tips gevraagd voor mooie gezonde lange manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:56

Babar (mn verzorgijslander) heeft de manen ook niet in vlechten hoor, en die heeft super lange manen. Lachen Vlechten zou me niet eens lukken, daar zijn zijn manen veel te dik voor.
Mijn tips is eigenlijk: zo min mogelijk doen. Laat die manen maar lekker met rust! Een keer in de zo veel tijd kan je ze weer helemaal (voorzichtig!) uitborstelen, evt. met antiklitspray. Met antiklitspray gaat het een stuk makkelijker, aan de andere kant worden de manen er volgens mij ietsje dunner van.
De staart pluis ik uit en doe ik vaker dan de manen, want anders worden het inderdaad dreadlocks. Knipoog

Florus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:45

Ik doe de manen van mijn ijsco wel met anti-klit.Maar ook in de staart..vraag niet wat hij doet maar anders zit het heel vaak in de klit.Je kan je staart beter borstelen da uitpluizen..met uitpluizen haal je er veel meer haren iut dan met de borstel....wat ik gehoord heb....x

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:20

Haha dat zal je nog meevallen hoor Helen, IJslandermanen zijn ook prima te vlechten. Bij Rus gaan ze alleen wel heel charmant OMHOOG staan... Dan zweven ze boven z'n hals. Clown Dit doe ik ook maar een paar keer per jaar hoor, namelijk als ik endurance rij voor de hitteafvoer. Lachen

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:59

Hey,

Ik borstel gewoon de manen van Zaim uit met 4 diverse borstels :p Op het einde altijd met een ijzeren manenkammetje om ze mooi vol te laten lijken.

Het is genetisch bepaald hoelang de manen van je paard worden, en ik denk dat Zaim z'n manengenen nu op hun hoogtepunt zijn. Knippen doe ik niet, anti-klit ook niet want heb geen bus meer :p

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:14

Chestnut schreef:
Aah! Dat stinkt ! Mijn bescheiden mening Knipoog .

heeeeeeeeeeeeeerlijk!!! ahahahahahah

Bolketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:10

heeey

Ik heb bij mijn tinker de manen er gewoon afgeknipt, hij had heel erg staan schuren, dus in het midden een heel stuk weg.
Maar opzich ziet het er niet bepaald ''afgeknipt'' uit hoor! Ik heb het tot op de manenkam afgeknipt, als je een beetje handig bent met de schaar Lachen ziet het er nog best netjes uit. Maargoed, dat is inmiddels een jaar geleden en de manen zijn nu echt een heel eind gegroeid, en het ziet er veel voller uit!

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:29

lange manen
oke nou ik heb twist zijn manen geknipt
want ik vond ze telang worden en het was
niet fijn meer om er los mee te rijden
maar goed het is wel zonden maar het mis staat niet hoor
en verder nou ik borstel het uit elkedag
en doe er een vlecht in als ik rij en in de winter laat ik het los
hangen en in de zomer zo nu en dan vast
maar ik doe er niet veel aan en het blijft gezond en lang
nou ja niet als je het knipt Knipoog

groet jaimy

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:14

als je de manen heell mooi uitkampt en goed en dan nog antiklit spray op doe dan worden ze ook heel mooi!!!dus als je ze goed verzorgt worden ze egt lang die van mij heb ook al lange manen

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:50

Mijn Fries heeft nu mooie lange manen! Maar toen ik haar kreeg had ze ze afgeschuurd, ze heeft zomereczeem Huilen

Ik kreeg (en houd) ze lang door:
- niet uitkammen maar met je handen uit de klit halen (daarna even met een zachte borstel eroverheen)
- eens per week anti klit spray

Niet veel dus, maar ze zien er super uit! Haha!

tinky_mariin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:04

hoi dat probleem had ik ook al, ik heb er een heel stuk afgehaald, ik hou ze kort, maar als je ze weer laat groeien kan j e het beste een hengste vlecht er in doen als ie naar buiten gaat.
groetjus mariin

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:12

Jaa dat had ik al geprobeerd afgelopen zomer. Maar ze moet en zal die vlecht eruit zien te krijgen, dan gaat ze dus helemaal schuren :S
Maar met rijden maak ik meestal wel een hengstenvlecht.. anders is het zo lastig met mn teugels enzo Lachen

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:01

Cayusejuhh schreef:
heeeeeeeeeeeeeerlijk!!! ahahahahahah

2 vriendinnen van mij hebben dat spul atlijd in Tong uitsteken .

