Haflinger onder een deken?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:50

mijn 3 jarige haf krijgt deze winter ook een deken op,
een regendeken zonder voering,
overdag gaan ze naar buiten.
ik heb een bucas regendeken!

ouur alleen dat ik kan rijden en hij dan droog is,
verder mag hij onder die deken best een vachtje kweken hoor..

k_loves_p_c

Berichten: 97
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:07

alle haflinger van stal staan onder deken dit omdat ze allemaal voor de wagen lopen en een echte dikke vacht kweken en het eeuwen duurt voordat ze droogzijn * dit zijn bedrijfspaarden*

greetz

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:23

Mander staat sinds een paar dagen onder een dunne (zomer-)deken. Hij kotm al aardig in het haar en ik hoop het nog een klein maandje te kunnen uitstellen voordat ik hem scheer. Daarna gaat hij natuurlijk gewoon onder een winterdeken.

Als hij nog dekenloos is en in de regen buitenstaat, krijgt ie ook geen regendek op.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 18:50

As staat al lekker onder 150 grams winterdeken en krijgt als het nog kouwer wordt een 300 grams op en extreem koud een fleecedeken er onder.

missymb
Berichten: 1784
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:04

tis denk net wat je je hafje aan went, want haflingers zijn eigenlijk best "weer"bestendig als je al vroeg een deken op gooit kan hij nooit een vacht (winter)vacht kweken er zijn er genoeg die dag en nacht ook in de winter buiten staan, rebel heb ik t liefst ook buiten staan maar als t echt winter word zet ik hem wel op stal maar bouw t rustig op kwa dekens want anders moet je steeds dikkere gaan aanschaffen

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 23:04

Simon mag lekker dekenloos door de winter. Doe mij maar een teddy-beer. Z'n vachtje begint ook al lekker te groeien .

Overdag staat hij lekker buiten en 's nachts op stal. Maar er komt zelfs geen regendeken op. Hij redt het ook wel zonder.

vicky

Berichten: 3133
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:49

Mijn 2 haffies staan allebei lekker zonder.
overdag buiten en `s nachts op stal, ze staan nu ook nog buiten

nensje

Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:54

heeeyyy
die van mij word geschoren nu ze krijgt een deken van 360 grams op en als het te koud word nog een zomerdeken eronder

waar ik vroeger stond [ 2 jaar terug ]
stond me paard ook met een uitloop
ze kreeg toen een regendeken op maar wel 360 grams

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:11

Ik heb bij athena nu een winterdeken van 200 gram op en buiten krijgt ze dan nog een o grams regendek er overheen. Als de temp. weer omhoog gaat krijgt ze overdag een 0 grams regendeken op en saavonds gewoon weer de 200 gram. Ik wil haar ook graag scheren, alleen weet ik niet of dit een goed idee is, omdat ik in februarie alweer moet afbouwen met rijden voor het veulen die in april komt... (dan moet ze namelijk de deken af en dat lijkt me een beetje koud met die kale vacht) Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:27

Indie heeft een regendeken op,ongevoerd. Alleen al om al dat poestwerk te besparen...

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 16:30

Sorry dat ik het zeg, en ook zeker niet beledigend bedoeld.. maar is het niet een beetje onzin om een haflinger nu al onder een deken te doen.. Bloos Kan je in de winter doen als ze buiten staat, of even naar buiten moet.. Maar het is een haflinger hoor! een koudbloedige pony, krijgen een dikke vacht, dus kunnen echt wel tegen de kou, en zo koud is het nu nog helemaal niet.. Het regent alleen nogal.. Maar ook daar kunnen ze tegen..
en mocht je een hele lichte haf hebben die je rillend uit de wei moet halen, dan zou ik idd een onderdeken met regendeken erover heen aandoen.. Maar ik denk dat dat bij haflingers echt niet voorkomt, niet met dit weer iig..

