Kleurenpraat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Kleurenpraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:35

Ik zie er eerlijk gezegt geen lacing in, aangezien dat echt strepen zijn, en dit meer vlekken.
Kunnen het misschien oude verwondingen zijn?

De "bend or spots" bij de roan vind ik te klein voor bend or spots. Kan er appaloossa inzitten?

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:25

De vader is een schimmel en de moeder een haflinger met die birdcatcher spots. Voor zover ik weet zit er geen appa in..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 08:37

en zeker dat pa een schimmel is en geen bijv few spot?

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:12

zal het eens navragen, maar volgens mij niet!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:18

stef schreef:
Ik zie er eerlijk gezegt geen lacing in, aangezien dat echt strepen zijn, en dit meer vlekken.
Kunnen het misschien oude verwondingen zijn?

Het zijn zeker geen verwondingen nee Haha!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:48

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:16

Hier foto's van mijn wildkleur zwarte merrie:

http://groups.msn.com/_Secure/0SgAZA!sW ... 4586863208

http://groups.msn.com/_Secure/0PgDBAsoS ... 6197245815

http://groups.msn.com/_Secure/0RQDhAtkU ... 6188126167

http://groups.msn.com/_Secure/0QgDhAk8U ... 0940148250

Deze laatste is de wildkleur zwarte met een isabel. Een kleurenkenner denk dat hij (de isabel) Zilverappel isabel is omdat zijn manen zo licht zijn. Mjah voor mij is het gewoon isabel... Ik ken eigenlijk van zilverappel alleen zilverappel zwart en een gewone zilverappel. Ook de lichtere factors erbij maar geen zilverappel isabel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 21:41

Zilverappel kan op elke basiskleur voorkomen, alleen bij vos kan het wel aanwezig zijn maar zie je het niet.

BTW, die wildkleur zwart komt dus op hetzelfde neer als de criollo's die hierboven staan, Labuno/Zwartdun

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:08

Hee Stef, kan dat van Partout geen sabino (oid) zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:19

Ik las het op equine.
In principe zijn alle witte aftekeningen sabino.

Ik weet het echt niet, ben ook geen kleurexpert ofzo, ben alleen gek van kleuren Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:34

Haha, nou ja, valt te proberen Haha!
Met mij precies hetzelfde verhaal!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:33

Citaat:
De vlekken zijn pas gekomen toen hij een jaar of 5 was..
Appaloosa-kenmerken: gestreepte hoeven en 'mensenogen'
Maar zover ik weet kan appaloosa niet een generatie overslaan.. Zijn moeder heeft nl maar 1 zo'n stipje.. En verder zover ik me kan herinneren ook nog 'mensenogen'..

Volgens mij toch appaloosa.
Als de moeder al kentekens had dan heeft zij (en de vos) het waarschijnlijk in het minimale vorm, qua uitdrukking, gehad. Ze heeft wel de gene gedragen en doorgegeven aan de vos. Er zijn, dacht ik, 10 verschillende getekend vormen van appaloosa van minimaal tot few spots aftekeningen.

Marja1988 schreef:
Nou ik heb foto's gemaakt. Zouden dit dan Bend o spots zijn?
Dus voor de kenners: Zijn het ze of niet

Bend Or spots zijn echt altijd zwart. Dit zijn waarschijnlijk, zg blood spots of gewoon plekjes waar de bruin pigmentatie net is onregelmatige verdeeld is, dus meer geconcentreerd.

stef schreef:
In principe zijn alle witte aftekeningen sabino.

Dit is achterhaald en pertinent niet waar!
N.a.v. een wetenschappelijk onderzoek blijkt dat, alhoewel veel witte aftekeningen wel iets te maken hebben met sabino, ook 'womb environment' bepalend kan zijn voor aftekeningen. Men denkt dat witte aftekeningen wordt veroorzaakt door een polygenic gene wat betekend dat er veel factoren mee spelen in het bepalen van een specifieke eigenschap. Sabino zou ook een polygenic gene zijn maar niet specifiek alleen 'schuldig' voor aftekeningen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 13:50

Als een paard appaloossa gen draagt, komt het er altijd uit (dus gemarmerde neus en geslachtsdelen en gestreepte hoeven)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:11

Appaloosa hebben vier kenbare merken: vacht patroon OF gemarmerd huid OF white sclera (rond oog) OF gestreepte hoeven;
Voor vol APhA registratie moet een paard een erkenbaar vacht patroon (een van de 13 erkende!) OF gemarmerd huid EN een van de andere kenmerken hebben.
Voor die paard die geen vacht patroon of gemarmerd huid EN een van e andere tekens tonen worden geclassificeerd als "non-characteristic" (N/C).

Maar het sluit niet uit dat zij de 'leopard' en de 'appy' gene dragen!
Een paard kan de 'leopard' gene dragen maar geen 'appy' gene en heeft dus geen 'erkende' tekens MAAR als je deze kruist met een paard die wel de 'appy' gene heeft, en beide geven hun deel door aan het veulen - leopard en appy genes, dan kan je uit een non-characteristic 'appy' een zeer kleurrijke appaloosa krijgen.

voorbeeld van een appaloosa ... zonder gezichts marmer en oog wit:
http://www.charolotranch.com/images/photo11_hunter.jpg

Nog een:
http://www.charolotranch.com/images/photo13a_dzweedo.jpg

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:11

stef schreef:
Zilverappel kan op elke basiskleur voorkomen, alleen bij vos kan het wel aanwezig zijn maar zie je het niet.

BTW, die wildkleur zwart komt dus op hetzelfde neer als de criollo's die hierboven staan, Labuno/Zwartdun

Vos? Maar dat is een Isabel op de foto hoor Clown Of heb je het in het bovenste stuk over een ander paard?

Wij hebben ook een Zilverappel bruin paard met aalstreep. Of zilverappel met aalstreep ook nog zilverappel heet weet ik niet. Ik heb nog niet echt een duidelijke foto van haar, die zal ik in het weekend wel even proberen te maken. In de winter lijkt ze vos maar in de zomer is ze toch wel echt zilverappel want ze heeft grijs in haar manen en staart en gestreepte hoeven en haar vacht is niet de gewone vos kleur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 14:50

Ik heb het over zilverappel in het algemeen.
Petrina, nee, dat zijn duidelijke appies, maar wat ik bedoel is dat je geen helemaal 100% solid paard kan hebben, die dus niks geen kermerken heeft. Een appie gen slaat geen generatie over

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:01

OK wat vindt je dan van deze appaloosa? Als je het niet wist zou je het niet aan haar zien!

Afbeelding

of deze:
Afbeelding

Er bestaan voorbeelden genoeg ..... van 'solid' appy's.

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 08:18

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:04

Paarden geboren uit appaloosa ouders, die zelf echter GEEN van de 4 kenmerken hebben, kunnen wel in een appaloosa stamboek staan, maar zullen de kleur niet vererven....
En er is nog een verschil, er zijn amerikaanse appaloosa's (eigen stamboek) en nederlandse appaloosa's (ook eigen stamboek), de laatsten zijn paarden en ponies met de appaloosa kenmerken (dus alle paarden met kenmerken, al hebben ze geen papier, kunnen in het NAS worden opgenomen via een stamboekopname)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 22:27

dat is stamboek. Ik heb het over de KLEUR appaloossa, en een solid appaloossa geeft geen appy door