Welk ras is jouw paard en hoe is zijn/haar karakte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:58

Mijn quarter heeft echte buien. Ze kan een hele dag bokkig lopen doen, en dan andere kan ik in principe een baby bij d'r laten slapen. Ze heeft ook een duidelijk hand nodig, maar ze vertrouwt me wel. (gelukkig Knipoog )

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:37

MirandaB"]
[quote="Jaike schreef:
Sorry, ik vind dit een nutteloos topic, ieder dier is anders en wordt gevormd door zijn/haar opvoeding en omgeving, ik denk niet dat wij je echt kunnen helpen..................

Sorry hier ben ik het niet mee eens.. Tuurlijk is elk karakter anders, maar wat ik bijv. heel goed voor mezelf wist toen ik een paard kocht dat was dat ik geen bloedpaard wilde hebben. Niet zón springkikker..
Over het algemeen zijn bloedpaarden toch wat heter dan bijvoorbeeld een fjord fries tinker of een haflinger etc.
[/quote]

hier ben ik het ook mee eens. als je een arabier neemt kan hij nooit super rustig zijn en nergens van schrikken(anders is het een super uitzondering)
maar fjorden enz. zijn anders. ze schrikken niet zo snel, lopen gewoon door, ookal ga je heel maf doen langs de bak rand ofzow.

natuurlijk is het wel per paard verschillend. Je kunt bv een fjord hebben die wellens schrikt of bokt, maar ook een arabier die rustig is.

maar als je echt wil weten wat voor paard het beste bij je past, moet je veel paarden gaan rijden. drukke paarden, snelle, die bokken, rustige, en machines.

Die laatste zijn vooral heel saai. (vind ik) ze doen alles wat je wilt. Maar als je vele dingen eng vindt kun je deze nemen, want die bokt vast en zeker niet!!!

trouwens mijn paard is een hannoveraan. Zij is echt super rustig. Ze bokt niet, stiegert niet. Okee soms dan doet ze het niet goed, maar veder is het echt ene braaf paard. Ze je er een ruiter op die flink wil werken? oke. zet je er een kleuter op die even op een paard wil zitten? oke. of wil je gewoon lkkr lang rijden? geen probleem! Ze is heel makkelijk, en er zijn maar weinig paarden zo rustig als zij!!!!

(wie me niet geloof heeft mooi pech gehad, maar alles is waar)

Bollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:24

Zelf heb ik geen paard, maar ik kan je wel vertellen dat 'dikkige' paarden zoals Fjorden, Haflingers en Tinkers meestal braaf en eigenwijs zijn, en 'elegante' paarden zoals Arabieren enzo snel en schrikkerig zijn.
Natuurlijk verschilt het wel steeds per paard.

karleylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:11

Ik heb een fjord Haha! en ik ben daar heel blij mee...ze worden vaak als een alleskunner genoemd...natuurlijk kan de ene fjord het ene beter dan het andere...maar vaak kunnen ze van alles wel wat Knipoog laat ik het zo maar zeggen Knipoog
Ze zijn heerlijk voor recreatie...en willen graag een heel eind voor je lopen...natuurlijk ligt het ook aan de opvoeding en waar jou keuze naar toe gaat in het rijden...maar dat zie je op dat moment wel weer en welke fjord je hebt...
Mijn fjord is nog jong (5) en is daarom ook nog wel druk...hij is erg werkwillig en heeft altijd wel plezier in het rijden...hij is best rytipisch gebouwd en kan dus goed dressuur lopen...ik doe ook aan springen en een heerlijk buitenritje rijden...zijn karakter is heel goed...werkwillig dus...heel erg lief...lekker knuffelen zit er altijd wel in...schopt en bijt niet als hij je mag Tong uitsteken (oke alles kan een keer gebeuren maar bij mij heeft hij nog ooit zoiets gedaan) 1 ding...hij is wel ondeugend Knipoog en een erg vreetzakje...
ik hoop dat je hier wat aan hebt...vragen..?? kun je me altijd PBen...of hier nog een keer in dit topic vragen

Iris14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:36

Hey! Ik heb een Haflinger x Hannoveraan. Ze heet Carla is 6 jaar oud ze is heel lief maar je moet wel even laten merken wie de baas is. Knipoog

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:52

Ik heb een KWPN en het karakter is prima lief knuffelig net een te grote hond eigenlijk

