Fjorden met een andere kleur als brunblakk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Fjorden met een andere kleur als brunblakk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 06:56

He, de smilies doen het niet Boos!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:23

mmh, tja toch lastig te zien. Maar als ik dan de foto's bekijk en de commentaren van jou hoor, dan zou die van mij ook rodblakke moeten zijn. Die heeft namelijk ook een bruine aalstreep, een bruine tint in dr manen, ipv zwart en is ze in verhouding erg licht etc...echter staat daar niet aangegeven in het paspoort dat ze rodblakke is.

Moet trouwens er ook bij vermelden dat ik onder rodblakke echt de bruine tot bruinrode kleur versta bij een paard en dan dus niet donkerbruin, maar echt kastantjebruin. Heb een keer op een centrale keuring een merrie gezien die wat mij betreft echt het prototype rodblakke was, die was gewoon echt diep roodbruin in manen etc...(en niet zo vervaagd zoals meeste rodblakken er uit zien)

Maar verder wel leuke merrie Haha!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:58

Nou, als jouw paardje Rodblakke is, is Marius het ook Haha! (niet dus). En het verschil met die Martkplaats-Fjord is inderdaad erg groot...
He, maar als je maar gelukkig bent met je paardje toch? Het is een leuk diertje, volgens mij Lachen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 17:24

Kan iemand dan aangeven wat het grote verschil is met die van marktplaats? Behalve de kleur in de manen?
En jullie fjorden zijn veel lichter gekleurd als Julia, in de vachtkleur zegmaar. En ook zijn de aftekeningen op de benen grijs of zelf zwartachtig gekleurd, dat is bij Julia rood. Julia is trouwens naar verhouding dus ook niet erg licht, juist donker. Dat maakt het ook zo verwarrend. En idd, brunblakke hebben soms ook een lichte aalstreep, en donkerbruin in de manen ipv zwart. Maar hij is over het algemeen gezien niet roodachtig gekleurd, en marius ook niet. En de aftekeningen zijn dus niet rood.
En Astrid, blijkbaar heb jij niet veel op met het stamboek, anders zou je niet zo spottend doen. Zij hebben tenslotte bepaald dat ze rodblakke is. Ik loop dat niet te verzinnen ofzo om interessant te doen. Is het nou zo moeilijk te accepteren dat ze niet dezelfde kleur als die lichte variant? Moet ik een kopie van het stamboekpapier plaatsen ofzo als ik die over 3 weken krijg (vanwege de proeftijd)? Misschien dat jullie (in het algemeen bedoelt) het dan geloven?

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:43

Ik zou zeggen als je besluit het paardje te kopen neem haar mee dit jaar naar de keuring en laat de experts ernaar kijken en beslissen.
Je koopt tenslotte niet een paard voor de kleur er spelen grotere faktoren mee zoals gezondheid, korrektheid, karakter en de vonk moet ook overspringen dus geniet van het paard zoals ze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:45

verschil met die van jou en marktplaza?
Nou eehm heel duidelijk de kleur! Ik wil niet banketstaaf doen hoor maar als je dat verschilt niet ziet zou ik toch even mij de oogarts een test laten doen Ja. En dan heb ik het puuur het verschil tussen die foto's en jouw foto's

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 09:28

De kleur van wát? De kleur van de manen dat zie ik zelf ook wel. Maar de kleur van de vacht is hetzelfde hoor, al komt dat minder over op de foto's, maar dat was al bekent. Dus wees even iets duidelijker.
En idd ik koop haar niet voor de kleur Haha! Mooi is ze toch wel Haha! En ze begint nu ook steeds liever te worden, dus het komt wel goed denk ik. En ik zal het bij de ABOP nog eens vragen idd. Maar goed, de experts hebben er natuurlijk al naar gekeken, en beslist dat het rodblakk is. Waarom het voor bepaalde mensen dan zo moeilijk is dat te accepteren weet ik ook niet Knipoog

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:33

Spikers schreef:
Ik zou zeggen als je besluit het paardje te kopen neem haar mee dit jaar naar de keuring en laat de experts ernaar kijken en beslissen.
Je koopt tenslotte niet een paard voor de kleur er spelen grotere faktoren mee zoals gezondheid, korrektheid, karakter en de vonk moet ook overspringen dus geniet van het paard zoals ze is.

