Arabo Friesen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Re: Arabo Friesen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:11

Er tsond
Karin schreef:
't Is maar net wat je onder 'onzinnig' verstaat. De meeste Arabo-Friezen worden gefokt voor de mensport, dus met een bepaald sportdoel. Lijkt me nou niet bepaald 'onzinnig'.

En paarden die staan ingeschreven bij stamboeken als het NRPS en het KWPN zijn in feite allemaal 'kruisingen'.

Er stond er een paar dagen terug ook eentje in de paardenkrant (Arabo-Fries), nou van die verhouding word ik toch echt niet vrolijk, ik vind het er gewoon raar uitzien.
Daar hebben ze bij het KWPN en NRPS tijdens het kruisen toch wat beter over nagedacht (niet gesproken over de kruisingen die in het NRPS zitten die met Fjord of Haflinger gekruist zijn want daar ben ik ook absoluut niet weg van)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:51

Citaat:
Er stond er een paar dagen terug ook eentje in de paardenkrant (Arabo-Fries), nou van die verhouding word ik toch echt niet vrolijk, ik vind het er gewoon raar uitzien.

Hier een paar foto's van twee Arabo-Friese dekhengsten, ik vind ze toch echt heel mooi! Zo raar zijn de verhoudingen toch niet?

Dit is de dekhengst Yk Dark Danilo
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de dekhengst Dark Ynte
Afbeelding
Afbeelding

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:10

Heb je die foto van die eerste wat groter?

Die tweede vind ik net een gewone Fries lijken Clown

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:25

Mariek87 schreef:
Heb je die foto van die eerste wat groter?

Die tweede vind ik net een gewone Fries lijken Clown

Nee helaas, ik heb de foto's niet groter. Zo heb ik ze op internet gevonden Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:02

Oh dat is jammer want ik zie wat vreemds aan dat paard en ik zou mezelf graag verklaren maar ik kan zo op dit formaat niet vinden wat ik er precies aan zie Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:09

Mariek87 schreef:

Daar hebben ze bij het KWPN en NRPS tijdens het kruisen toch wat beter over nagedacht

(niet gesproken over de kruisingen die in het NRPS zitten die met Fjord of Haflinger gekruist zijn want daar ben ik ook absoluut niet weg van)

Van http://www.arabofriesiansporthorses.net/start_nl.html - over de samenwerking tussen het NRPS en de Arabo-Friese Sportpaarden Vereniging:

Citaat:
Deze Vereniging wil uitsluitend de foktechnische aspecten begeleiden en geen eigen Stamboek opzetten. Voor de papieren en keuringen werkt zij intensief samen met alle stamboeken, die deze echte prestatiefokkerij willen registreren. Welke zijn dat tot nu toe?
- Het Friesch Paarden Stamboek (FPS) heeft in haar doelstelling staan uitsluitend de registratie van zuiver Friese paarden. Voor onze fokkerij is het zelfde zuiver Friese paard onze basis om een top-sportpaard te fokken via verdringingskruising met een miniem aandeel van het best mogelijke Arabisch prestatiebloed. Daarom is er door vele leden op aangedrongen om ook een facilitaire registratie via het FPS te regelen als alternatief. Positieve gesprekken zijn hierover gaande.
- Het europees erkende (en Engelands' belangrijkste) Anglo-European Stamboek (AES) wil zich profileren in de topsport-fokkerij en heeft het eerste initiatief genomen om veelbelovende Arabo-Friese hengsten goed te keuren. Zij registreren alle veulens volledig en voor een zeer redelijk tarief.

- Het tweede grootste (ook Europees erkende) Warmbloedstamboek van Nederland, het NRPS, heeft de Arabo-Friezen van oudsher al geregistreerd. Fokkers die hier hun veulens laten registreren krijgen tegen een eveneens zeer redelijk tarief een fraai maandblad met regelmatig informatie over Arabo-Friezen.

Natuurlijk zullen er binnen het NRPS voor- en tegenstanders van deze 'kruisingen' zijn, en uiteraard ook mensen die er neutraal tegenover staan. Daarnaast is het ook zo dat smaken nu eenmaal verschillen (gelukkig maar Knipoog ). Met bovenstaande quote wil ik alleen aangeven dat het fokbeleid van de Arabo-Friese Sportpaarden Vereniging niet geheel losstaat van het fokbeleid van het NRPS. Lachen

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat voor vreemds jij ziet aan dat ene paard. Ik denk dat het ook een beetje komt doordat we in verwarring worden gebracht: we kennen de Fries en we kennen de Arabier, en dat zijn allebei rassen die vrij 'kenmerkend' zijn. Deze kruising heeft iets van allebei maar 't is geen zuivere Fries en geen zuivere Arabier. Verwarrend, want (bewust of onbewust) vergelijken we toch en trekken we onze conclusies: een Fries 'hoort' er zo uit te zien en een Arabier 'hoort' er zo uit te zien - en dat doet deze niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-05 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:11

Dat geloof ik ook best, aangezien ze gekruist zijn met Arabieren Tong uitsteken

Maar daar geld voor mij hetzelfde als voor Arabieren kruisen met Haflingers en Fjorden, ik zie het nut er niet van in.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:12

Met bijvoorbeeld New Forest wel? En waarom dan wel/niet?

