voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jean

Re: voor eens en voor altijd IC versus Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:40

Ik vind het ook een cob type, erg mooi, mijn complimenten

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:20

Wat een getouwtrek !!
Zie al bijna door de bomen het bos niet meer.
Beide stamboeken volgen hun eigen richtlijnen qua bouw en type.
De ene neemt dus geen crossbreads meer op en de ander eigenlijk wel omdat ze daar dan onder type zouden vallen.(als ik het verkeerd heb zeg het dan even)
Samenwerken kunnen ze niet omdat de een een vereniging is en de ander een stichting.( Zou het dan mogelijk zijn dat ze dan in ieder geval samen praten over het feit dat paarden die niet direct aan IC standaard voldoen dan misschien wel voldoen aan NST eisen en die doorsturen voor keuring??? )

Laat dit dan ook samen door bijv 2 officiele keurmeesters doen dan kan er geen twijfel ontstaan.

Maar volgens mij dwaal ik af. bbegon dit allemaal niet omdat er bestuurs problemen waren.
Verward Ziek Lips are sealed Frusty

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:28

Ik ben even benieuwd wat jullie dan van Kyara vinden. Naar aanleiding van deze foto's (waar ze ongeveer een maand of 4 oud was) kreeg ik een mailtje van Marijke (die ik eigenlijk nog helemaal niet "kende", ik had de foto's op het forum van het ICS geplaatst). Ik moest haar toch beslist op laten nemen bij het ICS, want ze was het hélémaal, qua cob-type (lijkt me sowieso vreemd dat je dat bij een 4 maanden oud veulen al kunt zeggen ?). Ze was er echt lyrisch over. TOT ik terugmailde dat ik mijn paarden ging laten keuren bij het NTS. Opeens had ze er geen goed woord meer voor over, het was gewoon lachwekkend.
Hier de foto's die ik toen geplaatst heb :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is ze nou zo'n uitgesproken cob ? Of was het (zoals het op mij overkwam) meer "zieltjes winnen" voor het ICS ? Bij het NTS is ze overigens gekeurd met een lage derde premie ... Knipoog (en we vinden haar nog steeds nét zo lief Haha! )

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:33

Ik weet niet of het zieltjes winnen was van Marijke...
Maar ik vind het een geweldig veulen. Prachtige bouw, en nu al flinke sokken. Echt een plaatje. Ben heel benieuwd hoe die uitgroeit straks!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:37

ik vind het ook een schitterend veulen hoe oud is ze nu dan ? Vingers aflikken
ik heb er niet zo veel verstand van maar ik vind het wel een cob type !
voor zover je dat nu al kan zien !!!!!!!!! Cool

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:39

jacky2 schreef:
ik vind het ook een schitterend veulen hoe oud is ze nu dan ? Vingers aflikken
ik heb er niet zo veel verstand van maar ik vind het wel een cob type !
voor zover je dat nu al kan zien !!!!!!!!! Cool

Inmiddels is het een jaarling (10-01-2004) dus ze ziet er nu wat minder voordelig uit .... Haha! . Maarja, zeggen ze niet altijd "If you'll like them at four months, you'll like them at four years" ? Dat heb ik 'ns gelezen, dus daar hou ik me maar aan vast Haha! .

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:44

dat is een mooi gezegde ja,
ze zeggen toch ook jaarlingen zijn naarlingen !!!!!!!!!!
(heb ik eens gehoord ) Gestoord
heb je recente foto's van haar ?
en waarom kreeg ze een lage 3 premie, wat waren de motivatie's ?????????

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:48

Hier wat recentere foto's (sorry, wil er geen fototopic van maken, dit zijn de laatste Bloos ).
Hier ziet ze er toch wat minder "gezellig" uit vind ik (hoewel ik haar nog altijd bloedmooi vind hoor Haha! ) :

Afbeelding
Januari 2005, 1 jaar oud.

Afbeelding
Februari 2005

Ze kreeg een lage premie omdat ze armbespierd was (kan dat anders bij een veulen ??). Bovendien was ze toen (september 2004) 9 maanden oud, dus eigenlijk geen veulen meer, maar ook nog nét geen jaarling. Ze paste dus eigenlijk in geen enkele categorie (komt omdat ze in januari geboren is, een verrassinkje uit Engeland). Over een jaar of 2 wil ik haar nog 'ns laten keuren, omdat ik zelf ook denk dat ze hoge ogen kan scoren. Vader is overigens onbekend.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 20:53

ik vind het een plaatje !!!!!!!!!!!!! Vingers aflikken
en ik denk dat je gelijk heb gewoon over 2 jaar opnieuw laten keuren !
volgens mij wordt ze een mooie fokmerrie !