Inderdaad, en dat bedoel ik dus ook. Ik snap eerlijk gezegd absoluut niet waar je je druk om maakt Haha!. Erg leuk hoor, dat er Rodblakke in het paspoort staat, maar als toch niemand het ziet, wat heb je er dan in godsnaam aan om dat op elke site te zetten? Iedereen geeft het paardje gewoon "Brunblakke", dus dan kan er wel "Rodblakke" in het paspoort staan, dat is dan alleen puur voor jezelf Knipoog. En mij kan het echt niet schelen wat voor kleur je paard is, dus voel je alsjeblieft niet zo aangevallen Ach gut . Er zijn hier HEEL veel mensen die HEEL veel van Fjorden af weten, dus ik geef je het advies luister ernaar en probeer er wat van te leren Lachen. Niemand probeert je hier zwart te maken of wat dan ook, we kunnen allemaal van elkaar leren Lachen.
Veel plezier hoor met je paardje, Rodblakke of niet!
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 18-06-05 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:36

Nee ik zie ook verschil in de kleur van de vacht.
maargoed ik wil het wel accepteren hoor maar ja ze ziet er gewoon hetzelfde uit als mijn fjord op die foto's. Maar ja ik weet niet hoe het in het echt is. Heb je geen duidelijkere foto's?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:58

Nog even uitgebreid de foto's zitten bestuderen en inderdaad, qua benen heeft ze toch een duidelijk rodblakke (absoluut geen zwart/donker te vinden)....maar qua manen, staart en voorpluk zie ik het er absoluut niet aan af. Ze is dus eigenlijk beetje rod- beetje brunnblak....oftewel: apart.
Qua hoofd kan ik het er ook niet uit halen..gezien er ook brunnblake fjorden bestaan met zo'n kleur hoofd --> http://www.mijnalbum.nl/Album=NFQ4UR87

Hier trouwens foto van de rodblakke welke ik echt het prototype vond/vind:
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:53

niet te geloven zeg. Denken mensen hier het beter te weten dan de experts zelf....*stamboek*. Er staat toch op haar papier Rodblakke dus dan is ze dat. En niet omdat niemand haar verder rodblakke vind dat ze het dan niet is, want jaaa jullie weten altijd alles beter Knipoog Op de foto`s komt ze anders over dan in RL en je hebt vele kleur verschillen onderling! *goh hoe moeilijik is dit te begrijpen?*

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:07

Pebblesje schreef:
niet te geloven zeg. Denken mensen hier het beter te weten dan de experts zelf....*stamboek*.

Nou, het stamboek maakt anders genoeg fouten... En soms echt tenenkrommend! Experts zou ik het in ieder geval niet willen noemen *LOL*. En vergeet niet dat fouten maken mens-eigen is Lachen.
Om dit juist te beoordelen zou je dus eigenlijk moeten kijken naar afstamming en dragers van het "gen". Hoe dat met jouw paardje zit, geen idee. Ik heb nog nooit gehoord dat Bjorgard drager van het Rodblakke gen is, maar wie weet?
Mijn mening: voor dit paard zou ik in ieder geval niet "extra" geld betalen omdat hij een aparte kleur heeft Lachen. Maar als hij maar braaf en lief is! Daarnaast verwacht ik binnenkort een uitgebreide fotoshoot Ja.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 17:14

astridastrid schreef:
Spikers schreef:

Inderdaad, en dat bedoel ik dus ook. Ik snap eerlijk gezegd absoluut niet waar je je druk om maakt Haha!. Erg leuk hoor, dat er Rodblakke in het paspoort staat, maar als toch niemand het ziet, wat heb je er dan in godsnaam aan om dat op elke site te zetten? Iedereen geeft het paardje gewoon "Brunblakke", dus dan kan er wel "Rodblakke" in het paspoort staan, dat is dan alleen puur voor jezelf Knipoog. En mij kan het echt niet schelen wat voor kleur je paard is, dus voel je alsjeblieft niet zo aangevallen Ach gut . Er zijn hier HEEL veel mensen die HEEL veel van Fjorden af weten, dus ik geef je het advies luister ernaar en probeer er wat van te leren Lachen. Niemand probeert je hier zwart te maken of wat dan ook, we kunnen allemaal van elkaar leren Lachen.
Veel plezier hoor met je paardje, Rodblakke of niet!

Tuurlijk, dat zeg ik toch zelf ook dat ik toch wel blij met der ben! Waar ik idd niet tegen kan is dat mensen die een (vertekende) foto hebben gezien het beter weten dan het stamboek. En aangezien ik van het stamboek uit ga, en ook van de beschrijving die op hun website staat...
Idd leuk dat het op haar paier staat, dus ook leuk om dat op 2 websites (hoe kom je bij ELKE site???) te zetten. Jammer alleen dat de beste stuurlui altijd aan wal staan, en blijkbaar niet aangenomen worden bij het stamboek Knipoog én die op basis van een foto blijkbaar zo'n conclusie kunnen trekken Haha!
En niet iedereen geeft haar brunblakke (dank je Bella Haha! en de rest). Iedereen die haar in het echt ziet geeft haar rodblakk. Misschien moeten sommige mensen hier leren iets van het stamboek en van anderen aan te nemen. En dat ze niet altijd gelijk hebben en niet altijd alles weten!
Trouwens, als het je niet kan schelen wat voor kleur mijn fjord is, waarom kan je dan niet gewoon aannemen dat ze rodblakke is?