De Haflinger voert trouwens van oudsher Arabisch bloed, in een ver verleden is er veel gekruist met Arabieren. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom je de Haflinger niet tot de koudbloedrassen mag rekenen.

Overigens is het in dit kader (Arabisch bloed) ook wel interessant om iets te lezen over de geschiedenis van het Friese ras: http://www.arabofriesiansporthorses.net ... ory_nl.htm

Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:21

Karin schreef:
Met bijvoorbeeld New Forest wel? En waarom dan wel/niet?

De Haflinger voert trouwens van oudsher Arabisch bloed, in een ver verleden is er veel gekruist met Arabieren. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom je de Haflinger niet tot de koudbloedrassen mag rekenen.

Overigens is het in dit kader (Arabisch bloed) ook wel interessant om iets te lezen over de geschiedenis van het Friese ras: http://www.arabofriesiansporthorses.net ... ory_nl.htm

Knipoog

Omdat je met een New Forester probeert om een zo goed mogelijke sportpony te fokken.
Bij het springen bijvoorbeeld maken Arabieren vaak achter de sprong heel mooi af en maken ze een goeie slag naar boven.
Dit kan dan verbeterend werken op een New Forester met een misschien minder goed achterbeengebruik op de sprong maar met een supervoorbeentje.
Een Fjord of een Haflinger heeft niet zoveel met een sportpony te maken dus vandaar dat ik het ook niet zo heel erg nuttig vind om deze met een Arabier te kruisen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:30

En toch wordt de Arabo-Fries gefokt om te presteren in de sport - blijkbaar met succes, zie het vierspan van Gert Schrijvers. 'Het plaatje' is blijkbaar minder belangrijk dan de prestaties.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet 'zomaar een onzinnige kruising' wordt gefokt, maar dat er toch een sportfokbeleid achter zit. De Arabier werkt blijkbaar verbeterend op de Fries voor de mensport, net zoals de Arabier verbeterend kan werken op een bepaald ponyras voor het springen.

En laat het die Fjorden in NL en Belgie in klasse 3 van de endurance (>80 km) niet horen dat ze niet zoveel met een sportpony te maken hebben... *LOL*

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:33

Karin schreef:
En toch wordt de Arabo-Fries gefokt om te presteren in de sport - blijkbaar met succes, zie het vierspan van Gert Schrijvers. 'Het plaatje' is blijkbaar minder belangrijk dan de prestaties.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet 'zomaar een onzinnige kruising' wordt gefokt, maar dat er toch een sportfokbeleid achter zit. De Arabier werkt blijkbaar verbeterend op de Fries voor de mensport, net zoals de Arabier verbeterend kan werken op een bepaald ponyras voor het springen.

En laat het die Fjorden in NL en Belgie in klasse 3 van de endurance (>80 km) niet horen dat ze niet zoveel met een sportpony te maken hebben... *LOL*

Zal wel komen doordat ik niets met mennen heb dan Clown
Ik vind het prima als er gefokt wordt voor prestatie maar niet met een dusdanig barok paard en een Arabier, dat verschil vind ik te groot, daar hoort een tussenstap in, want nu gaan de hele verhoudingen verloren en dat vind ik gewoon zonde.

Endurance-Fjorden? Goh die beesten hebben ook hun roeping gevonden Haha! *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:42

Ik denk dat het vooral een kwestie is van smaak en wat voor doel je hebt met je paarden. Een menner zal doorgaans op andere eigenschappen selecteren dan een springruiter. Verder vind ik zelf dat een Arabier en een New Forest qua bouw en karakter ook nogal verschillen. Er zullen dan ook best Arabierenliefhebbers en New Forest-liefhebbers zijn die gruwen van een NRPS-kruising Arabier x New Forest. Het product lijkt tenslotte niet op een Arabier, maar ook niet op een New Forest. (Maar het springt misschien wel beter dan een van beide rassen. Knipoog )

Om nog even op die Fjorden in de endurance terug te komen: endurance gaat niet alleen om 'zo snel mogelijk...', maar vooral om 'het in veterinair opzicht goed uitlopen van een zekere afstand'. En dat is iets wat Fjorden zeker kunnen, al gaan ze niet zo snel als de gemiddelde Arabier. Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:46

Het is ook absoluut een kwestie van smaak.

