De Fell Pony: De beschermers van het Lake District (ELP)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: De Fell Pony: De beschermers van het Lake District (ELP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:49

gerlindie schreef:
Ik roep altijd dat zij meer shetlander is dan mijn twee Shetlanders :=

De fokker waar ik altijd kwam (eigenaar van de knappe hengsten op de foto's) vond dat grote shetten ze meer eer aan deed dan mini-friesjes.
En zo ken ik ze ook, fijn, nuchter, maar ook slim. En die intelligentie kan, net als bij shetten, ook tegen je werken ;) .

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:57

Ik vind alle foto's mooi. Schitterend.

Ik ken het ras van naam maar verder niet, leuk om te lezen allemaal.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 15:06

Dennis schreef:
gerlindie schreef:
Ik roep altijd dat zij meer shetlander is dan mijn twee Shetlanders :=

De fokker waar ik altijd kwam (eigenaar van de knappe hengsten op de foto's) vond dat grote shetten ze meer eer aan deed dan mini-friesjes.
En zo ken ik ze ook, fijn, nuchter, maar ook slim. En die intelligentie kan, net als bij shetten, ook tegen je werken ;) .

Hahahaha grappig, de fries deelt er inderdaad geen bloed mee

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 15:09

Mando schreef:

Dankjewel! Er zijn meer dan 800 paardenrassen. De meeste mensen kennen de meeste rassen ook helemaal niet en daarom is dit project zo leuk en dankbaar en leveren wij op deze manier een steentje bij aan het behoud van biodiversiteit :D

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:14

echt heel gaaf !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:19

xMiinh schreef:
Mando schreef:

Dankjewel! Er zijn meer dan 800 paardenrassen. De meeste mensen kennen de meeste rassen ook helemaal niet en daarom is dit project zo leuk en dankbaar en leveren wij op deze manier een steentje bij aan het behoud van biodiversiteit :D

Ik ben wel benieuwd hoe je op deze manier een steentje bijdraagt aan het behoud van biodiversiteit? De soort paard is verre van uitstervende. En dit zijn allemaal gedomesticeerde rassen, gehouden en gefokt door mensen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:09

Jeetje, wat een machtige foto's.. Mag je heel trots op zijn!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:01

Het zijn allemaal prachtige foto's, maar mijn voorkeur gaat uit naar die foto's waarop je ook een groot deel van de omgeving ziet.

Ook ik dacht dat ze enkel zwart zouden (mogen) zijn ... een beetje dus als een kleine Fries (en ik lees al dat ze daar niet aan gerelateerd zijn ;-)).
Ik heb nog nooit een Fell pony in het echt gezien. Dus, ik denk dat ze best wel zeldzaam zijn in deze contreien. Uitstervend inderdaad niet, _San87_, maar toch wel zeldzaam.

Verder ben ik sowieso ook fan van al die mooie Britse ponyrassen. Hopelijk blijven ze allemaal in stand, ook de hier minder bekende of minder voorkomende !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:20

Marilu schreef:
Het zijn allemaal prachtige foto's, maar mijn voorkeur gaat uit naar die foto's waarop je ook een groot deel van de omgeving ziet.

Ook ik dacht dat ze enkel zwart zouden (mogen) zijn ... een beetje dus als een kleine Fries (en ik lees al dat ze daar niet aan gerelateerd zijn ;-)).
Ik heb nog nooit een Fell pony in het echt gezien. Dus, ik denk dat ze best wel zeldzaam zijn in deze contreien. Uitstervend inderdaad niet, _San87_, maar toch wel zeldzaam.

Verder ben ik sowieso ook fan van al die mooie Britse ponyrassen. Hopelijk blijven ze allemaal in stand, ook de hier minder bekende of minder voorkomende !

Zeldzame huisdierrassen, zeker. Ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo is. Ik ben gewoon benieuwd naar de invloed van deze rassen (dus niet het paard als soort, maar deze specifieke rassen) op de biodiversiteit. Die is er namelijk niet naar mijn mening :o.

Verder vind ik het wel gewoon een geweldig project, met prachtige foto's en volg ik graag voor de andere rassen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:04

Prachtige foto's en mooi wat je doet, ik wist niet dat het ook voor de Fell ponies en daarom het gebied steeds moeilijker wordt.