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:17

gesina schreef:
Wat een getouwtrek !!
Zie al bijna door de bomen het bos niet meer.
Beide stamboeken volgen hun eigen richtlijnen qua bouw en type.
De ene neemt dus geen crossbreads meer op en de ander eigenlijk wel omdat ze daar dan onder type zouden vallen.(als ik het verkeerd heb zeg het dan even)
Samenwerken kunnen ze niet omdat de een een vereniging is en de ander een stichting.( Zou het dan mogelijk zijn dat ze dan in ieder geval samen praten over het feit dat paarden die niet direct aan IC standaard voldoen dan misschien wel voldoen aan NST eisen en die doorsturen voor keuring??? )

Laat dit dan ook samen door bijv 2 officiele keurmeesters doen dan kan er geen twijfel ontstaan.

Maar volgens mij dwaal ik af. bbegon dit allemaal niet omdat er bestuurs problemen waren.
Verward Ziek Lips are sealed Frusty

Gesina dat is nou precies wat in de brief van PVE staat en moet maar niet gebeurd [ doorsturen als het niet het goede type is] kost leden he!!!!!!!!!!!

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:18

Keevagirl schreef:
Ik ben even benieuwd wat jullie dan van Kyara vinden. Naar aanleiding van deze foto's (waar ze ongeveer een maand of 4 oud was) kreeg ik een mailtje van Marijke (die ik eigenlijk nog helemaal niet "kende", ik had de foto's op het forum van het ICS geplaatst). Ik moest haar toch beslist op laten nemen bij het ICS, want ze was het hélémaal, qua cob-type (lijkt me sowieso vreemd dat je dat bij een 4 maanden oud veulen al kunt zeggen ?). Ze was er echt lyrisch over. TOT ik terugmailde dat ik mijn paarden ging laten keuren bij het NTS. Opeens had ze er geen goed woord meer voor over, het was gewoon lachwekkend.
Hier de foto's die ik toen geplaatst heb :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is ze nou zo'n uitgesproken cob ? Of was het (zoals het op mij overkwam) meer "zieltjes winnen" voor het ICS ? Bij het NTS is ze overigens gekeurd met een lage derde premie ... Knipoog (en we vinden haar nog steeds nét zo lief Haha! )

ik vind haar geweldig ook de latere foto's

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:40

premeringen gaan niet op de schoonheid af.
Ze bekijken de beenstand. de schouder partij. de kruis . de rug. de bovenlijn. de hoef stand.
Ze kijken naar de croupe. naar ALLES. ze geven per onderdeel eencijfer en tellen ze bij elkaar op.. en dan weet je hoe en wat.

en als je zoveel punten heb dan zit je aan die en die premie.
Hoe mooi ze ook kunne zijn qua uiterlijk of lief kunnen kijken. daar draait het niet om.

Ze kijken ook naar de bewegingen . hebben ze souplese.. kracht en zo in de draf.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:10

bij t ics niet..
dat is gewoon vriendjespolitiek heb ik ervaren op de keuring waar mijn merrie gekeurd is.
Bij een vriend van me had hun merrie een 3e premie.. zegt even later een van die keurmeesters 'ow is die merrie van jullie? als ik dat had geweten stond ze wel verder vooraan' Clown
Lekker bezig dus.. en zo was een andere merrie in zeeland Reserve dagkampioen met een pracht van een 1e premie, en hier kreeg ze opeens een lage 2e premie Verward
En verder zijn de punten die mijn merrie kreeg op de premiekeuring en de rastoelating totaal anders (zoals al eerder vermeld in dit topic ook).. hoezo raar?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:20

Ik vraag me nu 1 ding af. Als dat nieuwe stamboek er komt en er mogen alleen opgeleide keurmeesters uit Ierland keuren. Moeten dat alle paarden die door marijke zijn gekeurd, weer opnieuw gekeurd worden?? Marijke heeft IC gekeurd en goedgekeurd die waarschijnlijk bij een nieuwe keurmeester anders of afgekeurd zou worden. Anders hou je een basis in dat nieuwe stamboek die misschien niet goed is, omdat Marijke geen officiele keurmeester was en ook aan vriendje politiek deed.
Wat ik nu begrijp worden de gekeurde IC gewoon overgenomen, maar dit vind ik dan niet helemaal kloppen. Ben nieuwsgierig. Bloos

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:22

Cayusejuhh schreef:
Ze bekijken de beenstand. de schouder partij. de kruis . de rug. de bovenlijn. de hoef stand.
Ze kijken naar de croupe. naar ALLES. ze geven per onderdeel eencijfer en tellen ze bij elkaar op.. en dan weet je hoe en wat.

