Fokdoel Fjord & Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jillyken

Re: Fokdoel Fjord & Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:18

Bij ons (Belgie dus) worden fjorden ook steeds hoger gefokt, wij hebben een dekhengst gehad die 1.52 was en meteen de grootste goedgekeurde ook, hij is met 40/50 goedgekeurd voor het leven, ik vind het een prachtbeest maar ik ben toch blij dat mijn meissie lekker stevig gebouwd is

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:48

Whispertje schreef:
Wat mij vooral opvalt bij fjorden, is dat de hengsten vaak slanker zijn dan de meeste merries en ruinen op de keuring.
Ik heb zelf een luxe fjord, totaal niet luxe gefokt, maar het scheelt heel erg hoe je een fjord rijdt en traint. De meeste recreatie-fjorden zijn breder/ dikker dan de fjorden die in de sport gebruikt worden.
De jongere generatie jurys op de keuring zien vaak liever een wat luxer type fjord, de oudere jurys houden van wat meer vet.
Wij haalden met onze luxe fjord een 1e premie bij een 'jonge' jury.
Ik denk wel dat de lichter gebouwde fjorden beter zijn om fantatiek de dressuur- of springsport te beoefenen. Ik rijd nu zelf L1 met mij fjord, en ik heb in 6/7 wedstrijden mijn 10 winstpunten in de B gehaald. Ik hoop eind volgend jaar M1 te starten, maar hij is nog jong en wil hem niet overvragen.

Even off-topic.. ik heb ook een Whisper maar dan een haf.. toevallig...

Klopt wel wat je zegt volgens mij is dat bij de haf precies het zelfde

Afbeelding

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:54

hallo alle 2 de soorten hebben hun charme vind ik ik zelf heb een luxe type italiaans gefokt dus zeer rank voor een haflinger ik vind dit type voor mijzelf mooier maar het ouderwetse type daar is het allemaal mee beonnen dus ben zeer blij dat ze er zijn en moeten blijven anders was die van mij er nooit geweest ps hier een foto van mij stoeren kerel
Afbeelding

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:36

vooral bij haflingers valt het mij op dat ze steeds luxer worden. ik rijd zelf ook een vrij luxe fjord. maar ik rijd hem ook veel, en hij is echt mooi slank.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 21:12

Ik heb zelf een haflinger ruin oude type. Wat ik vooral jammer vind ik zou b.v met mijn haflinger naar de keuring gaan hij word afgekeurd op zijn kleur (hij is donker met orange manen) Terwijl de eerste geimporteerde hengst (welkom) Ook zeer donker was van kleur.

Ik vind het luxe type niet echt een haflinger. En vind dat het ouwe type gevolgen erop na houdt omdat meerdere mensen het luxe type graag willen zien.

mies31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 06:52

aloha ik heb zelf ook sinds een week een fjord en ook ik ben wel op zijn uiterlijk van hem gevallen omdat hij niet laagbening en te dik was niet kwaad bedoeld maar de meeste fjorden hebben een echte grasbuik en ik persoonlijk vind dat niet zo mooi,olav zo heet die is mooi gespierd en ik ga ook dressuur met hem rijden ik zal een foto plaatsen van hem
Afbeelding
Afbeelding
zo dat is hem dan we zijn nu hard bezig maar een plaatje of niet hahaahha groetjes michelle

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:28

Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander van om alles maar te veredelen zoals ze dat zo mooi noemen. Alles moet ranker en slanker, niet alleen bij fjorden en haflinger maar ook bij ijslanders bv kom je dit fenomeen tegen.

Al zie ik hier in dit topic ook mensen over dik/vet praten. Dit is heel wat anders als breed of rank van bouw. Je kunt een heel ouderwetse type haf hebben waar amper vet aan zit maar wel veel spieren.

