welk ras is nu volgens jou in de "mode"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:19

idd vooral koudbloeden zijn erg polulair

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:23

tinker zie je idd overal maar dat is met shetlanders ook zo...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:24

Het kan zijn omdat ik er zelf eentje heb, maar ik zie toch steeds meer andalusiers en lusitano's verschijnen ook... Ze zijn niet zo populair als bijvoorbeeld de haflinger was, maar er is toch een heuse opkomst aan de gang Tong uitsteken (wat ook merkbaar is in de prijzen natuurlijk...)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:54

Mazzel-meid schreef:
Ik denk dat vooral koudbloeden erg populair zijn omdat er steeds meer reacreatieruiters komen, en over het algemeen staat een koudbloed toch bekend om hun wat koelere karakter.
Wel jammer dat er een hoop mensen zijn die opeens alles als Tinker gaat verkopen

En veel handelaren blijven de prijzen maar omhoog gooien, een Tinker is tegewoordig echt absurt duur..
waarom vind je een tinker absurt duur??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:57

Tinkers, alles wat bont is wordt nu gelijk maar uitgemaakt voor Tinker, iedereen wil aan de Tinker, alles doet maar Tinker, Tinkers, Tinkers, Tinkers.
Je wordt er mee doodgegooid.

En ja, ik vind ze ook abnormaal duur.
Bij mij vallen ze in het rijtje van de Fjorden en Haflingers. Zelfde gebruiksmogelijkheden alleen zijn ze 2 tot 3 keer zo duur en dat voor een 'ras' waar nog geen noemenswaardige afstammingsgegevens bij zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:10

Sjuimpje schreef:
Tinkers, alles wat bont is wordt nu gelijk maar uitgemaakt voor Tinker, iedereen wil aan de Tinker, alles doet maar Tinker, Tinkers, Tinkers, Tinkers.
Je wordt er mee doodgegooid.

En ja, ik vind ze ook abnormaal duur.
Bij mij vallen ze in het rijtje van de Fjorden en Haflingers. Zelfde gebruiksmogelijkheden alleen zijn ze 2 tot 3 keer zo duur en dat voor een 'ras' waar nog geen noemenswaardige afstammingsgegevens bij zijn.

wat versta jij onder 'de zelfde gebruikers mogelijkheden"?

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:28

Ja haflingers en fjorden zie je tegenwoordig veel.

Volgens mij komt dat omdat koudbloeden rustiger zijn, waardoor ze ook geschikt zijn voor kinderen en omdat ze minder verzorging nodig hebben, beter tegen koude weersomstandigheden bestand zijn en minder snel ziek worden enzo. Gewoon erg makkelijke paarden dus. En een uiterst geschikt recreatiepaard.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:33

Idra schreef:
Het kan zijn omdat ik er zelf eentje heb, maar ik zie toch steeds meer andalusiers en lusitano's verschijnen ook... Ze zijn niet zo populair als bijvoorbeeld de haflinger was, maar er is toch een heuse opkomst aan de gang Tong uitsteken (wat ook merkbaar is in de prijzen natuurlijk...)

Dat is ook wel zo, maar dat is al een vijftal jaar denk ik...ze blijven precies al een hele tijd net voor hun grote doorbraak 'trappelen'
Maar vind PRE's fantastisch dus volgens mij niet slecht dat er een gestage groei in hun aantal is...Al hoop ik voor het ras dat ze niet écht in de 'mode' komen...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:48

argh... ja zo was een paar jaar geleden de Fries een "hype".... nu is dat alweer wat minder...
--> maar ze gaan nu écht absurde prijzen voor tinkers vragen Scheve mond --> en ze krijgen het er ook nog voor Ziek en wat ze allemaal te koop aanbieden >;) ja als t bont is is t een tinker enz enz... dus JA... ik zou ook zeggen dat nu de tinker een "hype" is Scheve mond met helaas alle gevolgen van dien Verdrietig