Hoe mooi ze ook kunne zijn qua uiterlijk of lief kunnen kijken. daar draait het niet om.

Ze kijken ook naar de bewegingen . hebben ze souplese.. kracht en zo in de draf.

Ja, dat begrijp ik Nadine, ik twijfel er ook niet over dat ze wat dat betreft minpunten had en heeft. Maar armbespierd, bij een veulen van 9 maanden ... ? Hoe moet zo'n beestje op die leeftijd spieren hebben ?

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:28

Keevagirl schreef:
Cayusejuhh schreef:

Hoi Keevagirl,

Was ik weer even Pling . Ik heb jouw Kyara gezien op de keuring in Uden, en op foto's hier op forums. Ik vind Kyara op de veulenfoto's ook een heel mooi type. En denk ook dat ze zeker mooi gaat uitgroeien *LOL* .

Vaak zie je bij veulens vanaf zo'n 5-6 maandjes een overgangsfase. Voorheen waren ze mooi rond en in juiste conformatie. Wanneer ze dus wat ouder worden gaan de ronde weelden eraf en schiet de inmiddels bijna jaarling de lucht in. Lange benen, kort schoudertje enz. wat het een en ander nogal slungelig maakt. Vooral in de bewegingen laten ze het dan zitten.
Vond je zelf dat ze lekker liep? Met kracht, souplesse en vol in evenwicht? Het is heel normaal dat een grote zware jaarling dit niet doet. Daarbij weten we allemaal dat bij het NSvT bewegingen zwaar wegen...
Ik denk dat je gewoon op het verkeerde tijdstip van keuren gekomen. Een jury kan daar enigszins rekening mee houden, maar anderszijds is het zo dat ze op moeten schrijven wat ze zien op dat moment! Dat het nog allemaal kan veranderen is duidelijk en dat weten ze zelf ook wel. Maar je kunt niet de gok nemen om nu al punten voor in de toekomst te geven...

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn inmiddels 2,5 jarige ruin. Hij was ook heel erg groot en grof als veulen. Schoot als jaarling enorm de lucht in. Maar zijn beweging was tot 2-jarige leeftijd echt knudde. Nu hij inmiddels op 1.64 zit en de meeste groei heeft gehad, komt zijn kracht weer terug. En geloof me nu is hij pas echt imposant Party!!

Het komt echt wel goed met jouw Kyara!! Koe

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:22

het is toch te triest voor woorden!!!!
2 stamboeken en iedereen zegt dat haar of zijn paard een echt .....is.
nou mijn ervaring is dat het toch de zelfde paarden zijn, klaar!!!

wat me wel opvald is dat de icssers zeggen dat de ntssers andere paarden hebben en dus niet bij het ics horen maar anderom zijn de icsers wel welkom bij het nts.
lijkt me een duidelijk zaak dus.
wie veroorzaakt nu het elke keer weer terug komend conflict!!!

het is hartstikke triest maar eerlijk is eerlijk lig ik elke keer weer in een deuk als ik lees hoedat mensen zich toch belangelijk maken. (niemand persoonlijk bedoelt hoor)

gr violar

ps mijn tinkie/icer is nergens gekeurd

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:55

Ach elke labrador is een hond maar niet elke hond is een labrador.
Ik ben iig blij met het stamboek waar ik bij zit. (grootste voordeel ervan is dat het bestaat!)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:23

Mazzel-meid schreef:
bij t ics niet..
dat is gewoon vriendjespolitiek heb ik ervaren op de keuring waar mijn merrie gekeurd is.
Bij een vriend van me had hun merrie een 3e premie.. zegt even later een van die keurmeesters 'ow is die merrie van jullie? als ik dat had geweten stond ze wel verder vooraan' Clown
Lekker bezig dus.. en zo was een andere merrie in zeeland Reserve dagkampioen met een pracht van een 1e premie, en hier kreeg ze opeens een lage 2e premie Verward

En verder zijn de punten die mijn merrie kreeg op de premiekeuring en de rastoelating totaal anders (zoals al eerder vermeld in dit topic ook).. hoezo raar?

ja hoor dit was bij mij ook het geval en niet een paar puntjes verschil hoor maar meer als 30 punten verschil nou dat zecht voor mij genoeg.

Ik vind ook net als wat bonte zecht dat alle paarden opnieuw gekeurd moeten worden als er een nieuw stamboek komt. alleen al om een goed stamboek te kunnen kreigen, want zoals nu vaak gezecht wordt is dat met vriendjes politiek gewerkt wordt, en dat kan toch niet de basis zijn van een nieuw stamboek.

