Morgan(paardenras)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:51

HomeRassen (Web)Adressen Foto's/Files Discussie Forum Chat Advertenties 'Europese' Rassen
Noord-Amerikaanse rassen
Zuid - Amerikaanse rassen
Andere registratiesAegidienbergerTöltende DraverIJslands PaardAmerican Saddlebred HorseGaited Curly HorseGaited Morgan HorseMissouri Fox Trotting HorseMountain HorsesSpotted Saddle HorseTennessee Walking HorsePaso FinoPeruaanse PasoMangalarga MarchadorGaited Baroque HorseRacking HorseSinglefooting HorseTöltkruisingenAndere rassenOorspronkelijke stamboeken
(Stamboek) Verenigingen in Europa
Stoeterijen/Hengsten/Trainers in Europa
Andere interessante (gangen)paardenlinksFotogallery
Files
Filmclips

Gaited Morgan Horse

Alle bloedlijnen in dit ras zijn te herleiden op één hengst.
Deze hengst met de naam 'Figure' werd geboren in 1789 en was in eigendom van Justin Morgan. Hij was niet groot: 1.43m. Maar hij had een enorm uithoudingsvermogen en snelheid. Hij werd ingezet als werkpaard maar ook in wedrennen en versloeg daarbij veel volbloeden onder het zadel en in het tuig.
Natuurlijk verspreidde zijn roem zich snel en zo werd het ras geboren dat naar de eigenaar van deze veelzijdige, sterke hengst is genoemd : 'de Morgan Horse'.
Men weet niet zeker wat de afkomst is van 'Figure'.
De beweringen hierover variëren van een afstamming van een volbloed, Arabier, Nederlandse fok, of Welsh-Cob.

Verschijning
Het oudere type 'Morgan Horse' had inderdaad wel veel weg van de Welsh-Cob en ook in de modenere types zijn veel overeenkomsten te vinden met dit ras. Bijv. de manier waarop ze hun hoofd hoog dragen wat duidelijk te zien is als ze ingespannen worden gereden.
Verder hebben ze een expressief hoofd, een compacte bouw en vaak dikke manen en staart.
De stokmaat ligt meestal tussen 1.43m en 1.55m.
Het lichaam is gemiddeld qua lengte met een ronde ribbenkast, een diepe romp, en stevige benen met goede, sterke gewrichten en pezen.
Alle kleuren zijn toegestaan maar de meest voorkomende kleuren zijn vos, zwart, en bruin. Soms voorkomend zijn de kleuren grijs, valk of palomino.
Morgans hebben geen witte aftekeningen die boven de knie of spronggewricht uitkomen behalve op het hoofd.

Aard
Morgans zijn intelligente temperamentvolle paarden met een enorme 'will to please'.
Ze hebben een groot uithoudings en -doorzettingsvermogen.
Mede door zijn coöperatieve en vriendelijke karakter is het een zeer veelzijdig ras.

Gangen
In het algemeen genomen zijn Morgans geen gangenpaarden maar toch is er een percentage dat meerdere gangen vertoont. Rond 1800 werd de snelheid van de Morgans in het tuig zeer gewaardeerd. Hiervoor werden zowel dravende als telgangende paarden gebruikt.
Daardoor kom je in sommige bloedlijnen nog een genetische gangenaanleg tegen.
Allerlei gangen komen onder deze paarden voor, o.a. rack, telgang, single-foot en fox-trot.
Het Amerikaanse hoofdstamboek heeft een afdeling (de MSFHA: the Morgan Single-Footing Horse Association ) die zich ten doel stelt alle types en disciplines te promoten met een duidelijke nadruk op de promotie van de geërfde gangenaanleg die bepaalde paarden bezitten.

Vicky's Indigo
in gait.
(With credit to Steve Cather.)

(Kijk voor meer Gaited Morgan bij:(web)adressen, de foto/file sectie en misschien bij de advertenties.)
© 2002-2004 Kiekeboe's webdesign. All rights reserved.

Gregoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 13:45

Ik ben (de trotse) eigenaar van een pure bred Morgan. Ik ben voorzichtig met het uitspreken van algemeenheden over rassen. Zoals eerder gezegd is het ene paard het andere niet. Ook al behoren ze tot eenzelfde ras. Als er al "Morgantypische" eigenschappen zijn, dan zijn er sterke kanten, maar ook aandachtspunten te benoemen. Lees het echter met de nodige relativering:
Aantal sterke kanten: fysiek taai en sterk, zeer allround, temperamentvol, werkt graag hard, de kat onder de paarden, geen "meisjespony".
Aantal aandachtspunten: Vaak vastzittende rug door de combinatie van overbouw van de achterhand en de typische nekaanzet. Hierdoor wordt de rug als het ware van nature al weggedrukt. Is echter door goede gymnastisering met veel grondwerk (bij voorkeur Frans Klassieke rijkunst) op te lossen. En verzameld rijden kan de Morgan van nature al zeer goed en al vrij snel. Mede omdat ze zo vierkant is.
Wil als volwaardig paard behandeld worden en niet als "de pony van Barbie" (Dit vind ik trouwens een groot voordeel, maar is natuurlijk zeer persoonlijk). Dit risico is groot, want de Morgan ziet er uit als een mooie barbiepony met hoog knuffelgehalte.
Voor mij persoonlijk een groot nadeel is dat ze vaak relatief klein zijn, terwijl ik groot ben.
Tenslotte zijn goede Morgans moeilijk te verkrijgen in Europa. Daarnaast zijn ze vrij prijzig.

Groet,
Gregoor

Gregoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:01

Oh ja. Wat de afstamming betreft blijft het gissen. Mogelijke rassen die de Morgan hebben gemaakt wat het is: Welsh Cob, Arabier, Canadese paard, Fries, inheemse paarden. Lees de opsomming als "en/of".
Opvallend is echter de enorme vererving die de oorspronkelijke hengst Figure heeft gehad op zijn nakomelingen. Het is overigens het oudste in Amerika geregistreerde ras. Het verhaal over Figure is wonderbaarlijk. Het was gewoon een superpaard.

Groet,
Gregoor

Gregoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 21:35

Even omhoog in de lijst zetten

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 01:52

aha, een échte Morgan eigenaar
Zijn er toevallig ook foto's in je profiel *niet zo subtiele-hint hint* *LOL*
Dat het geen barbiepaarden zijn hebben de meeste bokkers wel sowieso door (die zijn er überhaupt niet, al zien sommigen er inderdaad wel zo uit) maar heb op verschillende sites gelezen dat morgans een gemakkelijk karakter hebben...niet in de zin van duf, maar pittig voor de ruiter die al ietsje meer durft, maar ook rustig en geduldig met beginnende ruiter.
Natuurlijk heb je gelijk, en blijft het oppassen in algemene termen over een ras te praten...maar toch Knipoog

Gregoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:45

Dag Yuna,

Een Morgan is op zich redelijk gemakkelijk, maar vergis je niet in het temperament. Ik heb een merrie. Wellicht dat dit het temperament versterkt. Mijn Katy werkt graag voor me en is niet te stoppen wanneer ik met de dubbele lijnen werk. Ze kan uren doorgaan met verzamelde draf en galop. Prachtig om te zien. Soms heeft ze de neiging om een levade te maken. En ik weet zeker dat ik haar zonder al te veel moeite een staande capriool kan laten maken. Dit alles komt zonder dat ik er veel moeite voor hoef te doen. Sterker nog; ik moet haar zelfs rustiger krijgen aan de dubbele lijnen zonder dat ik haar te zeer afrem. Ik wil haar al die spontaan uitgevoerde hogeschooloefeningen immers niet afleren. Alles, inclusief schouderbinnenwaarts gaat gewoon vanzelf.
Ik train mijn paard volgens een mix van Frans Klassiek en de methode Hempfling. Is zij zeer geschikt voor. Straks wil ik met haar dus verzameld aan de losse teugel kunnen rijden.
De Morgan is vroeger in Amerika gebruikt als HET cavalariepaard. Waarschijnlijk in verband met haar zelfstandige karakter en haar moed. Een Morgan is een paard om mee samen te werken, waarbij jij de leider mag zijn. Probeer echter niet om de baas over een Morgan te spelen. Dan sluit ze zich voor je af en dat is verschrikkelijk voor zo'n mooi schepsel. Dan kun je niets meer met haar beginnen.
Ze is aanhankelijk, maar gedraagt zich niet afhankelijk.

Sorry, maar ik kan geen foto hierop zetten. Weet niet hoe en kost me te veel gepuzzel om dit uit te zoeken.

Groet,

Gregoor

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 23:19

bedankt voor de informatie gregoor ^^
Maar wat je beschrijft van leider mogen zijn, maar dat het paard zich afsluit als je baas probeert te spelen is wel van toepassing op de meeste paarden, niet? Lachen
Hopelijk zien we binnenkort meer van deze schoonheden in de benelux..helaas zijn ze inderdaad wel prijzig...maar dat zijn de meeste goede paarden natuurlijk

free21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:16

wow, bedankt voor alle info!!1 Lachen Lachen
Daar was mijn oproep dus voor bedoeld, zodat ik verhalen van mensen kon horen die ZELF een morgan hebben.

free21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:17

Ik vind ze nu alleen maar nog interessanter.....

free21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:18

Monster schreef:
wat een drukte Knipoog

Ffe kijken bij:
http://www.google.com
en dan naar AFBEELDINGEN
staat links boven
Dan typ je in de balk in.. Morgan
En tadaaaa!

