Hoeveel voor een valk kleurige andalusier hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skattie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 19:28

Is het Pablo???

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 20:00

Hij heet inderdaad Pablo.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:24

Mag ik eerlijk zeggen dat ik 4000 heel veel vind?
Vicky, de jouwe is goedkoper en in betere toestand, of niet?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:50

josien,hou er rekening mee dat die valkanda alheel lang te koop staat!!

ik zou nog proberen er meer af te krijgen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 20:59

Ik heb geen prijs gezegt, maar ga zeker niet te veel betalen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:28

he cinv, dat bedoelde ik ook van crusado,niet door de kleur maar dat het een kruising is en geen pre, maar oke..jij legde het netter uit!!

persoonlijk verkoop ik ook anda's en soms wel voor meer als dat jullie hier zeggen dat een crusado waard is, de pre's kunnen lager in prijs liggen..

ik kijk zelf naar beweging en kwaliteit van een paard!!de grote speelt ook mee en het geslacht.
de hengsten die nu hier staan, kwijlen jullie allemaal op, maar zijn beide crusado's..maar ze kunnen allebei super bewegen en hebben een zeer goed vermogen tot verruimen, dus betaal je nu eenmaal voor die kwaliteit!!!
papier zegt mij niets, zeker niet in het spaans(ken die hengsten echt niet!!).dus als dit paard waar je naar gaat kijken, 3 goede basisgangen heeft en een goede verruiming en geen zwaaibenen,dan zal je meer betalen als voor een paard met ponyachtige gangen...

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:29

Ik heb hem ook zien staan op Marktplaats en hij staat er al een tijdje!!??
Dus ik zou hem zeker laten keuren!!!
Heb verder geen verstand van deze paarden, maar wil je alleen even een hint geven dat hij al een tijd te koop staat niet banketstaaf ofzoiets bedoeld, maar gewoon even goed na laten kijken!!!
Heel veel suc6 ermee!!
Gr.Danielle

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 21:35

Ik weet dat hij al een tijd te koop staat en weet ook waarom, maar gekeurt word hij eerst zeker.

Hij kan goed lopen zonder uit te zwaaien. Ik heb liever dit zoals gezegt een andalusier die krabbeld en nog uitzwaait ook.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:18

josien, als jij vind dat de prijs wat je betaald dat dat het paard waard is...dan oke!!toch??enne veel plezier met hem..

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 23:01

Ik ben het helemaal eens met kimmie!
Maar je startte zelf dit topic, josien.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:13

Inderdaad om te weten wat de prijs ongeveer is voor z'n paard. Ik weet nu dat ik zeker niet te veel betaal en daar ging het om. Daarbij heb ik hier weer wat geleert over het crusado gedoe. Dus niks voor niks.

Ik wacht met smart op hem dat hij komt.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 22:45

Veel geluk ermee!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:10

Ik zou hem ook zeker op de foto zetten ! zeker als het paard een voedings achterstand heeft (gehad) dan kun je daar op latere leeftijd (been)problemen mee krijgen- 1 van mijn paarden (als veulen gekocht met voedingsachterstand- en zie die maar eens in te halen in de groei- had op 4 jarige leeftijd al arthrose.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 11:11

En en heb je al nieuws ?????? Laat iets weten hé! maar ben zeker dat je dta zult doen...zo blij dat je zal zijn Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:37

cinv schreef:
Is een cruzado .

Zucht...

Een andalusiër is een andalusiër is een and.... en mét Stamboek-papier heet het een p.r.e.
'Cruzado' is gebakken lucht met een certificaat van het bakken. Een paard met een dergelijk 'papier' is defacto hetzelfde als om het even welke niet p.r.e.-andalusiër

Oh en wat de kleuren betreft: het p.r.e.-stamboek is in principe open voor álle kleuren. Op de SICAB van vorig jaar stond een cremello-veulen met registratie ter verkooop.

