Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Whispertje schreef:Wat mij vooral opvalt bij fjorden, is dat de hengsten vaak slanker zijn dan de meeste merries en ruinen op de keuring.
Ik heb zelf een luxe fjord, totaal niet luxe gefokt, maar het scheelt heel erg hoe je een fjord rijdt en traint. De meeste recreatie-fjorden zijn breder/ dikker dan de fjorden die in de sport gebruikt worden.
De jongere generatie jurys op de keuring zien vaak liever een wat luxer type fjord, de oudere jurys houden van wat meer vet.
Wij haalden met onze luxe fjord een 1e premie bij een 'jonge' jury.
Ik denk wel dat de lichter gebouwde fjorden beter zijn om fantatiek de dressuur- of springsport te beoefenen. Ik rijd nu zelf L1 met mij fjord, en ik heb in 6/7 wedstrijden mijn 10 winstpunten in de B gehaald. Ik hoop eind volgend jaar M1 te starten, maar hij is nog jong en wil hem niet overvragen.
Even off-topic.. ik heb ook een Whisper maar dan een haf.. toevallig...
Klopt wel wat je zegt volgens mij is dat bij de haf precies het zelfde

maessie schreef:Ik zie bij de Haflingers heel erg dat ze luxe gaan fokken, maar vergeten om de beweging erin te houden. Hier in Nederland zijn weinig tot geen haflingers die écht kunnen bewegen. Vergeleken met Duitsland bijvoorbeeld, al zie je daar dus ook meer dat de karakters ook wat veranderen. Het valt mij heel erg op dat de haflingers uit de oudere lijnen vaak beter zijn in de beweging. Ik ga zelf het liefste voor een wat grotere niet te iele haflinger met veel beweging. Hij hoeft niet smal en rank te zijn om te kunnen lopen en buigen, gewoon correct gebouwd is genoeg! Ik vind wel dat de haflinger vergeleken met de Fjord het voordeel heeft dat ze (in het algemeen genomen!) meer front hebben. Fjorden zijn vaak toch wat op de voorhand, en hebben een wat kortere nek. (Wéér: uitzonderingen daargelaten!) Het scheelt ook als fokkers hun Fjorden eens op rantsoen zouden zetten, dat zou ook al een heel ander beeld geven van de populatie! Op de keuringen zie je toch nog weinig gespierde fjorden rondlopen, vooral vette...

Dan vind ik ze niet mooi meer, maar als je een ouderwetse Fjord ziet in topconditie, dan zijn ze echt prachtig!
Saskia9 schreef:Ik vind dat ze best luxe mogen fokken,maar dat ze 2 verschillende categorien aanhouden..
het luxe type paard,en het oudere paard,dus wat steviger..
Zo heeft iedereen wat wils
punkies schreef:ik houd ook veel meer van het stevigere paard. En het KNHS zegt maar dat ze de haflinger in nederland niet te smal willen maken, yeah right

de mijne heeft nu wel een grasbuik waar wat aan moet gedaan worden Jillyken schreef:Op keuring bij fjord zien ze toch nog steeds graag een stevig gebouwde hoorde mijne heeft nu wel een grasbuik waar wat aan moet gedaan worden
@ mies31: maar 't is toch niet omdat ze stevig en 'ouderwets' gebouwd zijn dat je direct kan spreken over een grasbuik
willeke16 schreef:Sorry dat ik het zeg hoor maar niet alle luxere haflingers zijn iele beestjes,ze mogen dan groter zijn en minder grof gebouwd maar zijn totaal niet iel!ik vind het wel jammer.Ik hoop dat er ouderwetse type haflinger gewoon blijft bestaan.
De mijne is volgens mij net geen luxe hij is 1.45
Maar goed.Ik hoef geen iel paardje.
Ik hoop dat de haflinger niet uitsterft.Heb het nu over de ouderwetse type

(hahaha dusss, hoe kort door de bocht gedacht)kmvreter schreef:Ik rij op en zeer rytypische fjord. Om te zien nog steeds een echte fjord. Waarom kopen mensen tegenwoordig een fjord. Niet om voor de wagen te zetten maar als recreatiepaard. Dan is het handiger als dit een makkelijk te rijden type is. Kwestie van vraag en aanbod.
Ik rij met mijn fjord endurancewedstrijden (ondertussen op hoog niveau) en dus is al het overtollige vet eraf getraind. Helaas werd dit op de keuring anders gezien en vonden ze haar niet bespierd (toch knap als je de week erna een 80 km wedstrijd goed uitloopt zonder spieren). Alle fjorden die ik ken die het goed doen in de sport worden op de fjordenkeuringen niet goed beoordeeld. Dit is raar omdat een keurmeester op zoek is naar een correct gebouwd paard met de beste bewegingen en die dus ook een goed sportpaard zal zijn.
Natuulijk moet je de oude types ok bewaren maar om het ras in stand te houden zal je ook met de vraag van de gebruikers mee moeten gaan.