tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dobbel

Re: tinker inrijden op ? jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:16

Ja daar heb ik hem voor gewaarschuwt, maar hij was zo zeker van zijn zaak dat hij goed bezig is, ja ik hoop dat hij nu gaat nadenken, en dat geld ook voor andere mensen die zulke dingen met jarlingen en 2jarigen doen, want die zijn er helaas te veel,

zoals een beetje vd op 2 jarige leeftij oke dat kan wel vind ik, en zoals langs de weg en afspuiten en een dekentje op enz,is alleen maar goed voor de ontwikkeling, maar niet wat deze jongeman doet,

Ik geloof best dat hij het met goede bedoelingen doet, maar het is zo jammer dat hij niks wil aannemen van anderen,

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:33

Jongen toch, waar ben je mee bezig
Normaal gesproken reageer ik nooit in dit soort topics, maar dit moet me toch even van het hart hoor...
Ik schrok vooral van de foto die viefdepief geplaatst heeft een eindje terug, zo'n jong paard en dan al strak bijgezet, dubbele longe en dan al zo hoog laten springen
Dit doe ik nog niet eens met mijn tink van 5 jaar, sterker nog we zijn net pas begonnen met de dubbele longe, beetje stappen, draven en een rustig galopje en nog niet langer dan een kwartier, om de lol erin te houden. Een paard van 2 is nog maar een kleuter, laat dat beestje lekker nog minstens 1 tot 1,5 op de wei staan voordat je een (rustig!) beginnetje maakt met beleren!
Maar ach, wie ben ik eigenlijk om er wat van te zeggen, als je je paard zo nodig nu al wil beleren moet je het vooral zelf weten, maar kijk er dan niet van op als je later tegen (mentale en fysieke) problemen aanloopt...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:29

Och mijn hemel!!!
Ik kwam toevallig op die site om dat diertje te bekijken.
Ik werd groen en geel toen ik dit zag!
Dit dier gaat stuk of is al stuk.
Je kan hem toch niet laten springen als die stumpert vast gezet is met bijzet,hoe moet hij in godsnaam die klap in zijn mondje op vangen.
(wat als hij op die dubbele long terecht komt met zijn achterbeen)

2 jaar zijn ze helemaal besodemieterd!!!
Al zijn boten zijn nog week,zijn rugspieren zijn nog niet volgroeid,en toch al in de krul moeten lopen!!!

Tis allemaal kraak been wat nu weg rot door de klappen en nooooit meer terug komt.
Wat weg is krijg je bot op bot,dus slijtage en pijn

Medelijden heb ik met dit dier!
En geen goed woord voor deze mensen,die er duidelijk geen verstand van hebben wanneer je een koudbloed zachtjes aan een beetje mag gaan belasten.
Rose was 4,5 dat ze een rondje mocht lopen met iemand erop.

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:50

Wat mij opvalt is dat t paardje op geen een 'werk/spring' foto zijn oortjes naar voren heeft...
Ze liggen overal plaat naar achter..Verder kan die zijn hals niet strekken boven de hindernis omdat hij door de dubbele longe word vastgehouden..

Ik ben ook wel bezig met een 2 jarige..Maar puur alleen een dekje opdoen..dingetjes dat ze naar mij gaat luisteren mij volgen..Haar leren wat longeren is..Maar geen uur ozzow en hoge hindernissen! laat staan een dubbele longeerlijn!
Jochie denk eens na!
Je paardje kijkt onder het werken niet gelukkig..denk daar eens aan,..
1 foto bij een sprong zie je de longeerzweep hoog in de lucht..dus vast niet vrijwillis..

