IJslanders; vijfgangen of viergangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: IJslanders; vijfgangen of viergangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:41

horseslover1 schreef:
Mijn verzorgpony's doen verschillend,, De ene doet 5 gangen en de andere 4.
Ik vind 5 gangen het fijnst!

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:47

Glossi schreef:
horseslover1 schreef:
Mijn verzorgpony's doen verschillend,, De ene doet 5 gangen en de andere 4.
Ik vind 5 gangen het fijnst!

ze vindt een vijfganger fijner rijden
ik hoor het wel vaker

Feti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:08

Nou ja het is natuurlijk smaak, maar het is ook wel zo, dat hoe meer (gangen) er aan zit, hoe moeilijker het is! Een vijfganger kan gauw te lateraal worden, en is een vierganger vaak makkelijker te rijden door een onervarener persoon. Of iemand die geen zin heeft dat uit te zoeken.
Maarre, ik vind vijfgangers vaak ook leuker!

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:22

Feti schreef:
Nou ja het is natuurlijk smaak, maar het is ook wel zo, dat hoe meer (gangen) er aan zit, hoe moeilijker het is! Een vijfganger kan gauw te lateraal worden, en is een vierganger vaak makkelijker te rijden door een onervarener persoon. Of iemand die geen zin heeft dat uit te zoeken.
Maarre, ik vind vijfgangers vaak ook leuker!

ja dat is zo idd, heo meer gangen hoe moeilijekr het word.
als een vierganger al stiekem meerdere gangen heeft Drölten drollaperen etc heeft een telganger er nog meer

ik zou niet weten of ik meer een vierganger mens ben dan een vijfganger mens, heb nog nooit op een vijfganger gezeten/gereden.

net als de vraag merrie mens op hengsten/ruinen mens ik heb geen idee.

Feti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:38

Nou Horssie, dan kom je gewoon een keer bij mij een vijfganger proberen. Ik heb er een paar, kan je de verschillen goed uitproberen. En dan meteen of je ruinen of merrie's leuker vindt (geef mij maar een ruin!)
Je weet nog wel waar ik woon hè maar ik ga eerst lekker op vakantie!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:44

Riviles schreef:
rengalop is gewoon een versnelde galop en telt absoluut niet als een aparte gang. Zelfde dat de telgang een rentelgang genoemd wordt. Stappen kun je in verschillende tempo's behalen, zelfde als draf en ook een galop in verschillende tempo's.

Die vlieger gaat dus niet op, een paard heeft jammer genoeg maar 3 gangen en een ijslander 3 - 4 of zelfs 5 gangen. Paarden hebben soms wel een sweinepas maar zodra ze dit ook maar vertonen wordt dit meteen afgestraft of afgetraind netjes gezegd.

Greetzzz

In mijn schoolboeken word rengalop als 4de gang beschreven en niet als versnelde galop.
Maar asl je nagaat is de takt ook anders in de rengalop.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:55

daantjuhhh schreef:
Riviles schreef:
rengalop is gewoon een versnelde galop en telt absoluut niet als een aparte gang. Zelfde dat de telgang een rentelgang genoemd wordt. Stappen kun je in verschillende tempo's behalen, zelfde als draf en ook een galop in verschillende tempo's.

Die vlieger gaat dus niet op, een paard heeft jammer genoeg maar 3 gangen en een ijslander 3 - 4 of zelfs 5 gangen. Paarden hebben soms wel een sweinepas maar zodra ze dit ook maar vertonen wordt dit meteen afgestraft of afgetraind netjes gezegd.

Greetzzz

In mijn schoolboeken word rengalop als 4de gang beschreven en niet als versnelde galop.
Maar asl je nagaat is de takt ook anders in de rengalop.

Neej hoor, zelfde gang! De takt blijft het zelfde alleen gaat hij wat sneller Als dat echt een 4e gang zou zijn zouden IJslanders er heel wat hebben! Stap, Draf, Gallop, Tölt, Drölt, Fallop, Zweinepass, Telgang en Rengalop... ***9- Ganger*** Mischien hebben IJsjes dan nog wel meer dan 9-gangen Dat zou wat zijn

@Lineke: Ik dacht al dat ze het zoiets bedoelde maar vond het andwoord wat vaag... Zelf rijd ik op een 4 en 5 ganger. De 5-ganger telgang ik niet mee maar hij is wel leuker

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:03

Feti schreef:
Nou Horssie, dan kom je gewoon een keer bij mij een vijfganger proberen. Ik heb er een paar, kan je de verschillen goed uitproberen. En dan meteen of je ruinen of merrie's leuker vindt (geef mij maar een ruin!)
Je weet nog wel waar ik woon hè maar ik ga eerst lekker op vakantie!

ik heb ge pbt

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:32

Ergens kan ik wel begrijpen waarom rengalop een aparte gang is, want zoals daantjuhhh ook zegt: de takt van rengalop is anders dan een gewone verzamelde galop. Langzame galop hoort 3 takt te zijn en rengalop is een 4 takt gang.