Met vet is ieder paard dik en breed te krijgen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:22

Ik zie bij de Haflingers heel erg dat ze luxe gaan fokken, maar vergeten om de beweging erin te houden. Hier in Nederland zijn weinig tot geen haflingers die écht kunnen bewegen. Vergeleken met Duitsland bijvoorbeeld, al zie je daar dus ook meer dat de karakters ook wat veranderen. Het valt mij heel erg op dat de haflingers uit de oudere lijnen vaak beter zijn in de beweging. Ik ga zelf het liefste voor een wat grotere niet te iele haflinger met veel beweging. Hij hoeft niet smal en rank te zijn om te kunnen lopen en buigen, gewoon correct gebouwd is genoeg! Ik vind wel dat de haflinger vergeleken met de Fjord het voordeel heeft dat ze (in het algemeen genomen!) meer front hebben. Fjorden zijn vaak toch wat op de voorhand, en hebben een wat kortere nek. (Wéér: uitzonderingen daargelaten!) Het scheelt ook als fokkers hun Fjorden eens op rantsoen zouden zetten, dat zou ook al een heel ander beeld geven van de populatie! Op de keuringen zie je toch nog weinig gespierde fjorden rondlopen, vooral vette...

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:39

tja ik heb eens gehoord, in de bit, over een fjord dat piaf kon enz...lijkt mij wel gaaf om te zien want ik zie haast geen fjorden meer...heeft iemand een plaatje van een dekhengstfjord met premie ofzo?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:42

maessie schreef:
Ik zie bij de Haflingers heel erg dat ze luxe gaan fokken, maar vergeten om de beweging erin te houden. Hier in Nederland zijn weinig tot geen haflingers die écht kunnen bewegen. Vergeleken met Duitsland bijvoorbeeld, al zie je daar dus ook meer dat de karakters ook wat veranderen. Het valt mij heel erg op dat de haflingers uit de oudere lijnen vaak beter zijn in de beweging. Ik ga zelf het liefste voor een wat grotere niet te iele haflinger met veel beweging. Hij hoeft niet smal en rank te zijn om te kunnen lopen en buigen, gewoon correct gebouwd is genoeg! Ik vind wel dat de haflinger vergeleken met de Fjord het voordeel heeft dat ze (in het algemeen genomen!) meer front hebben. Fjorden zijn vaak toch wat op de voorhand, en hebben een wat kortere nek. (Wéér: uitzonderingen daargelaten!) Het scheelt ook als fokkers hun Fjorden eens op rantsoen zouden zetten, dat zou ook al een heel ander beeld geven van de populatie! Op de keuringen zie je toch nog weinig gespierde fjorden rondlopen, vooral vette...

Dat vind ik dus ook.
En Fjorden.. Ik vind het superleuke pony's, maar 9 van de 10 Fjorden zijn gewoon te vet. Dan vind ik ze niet mooi meer, maar als je een ouderwetse Fjord ziet in topconditie, dan zijn ze echt prachtig!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:33

Ik vind dat ze best luxe mogen fokken,maar dat ze 2 verschillende categorien aanhouden..

het luxe type paard,en het oudere paard,dus wat steviger..

Zo heeft iedereen wat wils

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:38

Saskia9 schreef:
Ik vind dat ze best luxe mogen fokken,maar dat ze 2 verschillende categorien aanhouden..

het luxe type paard,en het oudere paard,dus wat steviger..

Zo heeft iedereen wat wils

Ja, dat vind ik ook, zeker bij Haflingers.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:56

ik houd ook veel meer van het stevigere paard. En het KNHS zegt maar dat ze de haflinger in nederland niet te smal willen maken, yeah right

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:59

punkies schreef:
ik houd ook veel meer van het stevigere paard. En het KNHS zegt maar dat ze de haflinger in nederland niet te smal willen maken, yeah right

Ja, 't zal wel..
Tegenwoordig hoef je niet meer aan te komen met een zware ouderwetse Haflinger.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:29

Op keuring bij fjord zien ze toch nog steeds graag een stevig gebouwde hoor de mijne heeft nu wel een grasbuik waar wat aan moet gedaan worden
@ mies31: maar 't is toch niet omdat ze stevig en 'ouderwets' gebouwd zijn dat je direct kan spreken over een grasbuik