Zoals ik het begrijp zorgen de Fell ponies door hun begrazing voor de biodiversiteit in het Fell gebied al eeuwenlang. ;-)

Quote uit openingspost:
"De Fell Ponies spelen een cruciale rol in het gezond houden van het ecosysteem waar ze grazen. Steeds meer verdwijnt de Fell pony populatie van de Fell’s af waardoor ook het ecosysteem in gevaar komt. Naast hun rol zijn ze een belangrijk onderdeel van het Britse paardenerfgoed.
"

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:14

Larislaatje schreef:
echt heel gaaf !

Dankjewel! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:18

Elisa2 schreef:
Prachtige foto's en mooi wat je doet, ik wist niet dat het ook voor de Fell ponies en daarom het gebied steeds moeilijker wordt.

Zoals ik het begrijp zorgen de Fell ponies door hun begrazing voor de biodiversiteit in het Fell gebied al eeuwenlang. ;-)

Quote uit openingspost:
"De Fell Ponies spelen een cruciale rol in het gezond houden van het ecosysteem waar ze grazen. Steeds meer verdwijnt de Fell pony populatie van de Fell’s af waardoor ook het ecosysteem in gevaar komt. Naast hun rol zijn ze een belangrijk onderdeel van het Britse paardenerfgoed.
"

Ja dat zag ik. Maar is niet iets dat een ander paard niet ook kan. En voor ingezet wordt (ook in Engeland zie je de Konik opkomen), vandaar dat ik benieuwd was hoe precies dit project bijdraagt aan de biodiversiteit. Just curious.

Ik ga het boek iig pre-orderen, lijkt me echt fantastisch om te hebben alss ik de eerste foto's zo zie, en om inspiratie uit te halen.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:34

_San87_ schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe je op deze manier een steentje bijdraagt aan het behoud van biodiversiteit? De soort paard is verre van uitstervende. En dit zijn allemaal gedomesticeerde rassen, gehouden en gefokt door mensen.

dankjewel voor je interesse! Ondanks dat de Fell pony gedomesticeerd is, hebben wij in ons project vooral gefocuste op de fell ponies die gefokt worden door “Hill breeders” waarbij de kuddes half wild rondlopen op de fells in Engeland. Hun aanwezigheid daar beïnvloedt het ecosysteem door middel van hun grazen en bewegingspatronen. Hier besteden wij veel aandacht aan tijdens de documentaire episode en in ons hoofdstuk.

Met het project proberen we meer aandacht te krijgen voor bedreigde paardenrassen, elk met unieke karakteristieken. De Fell pony op de fells nemen in aantalen snel af. Ze zijn heel hardy en hebben de skill om te overleven zonder ondersteuning in dit gebied, waar de meeste andere paarden en ponies niet zouden overleven. Deze karakteristieken zien wij als belangrijk om behouden te blijven. Zij horen bij en zijn onderdeel van het ecosysteem van de fells. Op hun beurt, verbetert de aanwezigheid van de Fell ponies de biodiversiteit in hun leefgebied. De Fell pony wordt in deze gebieden ingezet als een “conservational grazer"

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:38

Renee1991 schreef:
Jeetje, wat een machtige foto's.. Mag je heel trots op zijn!

Lief! Dankjewel! :D Ik vind het ook heel leuk om de verschillen in toon en variatie te zien in de hoofdstukken (elk hoofdstuk is 1 ras)

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:44

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Quote uit openingspost:
"

Ja dat zag ik. Maar is niet iets dat een ander paard niet ook kan. En voor ingezet wordt (ook in Engeland zie je de Konik opkomen), vandaar dat ik benieuwd was hoe precies dit project bijdraagt aan de biodiversiteit. Just curious.

Ik ga het boek iig pre-orderen, lijkt me echt fantastisch om te hebben alss ik de eerste foto's zo zie, en om inspiratie uit te halen.

Wij vinden het vooral belangrijk dat de Fell pony blijft bestaan in specifiek dit soort gebieden. De Fell pony is native aan de fell district, al vele eeuwen, en heeft zich daarmee aangepast op het ecosysteem. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de Sorraia, deze wordt ook als conservation grazer ingezet in Portugal, die zou in dit gebied niet kunnen overleven, maar vice versa de Fell pony ook niet in die omstandigheden in Portugal, omdat ze niet gebouwd zijn op deze habitaten. Denk aan soort beplanting, heide vs zand en rotsen, hoeveelheid regen en schuiling etc. Interessant is ook dat de 'hardiness' binnen drie generaties van leven buiten de fells, deze karakteristieken in de pony ook verdwijnen.

