Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Re: Wat vinden jullie van rassen kruisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:33

Sjonniej schreef:
Maar neem nu een New Forest pony, over het algemeen bom-vrij, betrouwbaar, rustig. Maar voor bijvoorbeeld eventing of mennen, heb je net wat meer pit nodig, Arabisch bloed erbij en de kans op een super pony is groot.

Helemaal mee eens ! Ik heb mijn nrps-merrie met ongeveer 70% arabisch bloed laten dekken door een new foresthengst. Met een beetje deze redenering in mijn achterhoofd, nu hopen dat het ook zo uitwerkt (moet ik wel eerst een jaar op wachten ).

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:15

Waar ik me dus een beetje aan kan irriteren, is dat overal Arabisch bloed aan toegevoegd moet worden. Bestaat er eigenlijk nog wel een ras dat zo zuiver is, dat er geen Arabisch Bloed in zit?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:20

Ik vind kruisingen oke, mits een beetje dezelfde lichaamsbouw. Anders komen ze erg uit verhouding.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:07

Manuutje1990 schreef:
Waar ik me dus een beetje aan kan irriteren, is dat overal Arabisch bloed aan toegevoegd moet worden. Bestaat er eigenlijk nog wel een ras dat zo zuiver is, dat er geen Arabisch Bloed in zit?

als het goed is zit er in een ijslander geen arabisch bloed, ze hebben het als het goed is wel geprobeert maar da was niet gelukt ofsow..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:13

BleikjA schreef:
Manuutje1990 schreef:

als het goed is zit er in een ijslander geen arabisch bloed, ze hebben het als het goed is wel geprobeert maar da was niet gelukt ofsow..

En in een Belgisch Trekpaard geloof ik ook niet Maar dat zijn dan 1 van de weinigen..

Flepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:40

Er kunnen super mooie paardjes uit een kruising komen..

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:14

Ik rij endurance met mijn draver. Mijn draver is dit jaar 16 geworden en het leek mij leuk een veulen met haar te fokken. (ook als invalletr voor mijn merrie als die te oud wordt) Ik ben wat rond gaan kijken naar een niet te dure, mooie hengst. Ik wil geen groot paard, maar wel een stevig paard, omdat ik niet al te lenig ben en wel wat stevig. Het moest dus een stevige, niet te grote hengst zijn, die wel wat te presteren had en een lief karakter. Het zou leuk zijn als hij een leuke kleur had. ookal is dat geen garantie dat mijn veulen dat ook zou krijgen. Ik vond Ricardo (www.romantico.nl) een valk hengst, mooi stevig gespierd en erg lief. En waanzinnig om die in beweging te zien. Dus mijn merie door deze hengst laten dekken. Mijn merrie is 160 en Ricardo 1.52. Dus wel hopen dat hij de hoogte van mams mee krijgt.

En wat voor veulen heb ik gekregen! Een valkkleurigveulen, heel erg lief en hij lijkt wat groter te worden als zijn vader (moet uiteindelijk natuurlijk nog blijken) Deze lieve hengst wordt de enduranceopvolger van mijn merrie. Kruizen kan best vind ik. Maar je moet wel kijken naar wat je met het paardje wilt doen. ik heb dit veulen puur en alleen voor mezelf gefokt en bij mezelf gekeken wat wil ik ermee doen. Maar als je een mixje fokt, terwijl je het veulen niet zelf wil/kan houden lijkt het me minder slim. Het kan nl zo zijn dat het veulen als kruizing wat minder makkelijk te verkopen zijn, en wat minder geld waard zijn. Je moet dan dus denk ik bij jezelf nagaan waarom je kruist.

Maar en zijn vind ik een hele boel leuke kruizingen.

