wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: wat wordt er gegeven voor een tinkerveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:19

tja, ik denk niet dat 1000 euro veel geld is voor een goed tinkerveulen, maar als dat dan wel zo is, de aanschaf is niet eens het meeste geld, er komt ook heel wat in onderhoud bij kijken.....
ik bedoel het niet banketstaaf hoor, maar als het paard ziek word dan kan het weleens veel meer dan 1000 euro gaan kosten, en als je het financieel niet breed hebt dan kun je gewoon beter niet aan een paard beginnen, paarden zijn nou eenmaal duur in het onderhoud en als je er aan begint moet je er ook goed voor zorgen, ook als daar een heel dure dierenarts rekening om de hoek komt kijken.
daar bedoel ik niet mee dat alleen maar rijke mensen een paard kunnen houden, ben ik ook niet, maar er wel een potje moet zijn waar je uit kunt vissen als er onverwacht iets gebeurd met het paard, en daar bedoel ik niet alleen tinkers mee Cool
dit is niet voor een bepaald iemand bedoelt maar ik het algemeen, en is uiteraard mijn mening Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:00

stef schreef:
violar schreef:
mischien niet voor een 13 in een dozijn ras, maar denk eens aan een bijzonder ras!!! (en dat is de tinker nou eenmaal Haha! )

Ik denk dat dat heel persoonlijk is. Voor mij is een tinker namelijk een 13 in een dozijn ras. Er zijn er zo ontzettend veel!
Vind het belachelijke prijzen voor een recreatie paard. (want dat zijn het in principe, net als de haflinger, fjord, etc)
Maar nu zal ik wel half tinkerliefhebbend nederland over me heen krijgen

Ben het als tinkerliefhebber helemaal met je eens...
Ik vind het ook nogal een groot woord om over ras en stamboek te hebben.
Een groot deel van de veulens komt nog uit ouders waar weinig of niets van bekend is en het stamboek(en) zijn nog erg jong.
Het dekgeld is ook nog relatief laag.
Je kunt nu wel als reden opgeven ja maar je steekt er veel tijd in en de dierenarts kosten blabla....natuurlijk is wel zo maar als alles goed gaat kost een veulen je in 6 maanden tijd geen 1250 euro(ga uit van 1500 euro voor een veulen en 250 euro dekgeld Haha! ).
Natuurlijk gaan ze voor deze prijzen weg en zul je wel gek zijn als je onder de marktwaarde gaat verkopen maar als je kijkt waar de veulens van bv fjorden,haflingers voor weggaan.....dan is het tinkerveulen gouden handel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:34

Dat geef ik wel uit hoor aan een veulen CarS

-Dekgeld, dat is tegenwoordig al richting € 300 of hoger
-transport en verblijfkosten bij hengst komen er ook nog bij.
-Eerst nog even laten scannen door de DA natuurlijk
-dan bij 21 dagen dracht nog een keertje scannen
-dan op een aantal maanden nog een keer opvoelen
-de bevalling, veearts er weer bij.
-veulen krijgt wormenkuur, en enting
-hoefsmid komt eens langs
-dan moeten we naar de keuring, transportkosten, inschrijfkosten en chipkosten komen erbij

Ik zit er al bijna aan hoor Haha! En dan moet het veulen ook nog eten natuurlijk.

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:20

aha eindelijk iemand die e begrijpt! Haha!
Zonde dat mensen de tinkers eigelijk nog steeds niet serieus nemen.

grt violar

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:21

ik ben het helemaal met Esme eens, ik denk dat mensen zich erop verkijken wat het kost om (op de goede manier) een veulen fokken, ik denk dat je voordat het veulen geboren is al zo'n 600 a 700 euro armer bent.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:43

En dan vergeet je nog de risico's! Ik kan bij mijn rekening zo nog 100 euro toevoegen voor een infuusje tildren omdat de placenta niet los wou komen!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:48

yup, ik heb de ziektekostenverzekering er ook buiten gelaten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:50

Ik denk dat je meer geld kwijt geld aan het fokken van een veulen dan om er een te kopen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:34

violar schreef:

grt violar

Dat iemand jou ras niet leuk vind, kan toch gewoon?
Ik vind het leuke paarden, maar de prijzen vind ik gewoon belachelijk.

