Marwari: Het paard van voorspoed (ELP)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 05:18

Ik kende het ras wel. Evenals de aanverwante Kathiawari.
Ik ben altijd erg gecharmeerd van de oortjes. <3

Maar idd sommige beelden van hoe ze er in India mee omgaan, daar word ik niet vrolijk van. 1 Van de eerste keren dat ik ooit foto’s zag en las over de rassen met de gekrulde oortjes, was op de website van een initiatief van een stichting van een aantal Britse paardenliefhebbers om bitten in te zamelen uit Europa en die op te sturen naar India en om mensen daar te informeren over meer paardvriendelijke bitten. Heb je wel eens gezien wat voor een soort bitten ze daar soms gebruiken? De mondstukken lijken wel prikkeldraad! %)

senna21 schreef:
Prachtige foto's weer. Bijzondere paarden.
Wat ik mij afvraag: Zijn die oren echt zo gekruld van nature of 'helpen' ze her en der met wat kunst en vliegwerk?

Volgens mij zijn de oren over de loop van de eeuwen selectief zo in het ras gefokt

Jespri

Re: Marwari: Het paard van voorspoed (ELP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 06:39

Prachtige foto’s! Leuk dat jullie aandacht besteden aan deze bijzondere rassen, heel interessant ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:47

Ik vindt het prachtige foto's van prachtige paarden.

Moest aan de akhal-teke denken bij hun lichaamsbouw en zie dat ze ook verwant zijn.

Zo te lezen zijn de oren zo gefokt:
https://www.bokt.nl/wiki/Marwari

Vind het wel interessant dat ze een aangeboren tolt hebben.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:13

Een bonte Marwari, wist niet dat die kleur daar ook voorkwam!

Ik heb als kind ooit gelezen (in de Penny denk ik) dat ze bij de jonge paarden de oren masseerden zodat ze nóg meer zouden krullen. Maar of dat echt waar is...

In de ASTHE* groep op Facebook vind ik het altijd leuk als er gekrulde oortjes voorbij komen :-)

*As Seen Through Horses Ears, oftewel buitenrij-foto's van over de hele wereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:15

Inderdaad heel mooie foto's en interessante informatie!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:23

Ooohh dat veulentje met die hartjesoren <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:40

Ik kende het ras al. Wat een fantastische foto's van prachtige paarden! <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:31

He, daar ben je weer! Tof dat je je interessant project hier deelt! Je hebt de paarden ook weer schitterend vast gelegd!

Mijn voorkeur gaat uit naar de veulenfoto. En ja, ik kende het ras.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:21

Ik vind het prachtige paarden, net als de akhal-teke trouwens.
Ik hoop dat je daar ook een stuk over gaat/wilt schrijven.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 18:40

Valerievries schreef:
Wat een PRACHTIGE paarden. Kan niet wachten om het boek in handen te hebben!!
Ik hoop dat er heel veel boeken verkocht gaan worden zodat er veel mensen meer leren over deze unieke rassen <3

Nog een paar maanden :D :D [/i]

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:46

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:02

jokari schreef:
De Kathiawari en de Marwari waren vroeger mijn ultieme droomrassen en “later als ik groot ben” wou ik een hele kudde. :D Gaat niet lukken. :')

Uit nieuwsgierigheid, hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor het ene ras en niet het andere ? Of is dat een beetje toeval en had het net zo goed de andere kunnen zijn ?

Haha leuk! Wie weet ooit nog :D

We hebben geprobeerd van alle type paarden een ras te belichten dus een trekpaard, een pony, oriental, baroque, gangen paard, etc. We gingen op zoek naar paarden die aan de volgende eisen voldoen:

1. Kleine wereldwijde populatie
2. Geclassificeerd als 'at-risk' door betrouwbare organisaties zoals de Equus Survival Trust waar we ook mee hebben samengewerkt.
3. Lange geschiedenis of ecologische invloed.
4. Hoge status in land of geschiedenis
5. Uniekheid in fenotype of genotype.