--> al moet ik zeggen dat meer andere rassen, zoals ook gangenpaarden e.d. meer en meer door onwetenden ge- en verkocht worden Ziek

en ook is de vraag naar andalusiers naar mijn gevoel gestegen (of vallen de advertenties nu gewoon ineens op Verward )

Bloos denk misschien dat er gewoon meer en meer naar "andere" rassen dan KWPN/ "normaal" warmbloed wordt gekeken --> misschien is dat de "hype" wel --> Bloos! als het maar IETS ANDERS is Verward

Wel is duidelijk dat ook steeds meer mensen (met te weinig kennis/gevoel/ervaring) een paard/pony kopen --> met ook weer alle gevolgen van dien Verdrietig

HOOP trouwens voor alle rassen dat er geen échte "hypes" meer ontstaan --> want dat doet vaak meer kwaad dan goed Verdrietig

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 23:28

skara schreef:
Ja haflingers en fjorden zie je tegenwoordig veel.

Volgens mij komt dat omdat koudbloeden rustiger zijn, waardoor ze ook geschikt zijn voor kinderen en omdat ze minder verzorging nodig hebben, beter tegen koude weersomstandigheden bestand zijn en minder snel ziek worden enzo. Gewoon erg makkelijke paarden dus. En een uiterst geschikt recreatiepaard.

aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant kunnen ze zeer eigenwijs zijn en dus niet geschikt voor kinderen want ze zijn oersterk en hebben de neiging om door je heen te lopen.
Daar komt ook bij dat ik bij koudbloeden merk als je niet eerlijk tegen ze bent ze alles behalve makkelijk zijn... dit uit zich in een gedrag wat je niet snel bij warmbloed paarden tegenkomt.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 07:37

Volgens mij is de Tinker al weer wat uit de mode aan het geraken OK dan! ....
De modehandelaars zijn ook al op wat andere rassen overgegaan(jaja die bestaan),ik heb het idee dat juist de spanjaarden(anda,lusi) wat meer in de mode geraken en ook de criollo zie ik steeds meer opduiken.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:05

De criollo kwam voor jaren ook al `letterlijk`scheepswijze binnen , op de grote paardemarkten zie je toch het meest shetlanders, haffies(jaarlingen) fjorden(jaarlingen) en (friezen), tenminste hierzo in het hoge noorden

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:26

Tinkers.. tja als je alles wat bont is als Tinker bestempeld zijn die nu in.
Maar ik denk dat het meer de kleur is die in is. Zowiezo zijn "aparte" kleuren in. Veel mensen willen palomino`s, aparte bonte, valken en al dat soort kleurtjes. Ik denk dat als je nu bonte haflinger of friezen gaat fokken je die misschien nog wel beter kan verkopen dan het "origineel". Alhoewel je de markt dan al eigenlijk net gemist hebt..

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:33

waarom tinkers zo abnormaal duur zijn?

een praktijkvoorbeeldje:
ze schepen ze met grote aantallen in vanuit ierland waar ze voor een belachelijk lage prijs aangekocht worden.
als je het vervoer per tinker bekijkt is dit relatief goedkoop, doordat grote aantallen tinkers per keer vervoerd worden.

hier gooien ze der dan een zadel op, rijden een paar keer en voila je kan een zadelmakke tinker kopen voor véél meer als de inkoopprijs.

heb je eentje die heel speciaal getekend is, of grijs is of ander speciale kleur: hup daar gaat de prijs.

en is het een tinker? is ie bont? heeft ie behang? is het een koudbloedtype? dan kan ie voor tinker verkocht worden!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:41

kattebeest"]

een praktijkvoorbeeldje:
ze schepen ze met grote aantallen in vanuit ierland waar ze voor een belachelijk lage prijs aangekocht worden.
als je het vervoer per tinker bekijkt is dit relatief goedkoop, doordat grote aantallen tinkers per keer vervoerd worden.
[/quote]Zal je erg tegenvallen wat ze in ierland kosten. Heb je de prijzen gezien die er in Amerika voor betaald worden? Die Ieren zijn niet gek hoor.. Daarom komen er ook steeds meer "bonte pony`s" naar Nederland die dan als Tinker verkocht worden, en die pony`s komen dan meestal ook nog uit Engeland.