En tja, dat zullen ze naar mij toe ook zeggen, in de mini wereld betaal je gerust 500 euro dekgeld voor een amerikaanse hengt, maar dan heb je wel een pedigree tot weet ik veel hoeveel generaties, en daar is bij de tinker dus geen sprake van

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:03

stef schreef:
violar schreef:

grt violar

Dat iemand jou ras niet leuk vind, kan toch gewoon?
Ik vind het leuke paarden, maar de prijzen vind ik gewoon belachelijk.

En tja, dat zullen ze naar mij toe ook zeggen, in de mini wereld betaal je gerust 500 euro dekgeld voor een amerikaanse hengt, maar dan heb je wel een pedigree tot weet ik veel hoeveel generaties, en daar is bij de tinker dus geen sprake van

De generaties zitten er wel achter hoor, ze staan alleen niet op papier

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:33

Hoe wil je ze bewijzen dan? En van veel tinkers (zeg niet alle) is er geen afstamming bekend en worden ze in NL pas geregistreerd, dus heeft DNA ook geen nut

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:01

Ik wil ze niet bewijzen maar wat ik bedoel is dat de travelers al jaren en jaren met deze paarden fokken, dus het gaat generaties terug het staat alleen niet op papier, DNA vind ik wel belangrijk ivm inteelt.

Bloos Maar het was eigenlijk meer als een grapje bedoeld van die generaties

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:10

foutje van mij, ze bewijzen moet dat bewijzen zijn (kan niet meer aanpassen)
Wat ik bedoel aan te geven, om maar even op de mini's terug te slaan...
Bij een mini heb je bloedlijnen, bijvoorbeeld boones little buckaroo en Orion light van 't huutennest (als ik het zo goed schrijf)
Dit zijn 2 vooraanstaande hengsten (de laatste is helaas onlangs overleden) die in hun leven zo ongeveer alles hebben gewonnen wat er te winnen viel, even als vele nakomelingen.
Dat maakt de prijs, en daarom is een directe afstamming hiervan veel en veel duurder dan een willekeurig AMHA-tje.

Met tinkers kan je hier niet op terug vallen, je kan niet zeggen dat je paard uit die en die bloedlijn komt...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:20

Vergeet bij de kostprijs ook niet de extra enting van je merrie (weer 40 euro!!!) en het extra krachtvoer (bij die van mij 1/2 kilo extra per dag).

Als je alles op telt zit je echt al snel tegen de 1000 euro aan kosten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:22

Heel grappig dat zelfs in dit topic gesproken wordt over goede papieren bij een Tinkerveulen... Goede papieren zijn imo een bewijs van de prestaties en gezondheid van voorouders, waardoor je redelijkerwijs kunt verwachten dat het veulen daar wat van mee heeft gekregen...

Je kunt een veulen fokken uit 2 schitterende ouderdieren. Gezond, prachtig exterieur, geweldig karakter. Maar wat zit er voor?! En wat zit daarvoor?! Wie weet was dit ouderdier nu toevallig een gelukstreffer uit 2 heel vervelende dieren. En dan is de kans op een minder mooi, lief, gezond veulen al vele malen groter.

De ouderdieren die nu gebruikt worden zijn een jaar of 10, om even een leeftijd te roepen. Wie weet blijkt die populaire superhengst over 2 jaar wel plots een verschrikkelijke levensbedreigende afwijking te hebben die hij doorgeeft aan de nakomelingen. Sterft de hengst op z'n 12e aan die afwijking. Ben je mooi klaar mee als je zo'n bedrag voor zijn veulen hebt betaald...

Dus tja... Wat zijn "goede papieren" met betrekking tot dit jonge ras?

Is het wel zo'n goede ontwikkeling dat mensen er brood in gaan zien om Tinkerveulens te fokken?! Je creeert daarmee een fokdoel "geld verdienen" in plaats van "het ras verbeteren"....