Miran

Berichten: 4480
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:26

Ik vind het heel oneerlijk tegenover mijn Haflinger om wel van haar te verlangen dat ze voor me werkt, maar er dan zelf niet voor te zorgen dat ze haar warmte kwijt kan. Natuurlijk kan een Haf best tegen de kou (elk paard trouwens), maar als ze een dikke vacht hebben, moet je er niet meer mee doen dan stapritjes. Ga zelf maar eens hardlopen of andere lichamelijke arbeid met je dikke winterjas aan, een uur lang, dat redt je ook niet, dat grenst aan dierenmishandeling. Het gaat helemaal niet zo om het zweten achteraf, al lopen ze dan ook een risico op een koutje.
Zodra ze bij ons de wei niet meer in kunnen, en dat kan elk moment zijn, ga ik Sheril scheren. Dan wel dekenmodel, dat bevalt me het beste. Zij kan haar warmte kwijt, ik kan lekker doortrainen, lekker dekentje erop, allebei tevreden.
Manuutje, mensen doen nu een deken op om te voorkomen dat de vacht dik wordt (al ben ik nu al te laat, die van mij staat al te zweten op stal). Als een paard eenmaal een dikke wintervacht heeft, kun je niet zomaar een deken opgooien. Een dikke deken is dan te warm, maar bij een dunne deken kunnen ze hun haren niet meer overeind zetten en zichzelf dus niet meer warm houden. Het is dus of nu een deken op (of scheren) en lekker door kunnen rijden, of een dikke wintervacht en rustig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:31

Miran schreef:
Ik vind het heel oneerlijk tegenover mijn Haflinger om wel van haar te verlangen dat ze voor me werkt, maar er dan zelf niet voor te zorgen dat ze haar warmte kwijt kan. Natuurlijk kan een Haf best tegen de kou (elk paard trouwens), maar als ze een dikke vacht hebben, moet je er niet meer mee doen dan stapritjes. Ga zelf maar eens hardlopen of andere lichamelijke arbeid met je dikke winterjas aan, een uur lang, dat redt je ook niet, dat grenst aan dierenmishandeling. Het gaat helemaal niet zo om het zweten achteraf, al lopen ze dan ook een risico op een koutje.
Zodra ze bij ons de wei niet meer in kunnen, en dat kan elk moment zijn, ga ik Sheril scheren. Dan wel dekenmodel, dat bevalt me het beste. Zij kan haar warmte kwijt, ik kan lekker doortrainen, lekker dekentje erop, allebei tevreden.
Manuutje, mensen doen nu een deken op om te voorkomen dat de vacht dik wordt (al ben ik nu al te laat, die van mij staat al te zweten op stal). Als een paard eenmaal een dikke wintervacht heeft, kun je niet zomaar een deken opgooien. Een dikke deken is dan te warm, maar bij een dunne deken kunnen ze hun haren niet meer overeind zetten en zichzelf dus niet meer warm houden. Het is dus of nu een deken op (of scheren) en lekker door kunnen rijden, of een dikke wintervacht en rustig aan doen.


Nou tegen dierenmishandeling aan vind ik overdreven!
Ze zweten toch? Dus dan kunnen ze hun hitte kwijt, een winterjas van een mens zal geen vochtafdrijvend systeem hebben.

Het is idd. zo dat als je haf in een dikke vacht zit, dat je het beste niet te hevig kan laten zweten omdat ze anders niet kunnen drogen en dan worden ze koud en misschien zelf ziek.

Deken vind ik I.M.O wel een goed plan, maar 400 grams dekens vind ik overdreven...200 gram is goed genoeg voor de bikkeltjes Lachen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:57

Miran schreef:
Ik vind het heel oneerlijk tegenover mijn Haflinger om wel van haar te verlangen dat ze voor me werkt, maar er dan zelf niet voor te zorgen dat ze haar warmte kwijt kan. Natuurlijk kan een Haf best tegen de kou (elk paard trouwens), maar als ze een dikke vacht hebben, moet je er niet meer mee doen dan stapritjes. Ga zelf maar eens hardlopen of andere lichamelijke arbeid met je dikke winterjas aan, een uur lang, dat redt je ook niet, dat grenst aan dierenmishandeling. Het gaat helemaal niet zo om het zweten achteraf, al lopen ze dan ook een risico op een koutje.
Zodra ze bij ons de wei niet meer in kunnen, en dat kan elk moment zijn, ga ik Sheril scheren. Dan wel dekenmodel, dat bevalt me het beste. Zij kan haar warmte kwijt, ik kan lekker doortrainen, lekker dekentje erop, allebei tevreden.
Manuutje, mensen doen nu een deken op om te voorkomen dat de vacht dik wordt (al ben ik nu al te laat, die van mij staat al te zweten op stal). Als een paard eenmaal een dikke wintervacht heeft, kun je niet zomaar een deken opgooien. Een dikke deken is dan te warm, maar bij een dunne deken kunnen ze hun haren niet meer overeind zetten en zichzelf dus niet meer warm houden. Het is dus of nu een deken op (of scheren) en lekker door kunnen rijden, of een dikke wintervacht en rustig aan doen.


