Kruisingen vs raszuiver fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:00

Quellian schreef:
Plus dat de meeste Haflinger die er staan ook zonder papier zijn

Omdat het paard geen papier heeft is het in jouw ogen dus niet raszuiver. Verward

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 09:32

Mistic"]
[quote="Quellian schreef:
Plus dat de meeste Haflinger die er staan ook zonder papier zijn

Omdat het paard geen papier heeft is het in jouw ogen dus niet raszuiver. Verward
[/quote]

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het dan minder kansen op de markt heeft. Een paard met papier is over het algemeen duurder, dus de prijs zal veel hoger zijn dan de slachtprijs.

Het is niet zo dat ik 'tegen' papierloze paarden ben, helemáál niet. Ik vind alleen dat er teveel gefokt wordt voor de slager. 2 jaar geleden hebben NoaC en ik een Shet gekocht. Ze moest met 3,5 maand opgehaald worden, anders ging ze de worst in. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Op maandagochtend op de paardenmarkt staan zoveel veulens die bij de slager terechtkomen. Van die mensen die dan een eigen hengst en merrie hebben en geen zin hebben in zo'n veulen of het gedoe van verkopen... Dát vind ik sneu!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:10

Het is niet zo dat ik 'tegen' papierloze paarden ben, helemáál niet. Ik vind alleen dat er teveel gefokt wordt voor de slager. 2 jaar geleden hebben NoaC en ik een Shet gekocht. Ze moest met 3,5 maand opgehaald worden, anders ging ze de worst in. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Op maandagochtend op de paardenmarkt staan zoveel veulens die bij de slager terechtkomen. Van die mensen die dan een eigen hengst en merrie hebben en geen zin hebben in zo'n veulen of het gedoe van verkopen... Dát vind ik sneu!

Dat ligt dan toch meer aan de mentaliteit van de fokker/eigenaar dan aan de kwaliteit van het fokproduct? Als je als fokker geen moeite wil doen voor de verkoop en de snelste weg kiest is het nog niet zo dat het veulen niet de moeite waard is. Bij jou was het veulen schijnbaar ook goed genoeg om het met 3,5 maand op te halen. Of moet er een applaus komen omdat je een jong paard van de slacht hebt gered. Want dan ken ik een paar mensen die wel eens een staande ovatie verdienen.
Zelf fok ik ook, verwacht dit jaar 2 veulens. Voor mijn kruisingveulen (tinker x arabappaloosa) heb ik aanzienlijk meer geinteresseerden dan een ''vol'' (als je het zo mag noemen) tinkerveulen. Of ze uberhaupt verkocht worden weer ik nog niet, maar dat is irrelevant[/i]

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:23

Quellian schreef:
Jij houdt daar idd rekening mee (evt. verkopen). En dat vergeten veel mensen. Die zeggen het dier zelf te houden, maar na 10 jaar MOET het dier bv weg wegens gezondheids- of financiële problemen, en dan...?

Ik vind het wel weer een grappige discussie
Stel, ik wil een kruising fokken Fries x Haflinger.
Puur voor mezelf.
Ik fok dat veulen, heb er een hoop lol mee, rij hem in , rij een aantal wedstrijdjes of ik zet hem voor de kar.
Het paard is 10 jaar oud, en ik kom in omstandigheden dat ik hem moet verkopen.
Denk je nou echt dat dat dier onverkoopbaar is?
Niet meer dan jouw Haflinger of die mooie arabier, of mijn lastpak van een tuiger.
Dat dier heeft dan genoeg toegevoegde waarde om interessant te zijn voor een hobbyist, kruising of niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:30

Ik vraag helemaal geen staande ovatie. Die pony heeft súper papier! Ik ga ook zéker niet paarden bij de slager wegkapen, kan niet met de hele wereld op m'n nek lopen.

En ja, ik blijf bij mijn mening: ik vind bewust fokken met paarden die voor de handel 'niets' waard zijn oneerlijk tegenover de dieren op langere termijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:37

Quellian schreef:
Ik vraag helemaal geen staande ovatie. Die pony heeft súper papier! Ik ga ook zéker niet paarden bij de slager wegkapen, kan niet met de hele wereld op m'n nek lopen.

En ja, ik blijf bij mijn mening: ik vind bewust fokken met paarden die voor de handel 'niets' waard zijn oneerlijk tegenover de dieren op langere termijn.

