Verschil tinker/irish cob?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:54

snowdon schreef:
Je hebt Ierse Zigeuners en Engelse Zigeuners. Dus ik vindt het niet vreemd dat er twee stamboeken zijn ontstaan. Het ene groepje "aanhangers" gaat meer voor de ene ideologie en het andere groepje "aanhanger" gaat meer voor de andere ideologie.
Maar... Het ene groepje komt uit Ierland en het andere groepje heeft in Nederland zelf maar een stamboek opgericht.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:00

Mariska_28 schreef:
Maar... Het ene groepje komt uit Ierland en het andere groepje heeft in Nederland zelf maar een stamboek opgericht.

Wat is daar dan verkeerd aan? Het is al jaren zo en goedgekeurd en al...

Het gaat toch om de paarden in Nederland (voornl.) en de ideologie erachter?

Ik zie gewoon twee stamboeken in NL, aan de paarden merk je niet of ze een Iers-Nederlands keurmerk hebben of een Nederlands keurmerk hebben... De mensen merken er ook weinig van. Degenen waar ze mee te maken krijgen spreken gewoon Nederlands. Met juryleden heb je over het algemeen toch geen persoonlijk contact.

En wat dan nog eigenlijk... ik snap het probleem gewoon niet.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:32

yarka schreef:
Het is maar net vanuit welk oogpunt je kijkt of wilt kijken.
Voor mij persoonlijk zijn het de zelfde paarden, maar ziet het ene stamboek liever de iets groffer gebouwde tinker en deelt het andere stamboek het paard in in 4 verschillende types.
In principe komt het op het zelfde neer.
Eigenlijk moet ik er niet verder op ingaan, zoals gezegt, je komt er niet uit...

Ik ben het hier 100% mee eens, niets aan toe te voegen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:02

Ik heb een bont paard gekocht en er zat een papiertje bij, als ik nu vind dat de mensen die dat papiertje uit hebben gegeven leuke dingen doen ben ik van dat stamboek en gaan de mensen van het andere stamboek moeilijk doen.
Ook word mij regelmatig geadviseerd om mijn pony naar het andere stamboek te doen omdat dat veel beter is.
Ik heb besloten veel te rijden met mijn pony, een veulen te krijgen uit een niet goedgekeurde hengst omdat ik het gedoe beu ben.
Waar ik zit zit ik goed, ze vallen me niet lastig en ik heb het verplichte paspoort.
Die ruzie vind ik erg vervelend, het zijn net twee geloven.
Nu ik erover ga denken, dat was toch ook iets uit Ierland.....

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:10

Hey Mariska, echt niet l*llig bedoeld ofzo hoor, maar dit kwam zo ineens in me op... Waarom heet de fokkerij van Henk Janssen dan wel Irish Tinker Stable? (offtopic, mag ik nog steeds een keer langs komen??? Haha!)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:23

*Tequila* schreef:
Hey Mariska, echt niet l*llig bedoeld ofzo hoor, maar dit kwam zo ineens in me op... Waarom heet de fokkerij van Henk Janssen dan wel Irish Tinker Stable? (offtopic, mag ik nog steeds een keer langs komen??? Haha!)
Tja, da`s nog van vroeger. Hij zit dan ook al 12 in deze paardjes en toen was er nog helemaal geen sprake van welk stamboek dan ook.. En werden ze hier alleen maar tinker genoemd. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wie er ooit begonnen is ze hier te verkopen onder de naam Tinker? Ik denk dat dat uit Duitsland komt...

En het is ook zo dat van het PVE uit de ICS hun paarden geen tinker meer mogen noemen... dus of we nu willen of niet, we zullen moeten..

En natuurlijk ben je welkom!!

baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:05

ik heb geen irisch cob en ook geen tinker........ik heb een koppige tink!!
dat mensen elkaar zooooooooooooooooooo dwars kunnen zitten over de liefste leukste geweldigste......paarden die er zijn.(vind ik teminste)
ik rij dan eens met een tinker eigenaar en dan weer eens met een irisch cob eigenaar . geen verschil hoor zolang je maar niet begint over stamboeken.dat is een ' levensgevaarlijk en rijplezier vergallend 'onderwerp.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:18

misschien kunnen al dit soort topics verboden worden? Haha!
We komen er toch nooit uit en dat is zo zo zo ontzettend zonde. wat je soms krijgt is geïrriteerdheid naar elkaar toe omdat we verschillende meningenhebben terwijl we allemaal zulke leuke en mooie paarden hebben, en de meesten IRL best goed met elkaar kunnen opschieten.

OK dan!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:19

dat hebben wij op P&K ook gevraagd, het verschil tussen een Irish Cob en een Tinker
Kwam erop neer dat het ICS dus alleen de kleinere en compacte tinkers wilde zien, en het NTS 4 soorten had
En eigenlijk slaat het nergens op, want het zijn toch allemaal dezelfde paarden
En bovendien, er zijn ook diverse ICS-paarden die beslist niet klein of compact zijn Verward
Nou ja, het zal allemaal wel, tis btje jammer dat de 2 stamboeken zo moeilijk doen tegen elkaar

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:34

Pellie schreef:
misschien kunnen al dit soort topics verboden worden? Haha!
We komen er toch nooit uit en dat is zo zo zo ontzettend zonde. wat je soms krijgt is geïrriteerdheid naar elkaar toe omdat we verschillende meningenhebben terwijl we allemaal zulke leuke en mooie paarden hebben, en de meesten IRL best goed met elkaar kunnen opschieten.

OK dan!