Als je een veulen gaat verkopen voor 1500,-. Wat moet dat dier dan op gaan brengen als hij/ zij eenmaal volgroeid en beleerd is? 5, 6, 7000 euro? Dat is toch geen bedrag voor een recreatiepony of klein paard?!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:36

Chubby schreef:
Als je een veulen gaat verkopen voor 1500,-. Wat moet dat dier dan op gaan brengen als hij/ zij eenmaal volgroeid en beleerd is? 5, 6, 7000 euro? Dat is toch geen bedrag voor een recreatiepony of klein paard?!
Het is een feit dat veulens duurder zijn dan jaarlingen, en zelfs soms duurder dan 2 jarigen. Ik vind zelf 1500 euro voor een mooi veulen niet te duur. Zo`n veulen zou als volwassen paard wat mij betreft 3500 tot 4000 euro moeten opbrengen. En dan heb ik het over de >1.54 m. en wat zwaarder van bouw (de meest gewilde zeg maar).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:43

Citaat:
Het is een feit dat veulens duurder zijn dan jaarlingen, en zelfs soms duurder dan 2 jarigen.

Jeetje... Is daar een uitleg voor te geven?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:45

Chubby schreef:
Citaat:
Het is een feit dat veulens duurder zijn dan jaarlingen, en zelfs soms duurder dan 2 jarigen.

Jeetje... Is daar een uitleg voor te geven?
Mensen willen vaak of een veulen waar ze vanaf het begin dan lekker mee kunnen gaan poemelen, of een 3 jarige waar ze mee aan de slag kunnen. Zo`n "misvormde 1 of 2 jarige (want die zien er meestal niet al te flatterend uit) is gewoon minder gewild.

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:16

chubby,
Wat dat fokken betreft.
zoals al op dit forum bekent is geworden wordt je niet rijk van een tinkerveulen fokken.
En daar komt nog eens bij dat er een verschil is tussen een serieuse fokker en een vermeerderaar.
Ik vind bv dat je nooit met een hengst moet fokken die niet goedgekeurt is!!!
het schilt je dan mischien 100 of 150 euro op het dekgeld maar van die hengsten is al helemaal niet bekent ofdat ze "goed" zijn.
Persoonlijk zouden die "hengstenhouders een toegesproken moeten worden over hun "illegaal' dekbeleid.
Maarre als er geen fokker mogen zijn hoe komen we dan aan de tinkie's???? alleen maar van particulieren?? Die vaak niet eens kijken hoedat ze het ras kunnen verbeteren maar meer naar de persoonlijke keuze. (enkele uitgezondert dan he!)

gr violar

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:38

Citaat:
Maarre als er geen fokker mogen zijn hoe komen we dan aan de tinkie's???? alleen maar van particulieren??

Integendeel. Het lijkt mij dat particulieren veel meer kosten moeten maken om een veulen te fokken dat daadwerkelijke "ranches". Ik heb niets tegen goede fokkers, maar ben tegen het fokken door particulieren om een hobby te kunnen bekostigen. Als de veulenprijzen stijgen, zullen er meer particulieren "zomaar" gaan fokken.

Overigens kan ik me haast niet voorstellen dat er Tinkerfokkers zijn die met alleen de fokkerij genoeg geld verdienen?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:47

Als je gaat fokken voor het geld met een of twee merries en geen eigen stal en land dan kun je beter ophouden.

Je maakt echt geen grote klapper als je een veulen verkoopt en denk eens aan de risico's voor de merrie?

De meeste particulieren zullen een veulentje fokken om het eens mee te kunnen maken en te zien wat voor veulen er uit hun merrie en de daarbij gekozen hengst komt.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 06:50

Esme_27 schreef:

-dan moeten we naar de keuring, transportkosten, inschrijfkosten en chipkosten komen erbij

Ik zit er al bijna aan hoor Haha! En dan moet het veulen ook nog eten natuurlijk.