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:40

Jillyken schreef:
Op keuring bij fjord zien ze toch nog steeds graag een stevig gebouwde hoor de mijne heeft nu wel een grasbuik waar wat aan moet gedaan worden
@ mies31: maar 't is toch niet omdat ze stevig en 'ouderwets' gebouwd zijn dat je direct kan spreken over een grasbuik

Idd, er zijn genoeg heel mooi zwaar gebouwde Fjorden (o.a.) die toch echt geen dikke buik hebben. En een luxe gebouwde Fjord met een dikke grasbuik, is ook echt geen stevig gebouwde Fjord, alleen om z'n grasbuik.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:49

Ik rij op en zeer rytypische fjord. Om te zien nog steeds een echte fjord. Waarom kopen mensen tegenwoordig een fjord. Niet om voor de wagen te zetten maar als recreatiepaard. Dan is het handiger als dit een makkelijk te rijden type is. Kwestie van vraag en aanbod.

Ik rij met mijn fjord endurancewedstrijden (ondertussen op hoog niveau) en dus is al het overtollige vet eraf getraind. Helaas werd dit op de keuring anders gezien en vonden ze haar niet bespierd (toch knap als je de week erna een 80 km wedstrijd goed uitloopt zonder spieren). Alle fjorden die ik ken die het goed doen in de sport worden op de fjordenkeuringen niet goed beoordeeld. Dit is raar omdat een keurmeester op zoek is naar een correct gebouwd paard met de beste bewegingen en die dus ook een goed sportpaard zal zijn.

Natuulijk moet je de oude types ok bewaren maar om het ras in stand te houden zal je ook met de vraag van de gebruikers mee moeten gaan.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:52

Fjorden zijn er echt in de soorten en maten de laatste jaren. Het stamboek wil graag het grove type wat behouden, maar persoonlijk krijg ik de indruk dat hun invloed wat nihil begint te worden. Particulieren gaan toch voor het rijtypische slanke....erg jammer, want het fjordachtige gaat er voor mijn gevoel vanaf. Het worden dan meer pony's met fjordkleur, maarja....

Jammer is ook op de keuring dat 9 vd 10 keer een fatsige fjord met goede bewegingen op bespiering een hoog cijfer krijgt, terwijl een bespierde doch afgetrainde fjord lage punten krijgt. Nu moet ik eerlijk zijn...vind een stevig bespierde fjord mooier dan een afgetrainde slanke doch bespierde fjord, maarja...toch beetje krom dat vet dan boven spier gaat!
En tuurlijk...ik zeg niet dat men geen ranke chique fjorden meer mag fokken of kopen, maar wees dan ook niet teleurgesteld wanneer keuringsresultaten tegenvallen!
Dus kmvreter, ben het niet he-le-maal met je eens...een keurmeester is opzoek naar een typische fjord: RASTYPISCH, goede gangen, goed beenwerk, goede ontwikkeling. Een chique fjord zal altijd op dat eerste punt minder scoren (en vind dat men dat ook moet kunnen waarderen). Daarnaast is al eens gediscussierd over: Zou het stamboek zich moeten splitsen in ouderwetse fjord en chiquere fjord...Denk dat dat heel gedoe wordt vanwege de volgende discussie: Welke hoort waarbij!??
...ben er niet tegen, maar weet ook niet of ik er wel zo voor ben!

Alhoewel ik ook van mening ben dat chique fjorden niks geen betere sportfjorden zijn dan grovere fjorden.

Daarnaast denk ik ook dat strengere regels omtrent de dekhengsten geen slecht plan zou zijn voor het ras. Niet meer een dekhengst die er leuk uit ziet en super kan sjouwen, maar een die er prachtig uit ziet, goede benen, goede gangen EN goede nakomelingen....dat zou voor mij een zijn die door de afstammelingenkeuring zou mogen komen. Ok veel eisen, maar denk dat als de gehele fjordenwereld hier een beetje over mee zou denken en doen, dat daar best leuke dingen uit kunnen komen. Kijk naar Noorwegen, daar lopen echt super hengsten!!

