welk stamboek voor mijn tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:20

Ik zou gewoon naar beide keuringen kijken en dan een keuze maken. In beide kan inmiddels niet meer. Je mag maar in 1 stamboek staan ingeschreven. Spet is nog illegaal, die staat in beide ingeschreven
groetjes Cindy en Spetter

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:33

Als je merrie bij het ICS staat ingeschreven en je "valt" op een hengst van het NST, wat gebeurt er dan met het veulen qua opname in een stamboek?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:44

Soxje schreef:
Als je merrie bij het ICS staat ingeschreven en je "valt" op een hengst van het NST, wat gebeurt er dan met het veulen qua opname in een stamboek?

Het veulen kan dan een ICS paspoort krijgen waarin de hengst wel vermeld staat, maar waar dan bij staat: Not an Irish Cob. Mocht die hengst op een latere datum alsnog ICS goedgekeurd worden, krijgt het veulen met terugwerkende kracht alsnog een vol papier.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 00:02

Dat is dan balen. Als je een Arabier als hengst kiest komt er precies hetzelfde in te staan. Het is eigenlijk te gek voor woorden. Er zijn prachtige NST-hengsten van het cob-type die je dan, wil je een officieel Ierse Cob-veulen, moet uitsluiten. Ik praat nu niet uit eigen belang, want ik heb een IC hengst in gedachten, maar in het algemeen. Ik denk dan niet dat het NST dezelfde regel hanteert omdat dit stamboek ook andere types fokt. Of komt er dan altijd "Tinker" op de stamboom te staan? Wie weet dit?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 00:08

Soxje schreef:
. Ik denk dan niet dat het NST dezelfde regel hanteert omdat dit stamboek ook andere types fokt. Of komt er dan altijd "Tinker" op de stamboom te staan? Wie weet dit?

Als je bij een NTS merrie x ICS hengst een paspoort voor je veulen aanvraagt bij het NTS zetten ze de hengst er helemaal niet op.. Zelfs niet als hij dus bekend is....

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 00:19

Sox, je hebt ook genoeg keuze uit hengsten die bij beide stamboeken zijn ingeschreven dus wat dat betreft hoeft dat geen probleem te zijn Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:54

Mariska_28"]
[quote="Soxje schreef:
. Ik denk dan niet dat het NST dezelfde regel hanteert omdat dit stamboek ook andere types fokt. Of komt er dan altijd "Tinker" op de stamboom te staan? Wie weet dit?

Als je bij een NTS merrie x ICS hengst een paspoort voor je veulen aanvraagt bij het NTS zetten ze de hengst er helemaal niet op.. Zelfs niet als hij dus bekend is....
[/quote]

Een veulen van een NTS merrie x niet (bij het NTS) goedgekeurde hengst wordt mits het voldoet aan de rasomschrijvingen opgenomen in het registerboek van het NTS. Hierin staat alle merries, hengsten en ruinen met onbekende afstamming.
Een veulen van een NTS registermerrie x NTS (register) hengst wordt een
stamboekveulen.
Mijn merrie is ook een registermerrie met volgens het stamboek onbekende ouders alhoewel haar moeder bekend is en ook opgenomen in het registerboek van het NTS.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:18

draaakje schreef:
hoi hoi!
bedankt voor de informatie!

ik heb syl bij gadedijk gekocht, en daar kreeg ik een blauw papier mee dat ze een paspoort bij het NST zou kunnen krijgen (die hoef ik dan alleen op te sturen)
maar is ze dan niet in het stamboek op geschreven ( Verward )

hoe je het went of keert: bij het NTS zal ze een registerpaard worden, want er zijn geen ouders bekend.

verder vind ik ook, wat er al een paar keer gezegd is, dat je naar het stamboek moet gaan wat het beste bij jou en Sylke past. Maar als ik jou was liet ik haar eerst nog een jaartje lekker volgroeien tot ze er echt gezond uitziet, dan kun je misschien zelf ook beter oordelen waar ze thuishoort. Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 18:20

flettie schreef:
Mijn merrie is ook een registermerrie met volgens het stamboek onbekende ouders alhoewel haar moeder bekend is en ook opgenomen in het registerboek van het NTS.