Daar heb je misschien gelijk in, maar onze paarden krijgen echt geen deken op.. Alleen die bruinschimmel van ons krijgt in de winter wel altijd zo'n dikke mamoet vacht dat ze soms staat te zweten op stal.. Maja.. Wat doe je daaraan..? Een trekpaard een deken opdoen..
Bij die vossen van ons valt het altijd wel mee.. En die Shetlander van mij krijgt ook altijd een hele dikke vacht maar niet zo erg dat ze staat te zweten op stal.. En plus dat die van ons voorlopig nog niet op stal gaan, Dat is nog niet nodig..

Miran

Berichten: 4480
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:20

Bestaan er dekens in trekpaardenmaat?
Waar het mij om gaat, is dat als je met een Haflinger of Fjord werkt, dat je dat dier dan net zo moet behandelen als een KWPNer waar mee gewerkt wordt. Het zijn allebei gewoon paarden die tegen een stootje kunnen. Dit soort vragen zijn hetzelfde als vragen in de trand van Hoe rij ik een Haf aan de teugel, alsof het een compleet nieuwe diersoort is ipv een paard.

Bij Sheril merk ik duidelijk dat ze haar warmte beter kwijt kan als ze geschoren is, dan wordt ze wat vlotter en heeft ze duidelijk meer plezier in haar werk. Ze raken wel wat warmte kwijt met zweten, maar zeker niet alles en dat kost bovendien ook erg veel energie. Ik heb liever dat ze die energie aan mij kan besteden. Daarom krijgt ze als het vriest lekker een 400-grams op, anders een 200-grams.
Iedereen lekker zijn eigen mening, zolang je maar eerlijk bent tegenover je paard.

Nadir

Berichten: 12743
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:29

Twister heeft 's winters een gevoerde regendeken op...
Dit heb ik gedaan op aanraden van de fysiotherapeut, omdat zij nogal snel stijf wordt door het weer, en amper een wintervacht heeft...

@ Miran: Ik denk wel dat er dekens bestaan in trekpaardenmaat...
Bij ons in de buurt heb ik er in ieder geval zat gezien met deken op... Lachen

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:01

Miran schreef:
Bestaan er dekens in trekpaardenmaat?
Waar het mij om gaat, is dat als je met een Haflinger of Fjord werkt, dat je dat dier dan net zo moet behandelen als een KWPNer waar mee gewerkt wordt. Het zijn allebei gewoon paarden die tegen een stootje kunnen. Dit soort vragen zijn hetzelfde als vragen in de trand van Hoe rij ik een Haf aan de teugel, alsof het een compleet nieuwe diersoort is ipv een paard.


Ik denk dat je bij een trekpaard er een gewoon grote maat paard op zou kunnen gooien..
Maar als je zo zegt dat een Haflinger of Fjord net zo moet behandelen als een KWPN-er klinkt het net alsof een Trekpaard een lomp beest is waar je niet naar om hoeft te kijken.. >;) Maar als ik een Halinger of Fjord (of Trekpaard, maar dat komt eigenlijk nooit voor) helemaal opgedirkt is zeg maar... Supergladde vacht, manen netjes naar 1 kant, helemaal uitgekamd, en ook de staart enzo.. Dan vind ik het een beetje op een barbiehit lijken.. Bloos Terwijl dat bij een KWPN-er eigenlijk heel gewoon staat.. Waar ik het wel mee eens ben is dat ze wel net zo veel aandacht nodig hebben, maar dat geld niet alleen voor een Haflinger of Fjord, dat geld voor elk ras..!
En met dat laatste ben ik het ook eens..

