Mariek87 schreef:
Daar hebben ze bij het KWPN en NRPS tijdens het kruisen toch wat beter over nagedacht
(niet gesproken over de kruisingen die in het NRPS zitten die met Fjord of Haflinger gekruist zijn want daar ben ik ook absoluut niet weg van)
Van http://www.arabofriesiansporthorses.net/start_nl.html - over de samenwerking tussen het NRPS en de Arabo-Friese Sportpaarden Vereniging:
Citaat:
Deze Vereniging wil uitsluitend de foktechnische aspecten begeleiden en geen eigen Stamboek opzetten. Voor de papieren en keuringen werkt zij intensief samen met alle stamboeken, die deze echte prestatiefokkerij willen registreren. Welke zijn dat tot nu toe?
- Het Friesch Paarden Stamboek (FPS) heeft in haar doelstelling staan uitsluitend de registratie van zuiver Friese paarden. Voor onze fokkerij is het zelfde zuiver Friese paard onze basis om een top-sportpaard te fokken via verdringingskruising met een miniem aandeel van het best mogelijke Arabisch prestatiebloed. Daarom is er door vele leden op aangedrongen om ook een facilitaire registratie via het FPS te regelen als alternatief. Positieve gesprekken zijn hierover gaande.
- Het europees erkende (en Engelands' belangrijkste) Anglo-European Stamboek (AES) wil zich profileren in de topsport-fokkerij en heeft het eerste initiatief genomen om veelbelovende Arabo-Friese hengsten goed te keuren. Zij registreren alle veulens volledig en voor een zeer redelijk tarief.
- Het tweede grootste (ook Europees erkende) Warmbloedstamboek van Nederland, het NRPS, heeft de Arabo-Friezen van oudsher al geregistreerd. Fokkers die hier hun veulens laten registreren krijgen tegen een eveneens zeer redelijk tarief een fraai maandblad met regelmatig informatie over Arabo-Friezen.
Natuurlijk zullen er binnen het NRPS voor- en tegenstanders van deze 'kruisingen' zijn, en uiteraard ook mensen die er neutraal tegenover staan. Daarnaast is het ook zo dat smaken nu eenmaal verschillen (gelukkig maar
). Met bovenstaande quote wil ik alleen aangeven dat het fokbeleid van de Arabo-Friese Sportpaarden Vereniging niet geheel losstaat van het fokbeleid van het NRPS. 
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor vreemds jij ziet aan dat ene paard. Ik denk dat het ook een beetje komt doordat we in verwarring worden gebracht: we kennen de Fries en we kennen de Arabier, en dat zijn allebei rassen die vrij 'kenmerkend' zijn. Deze kruising heeft iets van allebei maar 't is geen zuivere Fries en geen zuivere Arabier. Verwarrend, want (bewust of onbewust) vergelijken we toch en trekken we onze conclusies: een Fries 'hoort' er zo uit te zien en een Arabier 'hoort' er zo uit te zien - en dat doet deze niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-05 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt