nieuwe soort haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:58

WallaceLover schreef:
maar haflingers zijn toch pony's?

Haflingers worden altijd paarden genoemd, ook al is hun schofthoogte minder dan 1.56

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:27

Tja die nieuwe haflinger is dus gewoon een modernere .. Tong uitsteken Gewoon meer voor de dressuur en springen, meestal slanker, dunnere konten Tong uitsteken en beetje sierlijker meestal Schijnheilig Maargoed..ik rijd op een echte oude boerenknol haflinger Tong uitsteken en die kan ook wel wat van dressuur en springen hoor! Tong uitsteken
Afbeelding
Kijk!! Oude boerenknol Tong uitsteken Alleen zo is het niet echt te zien vind ik zelf Tong uitsteken

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:28

Oh hij is klein geworden..Naja als je um groter wil dan zeg je het maar:P

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:49

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:14

Het 'nieuwe' model bestaat al zeker 30 jaar. Dit is de vader van mijn merrie, zou nu een jaar of 30 zijn:
Afbeelding
liz Alpha

en zijn vader liz Afghan:
Afbeelding

WallaceLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:14

wauw Lachen jah die is inderdaad sierlijker Lachen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:17

Ik heb ook een moderne haf Lachen
(Check mn profiel maar voor foto's)

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:33

zie hier mijn moderne haflinger Aron:

Afbeelding

in m'n profiel zijn meer foto's en informatie over hem te vinden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 09:58

Toch vind ik die tanken wel wat hebben hoor. Heb er van de zomer 1 zadelmak gemaakt, en toen ik daar voor het eerst op ging had ik echt zoiets van oliebol, die is breed! Terwijl ik zelf ook een haf heb, maar dan een wat smallere

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:48

WallaceLover schreef:
mizsz_g_en_a : raar ma waar word het onder 'pony' beschouwt Lachen

Hoezo raar?
Ze vallen onder de ponymaten en zijn dus ponys.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 21:26

Alles onder de 1.56 is een pony maar haflingers tinkers fjorden ed. worden in de mond wel paarden genoemd ik noem mijn tinker ondaks dat hij maar 1.43 meet toch een paard maar op papier vallen ze gewoon onder een pony.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:56

Mijn haf is eigenlijk ook wel modern, maar toch wel erg stevig.
Ze is 1.50m maar wel behoorlijk breed. Ik vind die moderne types wel mooi. Maar de ouderwetse ook wel, een pony moet gewoon een mooie uitstraling hebben.
Ik vind het goed dat er moderne types gefokt worden, maar dan moeten de ouderwetse types niet helemaal verdwijnen, want dat zou jammer zijn!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:51

Ik heb zelf een moderne haflinger gehad
heb ik verkocht
ze is 3 jaar Lachen

Afbeelding

Afbeelding

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:12

ik heb zelf een ouderwets type en vind er niet veel verschol in zitten met rijden op eeen modern type alleen ze zijn natuurlijk wat breeder maar eerlijkgezegt hou ik tog wel meer van het ouderwetse type maar het moderne vind ik ook mooi Haha!

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:36

ik vind de oude haffies de echte haflingers
maar ik vind de moderne niet lelijk
maar bij mij moeten ze een vorse dikke stevige haflinger zijn Knipoog
maar ik zou echt wel zoon dunne hebben hoor *LOL*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:13

Ik rijd een moderner type... denk ik, ondanks dat ze maar 1.35m hoog is Lachen
Larina is namelijk nogal slank en heetgebakerd. Haar halfzusje is duidelijk een ander type, breder, rustiger etc.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:07

Het moderne type wat hier nu bedoeld wordt is meer sportgericht, en dan vooral in de richting van de dressuur. Dat betekend dus dat ze functioneler zijn en vaak betere gangen hebben en een iets langere rug, waardoor je makkelijker buiging ed krijgt. Wanneer je nu naar een haflingerkeuring gaat, zul je zien dat slanke en rank gebouwde types voorrang krijgen boven de ietwat 'oudere types'

Ik hoop dat het alleen niet zover gaat komen dat een haflinger krijgen met een bouw van een KWPN-er, die alleen wat kleiner is. Dan zou alles van de robuuste haflinger verloren gaan.