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 09:52

hoi ik ben een gelukkige bezitster van een mooi haflinger.
zijn karakter is: lief ,erg voorwaarts,snel paniekerig,als iets nieuw is kop er op en knallen.
wel erg leergierig.
zit goede dressuur toekomst in

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 11:19

Ik heb een haflinger.
Ze is goudeerlijk, voor iedereen lief, (ook kleine kinderen, is ze heel voorzichtig mee) betrouwbaar, soms een beetje te fel vooral met rijden (dan is ze niet voor beginners) heel lief, wil voor je werken en... is nog meer, maar daar kan ik nu niet opkomen.. Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:38

Ik heb een kinsky tjechisch warmbloed en zijnkarakter is super. Ze zijn gefokt op hun kleur maar hebben ook allemaal een super karakter. doen geen vlieg kwaad. (je hebt er natuurlijk ook Chaggies tussen zitten) maa rmijn ervaring met de kinsky ook wel equus kinsky genoemt, zijn gewoon super.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:40

Ik heb een Painthorse, hij is echt een eenmans-paard , en nu , na ruim een jaar heb ik pas echt het gevoel dat ie voor mij kiest , en voor niemand anders ! Het is een schat als hij je kent , hij is zo lief , hij houd alleen niet van drukte en van drukke mensen , hij heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing , maar ik wil hem NOOIT meer kwijt , voor nog geen miljoen...

Met rijden is hij moeilijk , heel erg moeilijk , maar dat is het leuke , steeds weer werken om meer te bereiken , om ook met rijden respect van hem te winnen , en dat is nog steeds moeilijk , met vallen en opstaan Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:51

Ik ken je gevoel Splash_ Baron is zwaar verwaarloosd geweest. Is op dit moment ook alleen naar mij gericht. ik ben de enigste die die op zijn rug accepteerd, tot nu toe.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:37

een arabische volbloed
temperament, lief, vurig, groot uithoudingsvermogen. Goede werker
en veelzijdig

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:44

2x KWPN.
Kas is lief, maar moeilijk van vertrouwen, heet, groot uithoudingsvermogen, harde werker, eenkennig
Tyrano is werkwillend, lief karakter, af en toe heet, eenkennig, een maatje voor het leven!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:11

Shetlander
lief, eerlijk, betrouwbaar, eigenwijs, werkwillig

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:07

ik heb een haflinger. ze werkt heel graag, is altijd voorwaarts en een echte doorzetter (soms is ze iets TE enthousiast Knipoog ), erg leergierig, verder is ze nogal kieskeurig en soms een beetje eigenwijs. maar wel voor 100% betrouwbaar en goudeerlijk.

nielsforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:56

Haha! Ik ben een trotse eigenaresse van een kwpn'ner,9 jaar,ruin,1.65.echt een schat maar met het rijden komt nog wel eens een duiveltje in hem op en dan moet ik iedere keer weer laten merken dat hij naar mij moet luisteren in plaats van zijn eigen zin te doen.maar daar hou ik wel van.Als ik weer opnieuw voor een paardje ging.dan ging ik iig voor een koud bloed.lekker rustig en idd cool in het hoofd.Ik merkte trouwens wel degelijk verschil tussen mijn toenmalige fries en de kwpn'ner. Knipoog

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 23:06

Shetlander, ze is 2½ en word 1 april 3. Verder als je in het weiland een stukje met haar gaat draven aan het halster en halster touw denkt ze.... GALOP!! GALOP GALOP GALOP!!! *LOL* Tong uitsteken Verder is ze heel erg lief en luistert goed, behalve waarneer je iets doet dat ze echt niet wilt, bijv waarneer we door modder heen moeten, ben je er eindelijk door heen en dan staat ze aan de andere kant te steigeren >;)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:30

Ik heb een tinkerruin van ongeveer 9 jaar genaamd Sir Sjimmie the 42nd. Hij is geboren in Ierland en nu ongeveer 2,5 jaar in Nederland.

Hij is heel betrouwbaar. Ik kan iedereen erop zetten; hij zet zelden een stap verkeerd. Mijn buurmeisje van 4 rijdt regelmatig op hem in de bak, en ze kan alles met hem doen! Galopperen, draven etc etc. Hij is altijd braaf, en dat terwijl ze niet eens met haar beentjes onder het zadel uitkomt hihihihi.
Hij schrikt ook nooit, soms van een vogel die ineens opvliegt. Maar dan staat hij stil en gaat naar de vogel staan kijken, hij rent niet weg ofzo.