Maar waarom?? Waarom zouden alle paarden die 'niets' waard zijn, gefokt door hobbyfokkers en voor eigen gebruik minder zijn dan paarden die door broodfokkers met dure papieren gefokt zijn?? Geef me 1 goede reden?
Als recreatieruiter heb je toch veelal 100 keer meer aan een (eventueel papierloos) paard, gefokt voor de hobby en met liefde dan een dier dat voor het geld gefokt is?
Of zie ik dat nou zo fout?

En als er bij jouw marktpony zulke ontzettend goede papieren heeft, wat deed ze daar dan op de markt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:39

Leonoor"]

Maar waarom?? Waarom zouden alle paarden die 'niets' waard zijn, gefokt door hobbyfokkers en voor eigen gebruik minder zijn dan paarden die door broodfokkers met dure papieren gefokt zijn?? Geef me 1 goede reden?
Als recreatieruiter heb je toch veelal 100 keer meer aan een (eventueel papierloos) paard, gefokt voor de hobby en met liefde dan een dier dat voor het geld gefokt is?
Of zie ik dat nou zo fout?

En als er bij jouw marktpony zulke ontzettend goede papieren heeft, wat deed ze daar dan op de markt?
[/quote]

Kun jij met 100% zekerheid zeggen dat je zo'n paard z'n hele leven bij je houdt? Denk dat niemand dat kan.

Waar staat dat ze van de markt komt? Ze komt van een Shetten-fokkerij.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:45

Misschien komt ze niet van de markt, maar een fokkerij, maar ze had wel een enkeltje slacht gekregen als jij ze niet had gehaald. Zelfde principe dus, in mijn ogen.
Niemand kan zeggen dat ie paard voor de rest van zijn leven zal houden, maar dan ook echt niemand.
Maar dat lijkt me niet van toepassing als het gaat om het verkopen van een paard/veulen. Als ik een dier echt niet zou kunnen verkopen heb ik altijd nog een laatste optie, en dat is de Stichting de Paardenopvang, waar ik zelf voor werk.
Commercieel denken doe ik namelijk niet, mijn paarden zijn mijn passie en mijn hobby en dan doe ik het niet voor het geld. En zo zullen er nog velen anderen zijn.....

Vanzelfsprekend wordt niet alles wat op de markt aangeboden wordt, of dit nou letterlijk of figuurlijk de markt is, goed verkocht. Maar dat is nooit mogelijk. Maar als je als fokker/verkoper wat tijd, geld en moeite in de verkoop stopt, kun je altijd een goed plekje vinden!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:50

Dat ben ik helemaal met je eens. Bij mijn Haf wist ik niet dat er papier bij zat, aan papier heb je ook niets, zonder papier had ik hem evengoed gekocht. Maar wat ik wil zeggen, is dat er wel veel mensen zijn die enkel op papier kopen. En er zijn ook zat mensen die een veulen fokken (met opzet kruizen) om het te verkopen. Vind ik niet zo slim.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:59

Quellian schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Bij mijn Haf wist ik niet dat er papier bij zat, aan papier heb je ook niets, zonder papier had ik hem evengoed gekocht. Maar wat ik wil zeggen, is dat er wel veel mensen zijn die enkel op papier kopen. En er zijn ook zat mensen die een veulen fokken (met opzet kruizen) om het te verkopen. Vind ik niet zo slim.

Of het slim is of niet is een ander verhaal. Maar er zijn ook genoeg mensen die liever een leuke kruising hebben dan een waardevol papierenpaard. Ook omdat regelmatig blijkt dat kruisingen vaak sterker en harder zijn (jij hebt behoorlijk pech gehad. las ik in je profiel)

En mensen die een paard op de papieren kopen zijn of sportmensen die echt de top willen halen of mensen die mee willen lopen met de meute in de omgeving/manege en zo'n dier na een bepaalde periode weer verkopen omdat ze er of niet mee om kunnen gaan, of er geen verstand van hadden. Dit is overigens geen poging om iedereen over 1 kam te scheren hoor.
Mensen die graag een KWPN'er (bijvoorbeeld) willen kopen die een bepaalde tak van de sport in kan, waarvan de het exterieur en het karakter aanstaat en dan ook nog op papier mooi gefokt is, geef ik groot gelijk om voor zo'n dier te kiezen.
Maar als je slechts in het bos wil hobbelen, af en toe een onderling wedstrijdje wil rijden etc, heb je net zoveel aan mijn Haifa, een gekruisde E-pony. Of ieder andere kruising

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 12:55

Ook een kruizing kan de sterren van de hemel lopen, hoor!