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:12

Als ik een KWPN-er zou hebben kreeg die ook geen deken op Haha!

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:19

Ik weet het nog niet zo, voorlopig staat ze nog lekker 24/7 buiten, maar ik weet nog niet of ik er een deken op gooi als het kouder wordt. Opzich is het wel lekker dat ze dan niet zo gaat zweten, maar ze kunnen idd ook wel heel wat hebben. Misschien dat ik dr een dunne deken op doe (200 gr ofzo), echt van die dikke vind ik een beetje overdreven, tenzij je een ziek paard hebt ofzo...

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:07

Mijn haf is een watje! Echt waar... ze houdt niet van de regen. Op het land waar ze staat is er ook geen mogelijkheid om voor de regen te schuilen. Waarschijnlijk kan ze wel zonder deken maar ik heb toch werkelijk het idee dat ze liever met deken staat. Toen het in het begin van de zomer steeds zo slecht weer was en het zoveel regende heeft ze ook met een ongevoerde regendeken opgestaan. Voordat ze die op had zat ze niet lekker in haar vel. Vanaf het moment dat ze die deken op kreeg was het weer de oude Annelie zoals ik haar ken. Lekker spelen en ravotten in het land.
Nu staat ze ook weer met een deken op, nu nog een ongevoerde maar van de winter gaan we dat wel opvoeren. Tot max. 300 gr. Zo'n hele dikke vacht vind ik eerlijk gezegd ook niet zo handig. Dan moet ik een eeuw uitstappen en daar heb ik helaas niet altijd de tijd voor.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:26

ik ben aan het twijfelen voor aankomende winter.

ik heb de vorige twee winters geschoren omdat ik fanatiek rijdt en ook voor de wedstrijden(en voor het gezicht),hij heeft meer adem met zijn berevel eraf.

maar nu ben ik zelf zwanger en hoop nog twee maanden te kunnen rijden(rustig aan dus),daarna zal er een rustperiode aankomen voor hem,ik ben er wel dagelijks maar hij hoef niet hard te werken.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 09:30

Manuutje1990 schreef:
Sorry dat ik het zeg, en ook zeker niet beledigend bedoeld.. maar is het niet een beetje onzin om een haflinger nu al onder een deken te doen.. Bloos Kan je in de winter doen als ze buiten staat, of even naar buiten moet.. Maar het is een haflinger hoor! een koudbloedige pony, krijgen een dikke vacht, dus kunnen echt wel tegen de kou, en zo koud is het nu nog helemaal niet.. Het regent alleen nogal.. Maar ook daar kunnen ze tegen..
en mocht je een hele lichte haf hebben die je rillend uit de wei moet halen, dan zou ik idd een onderdeken met regendeken erover heen aandoen.. Maar ik denk dat dat bij haflingers echt niet voorkomt, niet met dit weer iig..


Daar twijfel ik dus ook aan bij mijn paard, bij Norman zit veel arabische bloed en hij is dus ook echt een watje, als hij zonder deken op het land staat in de regen staat hij alleen maar bij het hek, nu met regendeken op staat hij gewoon lekker te grazen en komt ie rustig naar me toe als ik 'm roep.

RomieDeniez
Berichten: 168
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:35

die van mij is pas anderhalf dat heeft ze nog niet nodig..

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:38

Alice schreef:
Daar twijfel ik dus ook aan bij mijn paard, bij Norman zit veel arabische bloed en hij is dus ook echt een watje, als hij zonder deken op het land staat in de regen staat hij alleen maar bij het hek, nu met regendeken op staat hij gewoon lekker te grazen en komt ie rustig naar me toe als ik 'm roep.

Kzat is in je profiel te kijken, en jij hebt idd een nogal ranke haf.. Dan zou het idd kunnen dat hij/zij liever met een deken op staat..
Maar een "ouderwetse" stevige haf hoor dat niet nodig te hebben naar mijn mening..

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:37

Max krijgt, als er echt een natte weersvoorspelling is, een ongevoerde regendeken op. En alleen als het echt koud is (onder nul) dan krijgt hij een dikkere deken op. Verder tja, ik vind ook dat haflingers geen watjes zijn en best tegen minder weer kunnen...