Staart scheef houden, iets van Arabieren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:51

Dat bedoel ik niet zo Haha! Haha! , Een Arabier is over het algemeen makkelijker te beinvloeden door prikkels van buitenaf......... Door nerveusiteit en de daaruit voortvloeiende spanning kan een staart scheef gedragen worden

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:52

Ok Knipoog Dacht ook al Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:23

Daisy draagt haar staart nooit scheef, maar wel altijd omhoog. Bedoelen jullie dat met scheef? Ze draagt haar staart altijd hoog met lopen, en als het hard waait of als ze ergens opgewonden van is dan is ie nóg hoger.

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:49

ze kan ook hengstig zijn Tong uitsteken maar als ze het altijd doet dan hoort het gewoon bij haar. ik ken wel meer paardjes die het doen. niet veel maar als ze het gewoon uti zichzelf doet Haha!

ik denk niet dat het met pijn te maken heeft hoor!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:47

Als ze hengstig is dan ligt de staart op haar rug Haha!

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:51

Gulpje schreef:
Daisy draagt haar staart nooit scheef, maar wel altijd omhoog. Bedoelen jullie dat met scheef? Ze draagt haar staart altijd hoog met lopen, en als het hard waait of als ze ergens opgewonden van is dan is ie nóg hoger.

nee de staart leigt echt een beetje opzij.
ik heb liever dat de mijne hem omhoog houdt Haha!

desiree13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:58

de meeste arabieren doen de staart scheef kijk maar eens als je een arabier door het weilnd ziet sjeesen

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:22

Mijn arabiertje draagt zijn staart een héél klein beetje scheef Knipoog Hij is pure arabier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:47

De NRPS pony die ik rijd staat ook hoog in het bloed... Als die echt opgewonden is, legt ze inderdaad haar staart bijna op haar kont... Die kan hem helemaal omkrullen... Als ze gewoon ontspannen is, dan draagt ze hem ook, maar minder hoog...

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:21

gijsenkim schreef:
Kan spanning zijn, attaxi......... en nog driehonderd andere dingen. Bij een arabier kan ik me voorstellen dat het spanning is

inderdaad Nicole Verward
Elk soort paard is vatbaarder voor prikkelingen, waar halen mensen toch het idillische idee vandaan dat arabieren van die drukke zenuwlijertjes zijn.Ik heb zelf 2 Volbloed Arabieren en 1 NRPS'er allemaal lopen ze hoog in de sport, en geen van allen draagt zijn staart scheef. dit is ook een Klinisch niet gewenst beeld, dus een soort van afwijking

hier ngo iets wat ik vond:
een motorrasp is volkomen ongeschikt omdat daarmee de laatste kiezen niet bereikt kunnen worden. Bovendien wordt het maaloppervlak van de kiezen door het gebruik van een motorrasp te glad. Verder kijkt de paardentandarts natuurlijk ook naar doppen (niet uitgevallen melkkiezen) en naar problemen met wolfs- en hengsttanden. Als die problemen opleveren, kunnen ze geslepen of getrokken worden.

3.
Voeding

Paarden kunnen van nature met heel weinig toe. Op de steppen is het voedsel schaars. In de winter kunnen ze leven van hout, schors en takken. In de huidige situatie is hooi over het algemeen voldoende. Vers jong gras bevat veel eiwitten waardoor het lichaam verzuurt. Dat leidt tot verminderde prestaties. Het eerste kuilgras (silage) is dan ook niet het beste. Indien krachtvoer gewenst is, geef dan niet meer dan een hand vol. De Nederlandse paarden op de Olympische spelen van 2000 in Sidney kregen alleen hooi. Voor een combinatie van haver, gerst en maïs geldt de verhouding 4:1:1. Ook van andere voeding als appels en wortels mag niet meer dan een hand vol gegeven worden, omdat die voeding vol zit met suikers die moeten worden omgezet. De buikspeekselklier (pancreas) van het paard is daartoe onvoldoende uitgerust. Verzuring van het lichaam is dan ook een vaak voorkomende oorzaak van problemen, met alle gevolgen van dien zoals stijfheid, spierpijn en kreupelheid.

4.
Zadel

Het zadel is de verbinding tussen paard en ruiter. Dit moet dus goed passen, anders hebben zowel paard als ruiter er meer last van dan gemak. Als het zadel op het paard ligt moet de schouder vrij kunnen bewegen. Het zwaartepunt moet ter hoogte van de 16e borstwervel liggen. Bij de schoft moet voldoende ruimte bestaan (4 vingers) en de kamer moet breed genoeg zijn (4 vingers), zodat het paard zijn zijdelingse beweging ongehinderd kan maken. Het achterste deel moet vrij zijn van de rug. Het zadel zelf moet gelijkmatig gepolsterd zijn - niet te hard en niet te zacht - en op de rug van het paard aansluiten, anders ontstaat er een drukbelasting. Het zadel moet recht zijn, omdat een scheef zadel het paard dwingt zich scheef aan te passen.