Nou vind ik wel dat het verschil tussen een Arabier en een New Forest een stuk kleiner is dan dat tussen een Arabier en een Fries, het gaat gewoon om het verpesten van de verhoudingen.
Dat gebeurt bij Arabier x New Forest lang niet zo gauw dan bij een Arabier x Fries.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 00:00

Er lopen erg mooie Arabo-Friezen rond hoor, maar dan bedoel ik de Arabo-Friezen die teruggefokt zijn naar ong. 10%arabier en de rest Fries.
Dit type paard zou voor mij ideaal zijn, Uiterlijk van een fries (waar ik helemaal voor ben gevallen) en het karakter van een Fries wat nog belangrijker is. Maar toch met wat meer pit, wat meer springvermogen, meer conditie, meer snelheid.
Dat is wat ik erg miste bij de Fries, dit zou later mogelijk een paardje voor mij kunnen zijn.

Iemand enig idee hoeveel je neer moet leggen voor een hengst of ruin van 2 a 3 jaar? (onbereden)?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:04

Ja dat vroeg ik me ook al af Lunatje Knipoog.

Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat het naar ongeveer 10% Arabier is teruggefokt. (had wel ietsje meer mogen zijn Nagelbijten / Gniffelen)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:03

Het geldt niet voor alle paarden, 50/50 is teveel, het doel is om een fries te fokken met meer uithoudingsvermogen en wat meer temperament, niet om een halve arabier /halve fries te verkrijgen, daarom dat ze terugfokken, maar ik meen dat er ook arabofriezen rond lopen van 30% arabier hoor... Of 25, het is maar net wat je wilt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:14

Ik vind ze echt geweldig, waar de Fries naar mijn idee iets te kort schiet, het iets te forse en "lomp" en de Arabier te iel en druk, is het voor mij de perfecte combinatie..

Nu wachten tot het ras wat meer uitgroeit, en er wat leuke paardjes te koop zijn... en dan te loterij winnen... Knipoog

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:06

Nog mensen die enige idee hebben qua prijzen?

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:33

bij ons hebben ze ook een arabofries.
vooral zo gefokt voor de mensport. omdat er toch meestal wat meer pit in zit als friezen. ik vind ze opzich wel mooi maar de echte friezen zijn toch wel het beste Pling

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 00:17

Ik heb zojuist een mailtje ontvangen van Jan Driessen en hij wist mij te vertellen dat Arabo-Friezen ook zeer geschikt zijn voor Endurance, ze hebben aan wedstrijden meegedaan in Zwitserland (op af op af) en de paarden gingen zeer goed mee tot 80 km en zelfs beter waren als de meeste Arabieren en dat ze tot 120 km goed mee gingen maar dat 160 net iets teveel gevraagd was (bedenk wel, het was erg zwaar terrein om te rijden).
Verder hebben ze nog alleen maar veulens te koop staan (op een enkele uitzondering na) omdat er pas sinds kort intensief gefokt wordt.
Maar wat hij mij ook te kennen geeft is dat ze in deze tak (endurance)voor de sport nog aan het verbeteren zijn.
Ideaal voor mij, want als ik iets wil in de sport dan is het wel Endurance (of cross)
Nou nog erachter zien te komen hoeveel ik neer zou moeten leggen voor een veulen. Hopenlijk kan ik dan over een jaar of anderhalf jaar aan een eigen paard beginnen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 00:21

'Zeer geschikt voor de endurance' wil ik ze op deze manier nog niet noemen. Afstanden van 80-120 km volbrengen in zwaar terrein is zeker bewonderenswaardig te noemen, maar een paard dat echt 'zeer geschikt' is voor deze tak van sport kan ook afstanden van 120-160 km prima aan.

Ik zou dan ook eerder spreken van 'geschikt' in plaats van 'zeer geschikt'. Dat laatste klinkt namelijk bijna alsof de Arabo-Fries het ideale enduranceras zou zijn. Misschien bij het fokken voor de endurance toch het percentage Arabisch bloed verhogen? Knipoog

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:50

het is idd een kwestie van smaak, als het voor de sport beter is dan is het geen verkeerd besluit.

zelf vind ik dat een fries op een fries moet lijken met dat mooie behang en een arabier moet arabier blijven, maar dat is een persoonlijke
smaak voor mij hoeft die kruisingen niet ik heb het zeker niet op een fjordxarab of haflingerxarab vind het niet echt mijn smaak maar voor andere mensen is dit misschien hun droompaard!!!! Pling

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:06

www.de-holm.nl
Daar is een merrie van de boer waar ik rij door gedekt de bovenste dus wij krijgen er in mei ook een bij ben heel erg benieuwd

Pling

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:55

hoi,
als je eens een foto van mijn arabo-fries wil zien moet je bij horses@work kijken. mijn paardjes. niet op mijn houding letten Bloos mijn paardje was toen nog maar een aantal keren onder het zadel geweest, en ik had al een lange tijd geen les meer gehad.(toch leuk he zo'n excuus Haha! ) maar ik zit nu intussen bijna 3 jaar later toch iets beter.
groetjes

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:37

Ik vindt het wel leuke paarden.
Zelfs verhoudingsgewijs niks mis mee ...
Lijken superfiere beestjes te zijn.