vraagje over Tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:55

powergirl schreef:
tinkers zijn makelijke dieren, ze zijn mischien een beetje lomp maar daar moet je van houden, het zijn geen springdieren (ik bedoel niet dat ze niet kunnen springen) maar dresuur doen ze beter OK dan!

Bij deze nodig ik je uit om op Sheek te komen rijden. Dan zul je wel op je standpunt terug komen! En niet mij boos aankijken als hij je tegen de muur aan smijt!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:32

Ik sluit me aan bij mijn collega`s...

ik heb het idee dat de meeste tinkersbehoorlijk braaf zijn en koel als het gaat om een zadeltje op een rug en een ritje door de bak of buiten. Maar zodra je echt dingen gaat vragen heb je je handen vol aan ze en zijn heel sterk en koppig.

Ik kan me best dat imago voorstellen. als ik Blizz uit zijn stal of wie haal loopt ie als een lammetje achter me aan, zelfs als er iets `engs`is verstijfd hij alleen maar...... een ander paard loopt dan te dribbelen, terwijl hij misschien even bang is..lijkt hij banger en wilder en moeilijker...

Kortom.. tinkers zijn ook paarden en hebben hun eigen gebruiksaanwijzing

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:47

Haarbal"]
[quote="powergirl schreef:
tinkers zijn makelijke dieren, ze zijn mischien een beetje lomp maar daar moet je van houden, het zijn geen springdieren (ik bedoel niet dat ze niet kunnen springen) maar dresuur doen ze beter OK dan!

Bij deze nodig ik je uit om op Sheek te komen rijden. Dan zul je wel op je standpunt terug komen! En niet mij boos aankijken als hij je tegen de muur aan smijt!
[/quote]

Dan mag je Jordy ook wel even testen hoor, weet je ook gelijk hoe hard ze kunnen Haha!
Bovendien springt Jordy heel behoorlijk, met zijn 1.46 stokmaat is een hindernis van 1.50 geen probleem met losspringen. Onder het zadel hebben we nog niet hoger dan 1.20 geprobeerd, voornamelijk omdat ik dan peuken schijt Tong uitsteken

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:49

Overigens heb ik een jaar geleden voor mijn toen ongeveer 4.5 jarige ingereden tinker (wel een 'probleemtinker') €2250 inclusief zadel etc. betaald.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:56

Haarbal schreef:
Ja uiteraard, maar bovenstaande is vaak het geval bij de zogenaamde probleemtinkers.

precies. Ik denk dat de 'probleemtinkers' worden gecreëerd door hun baasjes door de verkeerde omgang en rijkunsten. Want hoeveel ouders met kinderen of groene ruiters willen niet een brave tinker??

Ik heb ook de hele probleemcyclus met Gam doorlopen, met alle geestelijke en lichamelijke kneuzingen van dien. Maar wat heb ik een ontzettend lief en eerlijk paard!!! Alleen door de juiste begeleiding kunnen we tegenwoordig door één deur en dat we dat niet konden lag niet aan hem maar aan mij! Maar het is zo makkelijk om niet verder te kijken dan je neus lang is en het paard maar op de schuld te geven; het is een rotbok en doet niet wat ik wil. Ze worden bang van zo'n ongeleid projectiel en doe maar weg want hij is toch eigenlijk wat te sterk voor mij... Scheve mond

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:28

Mijn tinker is de liefste en voorzichtigste die ik ken. Alleen ik zou hem nooit aan een absolute beginner overlaten zonder dat ik er zelf bij ben. Ik heb zelf een lichamelijke handicap waar hij heel erg rekening mee houdt.

Maar anderen probeert hij altijd uit en dan is het wel 550 kilo vlees. Hoe lief ze ook zijn het blijft een levend wezen met zijn nukken en een gebruiksaanwijzing. En als je geen overwicht over hem hebt, dan heb je echt een probleem, dan wandelt hij gewoon in de richting die hij bepaalt zonder ergens rekeningn mee te houden.

En tinkers zijn dan toch wel sterker dan veel andere paardenrassen. En over het algemeen zijn ze inderdaad vrij eigenwijs en een tikkeltje dominant. Daar moet je mee om kunnen gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:28

Esme_27"]
[quote="Pellie schreef:
Maar ken jij tinkers die gemeen of vals zijn? Is een paard dat überhaupt wel? Ligt de oorzaak hiervan dan vaak niet in factoren van buitenaf?