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:40

Ik ben van mening dat het niet verkeerd is om rassen te kruisen, mits er goed over na gedacht is.. Zo hadden wij een Fries en wilden er graag een veulen van (voor ons zelf). Nu wilde in er graag meer pit in en met meer naar de sport gericht. Wij hebben haar laten dekken door een arabier en hebben bewust gekozen voor een zwarte, russische arabier... Ik vind als je kruist dat je er dus wel echt over na moet denken en niet gewoon de eerste en de beste hengst erop zet die je tegen komt..

fototje (als het niet mag ivm verzameltopic hoor ik het graag)
als veulen
Afbeelding
ze is hier op de foto bijna 2 jaar, en ze zit hier nog iets in haar wintervacht..
Afbeelding

Voor meer foto's en/of intresse hoor ik het wel.. Er is nu ook een aprat gedeelte in het nrps stamboek voor paarden met 75% arabisch bloed en 25% fries bloed (dit hoorde ik nadat mijn merrie gedekt was) Daty vond ik erg leuk om te horen;)

Mariet_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:35

Ik vind er nix mis mee, ik heb zelf ook een kruising

Arabier x New Forest:

Afbeelding

Je moet ook niet vreemde kruisingen gaan fokken, zoals een shetlander x fries ofzow.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:39

ja dat moet iedereen voor zich weten als jij graag een veulen voor jezelf wil hebben van 2 verschillende rassen moet je dat helemaal zelf weten maar denk er wel over na eerst dat doen sommige mensen niet helemaal !

he Manuutje je vind het nix he die arabieren hahhaahah en overal kom je ze tegen wat frustrerend toch voor je !!!

wist je dat er in elk paard arab zat hahahahah al is het bij sommige rassen al meer dan 1000en jaren geleden !!

he Manuutje je moet eens gaan nadenken waarom mensen met het arabische ras kruisen...........misschien gaan dan eens je ogen open.........ipv zo kortzichtig blijven reageren in elk topic !!!!!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:44

Natuurlijk moet een ras in pricipe zo zuiver mogelijk blijven. Helemaal mee eens, anders verdwijnt op een geven moment een ras gewoon.
Maar waarom zou je niet voor individueel gebruik, of voor een bepaald doel een leuke kruising fokken? Dat komt beide rassen niet ten goede, nee, maar je gebruiksdoel wel.
En arabier met koudbloed kan ook goed uitpakken hoor. Hoeveel haflo-arabieren zie je tegenwoordig niet (ben er zelf ook eigenaar van geweest en er staan er nu twee bij mij op stal).

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:37

Njaa , Ergens is het wel verpesten ..
Maar er kunnen ook heel lieverdjes uit komen !
Ik ben er wel voor ! Zolang de "echte" rassen maar blijve bestaan
En een falabella is ook geen "echt" ras hoor

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:39

mij maakt het niet veel uit.. idd wel zonde als er een ras helemaal van weg gaat , dan vind ik het wle jammer.. maar je kunt er wel hele leuk apparte kruisingen van krijgen. Wij hebben ook een kruising gekocht ( een merrie was toen 6 maanden nu vanaf morgen 1 jaar ) een kruising tussen een fries en een kwpn tuiger. Mijn vader wil ermee gaan mennen
een bruine fries met bles als het ware .. heel erg leuk om te zien

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:49

mango schreef:
ja dat moet iedereen voor zich weten als jij graag een veulen voor jezelf wil hebben van 2 verschillende rassen moet je dat helemaal zelf weten maar denk er wel over na eerst dat doen sommige mensen niet helemaal !

he Manuutje je vind het nix he die arabieren hahhaahah en overal kom je ze tegen wat frustrerend toch voor je !!!

wist je dat er in elk paard arab zat hahahahah al is het bij sommige rassen al meer dan 1000en jaren geleden !!

he Manuutje je moet eens gaan nadenken waarom mensen met het arabische ras kruisen...........misschien gaan dan eens je ogen open.........ipv zo kortzichtig blijven reageren in elk topic !!!!!!