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:50

ff reageren, iemand zij touwen om hem te laten buigen, nou die waren er niet voor om hem te laten buige hij doet t ook zo zionder iets, verder vind wjerbo alles wel goed, en wat die bijzet betreft da doe ik niej meer, en k ben al anders besig

en met die ene foto waarvan iemand zij daar heeft ie zeker de 2e balk eraf gegooit , nou nee, hij heb uhm late ligguh

gr's wjerbo-en-ik

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 19:53

waneer ga je toch eens nadenken, zegt het niet genoeg als zoveel mensen dit zeggen, kom op joh laat het dier een jaar staan,

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:57

nog een reactie , zun oren naar achter is meestel niet, en nu al helemaal niej meer, boven de sprong heeft zelfs het springpaard waarmee ik rijd (12jaar merrie) ook altyd oren naar achter, en tog winne we steeds, verder heb ik en de merrie en wjerbo een goede band, ik doe ook nooit 1uur mun maximum is 15min-3min en die grote hindernis is altyd 1 keer as ik al spring, verder spring ik al niej mer, en k zie nu alles wel in, mar t komt door andere mense die zegguh zo en zo moe/mag je doen , en daar heb ik naar geluisterd (stom) ma goe ben nu alleen nog een beetje dressuurmatig a/h longere, wel met dubbele lijn want anders komt ie naar je toe(iemand iets om da tege te gaan???) verder is ie al lkkr verkeers en anders mak

wjerbo-en-ik

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:03

Zo als ik al eerder zei, neem de adviezen die hier staan ter harte en probeer niet te veel naar de warmbloed mensen (niks op tegen hoor) te luisteren bij jou op stal die het zo gezegd beter weten. Als je het niet zeker weet, probeer dan info te winnen en bij zoveel mogelijk mensen na te vragen die wel verstand van tinks hebben

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:08

jaja, ma weet iemand eigenlijk waar je zo'n egte grote paardenvoetbal kan kopen, dan heb wjerbo wa e spelen in de wie

wjerbo-en-ik

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:11

Ik vind dat Wjerbo er ondanks zijn jonge leeftijd al best wel volwassen uitziet, denk dat dit ook hetgeen is waarin wjerbo_en_ik zich vergist.

Hoe volwassen dit paard er ook uitziet, ZIJN BOTTEN ZIJN NOG NIET VOLGROEID. Je sloopt hem op deze manier. Als je hiermee doorgaat, moet je niet raar opkijken als je over een aantal jaar je paard in kan laten slapen wegens zware artose, HKO of andere overbelastingsproblemen. Misschien wel sneller, want zo bijgezet springen is ook een enorme belasting voor het dier zijn banden en pezen.

Die 15-30 minuten "lol" van nu, kosten je paard jaren van zijn leven. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Gooi het dier nog een jaar of 2 op de wei en pak het dan weer op. Je moet dan wat meer geduld hebben, maar het is wel het welzijn van je paard. Uiteindelijk heb je er zelf ook meer plezier van, want als je zo doorgaat staan je vele dierenartsrekeningen te wachten en een paard dat op jonge leeftijd ofwel afgeschreven, ofwel afgemaakt wordt.

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:13

Ptries schreef:
Ik vind dat Wjerbo er ondanks zijn jonge leeftijd al best wel volwassen uitziet, denk dat dit ook hetgeen is waarin wjerbo_en_ik zich vergist.

Hoe volwassen dit paard er ook uitziet, ZIJN BOTTEN ZIJN NOG NIET VOLGROEID. Je sloopt hem op deze manier. Als je hiermee doorgaat, moet je niet raar opkijken als je over een aantal jaar je paard in kan laten slapen wegens zware artose, HKO of andere overbelastingsproblemen. Misschien wel sneller, want zo bijgezet springen is ook een enorme belasting voor het dier.

Die 15-30 minuten "lol" van nu, kosten je paard jaren van zijn leven. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Gooi het dier nog een jaar of 2 op de wei en pak het dan weer op. Je moet dan wat meer geduld hebben, maar het is wel het welzijn van je paard. Uiteindelijk heb je er zelf ook meer plezier van, want als je zo doorgaat staan je vele dierenartsrekeningen te wachten en een paard dat op jonge leeftijd ofwel afgeschreven, ofwel afgemaakt wordt.

Ik denk niet dat je hem perse weer 2 jaar op de wei moet gooien..Wat hij nu doet is cker teveel...maar om hem nu weer opeens de wei in te gooien lijkt me ook niet goed..
Ik laat de 2 jarige 2 keer in de week ofzow...15 minuutjes aan de longeerlijn ff alle energie eruit gooien..Lijkt me niks mis mee..Maar zoals hij het nu doet is gewoon inderdaad teveel..