Op deze manier zijn we op de 7 huidige rassen gekomen

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:03

Kabayo schreef:
Shenavallie schreef:
@ beert: Ik heb heel veel YouTube-filmpjes gezien en allemaal komen ze zo'n beetje op hetzelfde neer. Het ziet er ook zo verdrietig uit, zoals die dieren moeten lopen. Veel stress en angst, terwijl ze maar moeten 'dansen' (vaak ook bij veel te harde muziek en het geschreeuw van de omstanders). Maar oh, wat blijven het bijzondere dieren.

Ik zie dat vooral in Mexico met friezen, barock pintos en spaanse rassen. Niet zozeer bij marwaris. Daar zie ik vooral aan elkaar geknoopte hoofdstellen en twee begeleiders per paard aan elke zijde. Opzich heeft het dier daar geen last van, maar die mensen weten niet zo goed hoe ze er mee om moeten gaan denk ik. Schijnt ook hun manier van showen danwel keuren te zijn.
Soms zie ik wel filmpjes dat het mis gaat en er een hengst losbreekt en gaat vechten met een andere hengst. Maar dans filmpjes met mishandeling gelukkig nog nooit gezien bij dit ras (schijnen ze ook wel erg duur voor te zijn om te gaan mishandelen)

Leuk om weer wat van je te zien Minh. Altijd veel bewondering voor je gehad hoe mooi je foto's al waren op erg jonge leeftijd. En het is alleen maar mooier geworden. Was al bang dat je gestopt was met fotografie. Ga zo door! Heel mooi

Ja! Wow wat lang geleden alweer toen met onze shoot op het strand met de palominos! Bedankt voor je lieve woorden :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:06

Piekosjj schreef:
Ik hoop niet dat ik het topic van TS nu kaap :o

Mijn vriend komt uit Pakistan en daar hebben ze eigenlijk dezelfde cultuur als in (Noord) India waar de Marwaris vandaan komen. Niet alleen Marwaris en Kathiawaris hebben deze gekrulde oren, maar eigenlijk alle lokale paarden. Paarden staan daar heel anders in de cultuur dan hier, je ziet op de straten wat werkpaarden, maar vnl ezels en muildieren. Het merendeel van de bevolking is daar echt heel, heel erg arm en kunnen geen paard betalen. Ezels zijn kleiner, hoeven niet zo veel te eten als een paard en kunnen ook veel beter tegen de warme temperaturen. De paarden die dansen, zijn vaak van de armere middle-class en is echt een statussymbool. De paarden worden bijv gebruikt om je status te laten zien: dat je geld hebt, bij bruiloften ed. Helaas is deze tak van de bevolking nog steeds relatief arm en hebben echt geen scholing of kennis over het welzijn van dieren. Ik praat dit natuurlijk echt niet goed, maar die mensen hebben problemen die wij ons niet voor kunnen stellen (drinkwater, genoeg te eten, school voor hun kinderen), en hebben dus niet de mogelijkheid en kennis om hun paarden te trainen zoals wij zouden doen. Ze hebben uiteraard wel heel veel liefde voor hun paarden, en proberen ze uiteraard zo goed mogelijk te verzorgen, maar ze hebben vaak simpelweg de kennis niet. Het leven van de middle class in India/Pak kunnen we hier in NL echt niet voorstellen! Maar voor het idee, de moeder van mijn vriend kan niet eens lezen en schrijven, laat staan dat zij kennis zou hebben over hoe ze een paard zou moeten verzorgen, of uberhaupt weten waar te beginnen of aan wie die kennis te moeten vragen. Daarom is de Brooke daar ook best een grote en belangrijke organisatie die niet alleen de paarden weer oplapt maar ook de eigenaren scholen in hoe ze hun paarden moeten verzorgen :j (Overigens heeft de familie van mijn vriend geen paarden hoor, wel een paar kippen :)) )

Daar boven op heb je de écht rijke mensen, die de paarden ook vaak hebben als pronkstuk, of bijv eigenaren die een fokkerij bezitten maar een staff hebben om voor de paarden te zorgen. Dit zijn ook oa polo en renpaarden. Dressuur en springen zie je daar eigenlijk niet. Deze paarden zijn vaak uitmuntend verzorgd en worden echt in de watten gelegd :D Deze paarden dansen ook niet. Er zijn uiteraard wel dingen die je daar bijna niet kunt verzorgen, zo is Rajasthan een woestijn en is er dus weinig ruwvoer voor de paarden beschikbaar, maar daar is het ras heel erg op aangepast dat de paarden goed kunnen overleven op een dieet van relatief veel granen en andere lokale groentes en bijv boombladeren die daar groeien.