Indien gewenst kan ik later nog wel aantal dekhengsten van mijn visie voorzien. Mijn indeling van correcte hengsten welke een aanvulling zijn voor het ouderwetsere en dus grovere fjordentype in tegenstelling tot de chiquere fjorden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:45

het stomste ervan vind ik nog dat ze
bij het luxere type met VEEL minder spieren er vanuit gaan dat ze net zoveel gewicht en trekkracht kunnen hebben dan het oude type..

hoewel ze sterk zijn denk ik dat de mogenlijkheden op dat gebied toch wel achter uit gaan

of niet?

Groom_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:00

willeke16 schreef:
ik vind het wel jammer.Ik hoop dat er ouderwetse type haflinger gewoon blijft bestaan.

De mijne is volgens mij net geen luxe hij is 1.45

Maar goed.Ik hoef geen iel paardje.

Ik hoop dat de haflinger niet uitsterft.Heb het nu over de ouderwetse type
Sorry dat ik het zeg hoor maar niet alle luxere haflingers zijn iele beestjes,ze mogen dan groter zijn en minder grof gebouwd maar zijn totaal niet iel!
Groetjes Kim

Groom_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:01

De Fjorden worden ook wel steeds luxer en naar het rijpaard gefokt alleen blijven mooi zwaar gebouwd!

Groetjes kim

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:28

@ Annabel: laat ze eens op beenwerk v nakomelingen letten dan kun je iig. al een aantal hengsten eruit gooien

Fjordenhengsten zijn trouwens te vinden op http://www.fjordenhengsten.cjb.net

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:54

@ Reinou....nou inderdaad, goed begin....Misschien moeten we zelf maar stamboek beginnen (hahaha dusss, hoe kort door de bocht gedacht)

@ cloverdale: Luxe type paarden hebben minder gewicht wat meewerkt en ja persoonlijk denk ik inderdaad dat hun trekkracht achteruit gaat (met goede training is dit wel gelijkwaardig te stellen, maar toch)....
De gehele trekbouw is gewoon beetje 'verwaarloosd'..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:52

kmvreter schreef:
Ik rij op en zeer rytypische fjord. Om te zien nog steeds een echte fjord. Waarom kopen mensen tegenwoordig een fjord. Niet om voor de wagen te zetten maar als recreatiepaard. Dan is het handiger als dit een makkelijk te rijden type is. Kwestie van vraag en aanbod.

Ik rij met mijn fjord endurancewedstrijden (ondertussen op hoog niveau) en dus is al het overtollige vet eraf getraind. Helaas werd dit op de keuring anders gezien en vonden ze haar niet bespierd (toch knap als je de week erna een 80 km wedstrijd goed uitloopt zonder spieren). Alle fjorden die ik ken die het goed doen in de sport worden op de fjordenkeuringen niet goed beoordeeld. Dit is raar omdat een keurmeester op zoek is naar een correct gebouwd paard met de beste bewegingen en die dus ook een goed sportpaard zal zijn.

Natuulijk moet je de oude types ok bewaren maar om het ras in stand te houden zal je ook met de vraag van de gebruikers mee moeten gaan.

Dus een wat zwaarder paard kan geen goede gangen hebben en kan geen goed sportpaard worden en is niet goed gebouwd?
Op die manier hoef je helemaal geen koudbloedras meer te fokken.
En een wat zwaarder paard kan ook de sport in hoor, misschien niet de endurance, want daar heb je nou eenmaal lichtere rassen voor nodig, maar dressuursport kan makkelijk, zelfs voor Trekpaarden!
Bij de 1 wat moeilijker dan bij de ander, maar het kan makkelijk.
En ooit wel is een echte ouderwetse Fjord gezien? Die lijken me eerlijk gezegt nog geschikter voor de dressuursport dan de Fjord die je nu veel ziet.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:37

De oude types fjord hebben het mss wel moeilijker met bepaalde oefeningen maar ik doe geen wedstrijden, gewoon thuis in de piste, springen en buiten. Ik heb een zwaarder type fjord maar die kan wel zonder problemen 6uur buiten rijden met galopperen erdoor, kan 1m springen en kan ook wel aardig dressuur. En ze kan ook mooi strekken e.d dus dat heeft helemaal niks te maken met zwaarder of lichter.