Met welk bit rijdt jij je Tinker?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Met welk bit rijdt jij je Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:15

Prissiej schreef:
Muh zeg maar ''Dressuur tinker '' rijd ik met een stang met ronddraaiende ringetjes

En een me andere Tinker met een pelham bit. Dit komt omdat ik bij hem met zo'n sterk bit rijdt omdat hij verkeerd is ingereden.

Maar ff een vraagje waaronder valt mijn Tinker dan ? (a)

Afbeelding

Een (mooie!!) Cob

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:17

jaa dank je :D

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:20

Ik rij Shay (Stevige Grai van 1.55) onder het zadel met dubbelgebroken trens met plat tussen stukje (13,5 cm) en voor de wagen met een liverpoolstang (+kinketting) op het bovenste gaatje.
Laatst bijgewerkt door Shayla op 30-06-05 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:22

Shayla schreef:
Ik rij Shay (Stevige Grai van 1.55) onder het zadel met dubbelgebroken trens (13,5 cm) en voor de wagen met een liverpoolstang (+kinketting) op het bovenste gaatje.

Owja... ik ook een liverpoolstang op het bovenste gaatje voor de kar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:03

Geen idee wat mijn tinker is, hij is 1.52 en erg breed. Ik rijd hem op een enkel gebroken watertrens en in mn andere hoofdstel hangt een bustrens. Voor buitenritten gebruik ik een pessoa bitje op t eerste gaatje. Ik heb de teugels dan de hele tijd los hangen (ik doe freestyle en stuur met neckreinig) en neem ze alleen aan als hij te hard wil. Meneer kan zich nogal sterk maken buiten

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 10:08

Dit is mijn bit
Afbeelding

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:22

Ik rijd mijn tinker (geen idee in welke klassering ze zou vallen volgens de indeling van het NsT, volgens het ICS is ze een middelzware Cob, van overigens 1.56 m) met een mylerbit. Een stang met korte scharen en een rolletje in het midden. Bit is van (oxyderend) ijzer en ze loopt er erg lekker op. 1 keer in de zoveel tijd krijgt ze het op haar heupen en kreeg ik haar met mijn vorige KK conrad ultra bit (aurigan) echt niet meer bij me. Bij dit bit kan ze haar tong er niet overheen gooien als het goed is en het vastpakken is ook erg lastig.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:15

Ik sta eerlijk gezegd lichtelijk versteld af en toe Wil niemand ergens van beschuldigen ofzo, maar kan het zelf gewoon niet goed voorstellen dat je baat hebt bij een ander bit voor wat betreft de kracht van je Tank....

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:23

snowdon schreef:
Ik sta eerlijk gezegd lichtelijk versteld af en toe Wil niemand ergens van beschuldigen ofzo, maar kan het zelf gewoon niet goed voorstellen dat je baat hebt bij een ander bit voor wat betreft de kracht van je Tank....

Voel me nu wel een beetje betrapt Tot voor kort reed ik mijn Tank met een enkelgebroken trens en dat ging prima. Op mijn uitademing stond meneer bijvoorbeeld al stil. Maar sinds enige tijd, volgens mij nu de fase van overdonderd zijn toch wel voorbij is, hangt en trekt hij (vooral in stap) en hebben mijn ophoudingen nog maar weinig effect. (behalve op mijn spierballen ) Nu is hij nooit echt onder de indruk van een bit geweest (Tijdens de Voest Jonge Paarden cursus zei Emiel dat ik er maar heel snel een bit in moest hangen, niet wetende dat we dat al hadden gedaan.) Hij is zo loeisterk en van druk lijkt hij absoluut geen last te hebben. Mijn instructrice (Deurneopleiding en jarenlange ervaring, dus daar ligt het niet aan ) wilde het zo lang mogelijk uitstellen om over te stappen op een ander bit, maar raadde mij nu een correctiebit aan, na deze bij Kieran te hebben uitgeprobeerd. Zij zegt dat hij er zachter van wordt. Ik vrees dat ik mezelf zo murw heb gereden dat ik het nu zelf allemaal niet meer zo goed voel. Het rijden op zich gaat heel goed maar het kan erg vermoeiend zijn omdat meneer ook vaak in stap wil gaan dribbelen en draven. Dus als ik aan 'rijden op Kieran' denk, dan associeer ik dat vooral met het maken van ophoudingen en dan niet van die kleine l*llige, maar megaophoudingen. Overigens laat ik altijd weer los, dus ik blijf niet trekken.