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:02

Quellian schreef:

Nou dan, wat is er dan op tegen ?

Heb je een sterker/gezonder paard met de eigenschappen van twee rassen die je aanspreken, het loopt als een trein en kost wat minder.
Dus kortom de moeite waard ! Cool
En als je het paard dan ook nog eens goed inrijdt en opvoedt is zijn toekomst zekerder dan menig slecht opgevoed/gereden paard met geweldige papieren.

En fokken hoor je altijd met beleid te doen : met papier, zonder papier, raszuiver of gekruisd.
Dat zal iedereen hier beamen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 14:04

Gaitkeeper"]

Heb je een sterker/gezonder paard met de eigenschappen van twee rassen die je aanspreken, het loopt als een trein en kost wat minder.
En als je het paard dan ook nog eens goed inrijdt en opvoedt is zijn toekomst zekerder dan menig slecht opgevoed/gereden paard met geweldige papieren.

En fokken hoor je altijd met beleid te doen : met papier, zonder papier, raszuiver of gekruisd.
[/quote]

Dat veel papierloze paarden niet de kans krijgen zover te komen.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:31

Quellian"]
[quote="Gaitkeeper"][quote="Quellian schreef:

[/quote]

Dat veel papierloze paarden niet de kans krijgen zover te komen.
[/quote]

Dat is jouw gedachte maar dat klopt niet helemaal.
Kijk ook maar eens in deze berichten en dan bijv. ook bij je eigen ervaringen van een shetlander met een geweldig papier die toch bijna een enkeltje slacht had gekregen.

Maar blijkt ook dat de discussie dus niet meer gaat over kruizen maar over papier. Dat is een totaal andere discussie dan over raszuiverheid vs kruizen.

Maar ik hou erover op. Fokken én opfokken moet met beleid gebeuren en dat is wat mij betreft het belangrijkste.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 15:35

Ja, ik ga er ook niet meer verder op in. Ik blijf bij mijn mening dat ik bewust kruizen oneerlijk vindt tegenover de dieren.

Hier hou ik het bij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:52

Gaitkeeper schreef:

Ik in ieder geval wel, maar dat had ik eerder in dit topic al gezegd. Het woord 'fokdoel' is ook al een paar keer gevallen, ik denk dat dat een heel belangrijk begrip is als het gaat om fokken: wat wil je met het product gaan doen? En 100% garantie dat je 'm kunt verkopen heb je toch nooit. Maar goed, dat is dan mijn mening. Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:57

't Gaat er maar net om met welk doel er gefokt wordt. En als kruisingen verboden waren hadden we waarschijnlijk nu een hoop rassen nooit gehad! (Dan was mijn appie nooit ontstaan!)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:10

Gaitkeeper"]
[quote="Neonlight schreef:
Ik ben het wel met Quellian eens, ga eens naar een paardenmarkt. Het enige wat je op dit moment ziet staan zijn friese veulens en haflinger veulens, je wordt er mee doodgegooid. En de meeste gaan inderdaad voor de vleesindustrie weg.
Denk eerst heel goed na voordat je zomaar begint te fokken. Als je de nakomeling zeker voor eigen gebruik gaat houden is het anders, maar als je in je achterhoofd hebt dat je het veulen misschien wilt verkopen, dan zou ik het niet doen!

Nou dan spreek je jezelf nogal tegen want die friese veulens en haflingerveulens zijn raspaarden en geen kruisingen.... Verward

Edit : ik zie nu ook nog een berichtje van Quellian tussendoor waarin ik ineens begrijp dat het nu niet meer over kruisingen vs raszuiver gaat maar over papieren....