Maar de "echte" Tinker (die bij de ICS vooraan zou staan) zijn zelfs in Ierland zeldzaam aan het worden en, als je ze al zou kunnen kopen, zeer kostbaar. Heb prijzen gehoord van 15.000 euro, en dan staat ie nog in Ierland.
[quote="kattebeest"]
hier gooien ze der dan een zadel op, rijden een paar keer en voila je kan een zadelmakke tinker kopen voor véél meer als de inkoopprijs.
[/quote]Dat de meeste "zware" Tinkers makkelijk zadelmak te maken zijn is inderdaad waar en zeer handig, maar de winstmarge zal je echt tegenvallen. [quote="kattebeest schreef:
en is het een tinker? is ie bont? heeft ie behang? is het een koudbloedtype? dan kan ie voor tinker verkocht worden!

Dat koudbloedtype hoeft niet eens.. Is ie bont en heeft ie wat vetlokjes, dan is het een Tinker.... Bah

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:18

kattebeest schreef:

een praktijkvoorbeeldje:

heb je eentje die heel speciaal getekend is, of grijs is of ander speciale kleur: hup daar gaat de prijs.

Nou dat had ik niet beter kunnen verwoorden!!!! OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:36

pubelia schreef:
wat versta jij onder 'de zelfde gebruikers mogelijkheden"?

Van alles een klein beetje, maar nooit ergens in kunnen uitblinken.
(op enkele uitzonderingen na)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:41

Barokke paarden; Friezen, Anda's, Lusitano's.
Tinkers vind ik trouwens ook absurd duur, ik vind ze vergelijkbaar met Fjorden en Haflingers, alleen er wordt 2x zoveel voor gevraagd.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:54

Als ik kijk naar wat bij mij in de buurt veel rond loopt overheersen de haflingers en ijslanders.
Gelukkig zorg ik voor wat afwisseling Knipoog

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:32

Mijn buurman heeft een friezenfokkerij (niet onverdienstelijk qua paarden en complex) maar verkoopt de laatste tijd bar weinig....

Komt mede doordat de prijzen voor een fries in Nederland lager liggen dan in de USA, en in de USA zijn ze zelf friezen aan het fokken.

Ik denk idd dat de Tinker momenteel het meest populaire ras is

Sharlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:57

Ik lees hier een heleboel reacties over tinkers die niet echt positief zijn!

Het is inderdaad een tuiger. Tinkers liepen van oorsprong voor de wagen van zigeuners. In het wild worden ze bijna niet meer gevonden maar er zijn nog massa''s en massa's tinkers over bij fokkers.

Wat betreft de prijzen... een tinker kopen als particulier in Ierland kost je 2000 pond voor een 3 jarige onbeleerde (gemiddeld). Hier komen de vervoerskosten en de hele rattaplan nog bij. Fokkers en handelaren halen de dieren hierdoor zelf en met meerdere tegelijk en kunnen ze op deze manier, voor een voor JULLIE hoge prijs, met een redelijke winstmarge weer verkopen.

Tinkers zijn vrij eenvoudig zadelmak te maken omdat ze altijd al vanaf vrij jong gebruikt zijn om mensen te vervoeren (school werk e.d.) er werd een tinker uit de wei getrokken, dochter of zoonlief ging erop zonder tuig en de tinker bracht je naar de bestemming. Ze zijn makkelijk in de omgang en houden het hoofd altijd koel.

Daarnaast horen ze in zekere zin thuis in het rijtje van de fjord en de haflinger omdat dit tuigers zijn. Maar kun je dat dan ook niet zeggen van alle KWPN tuigers die er rondlopen? je zou ook van een tinker kunnen zeggen dat er heel veel verschillende types zijn, van licht tot zwaar. Ook zijn er ontzettend veel verschillende kleuren (tot palomino gevlekt aan toe) Kun je ze dan ook niet een beetje vergelijken op deze manier met ee KWPN-er?

