welke tinkerhengst voor 7 jarige tinkermerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:20

Ik heb contact met andere kinderboerderijen en die zitten vaak met hetzelfde probleem, zo zijn er 9 kinderboerderijen met tinkers allemaal op zoek naar een hengst. en natuurlijk heel veel kinderboerdeijen met fjorden en haflingers.

De tinker is over het algemeen een ideaal kinderboerderijpaard, rustig, houd van de aandacht en werkwillig. Je snapt dan ook dat ik hoop op merrieveulens, die kan ik aanhouden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:23

Waarom geen ruin?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:31

Duhuh.... Dan leren de bezoekertjes toch nog niets over jong leven, melk ed....!

Wakker worden, Leonneke...

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:31

Veulentje kopen misschien??? Er zijn er zoveel te koop!
Snap ook wel dat het het leukste is voor de kinderen om het hele proces van dichtbij zo veel mogelijk mee te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:32

Of bedoel je dat hengstveulentjes gecastreerd kunnen worden?

Blond Told you...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:33

Chubby schreef:
Duhuh.... Dan leren de bezoekertjes toch nog niets over jong leven, melk ed....!

Wakker worden, Leonneke...

Als het gaat om het aanhouden van een veulen, dan kan dat hengstje toch geruind worden en is de merrie er toch nog steeds voor dat gedeelte?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:33

Chubby schreef:
Of bedoel je dat hengstveulentjes gecastreerd kunnen worden?

Blond Told you...

JA DUS! *LOL*

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:37

ja maar tegen de tijd dat een hengstveulen geruind is heeft hij in de tussentijd al lekker de draak kunnen uithangen.

Het merrieveulen van 2004 vind alle kindertjes erg interessant bijt absoluut niet, alleen geeft je af en toe een beetje lomp een duw met haar hoofd, maar ja het is geen robot, en dat hoeft ook niet, ik had dit merrieveulen graag willen houden maar eind van de maand moet ik mijn afspraak nakomen en gaat ze terug naar friesland.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:40

ook de drachtigheid is erg interessant voor kinderen, ze leven helemaal mee. Vervolgens mogen hun ideeen voor een naam aandragen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:42

Klinkt wel allemaal erg leuk en bijzonder leerzaam! Ik ken een aantal mensen die bijvoorbeeld denken dat een koe zomaar melk geeft. Dat zo'n kalf voor de leuk wordt gefokt....

Overigens... Heb je die link bekeken?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:43

Chubby schreef:
Ik ken een aantal mensen die bijvoorbeeld denken dat een koe zomaar melk geeft. Dat zo'n kalf voor de leuk wordt gefokt....

Toch geen volwassenen he?... Bloos!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:45

Over het algemeen zijn tinkerhengstjes niet zulke draken hoor.
Heb er zelf 2.

Het is zelfs bewezen dat als je een koppel hengstveulens bij elkaar zet en een koppel merrieveulens (niet perse tinkers) dat er in het koppel MERRIEveulens meer gedraakt wordt dan in het koppel hengstveulens.
En jongheid/speelsheid houdt je altijd met veulens.

Sorry, beetje off-topic misschien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:46

Owja... Zeker wel... En die vinden dat Schoonhoven boerser is dan Brabant... En denken overal verstand van te hebben... Echt waar: als een koe gras eet geeft ze melk!!

Kan ik heel verdrietig van worden...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:47

Ik heb de link bekeken, ook Ryon o malley en Boris staan er tussen, het nadeel is dat ik niet van de accountant rechtstreeks geld kan overmaken naar het gironummer wat opengesteld is, dan lijkt het of ik een prive persoon uitbetaal, en dat mag officieel niet.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:47

Je zal verbaasd staan hoeveel mensen er over de geiten zeggen dat ze het leuke schapen vinden??????

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:49

Issy schreef:
Je zal verbaasd staan hoeveel mensen er over de geiten zeggen dat ze het leuke schapen vinden??????

Nou moet ik ook zeggen dat dat soms nog best lastig te zien is hoor Haha!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:50

yarka schreef:
Over het algemeen zijn tinkerhengstjes niet zulke draken hoor.
Heb er zelf 2.

Het is zelfs bewezen dat als je een koppel hengstveulens bij elkaar zet en een koppel merrieveulens (niet perse tinkers) dat er in het koppel MERRIEveulens meer gedraakt wordt dan in het koppel hengstveulens.
En jongheid/speelsheid houdt je altijd met veulens.

