wie heeft een gelders paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Re: wie heeft een gelders paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:08

Ha daar ben ik weer met mn mengelmoesjes.
Mijn merrie is gelders maal kwpn. Maar de uiterlijk heeft ze helemaal van een gelder.
Het zijn hele fijne paarden, Goed karakter en willen voor je werken en ach een beetje eigenwijs (soms) maarre dat moet toch wel kunnen (mm lijkt ie misschien wel wat op het basie!) Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:05

Wij hebben er 3:
Ilindra
Lisavivera
Ustinov
Foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:12

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:09

Mn "verzorgpaard" is een Parcival x Blanc Rivage x Pericles, maar er zit wel een Gelder papier bij om de een of andere vage reden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:36

Nouja, Parcival is wel een gelderse hengst nietwaar? En je weet niet hoeveel geldersen er in de moederlijn zitten. Bovendien hoef je niet zo erg meer je best te doen tegenwoordig om een gelders paard te fokken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:38

Ja, maar het grappige is dat het vorige paard een Zichem x Goudsmid x nog iets was, maar die had te veel vreemd bloed om als gelders paard in aanmerking te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:15

van de gelderlanderhorse site:

Door het originele Stamboek Gelders type (Sgldt) is in 1964 een minimum van 75% Sgldt-bloed verplicht gesteld voor registratie in dit stamboek. Het meest ideale is uiteraard 100% Sgldt.
In 1990 is het minimum van 75% Sgldt-bloed door het KWPN verhoogd naar 87,5%.
Het KWPN heeft in 1998 bepaald dat voor stamboek-inschrijving als Gelders paard helemaal geen Gelders bloed in de afstamming meer nodig is.
Protesten bij het KWPN dat dit in strijd is met het fokdoel en ook een officieel verzoek van de algemene ledenvergadering van Gelderse fokkers om minimaal 75% Gelders bloed verplicht te stellen, hebben niets opgeleverd.
Op deze site wordt voor "Gelders paard" het minimum van 75% Sgldt-bloed (inclusief Sgrt en origineel NWP) gehanteerd overeenkomstig de originele richtlijn van Sgldt en de wens van de tegenwoordige fokkers van het Gelders paard.
Voor "half-Gelders" geldt het minimum van 50% Sgldt-bloed. Immers 50% Sgldt x 100% Sgldt heeft als resultaat een paard met 75% Sgldt-bloed dat overeenkomstig de originele Sgldt-richtlijn geregistreerd kan worden als "Gelders paard".

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:26

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:55

[***]: Jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik Haha! Maar blijf het vreemd vinden, ik vind Vivaldi nou ook niet echt een typische Gelderse, terwijl het vorige paard datwel was....

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:17

[***] schreef:
Nouja, Parcival is wel een gelderse hengst nietwaar? En je weet niet hoeveel geldersen er in de moederlijn zitten. Bovendien hoef je niet zo erg meer je best te doen tegenwoordig om een gelders paard te fokken.

In de moederlijn zit dus helemaal geen Gelders bloed dat is het rare, hij is dus maar 50% Gelders, terwijl mijn vorige paard Zichem X Goudsmid X Zevenster was en dus 75% Gelders maar hij mocht niet als Gelderse op papier.
Ik snap nog steeds niets van dat stamboek 75% niet als Gelders en 50% wel als Gelders op papier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:50

Het KWPN heeft in 1998 bepaald dat voor stamboek-inschrijving als Gelders paard helemaal geen Gelders bloed in de afstamming meer nodig is.

En dat is jammer, want ik kom net van de hengstenkeuring. Er zijn 4 hengsten doorverwezen, maar er zat geen gelderse hengst bij.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:37

heb stage gelopen op een bedrijf met veel geldersen.
Op dat bedrijf staat Sirius, echt een geweldige hengst! Schat van een paard!
de andere paarden zijn ook schatten hoor, maar Sirius is wel bijzonder vind ik. Haha!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:29

ponyfan schreef:
de andere paarden zijn ook schatten hoor, maar Sirius is wel bijzonder vind ik. Haha!

Bij Hofs toevallig, daar heb ik in dec. mijn paard gekocht.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:31

inib schreef:
ponyfan schreef:

Bij Hofs toevallig?, daar heb ik in dec. mijn paard gekocht.

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:43

ja bij Hofs.
Was mijn eerste stage en ik vond het er geweldig! Haha!