Hij is ook helemaal niet sloom, want dat denken mensen vaak bij koudbloeden. Hij is lekker voorwaarts en lenig. Springen en dressuur vindt hij allebei leuk om te doen. Ons record is 1.45m (zonder mij erop hoor). Met dressuur zijn we op het moment hard bezig en daarmee gaat hij met sprongen vooruit. Wijken, netjes verzameld lopen figuren alles gaat goed. Ook het buigen en stelling vragen gaat allemaal goed.
Alleen denk ik wel dat je met een tinker langer moet losrijden dan een warmbloedig paard. Maar dat hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn. Misschien is dat wel vervelend met wedstrijden.

Verder ga ik regelmatig met hem naar buiten. Dat gaat ook altijd goed. Crossen doen we ook nog weleens. Maar hij is niet echt snel ofzo. Alle andere paarden halen hem met gemak in.
Bovendien heb je met zo’n langmanig sokkenmonster veel bekijks. (dat vind ik altijd leuk) In de zomer worden er regelmatig foto’s van ons gemaakt door toeristen of mensen die hem gewoon apart vinden.

Maar niet iedere tinker is natuurlijk zo lief en betrouwbaar als die van mij. Je hebt draken ertussen zitten.
Mijn advies is…als je echt serieus voor een paardje gaat kijken, ga dan gewoon naar alle paarden kijken waarvan je denkt dat die wel bij je past. Ga gewoon een proefritje maken op elk paard dat je wel leuk lijkt. Of dat nou een fjord, arabier of kwpner is.

Toen ik een paard wilde kopen ging ik alle haflingers en fjorden af. Ik reed in het verleden namelijk ook ALTIJD op fjorden en haflingers. Ik ben maanden bezig geweest met zoeken naar het juiste paard maar nergens kon ik mijn droompaardje vinden. Tot ik op een manege in Tinte belandde, daar stond een kleine haflingermerrie. Maar dat bleek een vervelende draak te zijn. Toen heb ik me maar ingeschreven voor een lesje, en het zoeken naar mijn droompaard voorlopig maar even aan de kant te zetten.
Mijn eerste les op die manege was op dus op Sjimmie…… Hij was net een paar weken onder het zadel en kon helemaal niks. Ik was op slag verliefd! Ik had nog nooit van mijn leven op een tinker gezeten…..

groetjes Sharmila

Belle_Sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:02

Knipoog Mijn pony is een Tinker, is een beetje onhandig...Maar ze zit superlekker en schrikt ook niet te veel!

MausQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:16

Myn New Forester heeft heel lief karakter..
totaal NIET gemeen, maar kan wel beetje eigenwijs in het rond happen
Ik denk niet dat ze je express zou bijten ofzo maar beetje knabbelen..
Trappen ook niet!

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:32

ik heb een halflingerruin van 4 jaar Haha! het is een hele lieve skat maar is ook erg eigenwijs en kan erg goed bokken

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:24

Ik heb een ...(onbekend)... van nu ongeveer 11 jaar. Ze is gemeen tegen andere paarden Bloos! , maar tegen mensen juist heel lief. Kijk anders even in dat topic bij mijn onderschrift Tong uitsteken .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:50

Ik heb een driejarige haflingermerrie Lachen

Echt mijn maatje, mijn baby, een superdiertje..
Wel stronteigenwijs, té slim en af en toe een echte merrie Bloos

Wel is ze een heel fijn paard om mee te werken, goudeerlijk. Voor mij geen tweede als zij

Maar het karakter ligt niet persé aan het ras. Leo's bloedeigen moeder kan een echte zuurpruim zijn, was een ramp om te berijden en behoorlijk kopschuw. Maar toch ben ik ook nog steeds weg van haar..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:28

het ras weet ik niet ( kijk maar naar mijn topic op deze pagina)
tis een ruin van ong 12 hij is echt superbraaf schrik nergens van.. en dan bedoel ik ook echt nergens van Tong uitsteken
hij is wel erg sloom met rijden maar als er een ander paardje voor hem loopt loopt ie wel wat meer door Tong uitsteken
verdersss hij houd nie echt van knuffelen maar hij zal nooit bijten of stampen oja en hij vind springen heel leuk Lachen