Ik hoop niet dat ik het topic van TS nu kaap

Mijn vriend komt uit Pakistan en daar hebben ze eigenlijk dezelfde cultuur als in (Noord) India waar de Marwaris vandaan komen. Niet alleen Marwaris en Kathiawaris hebben deze gekrulde oren, maar eigenlijk alle lokale paarden. Paarden staan daar heel anders in de cultuur dan hier, je ziet op de straten wat werkpaarden, maar vnl ezels en muildieren. Het merendeel van de bevolking is daar echt heel, heel erg arm en kunnen geen paard betalen. Ezels zijn kleiner, hoeven niet zo veel te eten als een paard en kunnen ook veel beter tegen de warme temperaturen. De paarden die dansen, zijn vaak van de armere middle-class en is echt een statussymbool. De paarden worden bijv gebruikt om je status te laten zien: dat je geld hebt, bij bruiloften ed. Helaas is deze tak van de bevolking nog steeds relatief arm en hebben echt geen scholing of kennis over het welzijn van dieren. Ik praat dit natuurlijk echt niet goed, maar die mensen hebben problemen die wij ons niet voor kunnen stellen (drinkwater, genoeg te eten, school voor hun kinderen), en hebben dus niet de mogelijkheid en kennis om hun paarden te trainen zoals wij zouden doen. Ze hebben uiteraard wel heel veel liefde voor hun paarden, en proberen ze uiteraard zo goed mogelijk te verzorgen, maar ze hebben vaak simpelweg de kennis niet. Het leven van de middle class in India/Pak kunnen we hier in NL echt niet voorstellen! Maar voor het idee, de moeder van mijn vriend kan niet eens lezen en schrijven, laat staan dat zij kennis zou hebben over hoe ze een paard zou moeten verzorgen, of uberhaupt weten waar te beginnen of aan wie die kennis te moeten vragen. Daarom is de Brooke daar ook best een grote en belangrijke organisatie die niet alleen de paarden weer oplapt maar ook de eigenaren scholen in hoe ze hun paarden moeten verzorgen

(Overigens heeft de familie van mijn vriend geen paarden hoor, wel een paar kippen

)
Daar boven op heb je de écht rijke mensen, die de paarden ook vaak hebben als pronkstuk, of bijv eigenaren die een fokkerij bezitten maar een staff hebben om voor de paarden te zorgen. Dit zijn ook oa polo en renpaarden. Dressuur en springen zie je daar eigenlijk niet. Deze paarden zijn vaak uitmuntend verzorgd en worden echt in de watten gelegd

Deze paarden dansen ook niet. Er zijn uiteraard wel dingen die je daar bijna niet kunt verzorgen, zo is Rajasthan een woestijn en is er dus weinig ruwvoer voor de paarden beschikbaar, maar daar is het ras heel erg op aangepast dat de paarden goed kunnen overleven op een dieet van relatief veel granen en andere lokale groentes en bijv boombladeren die daar groeien.
Polo paarden in Lahore, Pakistan. Ik gok niet dat deze paarden ooit op de wei staan, maar de meesten hadden fijne, grote boxen met stro en hooi. Een groot deel zelfs een klein uitloopje en veel plaats voor sociaal contact met andere paarden. De paarden stonden allemaal relaxed en rustig te wachten tijdens het zadelen. Geen wondjes oid bij geen enkel paard

We stonden daarna ook te kijken hoe er 12 paarden in 1 'vrachtwagen' werden geladen, en dat ging ook heel rustig en zonder stress of dwang.
[
Afbeelding ]
6CCD413D-20EC-433B-9EA8-7F1F50FF8876_1_105_c by
Aniek Oosterhoff, on Flickr
[
Afbeelding ]
3998B4DB-0CC3-437D-893C-9211654F6B6A_1_105_c by
[
Afbeelding ]
BF4AC955-44EF-46AB-9F41-578EE818D53E_1_105_c by
[
Afbeelding ]
78A83BD4-D41D-43E6-9EE4-AE02F36A0442_1_105_c by
[
Afbeelding ]
8925B229-0E1C-45F9-B037-1DD690BB6B72_1_105_c by
Polo paarden hebben geen gekrulde oren omdat het vnl kruisingen zijn tussen oa Criollos en volbloeden