Hoe dan ook, omdat Kieran zo'n tank is en niets indruk op hem lijkt te maken vroeg ik me af of dit misschien Tinkereigen is, vandaar mijn vraag. Kieran is gewoon HEEL VEEL paard en ik ben maar een kleine meid Ik heb ooit in Weert een buitenrit op een Tinker gemaakt en daar hing een stang in, ik meen zelfs met kinketting. Dit was een turbotinker die alleen maar hard wilde en zelfs met al dat ijzer in z'n mond had ik nog moeite om hem achter z'n voorganger te houden.

Gelukkig volgende week vrijdag weer les, dus dan kan ik weer meer leren!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:28

Ja, ik kan het me gewoon niet voorstellen, jullie zullen het wel weten hoe en waarom...

Maar zoveel Tinkers die zo gereden worden joh... had dat echt niet verwacht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:31

snowdon schreef:

Hm ik voel me niet betrapt en heb eigenlijk ook geen zin om me te verdedigen. Jij kent Irish ook, dat is idd gewoon een tank. Dan ben ik buiten erg blij met een extra handrem.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:32

Pellie schreef:
irish_lady schreef:
Geen Vanner ( geen idee welke dat is trouwens) maar een Irish Cob. In de bak rij ik haar met een KK correctiebit en buiten met een spaanse stang.

lonneke!! je bent toch ook een tijdje een NST-er geweest, en daarnaast zo'n kenner... dit moet je gewoon wel weten

Ze heeft een Irish Cob Pellie, dan 'weet' je dat toch niet?
Wonderlijk dat je dan toch in een tinkertopic reageert?

Mijn sterke tank rij ik met een enkelgebroken robart trensje.
Ik overweeg momenteel bitloos. (geeeeen hackamore overigens ofzo)
Ook omdat ze het bit vaak pakt of er doorheen loopt.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:41

snowdon schreef:
Met bitloos bedoelde ik overigens gewoon op (touw)halster... heb ooit eens een bosal geprobeerd, maar vind dat zelf niet fijn.

Ik ook

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:43

Met bitloos bedoelde ik overigens gewoon op (touw)halster... heb ooit eens een bosal geprobeerd, maar vind dat zelf niet fijn.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:44

snowdon schreef:
Ja, ik kan het me gewoon niet voorstellen, jullie zullen het wel weten hoe en waarom...

Ik nodig je graag uit om eens kennis te maken met mijn poezelige Kieranbeest

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:46

hihi

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 15:50

Even voor het oog:

Kleine meid en haar Tank (jaaaa! Nieuwe bijnaam; Tankgirl )

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:58

Kiara schreef:

Pellie schreef:

lonneke!! je bent toch ook een tijdje een NST-er geweest, en daarnaast zo'n kenner... dit moet je gewoon wel weten

Ze heeft een Irish Cob Pellie, dan 'weet' je dat toch niet?

Wonderlijk dat je dan toch in een
tinker

topic reageert?

jaja, zo kan die wel weer!

Ik ben van VOOR de types bij het nst! En heb me daarna er niet zo in verdiept. Ik heb dus werkelijk geen idee wat voor type Irish is. Zullen we van haar ook nooit weten denk ik, want ze mag maar in een stamboek ingeschreven staan. Ro wordt waarschijnlijk wel in 2 stamboeken ingeschreven.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:15

Lisje word op een dubbel gebroken koperen bitje met rond tussenstukje gereden.

Ik heb haar wel een tijdje buiten op pessoa gereden, maar in de bak bleef ik op een normaal trensje aan de gehoorzaamheid werken. Nu heeft ze die pessoa echt niet meer nodig. Bij haar was het echt een uitprobeerfase waarbij die pessoa mij een noodrem verschafte. Ook buiten remde ik eerst op zit, dan een lichte ophouding en dan desnoods 1 keer hard. Werkte altijd. Op den duur ging ze weer steeds beter luisteren en nu heb ik nooit problemen met de rem...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:27

Ik reed Boni altijd met een hele zachte, lichtgewicht bustrens, maar ze is een keer met een buitenrit in volle rengalop aan de kletter gegaan.. Ik kon echt heel weinig (eigenlijk helemaal NIETS) erop inbregen en had me maar goed vast te houden, want dame luisterde helemaal nergens meer naar.. Dan is ze ineens LOEISTERK!! Daarvan ben ik toen zo geschrokken dat ik nu met een dubbelgebroken watertrens rijd.