Als je het op die manier gaat bekijken, kun je zelfs voor een shet nog 1000 euries gaan vragen. De tinker is nou eenmaal geen zuiver ras (jaja ik weet het er is een stamboek voor aangemaakt, maar dat wil nog niet zeggen dat er eeuwen oude zuivere bloedlijnen in gevoerd worden) Als je een tinker fokt moet je het voor de lol doen, voor jezelf, dus en niet om er rijk van te worden, want dat worden zelfs de volbloed fokkers in de meeste gevallen niet Knipoog
En ik vind het ook een beetje onzin dat je zelfs de hoefsmid kosten eruit wil halen, dat heeft toch niks met het veulen te maken? Verward

Ik vind de prijzen voor die beesten errug hoog, ik zou voor zo'n veulen niet meer als 450,- over hebben. (weet je wat het voor mij daarna nog eens kost tot dat beest 3 is, hebben jullie daar wel eens over nagedacht? die kosten ga ik toch ook niet op de fokker verhalen? )

En dat is mijn mening Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 06:59

jarrah schreef:
Esme_27 schreef:

Als je het op die manier gaat bekijken, kun je zelfs voor een shet nog 1000 euries gaan vragen. De tinker is nou eenmaal geen zuiver ras (jaja ik weet het er is een stamboek voor aangemaakt, maar dat wil nog niet zeggen dat er eeuwen oude zuivere bloedlijnen in gevoerd worden) Als je een tinker fokt moet je het voor de lol doen, voor jezelf, dus en niet om er rijk van te worden, want dat worden zelfs de volbloed fokkers in de meeste gevallen niet Knipoog
En ik vind het ook een beetje onzin dat je zelfs de hoefsmid kosten eruit wil halen, dat heeft toch niks met het veulen te maken? Verward

Ik vind de prijzen voor die beesten errug hoog, ik zou voor zo'n veulen niet meer als 450,- over hebben. (weet je wat het voor mij daarna nog eens kost tot dat beest 3 is, hebben jullie daar wel eens over nagedacht? die kosten ga ik toch ook niet op de fokker verhalen? )

En dat is mijn mening Haha!

Maar het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als ik voor mijn veulen 1500 euro kan krijgen, dan ben ik toch gek als ik hem voor 450 euro van de hand doe? En ik vind die hogere prijzen wel terecht, vooral voor de "specialere" (erg grote en/of erg zware) omdat die als volwassen paard ook goed geld op leveren.

En jij bent misschien in de opfok veel geld kwijt omdat je hem in stalling moet zetten. Maar als je eigen grond hebt is het opfokken van een veulen tot rijpaard helemaal niet zo heel duur (en erg leuk Haha! )

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:41

jarrah,
daarom heb jij ook geen tinker omdat je er maar 450 euro voor uit wil geven Frusty
waarom niet de hoefsmid berekenen???
je denk toch zeker niet dat profecionele fokkers (ook van andere rassen) het alleen maar voor hun plezier doen??

kijk eens wat je soms voor een wpn veulen wordt gevraagt.

sorry hoor maar ik wordt ondertussen een beetje moe van mensen die maar blijven zeggen dat een tinker geen ras is. (niet alleen maar jarrah)
ze zijn wel al hele generatie's gefokt op de raseigenschappen alleen is het niet op papier gezet.

zo zijn alle rassen toch ondstaan, er is geen een ras wat met stamboek en al onstaan is hoor.

gr violar

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:31

@violar:
Ja maar wees ff reeel......
Een kwpn veulen, met niet echt interessant papier (omdat de helft onbreekt, bijvoorbeeld alleen vader en moeder staan erop) brengt in de markt ook geen 1500,- euries op
Sowieso word er bij het kwpn al op geselecteerd, dus krijgt dat veulen ook geen vol papier, maar komt in een bijregister. En bij het tinker stamboek kan iedere koe x ezel worden ingeschreven. Als ie maar sokken en vlekken heeft Verward

Denk jij hier nou echt je brood mee te gaan verdienen Verward
Veel fokkers die met redelijk bloed fokken moeten al krom liggen om zichzelf staande te houden, zo werkt het nou eenmaal in de paardenwereld Clown