Vind je dat dan niet raar? Heb je gevraagd waarom ze de bekende ouder(s) niet op het paspoort zetten?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:36

OK, bedankt voor de uitleg. Het blijft jammer dat de 2 stamboeken niet door één deur kunnen maar het is niet anders. Het is trouwens voor ons particulieren niet van enorm belang bij welk stamboek je zit, zeker niet met een ruin, en als je een keer een veulen wilt fokken ga je toch op de hengst af, ongeacht waar hij is goedgekeurd. Tenzij je merrie dus al in een stamboek is opgenomen, dan zoek je daar waarschijnlijk ook je hengst uit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:54

Ik heb gekozen voor het NsT, omdat ik toendertijd het ICS een zooitje vond. Ik heb een merrie- en ruinenkeuring gezien en daar schrok ik een beetje van. Daarom koos ik voor het NsT. Verder vind ik persoonlijk de verdeling bij het NsT logischer, maar dat is allemaal persoonlijk. En het is volgens mij wel waar dat bij het NsT meer op de gangen gelet wordt als bij het ICS. Maar bij beiden is het exterieur belangrijk voor de indeling qua type. Ik ken genoeg mooie cobs bij beiden stamboeken en ook Grai-Tinkers of het tweede type van het ICS (vroeger Sporthorses). Shayla en Chubby hier op bokt zijn naast Fayette en Lowara ook Grai. En persoonlijk vind ik Shayla mooier als menigeen andere Tinker of Cob hier op bokt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 00:02

Mariska_28"]
[quote="flettie schreef:

Vind je dat dan niet raar? Heb je gevraagd waarom ze de bekende ouder(s) niet op het paspoort zetten?
[/quote]

Nee eerlijk gezegd niet. Een eigenaar kan wel van alles op zijn papier laten zetten. Er is een dekbewijs voor nodig om een stamboekpapier te kunnen verkrijgen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 00:03

toevoeging: een dekbewijs van het NST, en die krijg je niet bij een ICS hengst, of iedere andere hengst die niet bij het NST zit.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 14:50

Esme_27"]
[quote="Mariska_28"][quote="flettie schreef:

[/quote]

Nee eerlijk gezegd niet. Een eigenaar kan wel van alles op zijn papier laten zetten. Er is een dekbewijs voor nodig om een stamboekpapier te kunnen verkrijgen.
[/quote]
Maar kom op zeg.. Als jij foto`s hebt van het betreffende paard met daarbij zijn moeder (zogend), dan is dat toch bewijs genoeg dat de moeder van die merrie dat paard is.. Als je roept dan 1 van de doelen van je stamboek is inteelt te voorkomen, dan is het toch heel belangrijk om eventueel bekende ouders op het paspoort te vermelden?!

Stel ik verkoop een merrie waarvan ik weet dat het een dochter van King Rocky is maar ik vertel dat niet. Het staat niet vermeld op haar paspoort want van die dekking was geen dekbon (kan, hij heeft bij De Koning ook gedekt). De mensen die deze merrie dan kopen zouden dan bij Glen King Hill kunnen gaan dekken (want vader is onbekend volgens het paspoort). Dan krijg je toch vrezelijke inteelt?! (voor de mensen die het niet weten, Glen King Hill is een zoon van King Rocky) En dat terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden...

En mocht je niet in de eerlijkheid van mensen geloven, dan kun je toch altijd met DNA onderzoek aantonen dat het een dochter van King Rocky is (in dit voorbeeld)..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 16:51

what about DNA?!?!

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:42

Mariska, ik heb mijn jaarling hengst Rascal gekocht bij een camping in Zeeland. Hij liep toen bij zijn moeder die nergens is opgenomen. Ik heb er een dekbon van King Rocky bij van het ICS waarvan het geboorte bewijs dus nooit is opgestuurd
Volgens jou beschrijving kan ik nu van hem een stamboekveulen maken bij het ICS?? Dat klopt toch ook niet Verward

Ik heb de dekbon in mijn bezit en een pluk manen + foto van de moeder en laat misschien wel dna doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:55

Pellie schreef:
what about DNA?!?!

