankrijk daar heeft ze denk niet zulke goede ervaring opgedaan dus mag ze nu van haar oude dag gaan genieten we hebben ook een jaarling en een veulen van 3 maanden en we kunnen echt alles met ze doen het zijn echte knuffels dus ik raad het echt aan om een belg te nemen ze zijn heel sociaal en het zijn echte moedertjes over de hele kudde ze bescheremen de hele groep.ik vind het leuk als je me laat weten wat het geworden is je kunt me altijd mailen als je vragen heb ze zijn echt super maar kijk uit voor hun grote voeten hihi groetjes annelies

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:37

sandr0 schreef:
omdat mijn kleintje afgelopen zondag op de foto is geweest zal ik de link plaatsen. Boris is dus 3 jaar, 1.71 hoog en een kruising tussen een fries en een clydesdale.

viewtopic.php?f=53&t=456227&start=0&st=0&sk=t&sd=a

helemaal mijn type!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:03

nou dat is altijd leuk om te horen Yvonniej !!!!!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:17

Als je geïnteresseerd bent in Shires kom dan op zaterdag 17 september hier kijken!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:43

Belgen kunnen echt MAKKELIJK meer dan 90 kilo hebben en ik heb ook aardig wat belgen een nette proef zien rijden hoor (in Amerika) je ziet het niet snel maar ze kunnen het best. Maar volgens mij is het ook niet de bedoeling van de TS om dressuurmatig heel ver te komen. Bovendien, shires kunnen ook een aardige proef lopen maar ook dat zie je niet vaak. En je kunt best springen met een koudbloed maar het is ook afhankelijk van het paard. Je moet goed an weten te schatten of het paard wel capabel is en dat is per paard afhankelijk maar ik ken zat friezen die een aardig endje springen en ik heb foto's gezien van tinkers hier op bokt die ook de een meter halen.
@Craignethan, wat leuk ik ga het in mijn agenda zetten en kijken of ik kan komen!!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:50

@Craignethan, jammer dat het niet dichter bij is, ik vind Shires machtige beesten, zo kolosaal, trouwens Belgen ook!
De mijne is net een minishire van ruim 1.40 m.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:15

dutske schreef:
bedankt
halfjaartje verschil, de eerste foto was het ook winter en geen conditie, e nwas ze boos dat ze moest werken :p
de 2 de foto, bereconditie, en zat ze zo heel lief te kijken

de staart is inderdaad jammer, maar ze is inmiddels al 9 jaar, haar veulen volgend jaar houdt zijn/haar staartje

heb ergens gelezen dta een staart wel terug kan groeien licht eraan tot waar die af is geknipt, bij jouw paard zie ik heb al aangeroeien op de 2e foto

sorrie ffies offtopic...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:38

hij is nu ongeveer 20 cm lang, nuja,het haar toch
ik onderhoud het met antiklit spray, zodat het goed ontklit blijft en voller lijkt.
het haar is wel vrij dun, maar beter dan niks he

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:26

Een gecoupeerde staart die aangroeid heb ik echt nog nooit van gehoord.
Je hebt idd wel is dat de haren vrij lang groeien, maar een echte staart zullen ze nooit meer krijgen hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 19:20

tzijn de haren dta ik ook bedoel he
lang gaat die inderdaad niet worden, in het midden van de staart blijven de haartjes kort.
enkel twee plukjes langs de zijkant worden redelijk lang.
dus die laat ik zo lang mogelijk worden, voor de winer, om haar edele deeltjes wat te bschermen.
kan dit kwaad als ze drachtig is en regelmatig koude wind daarop krijgt? (door de korte staart dus)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:33

dutske schreef:
tzijn de haren dta ik ook bedoel he
lang gaat die inderdaad niet worden, in het midden van de staart blijven de haartjes kort.
enkel twee plukjes langs de zijkant worden redelijk lang.
dus die laat ik zo lang mogelijk worden, voor de winer, om haar edele deeltjes wat te bschermen.
kan dit kwaad als ze drachtig is en regelmatig koude wind daarop krijgt? (door de korte staart dus)

Ik had het eigenlijk niet tegen jou.
Voor zover ik weet kan het geen kwaad voor de drachtigheid. Heb ik iig nog nooit van gehoord.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:20

oeps
maar om even de misverstanden uit de wereld te helpen.
overigens zie ik dat ik in men vorige post weer veel typo's gemaakt heb,sorry daarvoor