Wanneer je de foto's in mijn profiel bekijkt zul je zien dat ik een haflinger heb die er tussenin zit. Ze is slanker dan het echt oude oostenrijkse type maar ook weer niet echt sportgericht gebouwd.

Wanneer ik zou gaan fokken met deze merrie ( de plannen zijn er), dan zou ik inderdaad ook kiezen voor een haflinger met slanke bouw, dus een ietwat hogere halsinzet, goed beenwerk en goede gangen. Het is gewoon vrij moeilijk om met een haflinger die volgens het oude type gebouwd is ver in de sport te komen. Ik ga dit zeker proberen, want mijn paard vind wedstrijden hartstikke leuk en ik zelf ook

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:19

marianna schreef:

Het is gewoon vrij moeilijk om met een haflinger die volgens het oude type gebouwd is ver in de sport te komen. Ik ga dit zeker proberen, want mijn paard vind wedstrijden hartstikke leuk en ik zelf ook

Ja, maar hier ga je dan dus al beginnen met het fokken van een halve KWPN"er. Want het doel is dan schijnbaar om ver in de sport te komen. Begrijp met niet verkeerd; tuurlijk moet je lekker wedstrijden gaan rijden, daar begin ik ook mee. Maar ik vind het heel fout dat haflingers gefokt gaan worden om ver mee te komen in de sport. Heel fout. Laat er dan alsjeblieft een stroming naast komen die klassieker (barok vind ik ook nog wel oké Tong uitsteken ) fokt. Dan is iedereen tevereden.

Ik heb een ruin(tje Knipoog ) en die zit er tussenin (moeder; klassiek, vader; Strizzi). En die kan prima lopen, daar heb ik niet zo'n ultra moderne pony voor nodig.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:24

ze wouden toch weer gaan fokken met haflinger met minder arabisch bloed dus meer naar de oudere vorm toe dat dacht ik tenminste want mijn verzorgpony s als dekhengst afgekeurd omdat ie teveel arabisch bloed heeft Clown

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:39

Als je verder had gelezen dan kwam je ook tegen dat ik er net zo tegenover sta. Maar er zijn genoeg mensen die met een haflinger die sportgefokt is, ver de sport in willen komen en uiteindelijk alleen maar verder gaan fokken richting sport-haflinger.

Ik vind juist dat het oude ras behouden moet blijven, anders schiet je het doel van het ras haflinger voorbij

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:39

Het gaat hier ook niet om puur alleen arabisch bloed

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:52

marianna schreef:
Als je verder had gelezen dan kwam je ook tegen dat ik er net zo tegenover sta. Maar er zijn genoeg mensen die met een haflinger die sportgefokt is, ver de sport in willen komen en uiteindelijk alleen maar verder gaan fokken richting sport-haflinger.

Rustig, rustig. Oke, sorry dan daarvoor Lachen Maar wat bedoel jij dan met een moderne hengst? Abel o.i.d. (over KWPN achtige haflingers gesproken Clown haha) of meer richting een die er tussenin zit?

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:13

Met een moderne hengst bedoel ik het het hele slanke type. Je kunt het vergelijken met een d/e pony met de kleur en het behang van een haflinger.

Wat hengsten betreft zijn het vaak nog jonge dingen, want dit is echt van de laatste tijd.

Ben je lid van KVTH? daar krijg je een blad van en daar staan vaak genoeg foto's in van haflingers die echt volgens de nieuwe lijn zijn gefokt.

Als je de foto's ziet van mijn haflinger ( zie profiel), dan krijg je een beeld van een haflinger die er tussen in zit.

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:15

Het verschil tussen wat 'echt' haflinger is, en waar we nu naar toe gaan is heel groot. Ik vind dat persoonlijk erg jammer, want zo raak je veel van het echte oorspronkelijke ras kwijt.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:26

Was dat voor mij? Of ik lid was van de KVTH? Ja, ben ik lid van en ik weet voor mezelf wel wat ik modern vind. Maar daar verschillen de meningen nogal over Lachen Vandaar dat ik dat even vroeg.

Of dit echt van de laatste tijd is denk ik niet, toen ik 2 jaar geleden op de fohlenhoff was toen vond ik de hengsten (ook de oudere) ook vrij modern. Mijn vorige haflinger (v. Amadeus) was ook nogal wat moderner dan mijn huidige.