Sluit me helemaal bij Pellie aan Lachen

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:57

xingridx schreef:
dat hebben wij op P&K ook gevraagd, het verschil tussen een Irish Cob en een Tinker
Kwam erop neer dat het ICS dus alleen de kleinere en compacte tinkers wilde zien, en het NTS 4 soorten had
En bovendien, er zijn ook diverse ICS-paarden die beslist niet klein of compact zijn Verward
Nou ja, het zal allemaal wel, tis btje jammer dat de 2 stamboeken zo moeilijk doen tegen elkaar

ja en daar ben ik het roerend mee eens.

Maar eerder indit topic is gezegd dat dat de stamboeken zelf geen commentaar maken over en weer..
HET NSVT ZELF maakt idd geen commentaar dat doen de leden..

<Maar het ICS .... Bloos!
De voormalige voorzittster weet er wel wanten mee

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:08

xingridx schreef:

ik sluit me hier volledig bij aan
ik word hier zo moe van

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:20

wat je ook nog hebt, is dat als je tegen een (niet tinkermens of een niet irishcob mens) verteld, die wel in de paarden zit, dat je een Irish Cob hebt, dat ze je aankijken alsof ze water zien branden.
Een tinker kent daarentegen heelpaardenliefhebbend Nederland wel.

Voor de rest vind ik het ook allemaal nonsense, als ik eerlijk ben. Voor mij zijn het al jaren tinkers, zo heb ik ze leren kennen, en zo blijf ik ze noemen. Het ''gevecht'' tussen de stamboeken, daar wil ik helemaal niks mee te maken hebben. Baggio stond al bij een bepaald stamboek ingeschreven toen ik hem kocht en uit gemakzucht heb ik Dewi daar ook laten keuren. Chiara gaat er ook heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:12

oei wat heb ik aangricht hahaha.. nouja voor mij is een gevlekt paard met sokken en lange manen een tinker Haha!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:18

Debo schreef:
oei wat heb ik aangricht hahaha.. nouja voor mij is een gevlekt paard met sokken en lange manen een tinker Haha!

Tinker/irish cob hoef ook niet persee bont te zijn.
En er zijn ook genoeg bonte paarden met lange manen en sokken die geen tinker zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:19

En als ie nu zomerexceem heeft? Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:44

Of een kapsel zoals Jordy? Haha!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:49

jaja kom niet helemaal van lilo hoor Haha! Knipoog ik weet hoe een tinker er uit ziet Haha! maar t was een 'korte omschrijing' en wilde er eigenlijk mee zeggen dat ik t verschil tussen een tinker en irish kop niet zal ondekken Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:54

Debo schreef:
wilde er eigenlijk mee zeggen dat ik t verschil tussen een tinker en irish kop niet zal ondekken Tong uitsteken

Irish kop? Weer iets nieuws? *LOL*

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:01

HAHAHAHA, kan er niks aan doen maar ik blijf erom lachen. Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:00

ja je kan er beter om lachen dan weeeeeeeeeer oorlog maken
dus............ WAHAHAHAHAHAHAHHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAH

euh... het is ook 1 groot lachtertje natuulijk

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:02

Ja, je kunt er ook maar het beste om lachen!
Alleen, hoe je ook probeert het tegen te houden, heel soms komen gewoon die irritaties te boven als je er weer over leest of hoort. En dat hebben heeel veel mensen zie je iedere keer weer Lachen
Eigenlijk is het zo dom! Alsof er nog niet genoeg "ruzie en oorlog" in de wereld is, moet je in zo'n klein landje als Nederland zo moeilijk doen om een type paard en het ergste ervan nog wel....1 EN HETZELFDE PAARD! Ongelofelijk hoor...

Iedereen vindt het vreselijk en te zot voor woorden wat er op dit moment allemaal gebeurt in de wereld en dat er zoveel ellende is "alleen maar" door bijvoorbeeld 2 geloven...
Hoe zot is het dan wel niet dat we in zo'n klein landje als Nederland al zoveel gezeik hebben over EEN PAARD?!?!!?
Als je d'r zo over na gaat denken....dan kun je ook alleen maar heel hard er om lachen! Lachen
T'is in mijn ogen echt te zot voor woorden en jammer dat het ooit zover gekomen is, alleen maar doordat een aantal mensen niet met elkaar samen kunnen werken.
Echt heel jammer.
Ik hou van mijn paard en van dit ... (ras wilde ik bijna zeggen...heb je dat weer....welk ras dan? hahaha) type paard en zal niet weten bij welk stamboek ik me echt zou moeten aansluiten. Laat het maar gewoon zoals het nu is...ik heb een..."INDY" Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:48

ja ik wordt hier ook zo moe van dat gezeur tussen die 2 stamboeken.
nou ik ga mijn hengst bij beiden stamboeken laten keuren en ik zie wel wat daar van komt.
Ik trek me verder niks aan van wat ze allemaal zeggen over elkaar dat is jaren geleden begonnen en dat moeten ze maar lekker zamen uitzoeken.

Voor mij zijn de paarden ook hetzelde Bij de ics hebben ze ook wel wat grotere en minder compacte paarden en andersom ook.

Eigelijk zouden deze topics niet meer moeten want het is precies wat anderen ook al zeggen je krijgt hier alleen maar wrijving tussen elkaar wat onondig is.
Laten we toch gewoon lekker van de paarden genieten.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:27

[quote="dobbel"]ja ik wordt hier ook zo moe van dat gezeur tussen die 2 stamboeken.
nou ik ga mijn hengst bij beiden stamboeken laten keuren en ik zie wel wat daar van komt.
quote]

Ja dat zou ik ook wel willen! Als is het alleen maar om te kijken wat ze nou eigenlijk van mijn tink vinden...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:27

dobbel schreef:
ja ik wordt hier ook zo moe van dat gezeur tussen die 2 stamboeken.

Ja dat zou ik ook wel willen! Als is het alleen maar om te kijken wat ze nou eigenlijk van mijn tink vinden...