Het grote Zeldzame-Paardenrassen topic!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:00

Esmeralda schreef:
Thesam wat een mega gaaf paard heb jij zeg, echt gaaf. *LOL*
ik had een huis/tuin/keuken ponytje, niet erg speciaal dus Haha!

Dank je wel! Ik zal het tegen Sam zeggen vanavond....

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:39

Ja ik heb ook een Paso net als Roskur.

Wie wil kan nog bieden voor giro 555 Azie. Je mag dan een dag een les volgen op buena en lekker daarna een buiterit om af te koelen!!!

[BVA] 31/1-24u: Tölten op een Peruaanse Paso.

Groeten,
valeska

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:21

ik heb een Noriker.

Een Oostenrijks koudbloed.

Er zijn er nog 4 hier op Bokt en een stuk of 100 in Nederland, maar niemand heeft er ooit iets over gehoord.

De mijne is toevallig bont en ik hoor vrijwel dagelijks dat mijn Tinker te dik is Rolleyes

Als iemand interesse in een Noriker heeft, pb dan even, ik weet er in Nederland een heleboel te koop!

rambogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:06

[quote="Niessie"]Dat is een goeie...
Nou ik heb een Letlands trekpaard. Ben al maanden op zoek naar wat meer info maar is echt super weinig over te vinden. Ook zou ik het super leuk vinden om met mensen in contact te komen die ook een Letlands trekpaard (= koudbloed) hebben. [image]
Voor meer foto's .. zie mijn profiel Knipoog
Tolstoi is een 4,5 jarige palomino kleur ruin, 1.65m hoog. Tong uitsteken

De Letlander is een krachtig tuigpaard dat bekend staat om zijn vermogen om lasten te slepen. Het ras is pas rond 1920 ontstaan toen lokale merries werden gekruist met Duitse, Engelse en Franse paarden om een veelzeidig werkpaard te krijgen, met kracht, *LOL* uithoudingsvermogen en goede actieve gangen. Het Letlandse paard werd in 1952 als ras erkend, sinds die tijd werd er ook nog wat gekruist met Oldenburgers en Hannoveranen, maar in zeer beperkte mate.
Er zijn twee aparte typen, een zwaar tuigpaard dat grotendeels gebaseeerd is op kruisingen tussen Oldenburgers, Norfolk Roadsters en Anglo Normandiers en een lichter type dat meer Hannoveraans bloed heeft. Letlanders hebben een goede algehele bouw. Hengsten hebben een schofthoogte van 1.62 meter en merries van 1.60 meter. De meest voorkomende kleuren zijn zwart en vos.

dit heb ik gevonden. Vingers aflikken

Schijnheilig

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:11

ik vindt een Zorse wel leuk eigenlijk.. maar die mag er niet bij cker?

rambogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:18

De Polo pony is feitelijk geen ras maar een speciaal type paard, dat gebruikt wordt bij de polosport. Het, in Argentinië ontwikkelde, Polo ponytype overtreft bijna alle andere soorten. Hij kan bijna een ras genoemd worden, omdat hij meer constante kenmerken en karaktertrekken vertoont dan sommige geregistreerde rassen. Het eerste Westerse land waar polo werd gespeeld was Engeland. Op basis van de kruising van inheemse ponymerries met kleine Volbloeden werd daar ook een stamboek voor Polo pony's opgesteld.
De Argentijnse Polo pony's werden het meest gefokt en waren goedkoper. Bovendien waren deze pony's taaier en beschikten zij over een beter skelet dan de Engelse en Amerikaanse volbloeden. De Argentijnen kruisten de beste ingevoerde Volbloeden met de geharde halfraszuivere Criollo's, die vervolgens opnieuw met de Volbloeden werden gekruist. Eén en ander resulteerde in een ideale pony met een hoogte van 1,53 m. De pony heeft veel weg van de Volbloed, maar heeft een kortere gang.
Polo pony's worden vooral gebruikt voor de polosport. Dit oudste balspelter wereld vindt haar oorsprong vermoedelijk in het Verre Oosten of Perzië. Via India is het spel bij de Engelsen bekend geworden. Zij waren zeer enthousiast over deze sport die vanaf 1859 zeer populair werd in Groot-Brittannië. Bij het polospel, dat wordt gespeeld op een groot veld van 227 tot 275 meter bij 140 meter, proberen twee teams van vier spelers met behulp van een stick doelpunten te scoren. Al tientallen jaren overheersen de Argentijnse pony's, die afstammen van de stevige, inheemse Criollo's gekruist met Volbloeden, de polotoernooien. Ook in Argentinië is deze sport bijzonder populair.
De Polo pony is niet zozeer beroemd vanwege zijn uiterlijk, maar vooral door zijn grote uithoudingsvermogen en hardheid. Hij heeft een behoorlijk lange, soepele, slanke en goed gespierde hals, die van belang is voor een goede balans. Het hoofd van een Polo pony lijkt op dat van de Volbloed. De manen worden doorgaans kort geknipt om het verstrikt raken van de stick te voorkomen.
Het lichaam heeft een sterke korte rug, terwijl de goed geronde ribben veel ruimte bieden voor de longen. Om goed te kunnen manoeuvreren heeft de pony goede, sterk ontwikkelde schouders. Hij heeft een krachtig gespierde achterhand met droge, sterke benen en lage spronggewrichten, zodat hij vanuit galop direct tot stilstand kan komen en zelfs om zijn eigen as kan draaien. Tijdens wedstrijden wordt de staart ingevlochten, eveneens om te voorkomen dat sticks erin blijven haken. Na 1914 werd de voorgeschreven stokmaat verhoogd van 1,42 naar 1,45 m. De Argentijnse Polo pony is 1,53 m hoog.
Alle kleuren kunnen voorkomen. De polosport stelt hoge eisen aan het paard. Ze moeten moedig, gehoorzaam, leerzaam, actief en lenig zijn. Ze worden vooral getraind op het snel kunnen wenden en keren, op snelheid, op conditie en op inzet voor deze beweeglijke sport, die in galop wordt gespeeld. Deze paarden moeten bovendien een droog en hard beenwerk hebben.

heb ik gevonde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11heb je er wat aaaaan? Pling

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:23

een zorse is toch een kruising tussen een zebra en een paard???

bij mij op stal staat een polopony die met pensioen is, zwaar artrose, maar die kan er vandoor gaan op d'r oude dag, dat wil je niet weten.....