Goed punt. Ik ken namelijk best wat Tinkers met een (zeer) slecht karakter. Bewijs daarvan is het 15 cm grote litteken op mijn arm..
Maar je geeft ook al meteen de reden aan.
Veel geïmporteerde Tinkers hebben trauma's of andere gedragsproblemen. Bij Nederlandse Tinkers is dat al veel minder.
Ik vind Tinkers iig niet makkelijk. Ze zijn nuchter en stug. En wat ik bij 9 van de 10 Tinkers merk is dat ze redelijk dominant zijn. Hier moet je mee om kunnen gaan.
[/quote]

ik zou het eerder koppig en eigenzinnig noemen dan dominant. Ze weten heel goed wat ze wel en niet willen en laten zich niet snel dwingen tot iets.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:32

Juist Pellie, daar ben ik ook van overtuigd.
Ik ken het hele verhaal van Jordy van Simone (Jordy), van haar heb ik hem gekocht, zij heeft het probleem helaas niet op kunnen lossen, hij bleef rennen (en hij werd dan echt link). En pas kreeg ik toevallig een PB van nog een oude eigenaar van Jordy (tussen haar en Simone zit BM-stables), die bleek ook bokker te zijn! Zij heeft hem geprobeert in te rijden, maar liep tegen hetzelfde probleem aan, zodra er iemand op ging zitten was hij compleet panisch... Ze weet ook niet wat er daarvoor met hem is gebeurt, wel dat hij uit Ierland komt. En daar ligt vaak het probleem denk ik, je weet niet wat er van tevoren mee is gedaan.

Ook zijn de meeste tinkers die hier verkocht worden jong, (nog) niet goed ingereden, etc. En een jong paard blijft een jong paard....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:34

precies. ergens gaat er een knopje om in de bovenkamer en ze zijn amper nog ontvankelijk voor wat voor signaal dan ook.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 14:45

mhhh denk dat ik nog maar ff goed moet na gaan denken of ik dan wel een tinker neem Verward denk dat ik dan beter naar een braaf paard opzoek kan gaan met een beetje mazzel kom ik dan nog wel een tinker tegen die wel makelijk in omgang is Haha! maar zal me dan maar niet vast pinnen op een ras Haha! bedankt voor jullie reacties OK dan!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:49

Mijn tinker is hier geboren (B/NL) en toch is het ook niet de meest makke slome diender hoor. Dat "zelfs de hengsten mak zijn" gaat dus echt niet op! Mijn hengst is zeker niet gemeen maar als je een mak schaap wil hebben .... koop dan gewoon een schaap

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 15:02

ik zoek ook geen mak schaap Haha! hoor maar wel een paard die ik kan vertrouwen tuurlijk mag die best wel eens een uitspatting hebben maar niet te veel en ik weet dat er brave paarden zijn want ik les er op eentje Haha! en dat is geen manege knol want zij rijd ZZ Haha! maar hoorde dat tinkers gewoon dat koelbloedige paardjes waren niet dus Verward jeetje wat ben ik in de maling genomen zeg maar ik blijf ze mooi vinden die sokken die manen Kwijl

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:14

Tinkers zijn wel koelbloedig alleen moet de tinker het baasje accepteren.
Klikt het niet dan heb je een probleem.
Mo is bijvoorbeeld dagen lang koppig en wil niet luisteren, geef je haar eens goed op d'r kop dan gaat het weer weken goed.
Buiten zal ze nergens van op hol slaan, trekkers vind ze niks aan.
Laatst stond ze zelfs een ander paard na te kijken wat wel op hol sloeg voor een trekker.(oortjes naar voren,wat doet hij nou Verward )
Maar wil ze naar huis dan gaat ze, en heb je er je handen aan vol om dat rustig te doen.
Mijn vriend heeft nergens last van, ze vind hem dan ook leuker.
En hard werken geeft ook wel eens protest.
Tinkers zijn echt niet die lieve sullige kinderpony's zoals ze in het begin werden gezien.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:19

Tinker zijn idd koelbloedig en reageren dus anders dan volbloeden, maar dat wil niet zeggen dat ze niet reageren.

Als ik je een tip mag geven... als je een `mak`paard zoekt waar je zo op weg kunt rijden ga dan op zoek naar een goed doorgereden paard ( tinker) Ga eerst proefrijden zowel in de bak als buiten en kijk of het klikt.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 15:20

dat is ook de bedoeling Haha! maar ik weet nu dat ik me niet vast moet pinnen op een tinker wie weet kom ik een ander leuk beesie tegen Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 15:42

Het is niet zo dat tinkers moeilijker zijn dan andere paarden, maar ze zijn wel 'anders'. Je moet van het karakter houden.
Maar als je op zoek bent naar een braaf paard, zou ik je nog steeds aanraden om wél naar een tinker te kijken. Zoals ik al zei, er zitten verhoudingsgewijs veel brave tussen.
Maar kijk goed, en koop niet zomaar een tinker onder het mom van het is een tinker dus hij zal wel braaf zijn... Dát is nou juist de fout die vaak gemaakt wordt. En ga op zoek naar een tinker die goed doorgereden is, niet een zogenaamde brave 3-jarige (vaak zijn ze jonger).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:01