Heel erg leuk hoor monster, mischien moet je eerst even het hele topic lezen(goed lezen) en dan pas bijdehand gaan doen Knipoog

free21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 18:20

He gregoor, zou je als je tijd hebt mischien een keer wat meer willen vertellen over jou mix van fr.klassiek/hempfing methode ??

Gregoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:58

Dag free21,

Citaat:
He gregoor, zou je als je tijd hebt mischien een keer wat meer willen vertellen over jou mix van fr.klassiek/hempfing methode ??

Kan ik de hele avond over doorpraten. Lijkt me niet de juiste manier hier op dit forum. Het komt er in ieder geval op neer dat ik uitga van een aantal basisprincipes, die enigszins afwijken van andere methoden. Hempfling is een beetje een filosofisch/spiritueel ingesteld mannetje. Dat spreekt niet iedereen aan en wanneer ik zijn boek lees word ik daar ook wel eens een beetje "kriebelig" van. Maar, zijn intentie is goed en dat is het enige dat voor mij telt. Bovendien leest een goed lezer door de soms belerende en wollige schrijfwijze heen en pikt de deskundigheid, die hij heeft ten aanzien van de natuurlijke omgang met paarden, er toch uit. Zijn concept spreekt me gewoon ontzettend aan, namelijk: leren verzameld te rijden aan de losse teugel. Dat is een wijze van rijden die de tempeliers in de Middeleeuwen toepasten. Volledig gericht op de zit en zo min mogelijk op teugelgebruik. Hiervoor begin je met een lange weg van gymnastisering van het paard. Wil je eigenlijk diep in je hart zo snel mogelijk op je paard gaan zitten, dan is dit voor jou niet de meest geschikte methode. Bovendien moet je geduld kunnen tonen en je niet laten verleiden tot "grote stappen vooruit willen maken". Hempfling's methode is de weg van de geleidelijkheid. Zo heb ik van Hempfling geleerd om VEEEEL met grondwerk bezig te zijn, voordat je uberhaupt op een paard stapt. Ben je toch al snel een jaar mee bezig. Doel: het paard gymnastiseren en in balans laten lopen. Fysiek gezien is een "groen" paard (en naar mijn mening 90% van de huidige rijpaarden) namelijk absoluut niet geschikt om een last op zijn rug te dragen. Het komt er op neer dat hij van een rug als een hangbrug (van nature weggedrukte rug omdat hij op de voorhand loopt), naar een boogbrug gebracht moet worden. Hierbij is het op ontspannen manier kunnen verzamelen onontbeerlijk. Zo kom ik meteen op het paardrijden in de periode van de de Renaissance en de Verlichting.
Paarden werden aanvankelijk opgeleid om oorlog mee te voeren. Hierbij was het van belang om optimale draagkracht (opwaartse kracht) te ontwikkelen en ze wendbaar te maken. Oplossing: Het paard de ruiter laten dragen op de achterhand. Dit kun je beschouwen als de Spaanse manier van paardrijden. In de tijd van de Renaissance en de Verlichting kun je daar nog een aspect bijvoegen, namelijk "op adellijke wijze" paardrijden. Paardrijden werd een vorm van kunst. Doel: Het paard tot grootse dingen brengen, waarbij het ontwikkelen van zijn trots een belangrijk onderdeel werd. Trouwens net als bij de ruiter. Het moest er gewoon groots met veel uitstraling, klasse en zelfvertrouwen uitzien. Die combinatie van natuurlijke omgang met paarden en die Frans Klassieke methode (de la Guirinière) vind ik de ultieme manier van paardenhouderij.
Een lang verhaal en toch maar een heel klein notendopje gevuld.

Groet,

Gregoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:05

Heb hier nog een linkje voor je: http://www.morganhorse.com zojuist gevonden. idd erg mooie paardjes, zou er bijna mijn friezen voor opgeven... bijna.

free21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:25

wow, gregoor. Als ik jou verhaal lees krijg ik er de kriebels van!(positieve) echt helemaal geweldig. als ik zo tijd heb zal ik je even een pb'tje sturen,want ik heeeeel veel vragen.

free21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 20:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:42

Ja, wat een beauty hè? En die tip is graag gedaan hoor! Ik ben blij dat je er blij mee bent!

Groet,
Yamcha