De Sorraia is een populatie van paarden die wij ook hebben vastgelegd, onder andere met de samenwerking van Rewilding Portugal, onderdeel van Rewilding Europe, een organisatie dat zich in zet in het “verwilderen van Europa”. Zij kiezen diersoorten die passen binnen bepaalde ecosystemen. Dit is heel belangrijk voor een goed functionerend ecosysteem. Denk aan beren, of wolven, daar heb je veel verschillende rassen in, maar passen niet zomaar in elkaars leefomgeving. Dit is waarom Hill breeders zich inzetten om de ponies in het gebied te behouden.

Bedankt voor bestelling :D Wij kunnen ook niet wachten om alle verhalen en informatie te delen. Dit komt allemaal veel duidelijker naar voren in het boek en docuseries, hoe de rassen specifiek passen binnen hun leefgebied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:53

xMiinh schreef:
_San87_ schreef:

dankjewel voor je interesse! Ondanks dat de Fell pony gedomesticeerd is, hebben wij in ons project vooral gefocuste op de fell ponies die gefokt worden door “Hill breeders” waarbij de kuddes half wild rondlopen op de fells in Engeland. Hun aanwezigheid daar beïnvloedt het ecosysteem door middel van hun grazen en bewegingspatronen. Hier besteden wij veel aandacht aan tijdens de documentaire episode en in ons hoofdstuk.

Met het project proberen we meer aandacht te krijgen voor bedreigde paardenrassen, elk met unieke karakteristieken. De Fell pony op de fells nemen in aantalen snel af. Ze zijn heel hardy en hebben de skill om te overleven zonder ondersteuning in dit gebied, waar de meeste andere paarden en ponies niet zouden overleven. Deze karakteristieken zien wij als belangrijk om behouden te blijven. Zij horen bij en zijn onderdeel van het ecosysteem van de fells. Op hun beurt, verbetert de aanwezigheid van de Fell ponies de biodiversiteit in hun leefgebied. De Fell pony wordt in deze gebieden ingezet als een “conservational grazer"

Duidelijk, bedankt voor je uitleg +:)+.

Ik ga vanavond bestellen, moet eerst loonslaaf spelen :').

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 10:55

Marilu schreef:

Ja ik ook! Zit een goeie mix tussen details, portretten en landschappen foto's in het boek. De omgeving van de Fell is wellicht nog het meest magisch :D Engeland heeft inderdaad veel indigenous paardenrassen waarvan vele ook met uitsterven bedreigd worden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:02

Wat een leuk topic! Ik heb ook een fell pony, die is bijna 21. Qua karakter is hij vooral heel goed in nee zeggen haha

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 11:14

har166 schreef:
Wat een leuk topic! Ik heb ook een fell pony, die is bijna 21. Qua karakter is hij vooral heel goed in nee zeggen haha

Wat leuk! Jouw onderschrift is zeker ook geinspireerd door je pony? hahaha

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:30

Prachtige foto's, zeker die met de pony's in hun natuurlijke landschap
Heerlijke Britse plaatjes zo
Zelf de New Forest en de Welsh Mountain in hun eigen omgeving mogen aanschouwen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:48

Ooo wauw ik wil ook je boek hebben

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:01

In één woord: WAUW!!!
Wat een mooi en bijzonder ras en wat heb je ze geweldig weten vast te leggen. Elke foto is weer een nieuw cadeautje om te zien.

MinhDanVu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:26

shaddy82 schreef:
Prachtige foto's, zeker die met de pony's in hun natuurlijke landschap
Heerlijke Britse plaatjes zo
Zelf de New Forest en de Welsh Mountain in hun eigen omgeving mogen aanschouwen

Dankjewel! De omgeving van de New Forest is ook echt prachtig inderdaad!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 19:29

Neon schreef:
Ooo wauw ik wil ook je boek hebben

Bedankt! Je kan het boek bestellen via de link in mijn onderschrift documentaire zit er bij in!

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 19:29

Mirjam79 schreef:
In één woord: WAUW!!!
Wat een mooi en bijzonder ras en wat heb je ze geweldig weten vast te leggen. Elke foto is weer een nieuw cadeautje om te zien.

Heel leuk om te horen! Dankjewel