Die van mij kan ook nog eens heel erg goed renkruisgaloperen...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:02

ik vindt het heel bijzonder dat ze exra gangen hebben, heeft iemand ook verstand van de achtergrond van die gangen, hoe dat tot stand komt zeg maar..?

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:31

Yvonniej schreef:
ik vindt het heel bijzonder dat ze exra gangen hebben, heeft iemand ook verstand van de achtergrond van die gangen, hoe dat tot stand komt zeg maar..?

als ik het goed heb, konden alle paarden vroeger tölten dacht ik
maar dat is er uti gefokt enbij een paar rassen is het gebleven.
kan het ook eeh wrong hebben

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:23

horssie schreef:
Yvonniej schreef:

als ik het goed heb, konden alle paarden vroeger tölten dacht ik
maar dat is er uti gefokt enbij een paar rassen is het gebleven.
kan het ook eeh wrong hebben

Voor zover ik het nog weet klopt dat wel, maar er zijn nog meer rassen met andere gangen dan stap,draf, en galop. Kijk maar eens op www.gangenpaarden.nl .

Bovendien zie je ook nog wel eens een töltende fries, en hier op bokt zit iemand met een haflinger die kan tölten. Ik dacht dat dat scherps was, volgens mij heet die haf nibbit.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:07

Freggel,
ja klopt er zijn inderdaad nog meer rassen daarom zei ik ook "bij een paar rassen is het gebleven"

er was geloof ik ook een töltende fjord.?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:41

Er zijn best veel rassen die kunnen tölten. In een hele oude folder van Walter Feldman stonden töltende arabieren in! Maar het komt ook heel vaak voor dat mensen niet eens weten dat hun paard kan tölten. Paard van mijn nicht (draver) die telgangt wel eens maar heeft ze zelf niet door. Een vroeger verzorg shettie van mij kon ook tölten

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:46

dravers schijnen te kunnen tölten

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:26

horssie schreef:

Maar dan moet volgens mij het er wel goed inrijden anders lukt het later niet meer. Je hebt als het goed is ook draf rennen (kweenie hoe je dat noemt) waar de paarden mogen telgangen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:57

BleikjA schreef:
horssie schreef:

Maar dan moet volgens mij het er wel goed inrijden anders lukt het later niet meer. Je hebt als het goed is ook draf rennen (kweenie hoe je dat noemt) waar de paarden mogen telgangen.

Een draver (met papier) die een tijd bij ons op de manege heeft gestaan die is een natuurtölter Dus dat hoefde je er niet in te rijden.
Was een erg leuk paard

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:41

ik vind het eigenlijk wel leuk dat ze die extra gangen hebben maar ik doe het eigenlijk nooit

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:02

In rengalop is er wel sprake van een andere beenzetting dan in een gewone galop hoor. Het gaat niet alleen harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:58

Skrout doet 5 gangen ( ijslander van m'n vriendin )
En ik heb zelf geen ijslander maar een appaloosa en die doet ook 5 gangen.

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:25

Wat ik me kan herinneren van een werkstuk van heeeeeeeeeel vroeger op school, is de draf voor vluchten in moerassig/drassig of mul terrein, tölt voor onregelmatig/rotsachtig terrein en telgang voor op glad (ijs) terrein en galop op vlakker terrein. Op die manier kon een paard altijd zo snel mogelijk weg komen voor een vijand en hebben die gangen zich ontwikkeld. Aangezien op IJsland nog veel onregelmatig terrein voorkomt zijn die gangen er in gebleven. Op het "vaste" land was dat allemaal niet zo nodig en vond men het ook niet meer 'mooi', dus is het er uit gefokt. Bij andere rassen zal het op die manier ook wel gebleven zijn omdat het gewoon nog wel handig was te gebruiken. Én gelukkig maar, 3 gangen is maar saai, eigenlijk..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:43

ja...3 gangen is saai
Ik wist niet eens dat mijn appaloosa het kon..de telgang wist ik wel maar hij kan dus ook tolten Zo ondek je nog eens wat

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:27

@ Cinnepin: Hoe ben je erachter gekomen? Wat voor ras is hij zeg maar qua bloed, ik weet wel dat hij tot het 'ras' Appaloosa behoord maar zit er zeg maar bijv. draverbloed in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:57

@ Klutsmus

Ik weet niet wat er verder voor ras in zit...ik heb er helaas geen papieren bij. Al was er een keer iemand die veel met quarters rijd en die dacht dat er quarter bloed in zat Maar helaas weet ik het niet zeker.
Hoe ike r achter ben gekomen dat hij kon tolten is heel grappig gegaan.
Ik zat op de ijslander van mijn vriendin en wilde tolten maar ik wist helemaal niet hoe ik dat moest doen. Zij zat op mijn appie en ze legde het dus uit en deed het ook voor op mijn appie. En mijn appie begon te tolten we keken allebij er heel raar van op en later moesten we natuurlijk keihard lachen Maar zo ben ik erachter gekomen. De tolt met haar ijslander was trouwens gelukt met mij erop en nu tolt ik steeds vaker met hem zodat ie steeds meer vaart erin krijgt...trainen zeg maar