Ik denk dat het er vooral om gaat wat de voorkeur is die je hebt voor een paard en wat je ervan verlangt. Niet alleen qua uiterlijk maar ook qua prestaties. Als jij gek bent op buitenrijden en recreatief rijden, dan is een tinker sowieso erg geschikt. wil je meer??? Dan kun je het ze leren. het zal wellicht wat meer tijd kosten maar ze kunnen het wel!

Wist je dat;
-Volgens de zigeuners een witte pluk in zwarte manen geluk brengt?
-Tinkers gek zijn op water en kunnen zwemmen als de beste?
-Tinkers dol zijn op koeien omdat ze zich daarmee kunnen indentificeren?
-En... jajaja.... Tinkers zijn de meest gebruikte paarden voor gehandicapten e.a. mensen met gebreken simpelweg omdat ze zo betrouwbaar, koel in het hoofd en geduldig zijn!

In Amerika tellen ze met gemak 10.000, 20.000 of nog meer dollar neer voor een tinker. Tinkers zijn gewoon speciaal en tegenover een 10.000 euro die je neertelt voor een ander warmbloed paard met een goede stamboom klinkt 2500 nog niet eens zo slecht voor een leuke gevlekte koudbloed!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:58

Tinkers zijn inderdaad ineenkeer overdreven populair.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:36

CarS schreef:
Volgens mij is de Tinker al weer wat uit de mode aan het geraken OK dan! ....
De modehandelaars zijn ook al op wat andere rassen overgegaan(jaja die bestaan),ik heb het idee dat juist de spanjaarden(anda,lusi) wat meer in de mode geraken en ook de criollo zie ik steeds meer opduiken.

Dat idee heb ik ook, je ziet echt steeds meer de spaanse paarden en ik hoor ook steeds vaker dat mensen er zoeen willen. Terwijl dat een jaar geleden nog de tinker was.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:21

Yuna schreef:
Inderdaad 'Friezentijd' is voorbij...misschien dat 't met Adel's succes terug wat opflakkert maarja...
Vind zo'n mode's trouwens echt overroepen, je valt voor een paard of voor een ras, maar om mee te lopen met mode's...zeker als het om dieren gaat vind ik het nogal kortzichtig, dan komt er gauw inteelt en daarna is er ineens een overschot van dat ras en waar gaat dat naartoe *slik*
Maar ach, misschien ben ik nu te pessimistisch bezig

Ik denk niet dat ze nou met de 'mode'meelopen. Het is denk ik meer zo dat je doordat er steeds meer b.v. tinkers komen je ook het karakter enz. leert kennen waardoor je op dat ras valt.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:50

Mariska_28 schreef:
Zowiezo zijn "aparte" kleuren in. Veel mensen willen palomino`s, aparte bonte, valken en al dat soort kleurtjes.

Dat weet ik niet zo, hier zijn altijd liefhebbers voor geweest maar lijkt me niet echt dat er meer mensen naar vragen plots. Je bent namelijk voor zo'n kleur of je bent het niet, en zo'n apart kleurtje werkt niet altijd in het voordeel op wedstrijd (soms wel soms niet) maar als je het hier over warmbloeden hebt dan denk ik dat de meeste zwart-verslaafd zijn en anti-vos, valt me echt op hoe iedereen maar steeds op zoek is naar een mooie donkere kleur. (Terwijl vos toch ook prachtig is)
Maar goed ik bedoel dus als je het over kleuren hebt is eerder zwart, op de voet gevolgd door donkerbruin, in de mode denk ik.

En Lenneku, zo zijn er gelukkig ook veel mensen Lachen
Maar helaas zijn er ook veel mensen die eerst denken oh wat leuk, maar er na een tijdje achter komen dat het paard toch dit-of-dat niet kan zoals ze willen, en dan is er weer een ander ras dat je tegenwoordig zou vaak ziet, en dàt ziet er pas fantastisch uit...