Dat weet ik Zelf in de Boulonnais en de Percheron zit ergens, eeuwen terug, Arabisch bloed. Op zich is het prima hoor, maar wat ik dus 'frustrerend' vind, is dat alles steeds meer veredeld moet worden. En alles moet altijd lichter en lichter gefokt worden. We houden straks geen mooie barokke-Fries of ouderwetse Haflinger meer over.
En een goede Arabier is een paard met veel kwalitiet, dat weet ik ook wel. Ze hebben bijv. een heel goed uithoudingsvermogen. En ik snap dat veel mensen dat in een ras willen hebben. Maar niet als de kwaliteit van dat ras dan achteruit gaat. Kijk nou naar de Fries, ik vind dat dit ras de afgelopen jaren alleen maar is verslechterd. Net zoals bijv. de Haflinger.
En ik moet erbij zeggen dat ik de Arabier ook alleen maar achteruit vind gaan, zeker in Amerika, met dat achterlijke overdreven gedoe.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:19

De reden dat er overal arabisch bloed in zit is om het feit dat dit Ras over hele goede eigenschappen bezitten:

* Droog been werk
* Uithoudings vermogen

Mensen kunnen hoog en laag springen maar je kan er niet om heen.
Zonder deze prachtige sierlijke paarden zou er geen

*kwpn
*bwp
*nrps en noem maar op zijn

Arabische volbloeden zijn de grondleggers van de rassen die je op deze wereld ziet.

Het schijnt dat om het ocd te verhelpen de fokkers in feitte maar weer meer arabisch bloed moeten toevoegen in bijvoorbeeld het kwpn Ras.

Dit alles staat op de site van het easp.

Ik vind het toch wel jammer eigelijk dat mensen vaak nog het Arabische Ras afkraken terwijl dit de grondleggers zijn en het oudste zuiverste ras is!!!!

Maar ieder zijn mening:)

Marjolein117

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:40

wat vinden jullie hiervan dan? Ik zelf denk tinker x fries. We zijn net in de B gestart tussen alle bruine paardjes en kwpnérs enzo en hebben na 4 wedstrijden 2 winstpunten behaald, een gedeeld 2e en een 7e plek.

Afbeelding
Zijn eerste wedstrijd

Afbeelding
in de rijbak oefenen

tuliera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:42

ik zie het probleem van rassen kruisen niet zo in. het heeft meestal wel een doel, bijv. ed haflo-arabieren, of de arabo-friezen vind ik erg mooi. en vaak krijg je ook iets aparts! zoals het paard hierboven, nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo van bonte, zware paarden houd, maar dit vind ik wel een hele leuke!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:07

ik vind sommige kruisingen niet mooi maar dat is persoonlijke mening.

waarom denk je dat de friezen andere rassen gaan toevoegen ik weet dat 1 rede is dat de friezen dreigen uit te sterven of dat ze anders teveel inteelt hebben.
ook doen ze kruisen met arab omdat het voor de marathon gewoon goed is omdat ze meer uithoudingsvermogen hebben.

wij kunnen hier eindeloos over discuseren maar over smaak valt niet te twisten, de meeste respectabele fokkers weten echt wel wat ze doen en waarom ze het doen daar hebben wij bokkertjes geen weet van laat ons nou maar gewoon van onze paarden genieten ongeacht wat voor ras het is

en over dat gedoe in Amerika dat is al JAAAAREEEN met alle dingen kijk naar die kids van 6 die aan die wedstrijden mee doen wie de mooiste 6jarige is belachelijk maar dat moeten ze lekker zelf weten daar aan de overkant als het maar niet overwaait hier naar toe dat overdreven enge gedoe!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:38

mango schreef:
ik vind sommige kruisingen niet mooi maar dat is persoonlijke mening.

waarom denk je dat de friezen andere rassen gaan toevoegen ik weet dat 1 rede is dat de friezen dreigen uit te sterven of dat ze anders teveel inteelt hebben.
ook doen ze kruisen met arab omdat het voor de marathon gewoon goed is omdat ze meer uithoudingsvermogen hebben.

wij kunnen hier eindeloos over discuseren maar over smaak valt niet te twisten, de meeste respectabele fokkers weten echt wel wat ze doen en waarom ze het doen daar hebben wij bokkertjes geen weet van laat ons nou maar gewoon van onze paarden genieten ongeacht wat voor ras het is

en over dat gedoe in Amerika dat is al JAAAAREEEN met alle dingen kijk naar die kids van 6 die aan die wedstrijden mee doen wie de mooiste 6jarige is belachelijk maar dat moeten ze lekker zelf weten daar aan de overkant als het maar niet overwaait hier naar toe dat overdreven enge gedoe!!!