Een hengst zonder stamboekregistratie kun je nog steeds prima mee fokken en kan gewoon mooie veulens verwekken alleen krijg je er geen stamboekregistratie bij, wat voor de verkoopwaarde van de veulens flink scheelt. Dat is alles. Het verschil in dekgeld is de extra uitgave niet waard en ook met de wederverkoopwaarde schiet je niets op: je moet alleen meer investeren. Als je zelf geen merrie met registratie hebt waar je hem voor wil gebruiken is een stamboekregistratie alleen iets wat je zelf moet willen en waarde aan moet hechten. Ook met rijden maakt het niets uit *LOL*
Wij krijgen vanavond een merrie op visite ter dekking door onze 'papierloze' hengst. Die kan nog níets en heeft behalve zijn voorbeeldige sociale gedrag en super solide gestel niets te bieden Haha!

Een paard zonder stamboekdocument is waard wat hij ís; dus hoe hij eruit ziet en wat hij kan. Kleur is een kwestie van smaak. Kortom; wat hij joú waard is.
Op zich vind ik de hier genoemde bedragen knap hoog, maar met vervoerskosten en hierheen reizen erbij zit je daar ook snel op als je hier zou gaan zoeken.
Goed kijken enneh..... voor dát geld zijn in Nederland meer paarden te koop; als hij echter is wat jíj wil?! Veel plezier dan OK dan!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 20:45

Verstandige woorden,Huertecilla

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:26

Natasha schreef:
Verstandige woorden,Huertecilla

Oeps Bloos
tegen míj Verward
onder andalusiër-liefhebbers Verward Verward
Schijnheilig Knipoog

Capricho was dubbel OK dan! vanavond. Rosa echter zat er zoals gebruikelijk weer eens naast: haar Camela was over het hoogtepunt heen.
Capricho was erg charmant en deed zijn best haar te versieren maar meer als spel. Zij vond hem maar groot en patser, dus was verschrikkelijk zenuwachtig.
Na een kwartiertje dollen heb ik hem geroepen, aangelijnd en zonder dat hij ook maar een stap verkeerd zette naar de wei gebracht waar zijn merries hem héél blij verwelkomden. Ik liep zowat achterover van de trots zóóó braaf was hij terwijl jij toch behóórlijk opgefokt was met een wild stampende merrie om hem heen.
Na het uitgebreide neuzelen en knuffen liet hij in de wei nog even zien uit welk hout hij gesneden is: in een kaarsrechte lijn denderde hij in een ruime draf over de kinderhoofdgrote losse keien zonder ook maar het geringste uitzwaaiertje naar de andere kant om de weglopende buurvrouw nog even gedag te zeggen. Hij kwam overigens gelijk weer terug naar zijn eigen dames.
Zo zie je maar dat (voor hobby) een stamboekregistratie niet het hoogste goed hoeft te zijn: 'alleen maar' een solide paard dat fijn in de omgang is, dat is de hoofdprijs. De rest is in mijn ogen icing on the cake.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 09:14

Ben ik helemaal mee eens. Een paard met mooie papieren, maar zeer moeilijki n de omgang. Tja dat is niet wat je zoekt in je paard. Karaker is zo belangrijk.

Een paard kies je niet om zijn papieren, maar om het paard zelf. Het klikt tussen ons. Dat is belangrijk.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:41

Ethelate schreef:
Hoe ver is hij beleerd?
Want 4000 vind ik nogal wat voor een papierloze hengst (papierloos, dus ik zou er niet mee gaan fokken, castratie in overweging nemen) die verwaarloosd is. Zou hem klin. en röng. laten keuren.
Valk is dan wel heel mooi, maar als hij nog niks kan, vind ik het erg duur.

Waarom mag een hengst alleen hengst zijn als hij mag dekken? Zeker een Andalusier is doodzonde om te laten snijden, wanneer je de accomodatie hebt om heb lekker hengst te laten en gelukkig te laten zijn.

Ik vind voor het paard wat op de foto staat, een prijs van €4000,= aan de lage kant, aangezien hij een zeer unieke kleur heeft voor een PRE ( zonder papieren), mooi gebouwd en, zo te zien, goed in elkaar zit. Vergeet niet dat dit ras zijn waarde toch wel behoudt, zowel met als zonder papieren. En dan....op een papier kun je niet rijden, toch????

josien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 21:08

Hee bedankt Hazzebaz voor jouw commetaar. Zo dacht ik namelijk ook en leuk om te horen over zijn bouw.