Polo paarden in Lahore, Pakistan. Ik gok niet dat deze paarden ooit op de wei staan, maar de meesten hadden fijne, grote boxen met stro en hooi. Een groot deel zelfs een klein uitloopje en veel plaats voor sociaal contact met andere paarden. De paarden stonden allemaal relaxed en rustig te wachten tijdens het zadelen. Geen wondjes oid bij geen enkel paard :) We stonden daarna ook te kijken hoe er 12 paarden in 1 'vrachtwagen' werden geladen, en dat ging ook heel rustig en zonder stress of dwang. :)

[ Afbeelding ]6CCD413D-20EC-433B-9EA8-7F1F50FF8876_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
[ Afbeelding ]3998B4DB-0CC3-437D-893C-9211654F6B6A_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
[ Afbeelding ]BF4AC955-44EF-46AB-9F41-578EE818D53E_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
[ Afbeelding ]78A83BD4-D41D-43E6-9EE4-AE02F36A0442_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr
[ Afbeelding ]8925B229-0E1C-45F9-B037-1DD690BB6B72_1_105_c by Aniek Oosterhoff, on Flickr

Polo paarden hebben geen gekrulde oren omdat het vnl kruisingen zijn tussen oa Criollos en volbloeden :)

Bedankt voor je uitgebreide aanvulling! Ze struggelen daar inderdaad met grotere problemen dan dat wij hier hebben dus dat is idd moeilijk maar onze focus was altijd het ras zelf en hun verhaal en geschiedenis belichten

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:07

Flint09 schreef:
@xMiinh : wat een prachtige foto's van super knappe paardjes - was ook al benieuwd naar hoe je de karakters vond . Ik volg op FB een fotograaf ( fokker ? ) van Marwari's en daar vind ik de bouw vaak wat zwak. Wist ook niet dat ze niet naar het buitenland mochten - misschien in de toekomst wel :)

@Piekosjj : interessante aanvulling, leuk !

Dankjewel!! Heel nieuwschierig, kalm maar konden ook lekker showen ja :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 21:08

Solleke_Noah schreef:
Wat een mooie foto's! Ik volg graag, benieuwd wanneer jullie boek uit komt. Welke rassen staan nog op de planning?

Het is al mogelijk om een boek te reserveren via onze website! Link in onderschrift. Hij is in November klaar!

Volgende week komt de Clydesdale, de rest van de rassen staat ook al op onze website :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:01

Leuk topic!
Ik kende het Marwari ras ook van het internet, de in dit topic ook genoemde Kathiawari kende ik niet. Ik wil heel graag een keer een weekje op pad met zulke paarden, want ze hebben niet alleen bijzondere oren, maar ook bijzondere gangen. Er zitten veel töltende paarden tussen en dat rijdt natuurlijk heel lekker.
Daarnaast hou ik van reizen en ben ik nog nooit die kant op geweest. Dus ik ben benieuwd of er een plek die je me kunt aanraden om te gaan rijden. Waar goed voor de paarden gezorgd wordt, de omgeving mooi is en waar ik het geld direct aan de eigenaar kan geven ipv aan een reisbureau.
Worden dan ook extra leuke omgevingsfotos met die gebogen oortjes op de voorgrond :D

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:50

Wat een prachtige foto's! Echt heel bijzonder. Ik kende het ras en toen ik 4 weken in India was voor ene bruiloft hoopte k ze ergens te zien. Er zaten alleen helemaal niet in die regio. Tot dat ik op straat liep en in de verte een paard zag(sowieso al bijzonder de karren worden getrokken door ossen of ezels/milderen) natuurlijk ernaartoe. En daar stond echt een Marwari paard. Behoorlijk mager en volledig nat van het zweet. Ik wilde een foto maken maar de onvriendelijke eigenaar zag zijn kans schoon en vroeg daarvoor geld. Dus het enige bewijs dat ik heb is een foto van de overkant van de straat genomen. Maar ik was blij, mijn missie was volbracht en ik ben blij dat ik dit bijzondere ras van dichtbij heb mogen zien.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:25

musiqolog schreef:
Nee, nooit van gehoord. Anders had ik die bijzondere oren wel onthouden...