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:15

as je hem nu ineens stilzet dan krijgt hij last van zun spieren dus doe ik gwoon rustig aan, zonder springen!!

wjerbo-en-ik

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:17

Tegen de verveling in de wei moet je kijken naar een Jolly Ball of iets dergelijk. Kun je kopen bij de grotere ruitersportzaken

en als je em gewoon een keer of twee keer in de week eventjes (10 minuutjes) longeert en em zn energie laat kwijt raken, dus ook nog niet echt dressuurmatig bezig zijn dan moet dat best kunnen. Ga er ook eens mee aan de hand dingen doen. Wees creatief

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:21

logeren is ook uit den boze je kan wel kunstjes enzo doen maar niet op een volte laten lopen dat is te zwaar,

langs de weg wandelen enzo dat is allemaal prima, maar verder niks daar is hij nog te jong voor, en als je stopt krijgt hij daar echt geen last van, integendeel hij knapt er juist van op,

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:26

Ja, pardon dat is ook zo. Maar inderdaad wat wandelen en laten wennen aan dingen als een waterslang enzo kan toch prima

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:27

En erergie kan die prima op de wei kwijt hoor,heeft ie jou niet bij nodig.
Als hij een spelletje wil doen geeft hij dat zelf wel aan.

Stoppen met zware arbeid,voor het behoud van je lief!
Of is ie je niet Lief?

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:30

En hij zal er inderdaad niets van krijgen als ie voorlopig lekker op de wei mag lopen hoor.

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:35

arm paard!!!! hopelijk struikeld hij niet een x met die strakke bijzetteugels over de hindernis. dadelijk breekt ie zijn nek nog! Denk toch fatsoenlijk na voordat je zoiets gaat doen met zo'n jong dier. mijn paard is nou 4 en we beginnen nu rustig aan met inrijden. heeft ook lkkr uit mogen groeien in de wei. af en toe poetsen. en toen ze 3 werd rustig aan de longeerlijn laten lopen

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:35

khep echt super medelijden met dit arme paard!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:02

wjerbo_en_ik schreef:
as je hem nu ineens stilzet dan krijgt hij last van zun spieren dus doe ik gwoon rustig aan, zonder springen!!

wjerbo-en-ik

Last van zijn spieren zou hij er niet van mogen krijgen.
Wat je prima kan doen met een twenter is wandelen, fietsen (als je het aandurft, ik deed het met mijn 2 jarige tink wel graag), vrijheidsdressuur en spelletjes.
Je kan die voetbal dus ook prima gebruiken om samen met hem te spelen, als hij het leuk vindt. Voor in de wei is een skippybal ook functioneel.

Probeer het longeren/springen etc gewoon los te laten tot hij ouder is. Ook al krijg je her en der advies om het wel te doen.

EN een ander vriendelijk verzoek, zou je gewoon nederlands willen schrijven en op de leestekens lwillen etten? Je reacties zijn erg moeilijk te begrijpen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:30

Het is niet de bedoeling om hier een discussie van een andere site voort te zetten, en al helemaal niet om daar foto's vandaan te halen. Hier dan ook een slotje.

wjerbo_en_ik,

let je erop dat je gewoon Nederlands schrijft zonder typfouten en met leestekens en hoofdletters?

/edit 11/7
Aangezien alle betrokken partijen ermee hebben ingestemd om de discussie hier voort te zetten, heropen ik het topic. Gaarne de discussie in normaal Nederlands en op een normale manier voeren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:50

Ik had mijn mening hierover al in een ander topic gegeven, maar zal hem hier nogmaals geven.

Aan het werk met een 2 jarige op de manier zoals jij het doet is bar slecht voor zijn benen. Je moet voor de gein eens met je hand om zijn pijpbenen van boven naar beneden voelen. Grote kans dat je dan harde bultjes voelt. Dat zijn schievels, botgroei door overmatige belasting. Gaat nooit meer weg, en zal bij eventuele opnamekeuring als dekhengst ervoor kunnen zorgen dat ie afgewezen wordt.