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:04

Oja, welke tips zijn nou het beste dan (iedereen die van zichzelf? Tong uitsteken ). Want Santos had vroeger hele lange manen zei haar oude- oude- oudebaasje en dat wil ik ook, want dat staat vettttt mooi bi haar denk ik Lachen !

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:46

pffff... wat een verschil allemaal..

Ik weet het echt niet meer hoor
Wat ik wel weet is dat Pasha;s manen idd dunner zijn geworden Verdrietig
Maar ik kan gewoon niet anders hoor..
Laat ik ze los heeft ze ze altijd helemaal in elkaar gedraait echt he!!
Doe ik zie in een hengstenvlecht, gaat ze scheuren knapt het af
Doe ik ze in allemaal losse vlechten knapt het ook af..

Ik spuit er altijd veel antiklit in zodat ze hopenlijk losblijven maar ik moet ze gewoon elke x weer uit elkaar halen en kammen
met rijden maak ik een vlecht dus ja daarvoor moet ik ze wel kammen...
Ik weet het ook neit meer mja... trekken wil ik ook niet Clown hahah

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:23

Ik zou ze gewoon niet borstelen, alleen als het nodig is, als je bijvoorbeeld naar wedstrijd gaat ofzo. En anti-klit spuiten zou ik echt niet doen, vieze troep Tong uitsteken .

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:43

Ik heb een Arabier die manen tot over zijn knieen heeft ( plm. 1.45m lang) en ook nog eens spierwit Huilen en die staat dus ALTIJD in de vlechten. Niet strak gevlochten, en zo dik mogelijk, en ook niet helemaal tot beneden aan, want dan breken ze wel, en maar 4 of 5 vlechten over zijn hele hals. Verder haal ik ze er 1 x per week uit, spuit ze in met antiklit en wrijf er Mane`n tail ( de cremebasis) in. Dat werkt super!!! Zijn manen groeien nog steeds en worden ook weer steeds dikker. Wassen doe ik alleen wanneer ik een demo heb, want het duurt 2 dagen eer zijn manen en staart ( die 30 cm over de grond hangt) helemaal droog zijn. Scheve mond

Wel uitborstelen, maar heel voorzichtig. Dode haren moeten eruit, die verstikken de gezonde haren en als je voorzichtig bent blijven de gezonde haren intact.

Succes!!! OK dan!

milou83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:14

wat een nuttig topic, zeker voor tinker-eigenaren.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:58

Ik doe altijd zo rustig mogelijk met uitkammen. Ik heb zo'n mensenborstel en dat gaat prima . I
k vlecht het vaak met rijden in en dan eigenlijk vanaf het zadel naar boven(voor 1/3 ofzo), omdat anders d'r manen onder het zadel zitten. Soms vlechten, soms hengstenvlecht, soms los. Het is maar net waar ik zin in heb. Na het rijden het elastiekje er rustig uithalen en anti-klit erin, naborstelen en klaar is kees. Ik laat niks in 's nachts, dan gaat ze onwijs schuren en dan ben ik d'r manen kwijt. Ze zijn niet super dik en lang, maar ik wil ze wel graag zo houden.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:20

Weetje wat ik eigenlijk niet snap... waarom knippen de mensen waarvan de manen zo lang zijn dat ze altijd in een vlecht moet het niet gewoon een stukje af Haha! ? Nouja, als je er vaak mee naar keuringen gaat snap ik het wel maar anders had ik er toch een stukje af gehaald Tong uitsteken .

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:47

Ik knip ze expres niet af omdat ik er heel trots op ben.
Lady heeft er geen last van (igg dat is me nog niet opgevallen) en ze heeft in de zomer een grote voorpluk voor d'r ogen zodat de vliegen er niet goed bijkunnen, helpt beter dan zo'n vliegennetje. D'r manen gaan 's zomers in dikke vlechten, anders is het wel heel warm onder die manen.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:08

Ik doe het meestal als volgt : manen, en staart wassen, uit de klit halen met antiklit. Dan voorzichtig kammen, en af en toe de puntjes eraf.