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:30

ja klopt een zorse is zooooooooo leuk:))

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:54

nou laat is een foto zien..
ik zal even een foto neer zetten van Iwan, Iwan is dat russische paard waar ik het eerder over had:
Iwan het russische leger paard:
Afbeelding
Afbeelding

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:06

Hier is ie dan.........

Geweldig leuk lief schattig toch??

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:17

gaaaaf en die s van jou of heb k dat verkeerd begrepen?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:02

Nado schreef:
heeft iemand hier een noord-zweeds trekpaard? een vriendin van mij heeft zo'n dier en het is werkelijk een geweldig paard.

Ik heb een noord-zweeds koudbloed. Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er nog meer mensen hier die er eentje kennen?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:27

KindnessM schreef:
gaaaaf en die s van jou of heb k dat verkeerd begrepen?

Haha nee..

Haha! Nou.. in mijn pennyjaren wel hoor haha.. Haha!

Ik wou er best zo eentje haha.. maarja.. ik denk niet dat dat doorgaat.. Ze zijn (nog) erg zeldzaam.. Schijnheilig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:37

gaaf dat Noord-Zweedse paard, heb je ook een foto van de manen? Die zijn volgens mij erg lang....
is ie ook braaf met rijden onder zadel, of doe je dat niet?

Mijn Noriker is, geheel tegen de raskenmerken in, erg schrikkerig en kan ontzettend drammen en is dan dus heel erg sterk Scheve mond

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:38

Nee ik heb geen foto van de manen. Ik moet er maar gauw eens een maken. Heb natuurlijk wel veel foto's maar geen digitale. Ze is erg braaf met rijden. Ze wil graag hard werken. Soms is ze wat overenthousiast en dan is ze uiteraard behoorlijk sterk maar gelukkig altijd wel voor rede vatbaar. Drammen is haar motto!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:56

KindnessM schreef:
een vriend van me heeft n Russisch paard, lijkt overigs op gewoon kwpner..

een russisch paard is een orlof, ze hebben vroeger veel in de oorlog gelopen omdat ze best snel waren en sterk, ik heb een orlof draver

gabrycha

Re: Het grote Zeldzame-Paardenrassen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:36

Ik ken een stoeterij in Noord Oost Polen waar en kennis van ons directeur is en die hebben naast rijpaarden, fokkerij met koudbloeden en die hebben Zweedse dekhengsten daar staan ter veredeling van hun koudbloeden. Er is een website van maar die moet ik even opzoeken Knipoog

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:24

die half fries/ fjord is mooi zeg.

mijn vriendin heeft een Dales. Er zijn er maar een paar van in Nederland. Ze lijken op een kleine fries/merens, maar dan robuuster en compacter.

Wie weet of iemand er ook een heeft?

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:08

Huisvrouw schreef:
Nado schreef:
heeft iemand hier een noord-zweeds trekpaard? een vriendin van mij heeft zo'n dier en het is werkelijk een geweldig paard.

Afbeelding

Afbeelding

Whaaaa ben echt al jaren gek op Noord-Zweden!!!!
Vind ze zoooooo gaaf Knipoog
Heb er zelf geen (helaas) maar helemaal in Love Knipoog Haha!

Zelf rij ik een Oldenburger... maar is net iets te niet-zeldzaam denk ik...
Zijn wel een paar mensen te vinden op bokt die er ook een hebben Knipoog Haha!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:34

Mijn vriendin verzorgt een fjord/appaloosa..
Ze heeft niet veel weg van een appaloosa maar toch
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hhaha, ik vind hem wel grappig Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:06

we hadden een paar jaar terug tijdelijk 2 koniks op manege staan. heel speciaal die dieren, helemaal grijs met zwarte aalstreep (of wat dacht je Tong uitsteken ). die waren wel amper te rijden, maar dat vond ik niet erg. zijn de enige pony's die ik nooit op hun donder gegeven heb, voor gelijk wat, omdat ik vond dat die sowieso terug in het wild moesten rondhobbelen (hadden nog nooit een zadel gezien voor ze aankwamen Haha! ) dat is uiteindelijk ook wel gebeurd.
verder ben ik gek op allemaal zeldzame rassen, zou ik zeker naar uitkijken als mijn financiele situatie het houden van een paard zou toelaten Knipoog

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:09

ik heb ook een paard waarvan ik niet weet wat voor een ras het is
lijkt een beetje op een ijslanderx fries vind ik

persian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:45

ik heb ook een paard wat je niet elke dag tegenkomt in de paardenwereld

mijn paard is een kruising tussen een grote shire en de vader is een beroemd engels springpaard ben alleen sijn naam ff kwijt maar die soek ik wel weer n keer op

mcrielaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:55

Nado schreef:

Ik vind dat echt geweldige paarden! *LOL*
Ik zou er echt dolgraag 1 willen hebben! Maar 1tje uit zweden halen kan behoorlijk aan de prijs zijn..
En er zijn geen fokkers in Nederlands..

mcrielaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:56

Huisvrouw schreef:
Nado schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Kwijl Kwijl
Hoe hoog is hij/zij? Lachen