En inderdaad, crimineel mooie foto's! Bij jou kunnen die oren er echt als hartjes uitzien...

Dankjewel :D Ik heb ook nog nooit zo veel oortjes fotos genomen hahaha

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:26

senna21 schreef:
Prachtige foto's weer. Bijzondere paarden.
Wat ik mij afvraag: Zijn die oren echt zo gekruld van nature of 'helpen' ze her en der met wat kunst en vliegwerk?

Dankjewel! Die worden natuurlijk zo geboren. Wordt naar ons weten niet mee geknipt of gebogen

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:28

Jespri schreef:
Prachtige foto’s! Leuk dat jullie aandacht besteden aan deze bijzondere rassen, heel interessant ook.

Bedankt! Ja het is voor ons ook een enorm leerzaam process geweest, en soms ook erg tegenstrijdig met google. Pas als je met de mensen praat die echt met de paarden leven ga je de diepte in, en dat hebben wij gelukkig ook kunnen vastleggen in het boek en de documentaire!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:29

Elisa2 schreef:
Ik vindt het prachtige foto's van prachtige paarden.

Moest aan de akhal-teke denken bij hun lichaamsbouw en zie dat ze ook verwant zijn.

Zo te lezen zijn de oren zo gefokt:
https://www.bokt.nl/wiki/Marwari

Vind het wel interessant dat ze een aangeboren tolt hebben.

Dankjewel! De Akhal Teke stond ook ons lijstje om vast te leggen. Helaas is naar Turkmenistan reizen als drie vrouwen niet het meest veilige idee :') Maar absoluut een heel interessant en met uitsterven bedreigd ras.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:32

callippo schreef:
Een bonte Marwari, wist niet dat die kleur daar ook voorkwam!

Ik heb als kind ooit gelezen (in de Penny denk ik) dat ze bij de jonge paarden de oren masseerden zodat ze nóg meer zouden krullen. Maar of dat echt waar is...

In de ASTHE* groep op Facebook vind ik het altijd leuk als er gekrulde oortjes voorbij komen :-)

*As Seen Through Horses Ears, oftewel buitenrij-foto's van over de hele wereld.

Ja wij hebben best veel bonte paarden gezien. Eigenlijk alle kleuren wel, Sabinos, Roans, Paints, palominos, valken, echt heel tof!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:32

Lukasje schreef:
He, daar ben je weer! Tof dat je je interessant project hier deelt! Je hebt de paarden ook weer schitterend vast gelegd!

Mijn voorkeur gaat uit naar de veulenfoto. En ja, ik kende het ras.

Hahah dankje! En aankomende donderdag ben ik er ook weer met de Clydesdale :D

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 19:34

Dorine92 schreef:
Leuk topic!
Ik kende het Marwari ras ook van het internet, de in dit topic ook genoemde Kathiawari kende ik niet. Ik wil heel graag een keer een weekje op pad met zulke paarden, want ze hebben niet alleen bijzondere oren, maar ook bijzondere gangen. Er zitten veel töltende paarden tussen en dat rijdt natuurlijk heel lekker.
Daarnaast hou ik van reizen en ben ik nog nooit die kant op geweest. Dus ik ben benieuwd of er een plek die je me kunt aanraden om te gaan rijden. Waar goed voor de paarden gezorgd wordt, de omgeving mooi is en waar ik het geld direct aan de eigenaar kan geven ipv aan een reisbureau.
Worden dan ook extra leuke omgevingsfotos met die gebogen oortjes op de voorgrond :D

Het is heel populair om daar Safari te doen ja, ik kan wel de plek aanraden waar wij toen zijn geweest, stuur maar een PB! :D