5.
Ruiter

In een optimale situatie wordt ook naar de ruiter gekeken. Indien de ruiter zelf scheef is, zal hij/zij om evenwicht te houden 'aangepast' op het zadel zitten. Dit drukt het zadel scheef met alle gevolgen voor het paard. Zoals eerder gezegd: het is het ultieme samenspel tussen twee atleten.

De osteopaat werkt het liefst samen met de dierenarts, hoefsmit, tandarts, trainer en bezitter, zodat de behandeling in goed overleg kan plaatsvinden.

Als u denkt dat een paard niet zomaar vervelend gedrag vertoont, maar pijn heeft en u uw paard zonder medicamenten wilt helpen, wendt u zich dan tot een osteopaat.

groete

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:11

Ik heb deze week ook een paar keer op een arabier gereden. Met poetsen, opzadelen en volgens mij ook in de wei, had hij zijn staart ook scheef. Ik weet niet of het met rijden ook zo was.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:57

Nu het veulen zich zo langzamerhand in positie gaat draaien draagt shanaya haar staart continu scheef Knipoog Njadien totaal niet, terwijl bij haar de vulva al opzet en los en ontspannen word e.d.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:32

Ons Sem paardje (87½% arabier) draagt alleen zijn staart, maar niet scheef..

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:22

In michalow tijdens mijn stage periode stonden er ongeveer 350 paarden daarvan heb ik er geen een scheef zien lopen! Ik denk dat er een duidlijk relatie ligt tussen scheef worden gereden slecht passend zadel. waarom t arabieren zouden moeten zijn weet ik niet, kan een ander paard ook overkomen! Vaak is een arabier qua zadelmodel helaas niet zo standaard en de meesten hebben zoiets van als het zadel er maar op ligt de rest komt vanzelf en dan krijg je dit soort afwijkingen zeker in combi met een vaak scheef zittende ruiter! Miscchien komt het vaak voor bij arabieren of arabische ponys omdat we die nu eenmaal veel hebben in nl? Haha! (de ponys dan)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:30

gabrycha schreef:
In michalow tijdens mijn stage periode stonden er ongeveer 350 paarden daarvan heb ik er geen een scheef zien lopen! Ik denk dat er een duidlijk relatie ligt tussen scheef worden gereden slecht passend zadel. waarom t arabieren zouden moeten zijn weet ik niet, kan een ander paard ook overkomen! Vaak is een arabier qua zadelmodel helaas niet zo standaard en de meesten hebben zoiets van als het zadel er maar op ligt de rest komt vanzelf en dan krijg je dit soort afwijkingen zeker in combi met een vaak scheef zittende ruiter! Miscchien komt het vaak voor bij arabieren of arabische ponys omdat we die nu eenmaal veel hebben in nl? Haha! (de ponys dan)

Shanaya deed het al voor ze ingereden of zelfs maar uit de wei was geweest... Dus aan het rijden zal het niet liggen... Ze vind het erg prettig schijnbaar... Ze vind het ook super als je langs haar staartwortel streelt en op alle fluwelen stukjes huid daar (vandaar waarschijnlijk dat je haar kan temperaturen terwijl ze los in de wei staat Knipoog ) Maar ik zou zeggen, bekijk de video op mijn site ff, dan kun je zien dat ze niet scheef is of loopt, juist heel gebalanceerd en in evenwicht vind ik... en zo loopt ze altijd... Ze heeft ook nog nooit een stap verkeerd gezet... En ff tussendoor, arabische pony's bestaan niet meer, ze zijn allen erkend als zijnde paard...

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 00:29

Ook Cheyenne (volbloed arabier) draagt haar staart iets scheef en meestal dezelfde kant op. Ik dacht eerst dat het iets in haar rug was, maar Laarakker heeft haar ooit helemaal doorgemeten en die zei dat het niks was, gewoon een voorkeurshouding.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:11

Bedankt voor alle reacties Lachen zo te lezen zijn de meningen wat verdeeld Knipoog
Ik heb nog eens goed op Sam zn staart gelet (en het is dus geen merrie maar een ruin Tong uitsteken) en hij draagt m ook wel wat scheef in de wei. Altijd dezelfde kant op ook.