Sorry, beetje off-topic misschien.

Dat is zelfs beter, dan creer je een opfok situatie, voeden ze elkaar op. de kinderboerderij in Zeist heeft een hengstveulen in 2004 gekregen, de merrie is superbraaf maar de hengst van nature een echte draak. Zet dan er nog een 2e hangst bij, dan voeden ze elkaar op maar je kunt aan bezoekers niet uitleggen waarom ze elkaar trappen en bijten, dat vinden ze dan weer dierenmishandeling en zielig.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:50

snowdon schreef:
Nou moet ik ook zeggen dat dat soms nog best lastig te zien is hoor Haha!

ha, ha, ha zal ik jullie uitnodigen voor een natuurlesje op de kinderboerderij!!!!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:53

Issy schreef:
Zet dan er nog een 2e hangst bij, dan voeden ze elkaar op maar je kunt aan bezoekers niet uitleggen waarom ze elkaar trappen en bijten, dat vinden ze dan weer dierenmishandeling en zielig.

Is toch niet veel anders als twee jonge hanen? Twee jonge bokjes? Etc...?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:54

op de kinderboerderij staan ook geen 2 bokken of 2 hanen bij elkaar, alle dames en heren staan gescheiden.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:20

Ik vind dat je best bij hengstenhouders kunt aangeven dat het om een kinderboerderij gaat (en dus gebrek aan financien) en dan doen ze daar misschien wel iets mee. Ik zou niet weten waarom niet. Ik ken een via internet een aantal zeer aardige hengstenhouders en misschien kun je afspreken dat als het een hengstje is bijv. dat hij na het afspenen weer terug gaat naar de hengstenhouder???
Succes en groetjes, Jacqueline

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:21

Ik begrijp het probleem maar als tinkerliefhebben ben ik toch niet blij met deze "vervuiling" van de tinkerfokkerij. Zeker als het gaat om meerdere merries (niet bij jou maar ik lees dat er ook andere kinderboerderijen zijn)

Ik wil niet gemeen doen ofzo, helemaal niet, maar toch word ik er niet blij van als er tinkers gefokt worden zonder dat daar een duidelijk fokdoel achter zit.

Ik zou eerlijk gezegd wél brutaal zijn en aan de hengstenhouders vragen of er iets te regelen is. De hengst Offspring staat ook op de veiling voor Azië, die staat in Nieuwkoop. Als je die veiling zou winnen kan je het geld vast wel naar de hengstenhouder overmaken en dat die het dan overmaakt naar Pauline van bokt. Iedereen blij Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:25

Esme_27 schreef:
Ik begrijp het probleem maar als tinkerliefhebben ben ik toch niet blij met deze "vervuiling" van de tinkerfokkerij. Zeker als het gaat om meerdere merries (niet bij jou maar ik lees dat er ook andere kinderboerderijen zijn)

Ik wil niet gemeen doen ofzo, helemaal niet, maar toch word ik er niet blij van als er tinkers gefokt worden zonder dat daar een duidelijk fokdoel achter zit.

Feitelijk gezien is er niet eens sprake van een Tinker of een Irish Cob, maar gewoon simpelweg van een bont paard met sokken (ik neem ff de gok dat het hier niet om een zwarte gaat of om een paard zonder zok)... Want de merrie is niet ingschreven bij een stamboek en volgens mij is dit ook absoluut niet de bedoeling.

Dus ik vind die "vervuiling" in dit geval iets overdreven... Maar ik snap je punt wel volledig Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:28

Maar dat veulen krijgt ook weer een veulen, en die daarop ook weer. En er komt een moment dat iemand een van die paarden in het stamboek gaat laten opnemen.

En ik kijk naar de totale populatie van Tinkers/Cobs, het maakt mij niet zoveel uit in welk boekje ze staan

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:41

Huh ... Blond ik kan het niet helemaal volgen, dacht eerst ... ze zoeken een dekhengst ... later ging het over hengstveulens en ... ben een beetje het spoor bijster Clown zal wel te blonT zijn Knipoog

Dekhengsten zijn er genoeg zie www.tinkerstamboek.nl en www.irishcob.nl

Op de paardenmelkerij in Peer staan heel veel tinkers (merries/veulens) + een hele lieve en leuke hengst

pff hoe heet die melkerij nou ook alweer Verward

Maar ben het ook wel eens met esmee