Mooie fjord trouwens, op die foto Bella! Idd ook 'mijn prototype' rodblakke Haha! Maar de fjord uit die 'mijn album' foto's heeft wel een donker hoofd, maar is wel weer veel geler, ook opt hoofd.
Net als bonito, die is ook veel geler.

Cindy, ik heb helaas geen duidelijkere foto's, heb geen goeie digi Tong uitsteken

BTW, ik heb zeker niet meer geld betaald omdat ze rodblakke is. Ik vind 1350 euro incl. alle mogelijke toebehoren die ja maar kan bedenken (van halster tot poetsspullen tot longeersingel tot dekjes en dekens tot een enkelspantuig), behalve het zadel, een hele nette prijs.
Laatst bijgewerkt door Allegra op 18-06-05 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:15

Daarom vroeg ik ook of de merrie DNA getest was, Astrid, omdat ik ook nog nooit gehoord heb van Bjorgard die blond geeft.

De fjord op de foto die Bella heeft geplaatst is trouwens Sharine, een gewéldige merrie! Ben echt fan van dat dier en het is zó'n mooie rodblakke. Die moet je gewoon IRL zien. Erg donker oranje/roodbruin, heel apart.

Nog een foto van deze beauty, zie je de kleur beter:
Afbeelding

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 17:22

Echt een gave merrie ja!
Maar ze is dus dna getest, en natuurlijk maakt het stamboek fouten, maar dit kun je toch moeilijk over het hoofd zien? Juist omdat ze ook getest is...

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:24

DNA test gaat niet over kleur maar over afstamming.
Ik was dus benieuwd of de afstamming wel klopte.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:27

Je zou trouwens een waterdicht bewijs hebben als je haar zou laten dekken door een rodblakke hengst, want rodblakk x rodblakk is altijd rodblakk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:33

De kleuren in Julia's staart en manen zijn donkerbruin tot roodbruin, en ook in haar vacht zie je duidelijk de kenmerken van een rodblakke fjord... Ik heb haar irl gezien een paar dagen terug!
Ze is in ieder geval erg apart en heel erg mooi.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:34

Allegra schreef:
Echt een gave merrie ja!
Maar ze is dus dna getest, en natuurlijk maakt het stamboek fouten, maar dit kun je toch moeilijk over het hoofd zien? Juist omdat ze ook getest is...

Die DNA test zegt niets over haar kleur hoor.
Dat zegt alleen maar dat ze daadwerkelijk van die en die ouders is Ja
Er zijn meerdere veulens die opgenomen worden als Rodblakk terwijl ze met de jaren gewoon Brunblakk worden Ja
Heeft ze veulenpapier of is ze al opgenomen in het hoofdstamboek?

Overigens zijn wij in het bezit van een gra merrie Haha!
Kleurtjes zijn leuk maar brunblakk rodblakk of gra het blijven fjorden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:56

Ik vind de kleur ook helemaal niet belangrijk bij een fjord Een fjord is een fjord, wat voor kleur dan ook! En het gaat erom of de eigenaar plezier met het paard heeft en het paard met de eigenaar. Geld natuurlijk voor elk dier Haha! en het maakt niet uit hoe ze eruit zien toch?
Dik,dun,klein,groot,krom,recht
wat maakt het uit voor iemand anders waar het paard niet van is?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 18:02

Taaclover schreef:
Allegra schreef:
Echt een gave merrie ja!

Die DNA test zegt niets over haar kleur hoor.
Dat zegt alleen maar dat ze daadwerkelijk van die en die ouders is Ja
Er zijn meerdere veulens die opgenomen worden als Rodblakk terwijl ze met de jaren gewoon Brunblakk worden Ja
Heeft ze veulenpapier of is ze al opgenomen in het hoofdstamboek?

Overigens zijn wij in het bezit van een gra merrie Haha!
Kleurtjes zijn leuk maar brunblakk rodblakk of gra het blijven fjorden Haha!

Haha, ja dat weet ik dat het over de afstamming gaat Haha! Maar ze zouden haar toch niet rodblakk geven als Bjorgard het niet zou vererven? Dat weten ze toch lijkt me?
Ze is al opgenomen in het hoofdstamboek, en ze is begin vorig jaar gekeurd, dus toen had ze deze kleur ook al (volgens de vorige eigenaar).
En idd, het blijft een fjord, en het blijft een mooie kleur, hoe die ook heet Tong uitsteken
Wat mij betreft is het ook einde discussie hoor, over haar kleur. Voor mezelf ben ik eruit, ik ga gewoon uit van wat het stamboek vind Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:45

het maakt ook helemaal niet uit wat voor kleur Julia heeft. Als jullie maar gelukig mjet elkaar zijn...al was ze paars Knipoog

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:59

ik zal jullie ff aan mijn troelie voorstellen Tong uitsteken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 00:08

krijg ik ruzie als ik zeg dat dit een rodblakke (of hoe je ook schrijft) is Tong uitsteken