Gam kan een hoop hebben van zijn omgeving. Zal meestal even zijn hoefjes opzij zetten als hij ergens van schrikt. Zet je hem een paar uur in het verkeer dan wordt hij neurotisch en dribbelt hij het liefst zo snel mogelijk naar stal terug. En soms vind hij, net als een gewoon paard, een omgevallen boom ERRRRRRRRG eng Haha! Maar over het algemeen is hij heel nieuwsgierig en loopt ook zo op vreemde dingen af.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 02:59

Bij Jordy kan er ook een tractor op nog geen halve meter afstand vol gas langskomen, maakt hem niets uit. Ook een blaffende hond die ineens achter een schutting vandaan komt interesseert hem weinig. En toen hij voor het eerst geschoren werd vertrok hij geen spier. Ik kan ook rustig in de bak gaan rijden terwijl ze ernaast met kettingzagen bezig zijn, de rest van de paarden hier hoef je dat niet mee te proberen.
Maar dingen die stilstaan en vooral geen geluid maken.... die zijn erg eng Haha! Maar hij zal nooit stoppen en ergens niet langs willen, hij maakt hooguit een bochtje, en als dat niet gaat draaft/galopeert hij er heel hard langs, om vervolgens weer te gaan stappen Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 09:55

irish_lady schreef:
Verder ben ik op veel plaatsen geweest. Maar de tinker zoals hij in het begin omschreven werd ben ik slechts 1 keer tegengekomen.

Nee hoor... Mijn Katinka is zo`n "echte" Tinker. Super braaf, lief en voorzichtig.. Haar nu 4 jarige dochter Ciara net zo trouwens. Wat mij opvalt is dat vooral de wat zwaardere meestal de beste karakters hebben.. Ciara heeft bijvoorbeeld meer dan een maand stil gestaan en ik leg er een zadel op en ga er mee het bos is. Ze doet geen stap verkeerd..

Wat ik wel vind is dat er een deel opvoeding bij komt kijken. Je kan het makste paard aan iemand geven die het dier niet vertrouwd en dan kun je erop gaan wachten dat het misgaat. En dat is waarom het soms fout gaat met Tinkers. Iemand die bang of onervaren is, en die dan maar een tinker koopt omdat die zo mak zijn. En dan gaat het in het begin misschien nog wel goed. Maar als jij je paard niet durft te vertrouwen en je er gespannen op gaat zitten, dan kun je erop gaan wachten dat het paard daar op gaat reageren. Of hij gaat jou ook niet meer vertrouwen en wordt schrikkeriger. Of, en dat zie je vaak bij Tinkers, maakt er misbruik van en doet waar hij zelf zin in heeft. En dan krijgt het paard (en het ras) de schuld..

Nog een mooi plaatje als afsluiting.. :
Afbeelding
Dit is voor mij hoe een echte Tinker hoort te zijn qua karakter, mijn nichtje Merel op Katinka..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:01

Zeker mooi plaatje! Helaas zijn dit soort plaatjes de reden dat mensen een verkeerd beeld van een tinker krijgen... gelukkig is hij hier een in con tekst geplaatst! Ik ben trots op ons dat we zo goped omschrijven hoe een tinker precies is!

Je bent ook hier in het hoge noorden van harte welkom, misschein kun je bij de Sandy Road ranch kijken of daar een pony/paard voor je staat ( ze hebben zowel tinkers als andere paarden) En ook Mollema zit hier, die verkopen alleen tnker voor zover ik weet.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:08