Tja...dat is weer een hele andere discussie.
Waar hebben we het nu over Verward
[/quote]

Ik spreek in dit geval over de vleesindustrie en niet over raspaarden en kruisingen. Mijn eigen appie is ook een mengelmoesje van van alles! Ik wil alleen maar zeggen dat er al genoeg kansloze friezen en haflingers zijn, en voor dit soort kruisingen zie ik ook geen andere markt als de vleesmarkt, tenzij het voor eigen gebruik bedoeld is natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:11

Bij ons op de manege lopen er maar enkele pony's met papieren. Het is ontzettend moeilijk om aan leuke BETAALBARE lespony's te komen.
Voor een lespony is het niet belangrijk of hij een vader met gouden hoefjes heeft, of er papier bij zit, hoe ie eruit ziet, als ie maar braaf is.
Ik heb dus geen problemen met verantwoorde kruisingen (dus geen bels op een shet)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:32

Als je goed doordacht kruist kan het prima zijn om 'fouten' uit het ras te halen. In ieder geval is wat bloedverversing wel handig voor een aantal rassen.
Maar onzin-kruisingen (discussie weer; waar ligt de grens), ach ja, als je het niet erg vind dat je veulen de frikandel in gaat...
Ik heb met Buster als Welsh-hengstje vaak de vraag of ie ook andere rassen dekt. En ja, dat doet ie, tot nu toe allemaal leuke kruisingen. Maar wel vraag ik voor de tijd de merriehouder waarom het gebeurt, en wat de plannen zijn, en wat er nuttig aan is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:31

en toch ben ik er niet van overtuigd dat een papierloze pony (= bij mij hetzelfde als een kruising) per definitie eerder in de frikandellen komt dan een paard met papieren.
Iemand argumenten hiervoor?

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:58

Nee klopt, paarden met papieren gaan volgens mij net zo makkelijk in de frikandel, die papieren eet je toch niet op!
Nee, maar zonder gein, er gaan ook genoeg paarden met de beste afstammingen de frikandel in, dus ach...
Het enige wat je je dan kan bedenken is dat een paard vaak een beter leven heeft gehad dan die koeien en varkens in grote getalen in een stal wie nooit de buitenlucht geroken hebben...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:56

zoals al eerder is gezegd,
als er niet gekruisd zou worden zou onder andere het kwpn, het nrps, de haf in huidige vorm, etc etc niet bestaan
kruisen is wat mij betreft heel oké
als je er maar goed over na denkt
ga eens kijken alleen al op bokt hoeveel mensen er een papierloos paard of kruising hebben
ik heb liever een gezonde kruising voor normaal geld dan een paard met een papier van hier tot aan tokio en terug waar je alleen al voor het papier een paar duizend euro betaald en daar nog eens een paar duizend bovenop omdat het beest vier benen heeft en een hoofd
nee dank je

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:06

draumpje schreef:
zoals al eerder is gezegd,
als er niet gekruisd zou worden zou onder andere het kwpn, het nrps, de haf in huidige vorm, etc etc niet bestaan
kruisen is wat mij betreft heel oké
als je er maar goed over na denkt
ga eens kijken alleen al op bokt hoeveel mensen er een papierloos paard of kruising hebben
ik heb liever een gezonde kruising voor normaal geld dan een paard met een papier van hier tot aan tokio en terug waar je alleen al voor het papier een paar duizend euro betaald en daar nog eens een paar duizend bovenop omdat het beest vier benen heeft en een hoofd
nee dank je

En misschien zijn vele 'goedkopere' paardje zonder papieren nog wel beter af.
Deze paardjes worden immers aangeschaft om het paard zelf en niet om het papier.

Als je in een kliniek kijkt zie je volgens mij net zoveel paarden die weinig geld waard zijn voor even dure medische ingrepen dan goudenpapieren paarden.

Misschien is het zelfs wel zo dat er over het algemeen meer geld besteed wordt omdat ze niet bekeken worden a.d.h. van hun geldwaarde maar emotionele.

Bij 'dure' paarden komt het nog al eens voor dat het een operatie niet waard is vanwege de kosten/baten vergelijking.
Zo'n paard is dan zeg maar 'total loss' verklaard en dus de moeite niet meer waard.

Ach...alles heeft meerdere kanten en er zijn zelfs mensen die gewoon een veuelentje willen en het daarna gewoon zelf naar de slager brengen omdat dat de makkelijkste route is.

En vele paardenliefhebbers eten ze weer lekker op in hun frikandelletje Tong uitsteken Haha!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:34

Ik heb een frikandellen paard, maar die staat vooralsnog gewoon in de wei te grazen hoor Haha!

Er zijn mensen als ik die geen duizenden euro's voor een zogenaamd 'goed' paard (raspaard) over hebben en die erg veel plezier hebben van een leuke bastaard! Dus ik ben het totaal niet eens met de topic starter. Bovendien kunnen kruisingen juist hele verassende resultaten opleveren.