Nou de gemiddelde merriehouder laat echt geen dna trekken voordat ze een hengst uitzoeken?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:13

tinkiebel schreef:
Mariska, ik heb mijn jaarling hengst Rascal gekocht bij een camping in Zeeland. Hij liep toen bij zijn moeder die nergens is opgenomen. Ik heb er een dekbon van King Rocky bij van het ICS waarvan het geboorte bewijs dus nooit is opgestuurd
Volgens jou beschrijving kan ik nu van hem een stamboekveulen maken bij het ICS?? Dat klopt toch ook niet Verward

Ik heb de dekbon in mijn bezit en een pluk manen + foto van de moeder en laat misschien wel dna doen.
Als ik jou was zou ik daarover eens een mailtje naar de ICS sturen.. Vader is zowiezo ICS goedgekeurd. Als je de eigenaar van de merrie zo ver kan krijgen dat ze de merrie ook ICS laten keuren (kan thuis gebeuren en ze moeten wettelijk gezien zowiezo een paspoort bij hun paard hebben) krijg je gewoon vol papier bij jouw paardje.. Bij twijfel kan altijd met het DNA bewezen worden dat King Rocky inderdaad zijn vader is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:48

irish_lady"]
[quote="Pellie schreef:
what about DNA?!?!

Nou de gemiddelde merriehouder laat echt geen dna trekken voordat ze een hengst uitzoeken?
[/quote]

ik heb het over flettie's verhaal, als men niet gelooft dat dit de moeder is kunnen ze DNA na laten kijken toch, als je dat zou willen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:08

Ik vind werken met foto's niet echt betrouwbaar...
zo is mijn veulen bruin, dus makkelijk te verwarren met andere bruine veulens..

Ik vind het nog steeds niet vreemd dat paarden met "vreemde" afstamming dit niet vermeld krijgen op het papier.
En als de vader bekend is dan word dat er vast wel bij verteld bij de koop, maar uiteraard kan je daar ook niet van op aan dat ben ik met je eens.
Nou kan ik me wel voorstellen dat je van een NST hengst nog wel een stamboekpapier kan krijgen als je via DNA kan bewijzen dat hij de vader is, dus in het geval van King Rocky zou dat kunnen. Maar of dat ook kan bij het NST weet ik niet.

En trouwens, een foto van een zogend veulen bewijst hoogstens de moeder, niet de vader.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 21:32

sow ik had weer wat bij te lezen!
allemaal heel erg bedankt!!!!

ik denk dat ik een beslising heb gemaakt Tong uitsteken
op basis van niets eigenlijk maar toch, ik laat een paspoort aanmaken door het NTS, want dan hoef ik alleen dat formulier in te vullen.
ik kies dus gewoon voor het lui zijn...

maar is ze dan in dat stamboek opgeschreven?
want ik hoef dan alleen een foto en info. via post te sturen (of zelfs mail ook volgens mij)
en dan maken ze op basis daarvan een paspoort.
voor een toelating tot het stamboek is dan toch een keuring nodig?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:11

Bij de ICS kun je ook een schetsformulier uitprinten om een paspoort aan te vragen maar ik weet niet of je dat zelf mag invullen, ik denk het wel.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:34

Soxje schreef:
Bij de ICS kun je ook een schetsformulier uitprinten om een paspoort aan te vragen maar ik weet niet of je dat zelf mag invullen, ik denk het wel.

Nee, moet geschetst zijn door een bevoegde schetser. Een dierenarts bijvoorbeeld. Bij de ICS zijn er een aantal leden schetser geworden. Die gaan in de zomer bij de mensen met veulens langs om de veulens te schetsen en haren te nemen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:34

draaakje schreef:

op basis van niets eigenlijk maar toch, ik laat een paspoort aanmaken door het NTS, want dan hoef ik alleen dat formulier in te vullen.

want ik hoef dan alleen een foto en info. via post te sturen (of zelfs mail ook volgens mij)

En wat kost dan dan in totaal? Dus met paspoort?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:58

draaakje schreef:

Even voor de goede orde. Je bent dan niet ingeschreven bij het stamboek en krijgt een blanco paspoort. Voor opname moet je echt bij een keuring komen.