Ik kan hem lekker hengst laten. Ruinen vind ik iets wat ik in uiterste nood pas zou doen. Je snijd toch veel van zijn karaker en het paard zelf weg. Dat merk ik zelf ook in de ruinen waarmee ik les geef.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:55

Hazzebaz schreef:
Waarom mag een hengst alleen hengst zijn als hij mag dekken? Zeker een Andalusier is doodzonde om te laten snijden, wanneer je de accomodatie hebt om heb lekker hengst te laten en gelukkig te laten zijn.

Ik vind voor het paard wat op de foto staat, een prijs van €4000,= aan de lage kant, aangezien hij een zeer unieke kleur heeft voor een PRE ( zonder papieren), mooi gebouwd en, zo te zien, goed in elkaar zit. Vergeet niet dat dit ras zijn waarde toch wel behoudt, zowel met als zonder papieren. En dan....op een papier kun je niet rijden, toch????

Op een papier kun je niet rijden, maar je moet er wel vaak voor betalen.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:53

Hazzebaz schreef:
een PRE ( zonder papieren)
Verward
Dát is dus nu net de essentie en kan dus niet; maak het nu niet nodeloos verwarrender dan het voor velen al blijkt te zijn.

Voor een andalusiër(iberiër) is het géén bijzondere kleur; hier in de campo, bij de berber en de lusitano is het een normale kleurslag. Ik kan er hier binnen een paar kilometer een half dozijn voor je op de foto vastleggen. Heb zelfs een hengst die pal aan de andere kant van de heuvel waar we tegenaan wonen staat op mijn harde schijf. Hij heeft geen naam, maar ik heb hem als 'Centurion' opgeslagen omdat hij zo fors van bouw en solide van karakter is.
Voor wie tijd heeft en zin in een lang weekeinde: de 15de van deze maand begint de Feria de Ganado in Veléz Málaga. Daar komen veel representatieve paarden ter verkoop; van scharminkels tot oogstrelende. Slechts een héél enkele PRE (dus met stamboekregistratie), ook Percherons en vorig jaar zowaar een superfraaie Sorraia.
De prijzen zijn lager dan in Nederland, maar met vervoer erbij loont het normaal gesproken (tenzij er iets staat wat in Nederland niet voorkomt zoals die Sorraia) niet echt de moeite om voor een aankoop te komen. Wél om een beeld te krijgen over de iberische rassen zonder de kunstmatige oogkleppen over de PRE.

Nog even over het gangwerk: een echt uitgestrekte draf in a-typisch voor de iberische rassen. Er zíjn exemplaren die relatief ver uitstrekken, maar dit is iets voor in de dressuur-zandbak en is hier in het terrein ongewenst. Onze Luna heeft een vrij lange draf (voor een andalusiër dan) en Arabella een ras-typische. Luna rijdt comfortabeler en maakt in draf meer meters, maar bij stijle afdalingen en over voor Nederlandse begrippen ongekend zware bodem heeft ze duidelijk meer problemen en kan Arabella onmogelijk bijkouden.
Een KWPN-er zou hierbij onmogelijk uit de voeten kunnen doordat de bouw van dit paard voor een heel ander gebruiksdoel perfect is.
De campo-andalusiërs hebben veel meer aan een kort, gedrongen lijf en een kortere gang met veel knie-aktie.
Dit is de kern van het probleem van andalusiërs voor de dressuur; je zoekt dan feitelijk een beetje a-typische vertegenwoordiger van het ras.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:51

Ik ben benieuwd heb je hem gekocht?
En ik heb ook een paardje zonder papieren. het is in ieder geval iets iberisch maar wat exact??
Maakt mij ook niet uit op de papieren hoef je idd niet te rijden.
En waarom zou je hem niet voor het dekken kunnen gebruiken?
Ik heb dan misschien wel intresse voor volgend jaar.
Als het goed is is mijn haffie nu drachtig van een lusitano.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:08

ah ja dat is juist van Bonito...Ooooo..tof!!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:51

Ik vind het een heel mooi paard op de foto en de kleur helemaal geweldig!
Succes ermee!