Ik heb voor mezelf wel de beslissing genomen, als mevrouw last heeft van haar buien dat ik dan helemaal niet rijd, op aanraden van de eerste eigenaar in Nederland, want ze kan echt behoorlijk onbetrouwbaar zijn.

Ik zou heel graag willen dat ze naar bitloos zou luisteren, wie zin en tijd heeft, mag best eens langskomen om mij te adviseren.. Ik ben alleen zo bang dat ze er weer vantussen gaat met een buitenrit, want ik heb dan gewoon niks te vertellen. Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen vertellen wat ik eraan kan doen..

Groetjes Dianne

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:03

Ik denk dat het te zien is hoe je tinker is hangt hij op je bit neemt hij je bit vas en gaat lopen...

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:04

Teuntje111 schreef:
Ik reed Boni altijd met een hele zachte, lichtgewicht bustrens, maar ze is een keer met een buitenrit in volle rengalop aan de kletter gegaan.. Ik kon echt heel weinig (eigenlijk helemaal NIETS) erop inbregen en had me maar goed vast te houden, want dame luisterde helemaal nergens meer naar.. Dan is ze ineens LOEISTERK!! Daarvan ben ik toen zo geschrokken dat ik nu met een dubbelgebroken watertrens rijd.

Ik heb voor mezelf wel de beslissing genomen, als mevrouw last heeft van haar buien dat ik dan helemaal niet rijd, op aanraden van de eerste eigenaar in Nederland, want ze kan echt behoorlijk onbetrouwbaar zijn.

Ik zou heel graag willen dat ze naar bitloos zou luisteren, wie zin en tijd heeft, mag best eens langskomen om mij te adviseren.. Ik ben alleen zo bang dat ze er weer vantussen gaat met een buitenrit, want ik heb dan gewoon niks te vertellen. Hoop dat er mensen zijn die mij kunnen vertellen wat ik eraan kan doen..

Groetjes Dianne

Tja, hier herken ik mezelf ook heeeeel erg in. En ook ik voel me totaal niet in de verdediging. Ik heb thuis 3 jonge kinderen en totaal geen zin om ook maar enig risico te nemen. Rijd ook meestal met een bodyprotector, tenzij de mussen van het dak vallen.
Moet er wel bij vermelden dat ik ALTIJD met losse teugel rijd en als het nodig is, wél een handrem binnen handbereik heb. En mijn paard hapt het bit in 1 keer in en vindt het duidelijk een lekker bit, want dat was wel anders bij mijn KK conrad Ultra. Die moest ik er echt induwen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:18

Ze hangt er niet in, ze pakt het (denk ik) ook niet vast, maar ze luistert er gewoon helemaal niet meer naar. Ze blijft gewoon lopen hoe ze loopt, en dat kan heeeel hard gaan.. Wenden durf ik bij ons niet, want het is een landweggetje, waarnaast een vaart ligt, aan de andere kant prikkeldraad, het weggetje zelf is van asfalt. Ik ben veel te bang dat ik op 1 van de 3 dingen terecht kom als ik val, of als ik sterk wend. En dan ben ik blij met mn westernzadeltje

Ik moet zeggen dat ik nu ik ouder ben, ook banger ben geworden hoor, toen ik nog 16 was, vond ik het juist leuk om in rengalop buiten te rijden, maar nu dus echt niet meer.

Ik rijd ook nooit met strakke teugels, rijd het liefst met mn westernhoofdstelletje.. Maar het bitje vind ik te scherp om aan te halen bij een buitenrit, vandaar de dubbel gebroken watertrens. Maar het sweet iron hapt ze inderdaad veel beter als de trens..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:25

Oja, zo'n bodyprotector, wat doet dat precies?? Heb er vaker van gehoord. Het is toch zon soort kogelvrij vest?

Ik rijd overigens wel ALTIJD met cap, ook in de buitenbak. Het liefst met buitenritten ook met elleboogbeschermers van mn skatesetje, maar dat staat zo raar Dit omdat ik de neiging heb op mn ellebogen te vallen, àls ik val.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:28

Ja, lijkt op een kogelvrij vest. Krijg ook wel eens die opmerkingen van mensen en antwoord dan: je weet nooit wie je tegenkomt.
Misschien moet je dat mylerbit van mij eens proberen. Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad. Het is een forward tilt ported barrel met 5 inch shanks. Succes in ieder geval!!! Ik ken het gevoel in ieder geval!!!