Doen ze dat met kinderen?? Ziekelijk!
Amerikanen zijn in alles extreem, ook in Arabieren vind ik. Ik vind die amerikaanse Arabieren gewoon lelijk. Sorry dat ik het zeg. Als je nou een gewone mooie Arabier ziet, die gefokt is op een bouw met kwaliteit, en waarbij niet alleen maar gekeken is naar, wie heeft de grootse deuk in z'n neus (Om het zo maar even kort door de bocht te zeggen).

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:49

ja die amerikanen sporen niet !! maar dat weet ik al jaren
toch hebben ze ook veel goede dingen hoor.....zoals de macdonalds

idd wat je zegt de deuk is het belangrijkst maar dat is het natuurlijk niet, je moet ze niet over 1 kam scheren hoor veel amerikaanse fokkers doen gewoon normaal en fokken zoals hier gebeurt maar je hebt er gekken tussen zitten, daarom heeft die ene meneer met zn plastische chirurgie ook een flinke straf gehad terwijl hij nu weer vrolijk verder fokt!!!! zulke mensen moeten gewoon niet fokken maarja dat is mijn mening en ze zoeken het daar maar uit aan de overkant!!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:09

mango schreef:
ja die amerikanen sporen niet !! maar dat weet ik al jaren
toch hebben ze ook veel goede dingen hoor.....zoals de macdonalds

idd wat je zegt de deuk is het belangrijkst maar dat is het natuurlijk niet, je moet ze niet over 1 kam scheren hoor veel amerikaanse fokkers doen gewoon normaal en fokken zoals hier gebeurt maar je hebt er gekken tussen zitten, daarom heeft die ene meneer met zn plastische chirurgie ook een flinke straf gehad terwijl hij nu weer vrolijk verder fokt!!!! zulke mensen moeten gewoon niet fokken maarja dat is mijn mening en ze zoeken het daar maar uit aan de overkant!!!!

Maar dan denk ik, beseffen die fokkers dan niet dat ze bezig zijn om een ras te verpesten?
Maarja..
En de Mac is idd een heel goede uitvinding. Krijg gelijk zin om er naar toe te gaan.

__DaniicQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:54

Bij mijn verzorgpony staat een New Forest × Belgish Trekpaard (jaarling). Ik vind het echt een heel leuk beestje om te zien (ziet er zegmaar een beetje uit als een kleine belg)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:08

__DaniicQue schreef:
Bij mijn verzorgpony staat een New Forest × Belgish Trekpaard (jaarling). Ik vind het echt een heel leuk beestje om te zien (ziet er zegmaar een beetje uit als een kleine belg)

Dat was zeker een ongelukje?
Het zou goed kunnen dat er een hartstikke leuk paardje uitkomt, maar van zo'n extreme kruising ben ik persoonlijk niet zo kapot, de kans op 1 grote mislukking is een stuk groter, dan dat je 2 rassen met elkaar kruist die veel meer op elkaar lijken. Zo kan je bijvoorbeeld beter een Belg met een Percheron kruisen, dan een Belg met een New Forest, om zo maar even een voorbeeld te geven.
Ben wel heel benieuwd hoe dit paardje eruit ziet. Heb je er misschien een foto van ofzo??

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:11

Ik zie het probleem ook niet zo.
Er kunnen prachtpaarden uitkomen, maar je moet natuurlijk niet klakkeloos alles met elkaar kruisen. Je moet wel een beetje je verstand gebruiken met wat wel kan en niet. Het zuivere laat ik wel aan de echte fokkers over.

Marjolein117

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:26

zouden paarden in de natuur ook op die manier denken? Volgens mij is het gewoon mogelijk alles met elkaar te kruisen, hoe komen we anders al die paardenrassen?