Ik ben dan iemand die overal tussen in zit NST en ICS en het zou dan ook mooi zijn zou er gewoon een stamboek komen alleen al om een boel misverstanden te voorkomen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:11

Word hier zo moe van he, iedereen die beweert NST is beter dan ICS of andersom.

Al je een tinker/irish cob hebt, dan kies je toch het stamboek waarvan dat jij denkt die het beste is. En die beter bij jouw manier van denken staat.

En dat het ICS nu op zijn gat ligt, oke dat kan gebeuren. Maar dit komt puur door de personen die het regelen. Dit had net zo goed het NST kunnen zijn. Dus mensen die nu beweren dat het NST beter is. Nee iedereen heeft zijn of haar mening, en er is geen beter of slechter stamboek. Het is net wat meer bij jouw past al Tinker/Irish Cob eigenaar.

En nou hoop ik dat er voor iedereen inclusief mijzelf een helder beeld komt, hoe het nu verder moet als je een Tinker/Irish Cob hebt. Ofdat je je paard weer moet laten keuren, en hoe het zit met de veulens die geboren worden.

En vriendjespolitiek ja of nee. Ik ga me daar niet over uitlaten. Ik ben blij met Blackstar en ofdat ze nou een 1e premie heeft of helemaal geen premie het maakt mij niks uit, het gaat erom ofdat je van je paard houd en dat je plezier met je paard heb.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:34

Voor dat ik iets van Tinkers of Irish Cobs wist waren het voor mij en mijn dochter allemaal Tinkers.
Dat lees en hoor je in ieder doorsnee boekje.
Dat was een paard wat mijn dochter leuk vond en daar zijn we voor gaan kijken, heb dus een merrie gekocht die al een paspoort had.
Nadat ik haar had kwam ik er pas achter dat er zo'n drama was over bij welk stamboek je zat, mensen, vooraf zag ik echt het verschil niet en nu nog niet.
Het zijn allemaal dezelfde paarden.
Trek maar een paar zigeuners uit hun kar en laat die het maar vertellen, dat zijn toch de oorspronkelijke fokkers?

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:12

Voor mij zijn het nog steeds allemaal Tinkers,

De vragen die jullie stellen over keuren en zo zal ik doorgeven, het 1e is nu even de boel op poten zetten daar in Ierland.

violar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:07

Marjolein schreef:
Ach elke labrador is een hond maar niet elke hond is een labrador.
Ik ben iig blij met het stamboek waar ik bij zit. (grootste voordeel ervan is dat het bestaat!)

Hoi Marjolein,

ik snap je opmerking niet helemaal, (kan aan mij liggen hoor!)

Maar we zijn nu toch ook niet bezig om een arabier met een tinker te vergelijken?? maar een ic is toch het zelfde als een tinker?

mijn merrie was(!!) bv opgenomen bij het ics En bij het nst voor ik ze overal weghaalde omdat ik er niet tussen wilde zitten.
als beide stamboeken ze opneemt onder cob lijkt het me dat ze toch echt dezelfde rasomschrijvingen hebben

groetjes violar

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 20:56

violar schreef:
het is toch te triest voor woorden!!!!
2 stamboeken en iedereen zegt dat haar of zijn paard een echt .....is.
nou mijn ervaring is dat het toch de zelfde paarden zijn, klaar!!!

Ja het zijn idd dezelfde paarden, vind ik ook hoor, maar het zijn andere types die vooraan lopen op de keuring.
Bij het ICS lopen de zwaardere types vooraan met veel behang en bij het NSvT lopen de luxere types vooraan met minder behang en ruime gangen met knieaktie. Ik persoonlijk vind deze meer neigen naar de friezen, maar dan bont. (hopelijk wordt nu niemand boos, het is maar een mening hoor, geen feit)
Wil je een beetje scoren op een keuring, dan moet je eerst je paard goed kennen en de stamboeken voor je een stamboek kiest.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:04

Sokkebok schreef:
Ja het zijn idd dezelfde paarden, vind ik ook hoor, maar het zijn andere types die vooraan lopen op de keuring.
Bij het ICS lopen de zwaardere types vooraan met veel behang en bij het NSvT lopen de luxere types vooraan met minder behang en ruime gangen met knieaktie. Ik persoonlijk vind deze meer neigen naar de friezen, maar dan bont. (hopelijk wordt nu niemand boos, het is maar een mening hoor, geen feit)
Wil je een beetje scoren op een keuring, dan moet je eerst je paard goed kennen en de stamboeken voor je een stamboek kiest.

Precies zoals ik er ook over denk. Welk stamboek je kiest kan ook afhangen aan je paard.. Heb je een luxere tinker dan ben je echt beter af bij het NST. Heb je een zware cob, dan past ie misschien beter bij het ICS.