Welk zadel past goed op een tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:06

Pellie schreef:
en dan nog ff nadenken wat goed voor je paard is of je nu zelf lekker zit of niet.

Uiteraard Haha! Maar als een vzh GOED ligt en je vindt het zelf fijner, waarom dan toch voor een dressuurzadel gaan? Dat is t enige wat ik er mee bedoelde.

abby: mijn opmerking was ook niet vanwege jou. En met elk zadel kan je springen Tong uitsteken Ik sprong/spring ook regelmatig met westernzadel/aus. stockzadel...

PellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:20

ja maar dat GOED liggen is imo maar beperkt!! Haha! maar dit kan een eindeloos geprek worden, we weten elkaars standpunt nu Lachen

tenzij JIJ graag het laatste woord wilt hebben..? Schijnheilig Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 08:56

Pellie schreef:
ja maar dat GOED liggen is imo maar beperkt!! Haha! maar dit kan een eindeloos geprek worden, we weten elkaars standpunt nu Lachen

tenzij JIJ graag het laatste woord wilt hebben..? Schijnheilig Tong uitsteken

Even niet om het laatste woord te hebben hoor, maar voor extra uitleg.. want wat zadels (en dekens idem dito) voel ik mezelf vrij blond af en toe...

Hoe bedoel je dat dat goed liggen imo maar beperkt is? Jij denkt dat een vzh sowieso niet goed ligt op een breder paard? Of dat het vaak niet goed ligt? Ik je even niet meer helemaal volgen....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:49

PellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:57

nee dat het nooit echt goed op een paard zal liggen, ondanks dat het past. omdat het door het model ten alle tijden over de schouders zal liggen. Lachen

net als andere uitvindingen als hulpteugels. ja ze zijn goed voor het paard anders werden ze niet uitgevonden. nee bullshit, ze zijn 'goed' voor de ruiter.

zo'n vergelijk zal het ongeveer zijn. Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:42

Ik heb er een Wintec VZ op liggen, na een hele zoektocht, wel fijn zadeltje, zit tenminste een beetje een diepe zit in.
Dat Dressuurzadel wat Leon op Snow heeft liggen, dat ligt echt als een huis op Snow, dat vind ik echt een onwijs fijn zadel.. welk merk is dat trouwens, Leon?

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:44

Leon, je mag van mij eens een sprongetje maken met mijn Relvasje...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:28

Pellie schreef:
nee dat het nooit echt goed op een paard zal liggen, ondanks dat het past. omdat het door het model ten alle tijden over de schouders zal liggen. Lachen

Ik heb voor Jordy behalve een dressuurzadel ook een springzadel, nog meer naar voren gebouwd dan een vzh dus, en die ligt niet op zijn schouders Knipoog Dat durf ik zeker te zeggen. En dan heeft Jordy voor een tinker nog een flink schuine schouder ook.
Nu is het wel zo dat hij niet bepaald een gedrongen bouw heeft, maar wat langer is, dat helpt waarschijnlijk ook wel. En het is idd een kwestie van je zadel op de goede plek leggen, bij mij ligt de singel ook een stuk verder naar achteren dan waar ik hem bij anderen vaak zie liggen, zeker 1,5 hand achter de elleboog, als het niet meer is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:25

Pellie schreef:

net als andere uitvindingen als hulpteugels. ja ze zijn goed voor het paard anders werden ze niet uitgevonden. nee bullshit, ze zijn 'goed' voor de ruiter.

zo'n vergelijk zal het ongeveer zijn. Lachen

Hmmz zou wat in kunnen zitten, maar nog vind ik het onzin Schijnheilig
abby: we've got a deal!

Elke: onbekend merk... ligt ondertussen ook niet meer op snow, heb mn eigen vzh were terug (oftewel heb een singel gehaald Tong uitsteken )

PellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 23:55

onzin?! Bloos!

supertje. écht waar?! dan ben ik héél benieuwd naar hoe het ligt! neem je het maar ff mee naar Dalen als het nog in de auto past?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:53

Pellie schreef:
onzin?! Bloos!

supertje. écht waar?! dan ben ik héél benieuwd naar hoe het ligt! neem je het maar ff mee naar Dalen als het nog in de auto past?

Is goed, ik wil het rustig meenemen. Het ligt netjes 2 vingers achter zijn schouderbladen Lachen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:00

Issy schreef:
ik vind persoonlijk een vhz zadel prettiger zitten.
Ik moet er niet aan denken om een sprongetje te maken met een dressuurzadel, ja een kklein sprongetje maar boven de 1 meter heb je toch een probleem lijkt me.
Ik wil geen wintec zadel, bij paarden die erg transpireren heb ik wel eens een natte rijbroek gehad
(transpiratie van het paard trok door het kunstofzadel)
Uiteraard moet het zadel goed passen. De jc zadels zien er goed uit, wat rechtere bladen, maar ik vind ze behoorlijk prijzig, maar ik blijf zoeken.

Nou dat heb ik anders nog nooit meegemaakt hoor! Sjimmie is ook een zweeterd, maar het zweet gaat echt niet door het zadel heen. Als ik een natte rijbroek heb komt dat meestal door de regen. Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Op zich is een kunstof zadel harstikke makkelijk, zeker die van Wintec. Ze zijn lekker licht en je kan de kamers verwisselen.

Voor het buitenrijden gebruik ik weer liever een western of een spaans zadel. (ik ben trouwens nog steeds op zoek naar een mooie) Maar dat is meer omdat ik Spaans heb leren rijden, ik ben na een aantal jaren pas begonnen met Engels, en daarna een beetje western. Daardoor vind ik Spaanse zadels wat comfortabeler zitten.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:43

Ik heb voor Rover een vzh zadel (euroriding diamant, maar die is meer richting dressuur) en een dressuurzadel van BR. Met die aatste heb ik veel geluk gehad dattie pastte want ik wilde er graag een goedkoper dressuurzadel bij. Voordat ik de euroriding had had ik een merkloos vzh zadel dat idd steeds schoof en deed, maar de euroriding deed dit niet, zit de breedste boom in. Voor onze ardenner merrie (lees: breed!)hebben we ook een euroriding diamant en ook daar ligt ie super op!

PellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:03

oke supertje Lachen

het paardenzweet dwars door de kunststof van de wintec... on-mo-ge-lijk. dat moet je eigen zweet zijn geweest, dat kan niet anders. Lachen
ik bedoel, dat lukt met een leren zadel nog niet eens...

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 13:02

Nee hoor, ik heb al van verschillende mensen gehoord dat kunstof doorzweet.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:39

Ik heb een Kieffer Garmisch maat 2 (dacht ik) denken jullie dat dit op een tinker zou passen. Ik ga nl. een tinkertje kopen, anders moet ik denk ik een nieuw zadel kopen ben ik bang.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:36

ga dr maar vanuit dat de meeste tinkers een hele brede boommaat nodig hebben, uitzonderingen daargelaten, maar de meeste hebben toch wel een ronde rug met weinig schoft

PellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:53

Issy schreef:
Nee hoor, ik heb al van verschillende mensen gehoord dat kunstof doorzweet.

hoe kan dat nou? kunststof is plastic Verward

boommaat 2... denk idd al gauw aan 3 of 4 maar ja dat zie je dan vanzelf wel Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:24

Boommaat 2 zal voor de gemiddelde tinker inderdaad te klein zijn. Ik heb nog een redelijk luxe tinker, maar daar ligt ook een boommaat 34 op (vergelijkbaar met boommaat 4).

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 08:35

Pellie schreef:
hoe kan dat nou? kunststof is plastic

het gaat om de kunstofhoes/bekleding eromheen als dat nat wordt trekt dat naar boven toe en is je hele zadel nat. Het is niet bij iedere rit maar zeker na een flinke inspanning van je paard. heel vervelend.
daarbij rijden in de regen met zo'n zadel is ook geen succes.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:12

IK heb voor Offspring *( een brede tinker) een Kieffer wien DL.
Ik had eerst een ander zadel maar de boom was te smal. Ik heb met dit zadel btw ook op me kwpner gereden. en dat paste ook. daar was het zadel eigelijk van.
Maar Offie past hem ook goed. het is een dresuur zadel

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 11:37

Ik heb waarschijnlijk een JC zadel gevonden, dinsdag ga ik m passen, 1 met een brede boom, ik hoop echt dat ie goed past.

SuperQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 13:52

quint, heeft er een wintec dressuur opliggen,
past perfect, en een erg fijn zadel en makkelijk..nie poetsen.. Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 16:24

Als je alleen recreatief rijdt....waarom dan geen zadel zonder boom???
Zit super, past "bijna"altijd. En je kunt een week een testzadel proberen:)
Kijk anders eens op www.boomloosrijden.nl
Op mijn fries zat het perfect Lachen

PellieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:18

Issy schreef:
het gaat om de kunstofhoes/bekleding eromheen als dat nat wordt trekt dat naar boven toe en is je hele zadel nat. Het is niet bij iedere rit maar zeker na een flinke inspanning van je paard. heel vervelend.
daarbij rijden in de regen met zo'n zadel is ook geen succes.

oh nee nooit last van, en gam kan flink zweten.
de enige keer dat ik een natte kont had was van het zwemmen Lachen