T karakter van mijn tinker is best moeilijk uit te leggen, maar zal nog een poging wagen om nog wat indrukken van tinkers te krijgen.
Ze is behoorlijk snel en kan soms heel overdreven reageren op iets (bv vallende eikel) terwijl ze van verkeer dus helemaal niet onder de indruk is!! Als je haar overdreven reactie(s) negeert, is het voor haar ook geen probleem meer Haha! en is het meteen over. In het begin dacht ik Oeh nu is ze echt mega bang wat zal ze doen, maar (nu ik weet dat er niks gebeurt als ik rustig blijf) is het zo van ha ha meisje weet je nu nog steeds niet dat dat niks is Haha!
Maar ik kan haar dus ook makkelijk een maand stil laten staan (moest ik een keer noodgedwongen) en er dan zo op wegrijden . Ik dacht nog ben benieuwd wat ze doet, niks aan de hand Tong uitsteken alsof ik de dag ervoor nog had gereden. (OK ze staat dus ook dag en nacht in "wei"met schuilhok dus beweging kwam ze niet te kort)
Ze heeft er juist moeite mee als je te vaak rijd, bv3-4 dagen achterelkaar zonder "rustdag", zo gauw er een "vrije" dag tussen zit is het weer goed !!
De tinker van een vriendin is ondertussen al 8 en wijzer. Hij was vroeger echt een scheurmonster en als ie echt wilde--> moeilijk te houden in galop, maar verder wel nergens van onder de indruk (dus alleen hé dat bergje opcrossen is leuk dat ga ik doen, ookal vind mijn ruiter van niet Schijnheilig )
T grappige is dat ie de 1e keer met iemand altijd heel braaf is -->je kunt er zo een beginner mee naar het bos nemen enz, maar als je er vaker op gaat dan begint ie je uit te proberen (in bak-->kan ik eronderuit, bokje of in bos dus ineens een bergje opcrossen en persé voorop willen)
De vriendin en ik kennen de "knopjes"(hij is echt heel voorspelbaar Haha! ) en dan lukt het hem niet Haha! Tong uitsteken
Een tinker die bij ons in pension staat is echt t makkelijkst!!(nu 5jr), daar neem ik zelfs een klein meisje(wat wel al een aantal jaren rijdt) op mee naar buiten terwijl hij toch zo'n 1.50m is! In een groep is hij super mak en zal nooit iets verkeerd doen of bang zijn en ook in de bak is ie vrij makkelijk te rijden, misschien dat ie een enkele keer af wil draaien maar zelfs dat kleine meisje kan hem dan nog terug sturen dus...
Wel wordt het een andere tinker als ie voorop moet of alleen naar buiten gaat, dan heeft ie echt leiding nodig anders wordt ie bang -->wat zich dus uit in niet (meer) willen lopen (dus niet iets om echt bang van te worden, maar wel zeer lastig Tong uitsteken )

Poeh wat een verhaal!!!!!! tijd om te stoppen... ik kan altijd nog reageren op vragen enzo...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:42

kijk ook effe bij ITP: ons tinkertje Harvey

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:09

Tja, wat moet ik hier nog aan al die verhalen toevoegen Verward
Over het algemeen genomen zijn Tinkers wat cooler van karakter maar er zijn wel degelijk Tinkers die in de verkeerde of onervaren handen stront- en strontvervelend en eigenwijs kunnen zijn.
Mijn Tinkertje Fayette bijvoorbeeld. Is in Nederland geboren en ik ken haar al haar hele leven. Weet dus precies wat ze allemaal heeft meegemaakt. Als ik haar karakter moet omschrijven dan als volgt: braaf, rustig, relaxt, eigenwijs, leergierig, extravert, nieuwsgierig, zo af en toe doordrammerig, graag uitproberen als ze je eenmaal beter kent, knuffelig, aandacht opeisend, en idd een tikkeltje dominant.
Ze is erg voorwaarts en wil graag lopen en voor je werken. Ze heeft alleen de vervelende neiging dat ze zich zelf soms aardig kan opfokken (ooit eens een Tinker met de staart rechtop zien rond rennen? Haha!) als ik dan niet goed te pas ben en daar niet goed op kan reageren dan gaat ze gewoon door. Zit ik erop en ze is zo opgefokt en ik ga me heel bewust ontspannen dan wordt zij na een tijdje ook rustiger. Blijf ik gespannen dan zij ook.
Je kan haar ook gerust op d´r donder geven, weet ze dat het terecht was dan houdt ze op met geklier. Geef je haar onterecht op d´r donder maak dan je borst maar nat.......
Kleine kindjes of mensen met weinig rijervaring laat ik niet op Fayette zonder dat ik er zelf bij ben.
Een week of langer stil staan en er dan weer op? Dan wordt ze eerst aan de longe gegooid om te kijken in wat voor een bui ze is en hoeveel energie teveel ze heeft Haha! De ene keer gaat ze dan helemaal uit d´r dak, de andere keer is ze de rustheidzelve.

Haar moeder daarentegen is HET voorbeeld van een brave Tinker waarmee je iedereen het bos in kan sturen....... zolang je maar niet meer van haar vraagt Haha! Ga je haar aan het werk zetten dan kan zelfs Lowara tegenwoordig een protesterende bok geven, bit vast pakken, verstand op nul zetten en gaan rennen.

Kortom, iedere Tinker heeft zo zijn/haar eigen karakter. De ene is erg gemakkelijk, de ander zal eerder in protest komen en op de een of andere manier gaan zitten klieren. Net als ieder ander warmbloed, volbloed, koudbloed, halfbloed, vuilnisbakkenbloed paardje Haha!