Wat je dan wel met hem kan doen? Genoeg. Zoals hierboven al geopperd is, ga fietsen met hem. En dan geen uren in draf naast de fiets, maar gewoon kleine stukjes rustig aan. Stap is de beste gang om conditie op te bouwen.

Succes met je paardje, ik hoop dat je inziet dat het echt niet kan wat je doet, en dat je in het vervolg wel 2x nadenkt voordat je hem weer zo bijzet of longeerd..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:34

Er is al genoeg hierover gezegd, maar ik wil toch nog even deze link plaatsen.

http://www.horsemanship.org/bha.asp?art=oudgenoeg.html

Als je deze link gelezen hebt, zul je denk ik ook inzien dat longeren aan een longeerlijn op dit moment nog echt te vroeg is.
Daarbij komt nog dat onze tinkers ook zwaarder gebouwd zijn.

En een dubbele lijn gebruiken omdat ie anders naar je toekomt? Volgens mij is dat niet het idee achter een dubbele lijn. Ik ben van mening dat je ook de dubbele lijn pas (bij een tinker) pas va min. 5/6-jarige leeftijd moet gebruiken, tenzij je van plan bent om binnen 1 jaar na 't inrijden door te stomen naar Z-dressuur o.i.d.

Ik heb zelf ook een 2 1/4 jarige tinkerhengst en die staat lekker op de wei met z'n andere 2-jarige tinkerhengstkameraad. Af en toe een heerlijke poets- of wasbeurt en een fixe wandeling vinden ze heerlijk. En natuurlijk draven we dan ook wel eens een stukje (en een heel klein stukje galop), maar dat is op 't rechte stuk. Zo leert ie ook luisteren en wordt ie verkeersmak. Wandelen doen we max. 1 x per 2 weken. En verder.....lekker jong laten zijn.

En wat betreft die beweging.....als je in mijn Foto-album kijkt, zul je zien dat de paarden zelf wel voor beweging zorgen hoor!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:51

Hier schrik ik toch wel van. Ik heb veel gezien maar dit nog nooit. Springen aan de dubbele lijnen lijkt me niet erg fijn voor het paard omdat hij voor niet weg kan. Wat bereik je er uberhaupt mee om zo'n jong paard zo hoog te laten springen?

Ik ga mijn tinkers ook inrijden deze winter, ze zijn dan 2,5. Het is maar net wat je ermee doet en hoe vaak. Wil met NH voorzichtig gaan beginnen en het opbouwen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:31

Heb alleen de eerste pagina gelezen maar ik ben wel van menig dat een paard heel goed zelf zijn energie kwijt kan op het weiland, dat kunnen ze prima zelf regelen.

Het is ook een beetje een cirkel, hoe meer je met hem doet, hoe meer energie hij krijgt, hoe meer energie hij kwijt zal moeten en hoe meer je met hem zult moeten doen.......Het dier is 2!

Verveling op de wei voor een tinker?? De mijne moet gras zien en dan is het goed. Zijn maatjes zorgen voor de pleziertjes en stukjes opvoeding tussendoor.

Ieder de keus om zelf te bepalen wat het moment van inrijden is, begin je er vroeg mee zorg dan dat het echt geleidelijk aangaat en dat het niet is alleen omdat je niet kunt wachten met rijden.
Ik zou het overigens niet op mijn geweten willen hebben dat mijn dier door overbelasting later problemen krijgt, alleen omdat ik zo graag wilde rijden of longeren of springen of weet ik wat.

Dubbele lijn kan je ook prima gebruiken bij het aanleren van het mennen, dus naar mijn mening is dat niet pas met een jaar of 5/6. Ik wandel er mee door het bos met mijn koeienman en neem hem met de dubbele lijnen het dorp mee in.
Zo leert hij ook zelfstandig te lopen zonder dat ik steeds voor hem loop ( straks met de 4-wieler er achter loopt hij toch ook voorop).